Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Verkkokauppa.comista tuli viime kuussa viestä, että saan konsolin vasta ensi vuonna. Eilen tuli sitten viestiä, että konsoli lähetty. Saivat vissiin jostain sitten lisäerän. Eipä tuolla kiire ole, kun pelejä riittää vielä pelattavaksi PS3:lla ja PS4:llä :)
 
3D Audio ei ollut heti ensirykäisyllä mikään maata mullistava, mutta on sen tuomat edut kuitenkin pidemmän päälle aika merkittäviä.

Itse testailin Ghost of Tsushiman 3D Audiota, siinä se on aika huikea. Itselläni on hyvät hifi-tason avoimet kuulokkeet joista hyötyy paljon äänialan laajudessa ja tarkkuudessa. Sopii näköjään hyvin tuohon Sonyn käyttämään 3D Audioon. Ja itse olen aina ollut aika pitkälti hyvän stereoäänen kannattaja.

Sain USB DAC:n kautta viettyä 3D Audio myös kaiuttimiin, mutta se tietenkin käyttää kuulokkeisiin tehtyä ääniprofiilia. Ihan hyvin se laajensi äänimaailma myös kaiuttimista, mutta ei se tietenkään niin hyvin toiminut mitä kuulokkeista. Antoi se kuitenkin uskoa siihen, että Sonyn 3D Audio voi onnistua myös hyvin kaiuttimista. Kunhan se tuki sille tulee jossain vaiheessa.

Ghost of Tsushimassa ympärillä olevat luonnon äänet on aika huikeita. Varsinkin vesisateen ropina ja vieressä ollut vesiputous loivat sellaisen wau-hetken, että ero oli kuin yöllä ja päivällä, kun vertasi sitä tavalliseen stereoääneen. Aluksi toki kesti tottua uuteen äänimaailmaan, kun se kuulosti niin vieraalta. Nyt tilanne on kuitenkin jo se, että en tässä pelissä ainakaan halua enää vaihtaa takaisin stereoääneen. Immersio on vaan niin paljon parempi 3D Audiolla.

Ghost of Tsushima on päivitetty tukemaan PS5:sen 3D Audiota, joten se toimii PS5:ssa kaikilla kuulokkeilla. Konsolista ja pelistä pitää molemmista valita 3D Audio päälle. Tsushimassa oli jo 3D ääntä mallinnettu PS4:lla sitä tukeville laitteille, joten en tiedä kuinka paljon pelissä sitten oikeasti hyödynnetään kaikkea irti Tempest Audiosta. Hyvältä se jokatapauksessa kuulostaa ja kenties tulevat uudet pelit hyödyntävät 3D Audiota vielä paremmin.

 
Onko siitä Tempest Audiosta mihinkään?
Demon's Souls kuulostaa ainakin todella hyvältä. Pystyy helposti erottamaan vihujen sijainnin äänen perusteella. Tai jos lohikäärme lentää yli niin kyllähän siinä hymy nousee kasvoille. Ei mitään tajunnanräjäyttävää kuitenkaan jos on jo aikaisemmin kokenut dolby atmos äänet. Tuo immersiota paljon lisää ja tulevaisuudessa nähdään varmasti mielenkiintoisia äänikikkailuja peleissä.
 
Nyt kun PS5 on saatu uunista ulos, voidaan aloittaa spekulointi PS5 Pron mahdollisesta julkaisusta. Uuden Sonyn patentin perusteella PS5 Pro voisi sisältää muun tehostamisen lisäksi kaksi erillistä GPUta, jotka toimisivat tavallaan rinnakkain. Se toisi aika massiivisen suorityskykyboostin ja puheet "maailman tehokkaimman konsolin" tittelistä voisi lopettaa saman tien. PC-maailmassa kahden GPUn tehomyllyt ovat olleet arkea jo pidempään.

Samassa patentissa mainitaan myös cloud-pelaaminen yhtenä potentiaalisena soveltamisalueena, ja patentti avaa vähintäänkin takaportin myös Sonyn uudelle tulemiselle mobiilipelaamisen maailmaan, cloud edellä. "PSP 5G" on jo huhuissa aiemminkin noussut esiin.

1606993804627.png

 
Teknisestihän kyse on kahden APU:n yhdistämisestä. En kyllä keksi muuta syytä ratkaisulle, kuin lämpöjen tasaisemman jakautumisen. Helpommalla pääsee, kun tehostaa sitä yhtä APU:a. Tehostamisen varaahan on vielä ja varmasti tulevaisuudessa entistä enemmän.
 
Teknisestihän kyse on kahden APU:n yhdistämisestä. En kyllä keksi muuta syytä ratkaisulle, kuin lämpöjen tasaisemman jakautumisen. Helpommalla pääsee, kun tehostaa sitä yhtä APU:a. Tehostamisen varaahan on vielä ja varmasti tulevaisuudessa entistä enemmän.

Kyllä tuossa on kyse kahdesta tai useammasta erillisestä GPUsta, kun patentin lukee. Tuo liitetty kuva käsittelee muistiarkkitehtuuria.

"In a multi-GPU simulation environment, frame buffer management may be implemented by multiple GPUs rendering respective frames of video, or by rendering respective portions of each frame of video. One of the GPUs controls HDMI frame output by virtue of receiving frame information from the other GPU(s) and reading out complete frames through a physically connected HDMI output port. Or, the outputs of the GPUs can be multiplexed together."
 
No minusta siinä lukee: "
SUMMARY
As understood herein. SoC technology can be applied to video simulation consoles such as game consoles, and in particular a single SoC may be provided for a “light” version of the console while plural SoCs may be used to provide a “high-end” version of the console with greater processing and storage capability than the “light” version. The “high end” system can also contain more memory such as random-access memory (RAM) and other features and may also be used for a cloud-optimized version using the same game console chip with more performance.

