Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation Vita (käyttökokemukset, kysymykset, huhut ja uutiset)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Vitalle on tulossa vähän erikoisempia sovelluksia, joissa on mukana on silti pelimäisiä elementtejä. Nämä kai voisi luokitella jonkinlaisiksi laajennetun todellisuuden peleiksi (nk. ARG eli Augmented Reality Game).

t@g
Jätä luova kädenjälkesi maailmaan t@g-sovelluksella. Jännittävällä uudella graffitinluontiohjelmalla voit lisättyä todellisuutta hyödyntämällä jättää omat tägisi minne ikinä haluat. Luo vain oma ainutlaatuinen profiilisi, ja olet valmis esittelemään taiteellisia kykyjäsi ja suunnittelemaan omia virtuaalisia tägejäsi. Käytössäsi on t@gin monet luontityökalut ja ammattilaistekniikat. Kun olet valmis, voit tarkastella luomuksiasi PS Vitan takakameran kautta.

Frobisher Says!
Frobisher Says! on eksklusiivisesti PS Vitalle saatava sovellus, joka haastaa sinut pelaamaan nopeatempoisia minipelejä. Se on suunniteltu hyödyntämään PS Vitan kaikkia ominaisuuksia. Frobisher saattaa esimerkiksi käskeä sinua raapimaan selkäänsä takakosketusaluetta käyttämällä, kääntymään kohti pohjoisnapaa tai hymyilemään.

Lähde: PlayStation.com
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Ensimmäinen mahdollinen Killer appi tälle alustalle nyt nähty ja täytyy sanoa wow-efektin olleen aika vahva; Reality Fighters.

Tässä näkee nyt ensimmäisen kerran niitä pelimekaanisia toimintoja, jotka erottavat muista. Insinöörien teknovipstaakit on tuotu hyvin osaksi pelikokemusta. Kameralla kuvaat oman naaman pelihahmoon. Kosketusnäytöllä teen luontevammin suoria valintoja kuin perinteisten valikkojen kautta. Lisätyn todellisuuden sovelluksena voit siirtää omat pelihahmot vaikka keittiön pöydälle ja luokan pulpettiisi. Gyroskooppiohjauksella taas tarkastelet ympäristöä muuten ja vaihdat kuvakulmaa joustavasti. Ainoa mitä tässä ei nyt nähnyt, oli molempien analogitattien samanaikainen hyödyntäminen, mutta sitä sai taas esimerkkiä Super Stardust Deltan kautta.

Tästä videosta saa jotain osviittaa, missä mennään uuden sukupolven käsikonsolilla: PlayStation VITA Reality Fighters Proper Gameplay Demo (by EnternityGR) - YouTube
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

t@g
Jätä luova kädenjälkesi maailmaan t@g-sovelluksella. Jännittävällä uudella graffitinluontiohjelmalla voit lisättyä todellisuutta hyödyntämällä jättää omat tägisi minne ikinä haluat. Luo vain oma ainutlaatuinen profiilisi, ja olet valmis esittelemään taiteellisia kykyjäsi ja suunnittelemaan omia virtuaalisia tägejäsi. Käytössäsi on t@gin monet luontityökalut ja ammattilaistekniikat. Kun olet valmis, voit tarkastella luomuksiasi PS Vitan takakameran kautta.

Videopätkä aiheesta:


PSPWeber:

Tag (T@g) is a new concept of Sony introduced for PlayStation Vita. You will be able to create graffiti, and to place them around your virtual city using the GPS. Moreover, you will also be able to replace other people’s tags with your own.

Tag Application For PS Vita

While this is a fun application that will be liked by many users, and we are also expecting some competitions and small wars to place the graffiti around the city, it is a pity that Sony won’t allow obscene words. On the other hand, it was a preventive measurement of Sony: an application allowing obscene words might be banned in some countries, and some people might even sue the company.

By eliminating the obscene words, Sony makes sure that Tag won’t have any legal problems, and the application will be accepted everywhere. Moreover, we are sure that independent developers will solve this problem fast, by adding some patches and modifying the application.
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Lisätyn todellisuuden sovelluksilla jatketaan. Konamilta on tulossa peli, jossa pääset ohjaamaan tankkia läpi ruudun vaikka työpaikkasi kokoushuoneen pöydällä: AR Combat Digi Q.

The Vita's analog sticks act as the remote control and the miniature vehicles are replaced by polygonal representations on-screen, placed atop whatever background is in view of the camera.

