Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 303 74,8%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    405
Ois tarkoitus ottaa makuuhuoneessa vieressä nukkunut PS5 konsoli viimein pois laatikostaan ja laittaa tulille kun viikonloppu koittaa. Tarkoituksena olisi siirtää kaikki tallennukset uuteen konsoliin, pelejä ei tartte, koska ne on suurimmaksi osaksi levyllisiä versioita ja voin asennella ne sitä mukaan kun huvittaa pelata, jolloin PS5 vähäinen kovalevy ei oo heti täynnä. Mites tää on prosessi on porukalla onnistunut helpoiten?
Katsoin, että tapoja näyttäis olevan kolme; transfer, usb ja PSplus

Onnistuuko toi transfer-vaihtoehto miten ongelmitta jos on käytössä wifi ja vain yksi televisio? Vai onko helpointa vain heittää USB-muistitikku sisään ja siirtää tallennukset siihen?

Joku "halpa" ulkoinen ssd olisi ehkä paras, siellä majailisi kaikki ps4 pelin ja paranisi latausnopeudetkin.. itse siirsin ps4 pelit suoraan ps4 -> ps5 mutta pelitallennukset ajan säästämiseksi ja manuaalisen valkkaamisen vähentämiseksi tuolla transfer puolella.10-12 gigaa oli vanhoja tallennuksia ja siinä ne reitittimen yli siirtyi hyvin. (oli piuhalla kiinni, en tiedä miksei wifin kautta toimisi yhtä hyvin) En tiedä miten on psplus pilvi puoli kehittynyt, saako siellä massana valittua synkronoitavat?
Joku mainitsi että muistitikku siirrossa olisi ollut ongelma.. liekkö totta vai ei?

Ja onhan vielä tuo transfer osion versio missä laitat vaan kaapelin koneiden välille, ehkä nopein?
 
Kaveri kertoi pelanneensa ja "valitti" sitä, että nyt kuulee esim askeleet todella tarkasti, mistä joku tulossa. Kun vertaa aikaisemmin PS4 pelaamiseen. Ja että nyt melkein pelottaa pelailla. Kaiketi äänet olivat "normaalit" ja paremmat PS5:lla. Itse en ole vielä päässyt testaamaan asiaa.

Täällä täysin päinvastainen kokemus, kaikki kuulostaa vähän siltä kun äänet tulisivat kaivosta, PS4 äänillä kuulee moninkertaisen matkan päästä vihun askeleet ja PS5 voi juosta täysillä 5m päähän ennen kuin kuulee selkeästi että joku on lähellä.

Ainut positiivinen muutos jos on itse paikoillaan ja kuuntele tarkasti niin pystyy kuulemaan tuleeko äänet ylä vai alapuolelta toisin kuin PS4 josta selviää vain suunta.

Toivottavasti tämä korjataan lähiaikoina kun mahdollisesti julkaistaan PS5 versio, next gen versiohan on ollut jo hetken tarjolla Xboxilla.
 
Onko tämä bugi vai ominaisuus että PS4:llä ei voi nähdä PS5-pelien trophyjä? Jotenkin olisi luullut että nuo näkyisi saumattomasti ihan niinkuin PS4 trophyt PS3:lla aikoinaan, mutta nähtävästi näin ei ole. Ei liene muuta ratkaisua tähänkään ongelmaan kuin odotella päivityksiä.
 
Ois tarkoitus ottaa makuuhuoneessa vieressä nukkunut PS5 konsoli viimein pois laatikostaan ja laittaa tulille kun viikonloppu koittaa. Tarkoituksena olisi siirtää kaikki tallennukset uuteen konsoliin, pelejä ei tartte, koska ne on suurimmaksi osaksi levyllisiä versioita ja voin asennella ne sitä mukaan kun huvittaa pelata, jolloin PS5 vähäinen kovalevy ei oo heti täynnä. Mites tää on prosessi on porukalla onnistunut helpoiten?
Katsoin, että tapoja näyttäis olevan kolme; transfer, usb ja PSplus

Onnistuuko toi transfer-vaihtoehto miten ongelmitta jos on käytössä wifi ja vain yksi televisio? Vai onko helpointa vain heittää USB-muistitikku sisään ja siirtää tallennukset siihen?

Itse siirsin kaiken mitä tarvitsin WiFin kautta, eli molemmat koneet samassa netissä, ja sitten valitsee sieltä mitä haluaa siirtää. Oli muistaakseni siinä vitosen setupissa tämä.
 
