Sain tuossa eilen asenneltua nuo molemmat Spiderman-pelit ja nyt voi ottaa jo kantaa noihin latausaikoihin. Alkuperäinen Spiderman tuli aikanaan pelattua perus PS4:llä ja siihen verrattuna onhan nuo lataukset huikean nopeita! Kun peli ei vaadi edes levyä asemaan, niin se PS5:n päävalikosta itse gameplayn saavuttamiseen ottaa oikeasti sen kymmenisen sekuntia. Aika huikeaa täytyy kyllä sanoa, kun homma on viimeisen päälle optimoitu! Verrokkina voi käyttää vaikka tuota digitaalista PES 2021-futispeliä, joka on siis PS4-versio. Nopeasti sekin käynnistyy, mutta ei silti ole käytännössä verrattavissa tuohon Spidermaniin.
Nyt kun on noita pelejä ehtinyt asentelemaan muutamia ja testailemaan, niin voin sanoa, että eri peli tuottaa erilaista ääntä omasta konsolista. PS4-pelit eivät käytännössä aiheuta ääntelyä ollenkaan, mutta PS5-pelit(AC: Valhalla ja Spidermanit) sitä tuottavat. Pelien ollessa käynnissä PS5 pitää eri taajuisia "sirinöitä", kun pelissä on hiljainen kohta ja korvan työntää siihen noin 30 sentin päähän laitteesta. AC: Valhalla aiheuttaa erilaista taajuutta kuin Spiderman ja Miles Morales. Kun ollaan Spidermanissa tai Miles Moralesissa avoimessa maailmassa, niin ääni on erilainen kuin esim. Spidermanin laboratoriossa ollessa. Tuomitsen tuon tulevan eri nopeudella pyörivästä jäähdytyksestä. Lienee ominaisuus, mutta vähän pisti korvia hörölle, kun ääni muuttuu pelin mukaan.
Oma PS5 päätti myös tiltata eilen ensimmäisen kerran. Olin pelaamassa Spidermanin avauskohtausta Kingpiniä vastaan, kun peli vain pysähtyi, käsittääkseni autotallennuspisteen jälkeen, ja laite sammutti itsensä piippauksen kera. Tuo yhdistettynä aavistuksen muuttuneeseen käyntiääneen sai jo hetken ajattelemaan, että nytkö se päästi mehut pihalle, mutta lähtipä laite takaisin käyntiin. Tietokannan tarkistuksen ja raportoinnin tuo halusi tehdä, mutta sepä siinä. "Rääkkäsin" laitetta useammalla pelillä sitten tuon jälkeen vielä illalla muutaman tunnin yhteen soittoon, eikä lisäongelmia ilmennyt. Kieltämättä aavistuksen nuo pelin mukaan muuttuvat käyntiäänet mietityttävät, mutta ne ovat samalla aika selviä: Spidermanit ääntävät tietyllä tavalla, AC: Valhalla tietyllä tapaa ja PS4-versiot PES/NBA tietyllä tapaa, joten kaipa nuo voi tulkita ominaisuuksiksi.
Joo se ääntely on coil whineä, eli kelat (elektroniikkakomponentit) resonoi/pärisee kuin ES-jonnet konsanaan riippuen vähän rasituksesta, eli erilaisista ruudunpäivityksistä ja virrankulutuksista yms johtuen.
Omakin pärisee, esim demons soulssissa hahmoa tehdessä valikossa = kauhea räpätys. Mietin jo että nytkö taas (ps2+ps4+pro kaikki sisälti viallisen äänekkään tuulettimen kun ostin) sain rämän konsolin launchiin
Itse pelissä ei sitten oikeastaan sitä kuulu tai hyvin vienosti, bugsnaxissa alkupäässä kun pyöri joku videopätkä niin pärisi kanssa
Itse tuuletin on melko hiljainen, toki sen kuulee pelatessa ainahin hiljaisemmissa kohdissa ja jos rest modessa on usb lataus päällä niin tuuletin pyörii hiljaa ja sen kuulee kyllä 5-6m päähän.
Omassa tuo tuuletin pitää hyvin hyvin hentoa "rapsuttavaa" ääntä, eli melkein kuin hankaisi kevyesti johonkin, mutta voi olla myös vaan tuuletintyypin ominaisuus, eli ei ole tasaista huminaa kun läheltä kuuntelee.
Näissä tuuletin yms ääntelyissä kannattaa aina muistaa, että netti on pullollaan kuuroja jotka väittää/valehtelee, että heidän yksilö on täysin äänetön eikä muka kuule edes korva konsolissa kiinni. Ne on kaikki täyttä paskapuhetta, ja samoilla sivuilla tyypit sanoo että käyttää 100% volumea kuulokkeilla, niin eipä ihme jos osa on kuuroja
Eli: kirjaimellisesti äänetöntä modernia konsolia ei ole, kaikki kuuluu helposti monen metrin päähän jos:
- hiljainen asunto (ei tuulettimia tai muuta taustamelua)
- ihmisellä on normaali kuulo
- ihminen on aisteiltaan avoin, eli huomaa pienetkin äänet
Joten asiasta ei kannata murehtia, ellei se kone huuda oikeasti todella häiritsevän kovaa
Jopa nintendo switch kuuluu telakastaan helposti monen metrin päähän, vaikka on hiljainen kuin mikä.
Voikin miettiä että jos lentävä itikka joka tuottaa 30-35dB tai alle melua kuuluu monen metrin päähän, niin miksi samaa tasoa tai vähän kovempaa ääntelevä konsoli ei muka kuuluisi
Itse olen melualalla ja kouluttautunutkin alalle joten äänijutut kiinnostaa.
Näin subjektiivisesti arvioiden PS5 tuuletinmelu on erittäin hyvällä tasolla ja jos paras ps4 jonka olen kuullut olisi tasolla 7/10 niin kyllä tuo sinne 9,5/10 menee hiljaisuudessaan. Ainut miinus tuo coil whine + pieni räpätysääni