As further understood herein, however, such a “high end” multiple SoC design poses challenges to the software and simulation (game) design, which must scale accordingly. As an example, challenges arise related to non-uniform memory access (NUMA) and thread management, as well as providing hints to software to use the hardware in the best way. In the case of GPUs working in concert, the framebuffer management and control of high definition multimedia (HDMI) output may be addressed. Other challenges as well may be addressed herein."

SoC ei ole GPU määritelmällisesti. APU taas on SoC.
 
Verkkokauppa.comista tuli viime kuussa viestä, että saan konsolin vasta ensi vuonna. Eilen tuli sitten viestiä, että konsoli lähetty. Saivat vissiin jostain sitten lisäerän. Eipä tuolla kiire ole, kun pelejä riittää vielä pelattavaksi PS3:lla ja PS4:llä :)
Tai ennakkotilaajat saaneet konsolinsa toisista kaupoista aikaisemmin, jolloin ovat peruneet tilauksiaan muista verkkokaupoista.
 
Juu, SoCin sisällä ne ovat, mutta kuvaus mahdollistaa periaattessa kaikki mainitut skenaariot, mutta erillisiä GPUta siinä mainitaan ja nimeomaan erillisenä APU-käsitteestä. Onpa siinä kuvattuna myös skenaario, jossa tämä tulisi jonkinlaisen upgrade-kitin avulla, ei suorana uutena laitteena Nähtäväksi jää miten realisoituu, jos mitenkään.
 
Maailmalla neuvoivat käynnistämään peli ilman levyä, lisäämään se asemaan kun pyytää ja poistamaan pelien jälkeen asemasta. Toimiiko tällä poppakonstilla kunnes korjaavat?
Toiminee mutta hitaampi ronklata noin kun vaan tyytyä sen asennuksen keskeytykseen/poistoon.
 
Kiitoksia Tempest-kokemuksista. Testailen siis itsekin vanhoilla Sennheiserin kuulokkeilla ensin ohjaimen kautta ennenkuin uusia alkaisi hankkimaan.
 
Kiitoksia @Ac3way kiinnostavista kommenteista 3D audioon liittyen! En ollut tälläisenä kasuaalipelaajana koko hommaan oikein perehtynyt ja tuumin että tietty pelataan TV:n kaiuttimilla. Nyt on ehdottomasti iskettävä kuulokkeet laitteeseen kiinni kunhan se joskus saapuu. Pitää koettaa josko omat perus AKG K 845 kuulokkeet saisi otettua käyttöön tai sitten miettiä noita Sonyn Pulse-kuulokkeita.
 
Hei,

Oletteko huomannut, että PS5 ei muista mihin kohtaan elokuva jäi, vaikka en poista välillä levyä koneesta. PS4 muisti edellisen paikan elokuvasta, kunhan ei poistanut levyä välillä laitteesta.

Onkohan tähän joku asetus olemassa?

Tiku
 
Ei pidä paikkaansa. Itsellä tulee jokaisesta storesta lataamasta pelistä PS4 ja PS5 versiot. Sitten oon poistanut sen PS4 version.
Luulisin, että tuo(kin) on jokin outo bugi, koska mullakin PS5 DE, eikä ole vielä kertaakaan ylimääräisiä PS4-versioita lataukseen päätynyt.
 
Jos ei ole itse onnistunut ostamaan PlayStation 5:ttä yrityksistä huolimatta, niin oheinen juttu voi tehdä pahaa. Joku nokkela on keksinyt silputa nääs konsolinsa teollisuussilppurissa. Sillä lailla.


No nyt tuli ainakin huomattua, että kyseessä ei ole kovinkaan kestävä laite jos silppuri saa konsolille tuollaista jälkeä. :rolleyes: Japanilaiset insinöörit on mennyt sieltä mistä aita on matalin eli tuodaan helposti hajoava konsoli, jotta ihmiset ostavat myös toisenkin.

/sarcasm
 
No nyt tuli ainakin huomattua, että kyseessä ei ole kovinkaan kestävä laite jos silppuri saa konsolille tuollaista jälkeä. :rolleyes: Japanilaiset insinöörit on mennyt sieltä mistä aita on matalin eli tuodaan helposti hajoava konsoli, jotta ihmiset ostavat myös toisenkin.

Minusta tämä näytti ihan Terminator-elokuvalta. Pleikkari oli niin sitkeä sissi, ettei meinannu millään kuolla.

Kestävyys- ja tear down -testit vielä ymmärrän, mutta näiden puhtaiden tuhoamisvideoiden pointtia en vaan millään käsitä.
 
Kestävyys- ja tear down -testit vielä ymmärrän, mutta näiden puhtaiden tuhoamisvideoiden pointtia en vaan millään käsitä.

En minäkään käsitä, siksi äänestän ja jätän tuon linkin klikkaamatta. Valitettavasti noita tehdään sen takia, koska ihmiset noita katsovat sankoin joukoin. Saivat jo pari katselua heti lisää Ulukain linkin jaon jälkeen, eikä jää siihen.
 
Minusta tämä näytti ihan Terminator-elokuvalta. Pleikkari oli niin sitkeä sissi, ettei meinannu millään kuolla.

Kestävyys- ja tear down -testit vielä ymmärrän, mutta näiden puhtaiden tuhoamisvideoiden pointtia en vaan millään käsitä.

Sisältähän löytyy T-1000 joten mikäpä pahan tappaisi? :D
 
Ylös Bottom