Sain tuossa eilen asenneltua nuo molemmat Spiderman-pelit ja nyt voi ottaa jo kantaa noihin latausaikoihin. Alkuperäinen Spiderman tuli aikanaan pelattua perus PS4:llä ja siihen verrattuna onhan nuo lataukset huikean nopeita! Kun peli ei vaadi edes levyä asemaan, niin se PS5:n päävalikosta itse gameplayn saavuttamiseen ottaa oikeasti sen kymmenisen sekuntia. Aika huikeaa täytyy kyllä sanoa, kun homma on viimeisen päälle optimoitu! Verrokkina voi käyttää vaikka tuota digitaalista PES 2021-futispeliä, joka on siis PS4-versio. Nopeasti sekin käynnistyy, mutta ei silti ole käytännössä verrattavissa tuohon Spidermaniin.

Nyt kun on noita pelejä ehtinyt asentelemaan muutamia ja testailemaan, niin voin sanoa, että eri peli tuottaa erilaista ääntä omasta konsolista. PS4-pelit eivät käytännössä aiheuta ääntelyä ollenkaan, mutta PS5-pelit(AC: Valhalla ja Spidermanit) sitä tuottavat. Pelien ollessa käynnissä PS5 pitää eri taajuisia "sirinöitä", kun pelissä on hiljainen kohta ja korvan työntää siihen noin 30 sentin päähän laitteesta. AC: Valhalla aiheuttaa erilaista taajuutta kuin Spiderman ja Miles Morales. Kun ollaan Spidermanissa tai Miles Moralesissa avoimessa maailmassa, niin ääni on erilainen kuin esim. Spidermanin laboratoriossa ollessa. Tuomitsen tuon tulevan eri nopeudella pyörivästä jäähdytyksestä. Lienee ominaisuus, mutta vähän pisti korvia hörölle, kun ääni muuttuu pelin mukaan.

Oma PS5 päätti myös tiltata eilen ensimmäisen kerran. Olin pelaamassa Spidermanin avauskohtausta Kingpiniä vastaan, kun peli vain pysähtyi, käsittääkseni autotallennuspisteen jälkeen, ja laite sammutti itsensä piippauksen kera. Tuo yhdistettynä aavistuksen muuttuneeseen käyntiääneen sai jo hetken ajattelemaan, että nytkö se päästi mehut pihalle, mutta lähtipä laite takaisin käyntiin. Tietokannan tarkistuksen ja raportoinnin tuo halusi tehdä, mutta sepä siinä. "Rääkkäsin" laitetta useammalla pelillä sitten tuon jälkeen vielä illalla muutaman tunnin yhteen soittoon, eikä lisäongelmia ilmennyt. Kieltämättä aavistuksen nuo pelin mukaan muuttuvat käyntiäänet mietityttävät, mutta ne ovat samalla aika selviä: Spidermanit ääntävät tietyllä tavalla, AC: Valhalla tietyllä tapaa ja PS4-versiot PES/NBA tietyllä tapaa, joten kaipa nuo voi tulkita ominaisuuksiksi.
 
Sain tuossa eilen asenneltua nuo molemmat Spiderman-pelit ja nyt voi ottaa jo kantaa noihin latausaikoihin. Alkuperäinen Spiderman tuli aikanaan pelattua perus PS4:llä ja siihen verrattuna onhan nuo lataukset huikean nopeita! Kun peli ei vaadi edes levyä asemaan, niin se PS5:n päävalikosta itse gameplayn saavuttamiseen ottaa oikeasti sen kymmenisen sekuntia. Aika huikeaa täytyy kyllä sanoa, kun homma on viimeisen päälle optimoitu! Verrokkina voi käyttää vaikka tuota digitaalista PES 2021-futispeliä, joka on siis PS4-versio. Nopeasti sekin käynnistyy, mutta ei silti ole käytännössä verrattavissa tuohon Spidermaniin.