Lähde: Konami Announces PS VITA Augmented Reality Game ~ PS Vita Hub - See The PS Vita Release Date,Look PS Vita Games And The Lowest PS Vita Price

Näytä liitetiedosto 7462Näytä liitetiedosto 7463
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Sony kertoi Tokyo Game Show'ssa Vitan julkaisupäivän: 17. joulukuuta. Tuo koskee tosin vain Japania, eikä EU/US-julkaisusta puhuttu vielä mitään.

Launch date! Japanese Market: December 17th!
Sonyn pressitilaisuuden esittelyssä nähtiin vilaus Vitan kielivalinnoista, ja suomikin oli mukana. Yay!

Update! Sitten yksi erittäin huonolta kuulostava uutinen: Vita ilmeisesti käyttää omaa (ylihinnoiteltua) muistikorttiformaattiaan. Ei, en tarkoita nyt nk. NVG-muistikortteja, joilla itse pelit jaetaan. Vaan siinä missä PSP käytti suhteellisen standardeja Memory Stick Pro Duo -muistikortteja, ovat Vitan muistikortit jotain ihan uusia (kuvassa oikealla). Eli ei toivoakaan, että voisi käyttää PSP:n muistikorttia, saatikka sitten halpoja ja todella yleisiä SDHC-muistikortteja.

The smallest, 4GB, is ¥2,200 with the largest, 32GB, a staggering ¥9,500. That’s about £80, and with games reportedly running between 2 and 4GB you’ll be wanting that biggest one, for sure.
32 gigan SDHC-muistikortteja saa Suomestakin n. 45 eurolla, joten Vitan kortilla on käytännössä tuplahinta (~90 e). Tämä selittänee sitä, miten Sony on pystynyt painamaan itse laitteen hinnan suhteellisen alas jo heti julkaisussa.

Update 2! sph irkissä huomauttikin, että onhan tää asia ollut tiedossa jo kesäkuusta lähtien.

While they look very much like a standard SD card, they have an extra notch that clearly distinguishes them. This is very unfortunate because it means you will not be able to use any of the SD cards you already have: you will have to go out and buy a Sony memory card if you want additional storage on your Vita.

Lähteet: IGN & The Sixth Axis
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

TGS:ssä esitelty Vitan Remote Play-toimintoa, jolla pääsee pelaamaan täysiä PS3-pelejä.
Kun PS3:n sisuskaluihin päästiin alkuvuodesta käsiksi epävirallisin keinoin, sieltähän paljastui, että Remote Play -tuki näyttäisi olevan ihan vaan yksi On/Off-asetus per peli. Olisiko sitten suurimmassa osassa RP käännetty pois päältä, jotta ei tarvitse sovittaa kontrolleja vain yhden analogitatin PSP:lle. Vitan kanssa tuota ongelmaa ei enää sinällään ole.

Mutta ans kattoo, tuleeko tuo olemaan oikeasti tuettuna kaikissa peleissä, vai oliko tuo jokin esittelyä varten erikseen tuotettu Killzone 2 (?) Remote Play -tuella.
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Vitan kanssa tuota ongelmaa ei enää sinällään ole.

Ja kuinka kauan saatiin sitä toista analogitattia odotella :D Viimein löytyy sellainen ohjaus, ettei paljoa enään hävitä isolle veljelle. Takakannen koskettelu vielä bonuksena päälle, jolla ilmeisesti korvataan ne puuttuvat näppäimet vrt. DualShock 3 (esim. L2/R2).

Kyllähän tuo avaa samantapaisia mahdollisuuksia kuin esimerkiksi WiiU:n kohdalla voi tapahtua. Television varaa perheen tosiasiallinen pää, mutta pelit voivat jatkua nyt Vitan ruudulla. Myös näiden kahden laitteen kombinaatio television ruudulta on houkutteleva ajatus, tai yhteistyö esimerkiksi lisätyn todellisuuden sovelluksissa. Aiheesta on keskusteltu pitkään, aina PS3:n julkaisusta alkaen. Ehkä nyt viimein saadaan nämä serkukset pelaamaan yhteen toivotulla tasolla.
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Eipä hirmu hyvältä kuulosta Vitan akun 3-5h kesto pelikäytössä, vaikka se olikin odotettavissa (oliko tästä uutisoitu jo ennen TSG:ta?). Onneksi sentään latausjohdon paikka näyttäisi olevan paremmin sijoiteltu kuin PSP:n vastaava, niin ei lataaminen luultavasti haittaa liialti pelaamista. Toivottavasti vitassa on mahdollisuus vaihtaa akkua, jottei tarvitsisi esim. junassa ruveta kikkailemaan johtojen parissa.
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Toivottavasti vitassa on mahdollisuus vaihtaa akkua, jottei tarvitsisi esim. junassa ruveta kikkailemaan johtojen parissa.
No can do. Vitassa on kiinteä akku, eikä sitä voi vaihtaa lainkaan.
 
