Vastaus: PlayStation Store
Update! Ja tässä nyt kun tarkemmin asiaa mietti, tarjoukset alkavat nykyään usein keskiviikkoisin. Tiistaisin on Storen viikoittainen "pääpäivitys", mutta sisältöä voi tulla muinakin arkipäivinä. Tarjoukset sen sijaan starttaavat useasti vasta keskiviikkona.
Ahaa. Tuo on uusi juttu itselle. Olen 99% varma, että
ennen vanhaan (ts. 6-9kk takaperin

) tarkistin rutiininomaisesti joka tiistai-ilta uudet tarjoukset.
Vielä näkyy vanhat EA:n tarjoukset Storessa, joten katsellaan mikä on tilanne huomenna.
Itse olen taas skipannut Steamin alennuksista ostot lähes kokonaan, kun PS Storessa on ollut käytänössä aina halvempaan hintaan sama peli. Ja mielestäni viimeisen puolen aikana on ollut todella paljon ihan mielettömiä tarjouksia. Toki sitä ennenkin oli jo hyviä, mutta laatupelien määrä vain kasvaa kokoajan ja valikoimaa tulee lisää.
Toki PC:llä saa sitten koodeja ostettua halvalla eri sivustoilta, jos jaksaa nähdä vaivaa ja on valmis luottamaan niihin.
OT: Is There Any Deal sivusto helpottaa tässä. Palvelun avulla on helppo verrata PC-pelien hintoja eri kauppapaikkojen välillä. En ole pariin vuoteen lainkaan selaillut erikseen GOG, Steam, GMG ym. kauppoja, sillä saan sähköpostiin viestiä, jos toivelistalla oleva peli on alennuksessa.
Sen suhteen olen samaa mieltä, että PS Store tarjoilee tasaisin väliajoin hyviä alennuksia. Ongelma piilee juurikin siinä, että nyt puhutaan yhdestä kauppapaikasta vrt. PC -alustasta, missä on useita luotettavia digipeleihin erikoistuneita kauppoja. Jos kirjoitushetkellä esim. Steamissa on kehnot alennukset, mahdollisesti Humble Bundlessa on meneillään hyvä diili? Nyt kun HB tulikin mainittua, niin viimeisen parin kuukauden aikana kyseinen palvelu on pistänyt mielettömän hyviä pakettitarjouksia kasaan, mitä en ole koskaan nähnyt Storen puolella. Alla pari esimerkkiä:
Humble Bundle tarjoilee XCOM 2:sta 12 euron hintaan. [Jälkikäteen pakettiin lisättiin mm. ABZU ja Steamworld Heist.]
Humble Bundle tarjoilee järjettömän hyvän diilin. Vajaalla 30 eurolla pelaaja saa vinon pinon laatupelejä. Paketti sisältää mm. seuraavat tittelit:
- The Witness
- Day of the Tentacle Remastered
- Stardew Valley
- Subnautica
- Nuclear Throne
- Invisible Inc
- The Stanley Parable
- Song of the Deep
Tuntuu jotenkin niin hassulta, kun vuosia se oli Steam josta ihmiset osti paljon pelejä vain koska hinta oli halpaa ja nyt samaa ilmiötä on nähtävissä PS Storessa kohtuu yleisesti. Steam puolestaan ei enää vedä tilastojenkaan mukaan yhtä kovia tarjouksia kuin muutama vuosi sitten, joten kenties Sonylla nähdään myös vastaavaa. Saa nähdä.
Samaa olen itsekin pohtinut. Ylipäätään peliala (ainakin ns. perinteisten maksullisten pelien osalta) tuntuu olevan epäterveellä pohjalla.
Nykyään valitettavan moni toteaa kiinnostavan indie pelin tapauksessa "odotellaan pari kk, kun tämä irtoaa puoleen hintaan / kun tämä saapuu PS+ palveluun". Enkä tällä halua mollata ketään, joka on näin todennut. Itse käyttäydyn tismalleen samalla tavalla. Jos on vähänkin tarkka rahankäytön suhteen on melko hassua ostaa peliä heti julkaisussa (etenkin jos kyseessä on digiversio, mitä ei voi myydä eteenpäin), koska on vain ajan kysymys kun peliä myydään pilkkahintaan.