Nyt kun on noita pelejä ehtinyt asentelemaan muutamia ja testailemaan, niin voin sanoa, että eri peli tuottaa erilaista ääntä omasta konsolista. PS4-pelit eivät käytännössä aiheuta ääntelyä ollenkaan, mutta PS5-pelit(AC: Valhalla ja Spidermanit) sitä tuottavat. Pelien ollessa käynnissä PS5 pitää eri taajuisia "sirinöitä", kun pelissä on hiljainen kohta ja korvan työntää siihen noin 30 sentin päähän laitteesta. AC: Valhalla aiheuttaa erilaista taajuutta kuin Spiderman ja Miles Morales. Kun ollaan Spidermanissa tai Miles Moralesissa avoimessa maailmassa, niin ääni on erilainen kuin esim. Spidermanin laboratoriossa ollessa. Tuomitsen tuon tulevan eri nopeudella pyörivästä jäähdytyksestä. Lienee ominaisuus, mutta vähän pisti korvia hörölle, kun ääni muuttuu pelin mukaan.

Oma PS5 päätti myös tiltata eilen ensimmäisen kerran. Olin pelaamassa Spidermanin avauskohtausta Kingpiniä vastaan, kun peli vain pysähtyi, käsittääkseni autotallennuspisteen jälkeen, ja laite sammutti itsensä piippauksen kera. Tuo yhdistettynä aavistuksen muuttuneeseen käyntiääneen sai jo hetken ajattelemaan, että nytkö se päästi mehut pihalle, mutta lähtipä laite takaisin käyntiin. Tietokannan tarkistuksen ja raportoinnin tuo halusi tehdä, mutta sepä siinä. "Rääkkäsin" laitetta useammalla pelillä sitten tuon jälkeen vielä illalla muutaman tunnin yhteen soittoon, eikä lisäongelmia ilmennyt. Kieltämättä aavistuksen nuo pelin mukaan muuttuvat käyntiäänet mietityttävät, mutta ne ovat samalla aika selviä: Spidermanit ääntävät tietyllä tavalla, AC: Valhalla tietyllä tapaa ja PS4-versiot PES/NBA tietyllä tapaa, joten kaipa nuo voi tulkita ominaisuuksiksi.

Joo se ääntely on coil whineä, eli kelat (elektroniikkakomponentit) resonoi/pärisee kuin ES-jonnet konsanaan riippuen vähän rasituksesta, eli erilaisista ruudunpäivityksistä ja virrankulutuksista yms johtuen.

Omakin pärisee, esim demons soulssissa hahmoa tehdessä valikossa = kauhea räpätys. Mietin jo että nytkö taas (ps2+ps4+pro kaikki sisälti viallisen äänekkään tuulettimen kun ostin) sain rämän konsolin launchiin :confused:

Itse pelissä ei sitten oikeastaan sitä kuulu tai hyvin vienosti, bugsnaxissa alkupäässä kun pyöri joku videopätkä niin pärisi kanssa

Itse tuuletin on melko hiljainen, toki sen kuulee pelatessa ainahin hiljaisemmissa kohdissa ja jos rest modessa on usb lataus päällä niin tuuletin pyörii hiljaa ja sen kuulee kyllä 5-6m päähän.

Omassa tuo tuuletin pitää hyvin hyvin hentoa "rapsuttavaa" ääntä, eli melkein kuin hankaisi kevyesti johonkin, mutta voi olla myös vaan tuuletintyypin ominaisuus, eli ei ole tasaista huminaa kun läheltä kuuntelee.

Näissä tuuletin yms ääntelyissä kannattaa aina muistaa, että netti on pullollaan kuuroja jotka väittää/valehtelee, että heidän yksilö on täysin äänetön eikä muka kuule edes korva konsolissa kiinni. Ne on kaikki täyttä paskapuhetta, ja samoilla sivuilla tyypit sanoo että käyttää 100% volumea kuulokkeilla, niin eipä ihme jos osa on kuuroja :oops:

Eli: kirjaimellisesti äänetöntä modernia konsolia ei ole, kaikki kuuluu helposti monen metrin päähän jos:
- hiljainen asunto (ei tuulettimia tai muuta taustamelua)
- ihmisellä on normaali kuulo
- ihminen on aisteiltaan avoin, eli huomaa pienetkin äänet

Joten asiasta ei kannata murehtia, ellei se kone huuda oikeasti todella häiritsevän kovaa


Jopa nintendo switch kuuluu telakastaan helposti monen metrin päähän, vaikka on hiljainen kuin mikä.

Voikin miettiä että jos lentävä itikka joka tuottaa 30-35dB tai alle melua kuuluu monen metrin päähän, niin miksi samaa tasoa tai vähän kovempaa ääntelevä konsoli ei muka kuuluisi

Itse olen melualalla ja kouluttautunutkin alalle joten äänijutut kiinnostaa.

