Vielä helpompaa on se, ettei tee kyselyä ollenkaan vaan lukee vain suoraan pelaajilta tulevaa analytiikkaa. Eli kyllähän nää palvelut rakennetaan nykyään niin, että taustalla on iso joukko ammattilaisia, jotka lukevat sieltä tulevaa dataa. Vertaillaan miten pelaajat hankkivat (tässä) plus-jäsenyytensä ja kuinka pitkäksi aikaa, onko välissä ei-jäsenyysaikaa, ja mitä he tekevät jäsenyydellä. Mitään kyselyitä ei tarvitse tehdä, kun saadaan ihan käytännössä ROI-lukuja seuraamalla vastauksia. Tässä kuussa laitettiin jakoon plus-pelit A ja B, niitä ladattiin näin paljon, ja pelattiin t tuntia. Ensi kuussa tulevat pelit C ja D. Pelin F kanssa käytetään paljon mikrofoniyhteyttä, G sen sijaan menee kaupaksi vain alennuksessa, mutta sitä pelaavat pelaavat suurimmilti osin vain tätä peliä.
Konsoli "haistelee" jatkuvasti mitä sillä teet, aivan kuten Googlen webisivuille tarkoitettu Analytics haistelee selaimessa. Pelaajista saadaan hyvinkin tarkat profiilit luotua, koska he itse antavat itse omat tietonsa useampaa reittiä. Ja tämä ei tietenkään rajoitu vain konsoliin, vaan esim. Unreal Engine -pelimoottorilla saa kunnon dataa siitä, miten esim. pelaajat ovat liikkuneet kartoissa. Moninpelikarttoja voidaan siis tutkija ja viilata ongelmallisia kohtia.
Pitäisikö nyt laittaa sitten foliohattu päähän? Ei tietenkään, sillä tällähän kehitetään vain konsoleita juuri sellaisiksi, kuten me niitä käytämme.
Tietenkin myös varsinaisia kyselyitäkin tarvitaan, josta saadaan tietoa mitä vaikkapa pelaajat haluavat _tulevaisuudessa_, eikä mitä he ovat viimeisen 6kk aikana tehneet. Lisäksi erilaisilla äänestyksillä saadaan aktivoitua pelaajia.