Tokio Game Showssa Sonyn lehdistötilaisuudessa esitelty Vitan mainosvideo: PlayStation Vita Highlights: TGS Sizzle Video - YouTube

Tuossa näkyy nyt hyvin se, kuinka luontevasti kosketusnäyttö saadaan mukaan toimintaan perinteisen ohjauksen lisänä. Siihen vielä gyroskooppiohjaus ja takapaneelin koskettelut. Toiveita olisi nähdä jotain samantapaista tulevaisuuden suurikokoisissa pelitableteissa. Videossa ei näy lisätyn todellisuuden sovelluksia, joihin Gamescomissa oikeastaan ihastui ensimmmäisenä tämän kohdalla (Reality Fighters).

No can do. Vitassa on kiinteä akku, eikä sitä voi vaihtaa lainkaan.

Toisaalta Vita saa lisävarusteena myytävän ulkoisen akun. Lähde: TGS: Vita Will Have External Battery Option - PSP News at IGN
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Sonyn Shu Yoshida Game Informerin haastattelussa.

Laitan tähän tärkeän kohdan Vitan kannalta.

What would you say is the most important thing Sony learned from the original PSP?

There are many lessons we have learned, but if you ask me to pick one lesson… Before the launch, as far as the hardware goes we didn’t put enough resources in the hardware to allow us to develop games that are unique to the PSP compared to home consoles. We had many products on PSP, but most of these games like God of War [Chains of Olympus and Ghost of Sparda] came from the console. Basically, you can play a bigger, better version of these titles on PS3. So pre-launch of PSP we were too happy with having the basic capability of PS2-class games to play on PSP, in terms of the screen and CPU/GPU. But after the launch and a few years time, just having pretty graphics isn’t enough. Especially when you can play a bigger, better game on home consoles. That’s the one big lesson when we designed the PS Vita. Because it is portable and because it’s a new technological development, we can put a touchscreen, touchpad, cameras, GPS, or 3G capabilities. We made sure that developers will be able to make use of these features that are unique to portable systems, so that with games we can continue to produce something very exciting that you cannot find on games on home console. So that’s one lesson.

The second lesson comes post-launch of the PSP. Because we shifted development resources to the PS3 launch, we kind of stopped supporting PSP games post-launch. That was a big mistake, because we didn’t realize that third-party developers were doing the same because they were working on the new launch of software on the PS3, Nintendo Wii, and Xbox 360 as well. So going into the PS Vita, because it’s our second time, we are making sure that we won’t make the same mistakes, meaning that we’ll continue to support PS Vita with a stream of good titles through release. So I pick these two as the lessons learned from PSP. I would also say that security and piracy was a problem with the PSP as well, and that will be fortified with PS Vita.


Eli tässä ei ole ole sitä vaivaa kuin PSP:ssä että kuin PS2, mutta huonompi, vaan Vitalle tulee pelejä joita ei nähdä PS3:lla.
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Hyvin olennainen huomio. Vitasta löytyy nyt ominaisuuksia joita ei isolla veljellä ole ja näiden hyödyntäminen tekee peleistä väistämättä ainutlaatuisia kokemuksia. Tabletilla pelaavana tutuiksi tulleet gyroskooppiohjaus ja lisätty todellisuus ovat juuri sellaisia piirteitä, kosketusnäytöstä nyt puhumattakaan. Silti en lähtisi siirtämään näitä liian kauaksi toisistaan. Yhdessä PS3:n kanssa voidaan mennä pidemmälle kuin koskaan.
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Silti en lähtisi siirtämään näitä liian kauaksi toisistaan. Yhdessä PS3:n kanssa voidaan mennä pidemmälle kuin koskaan.

Totta. Sonyn strategia on varmasti tuoda sellainen käsikonsoli markkinoille, joka ei lopulta ihan kauheasti jää PS3:sta jälkeen. Vita on tavallaan PS3:n jatke ja välillä tehdään aitoa yhteistyötä (riippuen pelistä ja pelinkehittäjistä, joilla on vaihtoehtoja). Vitasta yhtiö saa myös varmasti erittäin hyvää oppia ihan PS4:sta silmällä pitäen, koska PS3 ei ole ihan "cutting edge" enää. Sony tuo nyt markkinoille uusia kikkoja, joita "isoveli" voi hyödyntää taas myöhemmin.

PS3 + Vita = brothers 'till the end.
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

PS3 + Vita = brothers 'till the end.