Näin subjektiivisesti arvioiden PS5 tuuletinmelu on erittäin hyvällä tasolla ja jos paras ps4 jonka olen kuullut olisi tasolla 7/10 niin kyllä tuo sinne 9,5/10 menee hiljaisuudessaan. Ainut miinus tuo coil whine + pieni räpätysääni
 
Asensin just pleikkarin ja tiedonsiirto nelosesta vitoseen meni todella vaivattomasti. PS5 päälle, perus läpät pois alta, sitten yhdistys wifiin, jonka jälkeen tarjosi automaattisesti tiedoston siirtoa vanhasta konsolista, ainut mitä tartti tehdä niin klikata PS4 virtapainiketta kertaalleen, jonka jälkeen PS5 sanoi I got this, hold my beer.

Ainut virhe minkä tein niin menin asentamaan pelin vanhan PS4 kautta ja wifillä Miles Moralesin siirtämisestä nelosesta vitoseen olisi mennyt n. 17h, joten peruutin sen ja heitin kiekon sisään, homma oli ohi vartissa.

En oo vielä kerennyt pelaamaan, mutta mitä tulee tuulettimeen ja koneen äänitasoihin niin kyllä itsellä ainakin nyt pelejä ladatessa tuuletin pitää täysin samanlaista tuuletusääntä kuin PS4 (joka oli sieltä hiljaisimmasta päästä). Ääni on selvästi korvalla kuultavissa, ihan kun naapurissa imuroitaisi. Välillä konsoli hiljenee täysin äänettömäksi, jolloin joutunut tarkistamaan, että vieläkö se on päällä. Ja on se :D Kone on vaaka-asemassa hyllyn päällä, joten ilmaa riittää varmasti joka suuntaan. Voi olla, että pelatessa on äänettömämpi, raporttia siitä illan mittaan kun saan Spidermanit tulille, mutta itse en tätä hiljaisempaa odottanutkaan, mutta jollekkin tarkkaavaisemmalle saattaa olla pettymys, jos odottaa oikeasti lähes äänetöntä laitetta.

EDIT: nyt pääsin spiderman remasteredin kimppuun ja helvetti sentään että on hiljainen konsoli, välillä tuuletin pyörähtää muutaman minuutin ajan, jolloin kuunnellaan imurointia naapurissa, mutta muuten toooodella hiljainen o_O :D

Dual-sensen hienouksiin ei kyllä pääse käsiksi vielä tämän pelin parissa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olen uskaltanut käyttää pari päivää ulkoista asemaa PS5:ssa. Ei mitään ongelmia, kun on ladannut pelit suoraan siihen. Kiitoksia vaan täältä saadusta vinkistä.

Yhdessä vaiheessa kyllä jo luulin, että nyt rupesi PS5 pitämään tasaista hiljaista ääntä jopa Rest Modessa. Totuus olikin se, että sitä hiljaista hurinaa pitikin itse ulkoinen levyasema. Se, kun ei ole mallia SSD.

On se nyt kumma, kun PS5 on hiljaisempi mitä joku hemmetin kiintolevy. Jännä maailma tämä post-PS4 Pro aika..
 
Kokeilkaa ensin ps5 ja sitten ps4 ;) Kun ei ollut vielä ps5 ja 7 vuotta pelannu alkuperäisellä nelosella niin siihen hurinaan tottui eikä sitä pitänyt juuri minään. Nyt siihen vasta todella kiinnittää huomion, että miten hidas ja äänekäs laite ps4 oikeasti on.:p
 
Voikin miettiä että jos lentävä itikka joka tuottaa 30-35dB tai alle melua kuuluu monen metrin päähän, niin miksi samaa tasoa tai vähän kovempaa ääntelevä konsoli ei muka kuuluisi.

Itse olen melualalla ja kouluttautunutkin alalle joten äänijutut kiinnostaa.
Ei dB:t kerro kaikkea. Mikäli minun konsolini ääntelisi itikan tavoin niin ottaisi kyllä kovasti päähän. Äänenkorkeus on tässä siis ratkaiseva juttu. Samoin ymmärtääkseni coil whine on myös "inisevää", joten ymmärrettävää jos se ärsyttää enemmän kuin matalampi humina tms.

Mikäli "melualalla" olet niin aika jännä ettet tätä huomioinut vaan pelkät dB:t.

Oikeassa kyllä olet, sillä vaikka One X:ääkin sanotaan äänettömäksi niin kyllä sen puhinan kuulee jos asiaa keskittyy kuuntelemaan. Se vain, että se on sen verran hiljainen että siihen tosiaan pitää keskittyä tai olla hiljainen kohtaus tms. Tuo äänihän on vähän kuin simpukasta kuuluva "meren humina".

Kokeilkaa ensin ps5 ja sitten ps4 ;) Kun ei ollut vielä ps5 ja 7 vuotta pelannu alkuperäisellä nelosella niin siihen hurinaan tottui eikä sitä pitänyt juuri minään. Nyt siihen vasta todella kiinnittää huomion, että miten hidas ja äänekäs laite ps4 oikeasti on.:p
Samaan "efektiin" pääsi jo kun käyttin PS4 Pro:ta ja One X:ää tasaisesti vuorotellen. Ei sitä PS4:sta halunnut käyttää kuin pakon edessä kun se oli aina sitä "huutokonserttia".

Todella loistavaa että molemmat laitteet ilmeisesti ovat nyt hiljaisia.
 
Eilen sain ensikokemukseni 120 fps:stä (jos ei PSVR- ja 3D-pelejä) lasketa. Pelinä oli Borderlands 3:n PS5-versio, jossa performance-tilassa tuo 120 ruutua sekunnissa irtosi. Olihan se kieltämättä todella sulavaa, mutta resoluutio putosi niin paljon, että sahalaitoja vilisi kuin PS3:n ensimmäisessä Borderlandsissa konsanaan. Aikani sitä jaksoin, kunnes vaihdoin 4K@60 fps -tilaan. Se oli ihan riittävän sulava omaan makuun, ja näytti paljon paremmalta.
 

Jotenkin itteltä menny nyt Ps4 aikana luotto näihin Sonyn ohjaimiin. En tiedä kuinka voi olla niin pas*a säkä, että 4 uutta ohjainta peräkkäin alkaa driftaamaan noin 1-2 vkon jälkeen. Ja siis oikein kunnolla, ei ollut mitään pientä hentosta driftiä vaan se oikeasti vaikutti jo siihen voiko pelata.
 

Jotenkin itteltä menny nyt Ps4 aikana luotto näihin Sonyn ohjaimiin. En tiedä kuinka voi olla niin pas*a säkä, että 4 uutta ohjainta peräkkäin alkaa driftaamaan noin 1-2 vkon jälkeen. Ja siis oikein kunnolla, ei ollut mitään pientä hentosta driftiä vaan se oikeasti vaikutti jo siihen voiko pelata.
Mulla sama homma. Konsolin mukana tullut ohjain kesti vuosia kunnes x nappi hajosi, mutta sen jälkeiset kaksi dualshock 4 v2 ohjainta on ruvennu leviää pahimmillaan 50h pelaamisen jälkeen. Viikonloppuna ostin tarjouksesta uuden ohjaimen, että saa nähdä kestääkö sekään. Toivoin todella että PS5llä ongelma olisi korjattu, kerta ohjaimen hintaakin on nostettu, mutta taitaa jäädä haaveeksi. :/
 
Jännä että ohjaimen toiminnan keskiössä olevassa yksikössä käyttäävät vaeltamiselle herkkää komponenttiä edelleen :( (siis ihan perinteistä potentiometria, säätövastusta.)
Luulisi että pari eroa lisää ja saisi hall efekti tai muun pölystä ja kulumisesta piittaamattoman komponentin tilalle.
 
Oliko Ps5 mahdollista jostain nähdä peliin käytetty aika? Tuli kauniimman puoliskon ipanoiden kanssa tänään tahkottua platinaa Astrosta, niin sillä kiinnostaisi.
 
Oliko Ps5 mahdollista jostain nähdä peliin käytetty aika? Tuli kauniimman puoliskon ipanoiden kanssa tänään tahkottua platinaa Astrosta, niin sillä kiinnostaisi.

Sieltä se oman profiilin kautta löytyy. Täällä oli reilut 850 tuntia Destinya. :D

How to See your Game Time Played on PS5
  1. Open Your Profile from the main menu (top right corner).
  2. Under your profile, go to the Games tab.
  3. Scroll through your games list and look at your Total Play Hours.
 
Ylös Bottom