Mä olen vähän pessimistinen tämän suhteen. PSP + PS3 comboa hehkutettiin niin hypessä kuin hypen jälkee. Peleihin luvattiin ominaisuuksia, kuten taustapeili autoon jne. Lopputuloksena oli se, ettei käytännössä saatu juuri mitään pelien sisäistä yhteensopivuutta (enkä hae tällä mitään psp:infektoimista resistancessa, joka oli kyllä yhteensopiivuutta, mutta ei hypetetyn kaltaista.).

Remoteplay kuihtui siihen, että sillä ei juuri pelannut muita, kuin ps1-pelejä. Ainoa mikä itselleni oli todellista yhteensopivuutta, oli psp:n käyttö kaukosäätimenä musiikille ja se oli muuten coolein kaukosäädin koskaan. Siitäkin tosin jouduin luopumaan, koska hermot eivät kestäneet sitä, että etäherätettävä julkkari-plösö piti käytännössö tuulettimet pyörimässä 24/7, olipa se sitten päällä tai sammutettuna. Sivuongelmana oli myös pleikkarin satunnainen heräily itsekseen, jos etäherätys oli päällä.

Paskinta kaikessa oli päivitykset. Plösön kovolla olevia kuvia olisi ollut mukava näyttää vaikkapa omille sukulaisilleen, mutta homma meni plörinäksi, jos sukulaisten luona kyläillessä oli ilmestynyt päivitys. Päivitystarve esti aina etäherätyksen. Ja jos homma menee plörinäksi pelkästä päivityksestä, niin sanomattakin on selvää, ettei touhu ollut ollenkaan vakaalla pohjalla.

Toivon, että kokonaisuuteen on panostettu tälläkertaa paremmin, sillä PSP + PS3 combo on melko hyvä tarina siitä, kuinka persiilleen voi asiat hypetyksestä huolimatta mennä. Pidetään jalat maassa ja toivotaan parasta.
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Mä olen vähän pessimistinen tämän suhteen. PSP + PS3 comboa hehkutettiin niin hypessä kuin hypen jälkee.

Ainahan näitä hehkutetaan, siitähän ei pääse mihinkään. Pelimaailma perustuu varmasti 40% pelkkään hypeen, koska pelaajat haluavat sitä yhtä paljon kuin kehittäjät ja konsolivalmistajat. Match made in heaven sekin omalla tavallaan. ;)

Mutta Vita+PS3 combolla on mielestäni nyt paljon paremmat mahdollisuudet saada aidosti jotain aikaan jos Vitaa voi esim. käyttää (osassa peleistä!) WiiU:n ohjaimen tapaan. Ja kuten Nisukin sanoi, niin Vitassa on nyt gyroskooppiohjaus, lisätty todellisuus, kosketusnäyttö, trophyt ym joita voi hyödyntää aika eri tavalla kuin PSP:n aikaan. Ainakin se on paremmin integroitu isoveljeensä heti alusta - jo pelkästään senkin takia jos trophyja voi poimia nyt molemmilla konsoleilla.

Mutta tottahan se on: Jalat maassa on paras tapa suhtautua näihin, koska PR pyörii ja konsolipomot kertovat villejä juttujaan. Ja karavaani seuraa perässä - osa räksyttää koko ajan, osa kuuntelee skeptisen uteliaana ja osa hehkuttaa estottomasti. Itse kuitenkin tunnustan että Vita kiinnostaa ihan eri tavalla kuin PSP go, 3DS tai edes Wii U. Siinä missä 3DS oli pientä evoluutiota, niin Vita voi olla revoluutiota. THE käsikonsoli.
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Paskinta kaikessa oli päivitykset. Plösön kovolla olevia kuvia olisi ollut mukava näyttää vaikkapa omille sukulaisilleen, mutta homma meni plörinäksi, jos sukulaisten luona kyläillessä oli ilmestynyt päivitys. Päivitystarve esti aina etäherätyksen. Ja jos homma menee plörinäksi pelkästä päivityksestä, niin sanomattakin on selvää, ettei touhu ollut ollenkaan vakaalla pohjalla.
Sony Worldwide Studiosin johtaja Shuhei Yoshida lupailee, että Vitalla firmware-päivitykset hoidetaan tyylikkäämmin. Samalla mies tulee myöntäneeksi, että PS3/PSP:n firmware-päivityksiin tuhraantuu liian paljon käyttäjän aikaa.

“…it’s very annoying when you only have one hour in your busy life to play a game, and when you have to spend 30 minutes out of that one hour to update the hardware,” he says, taking issue with the “intrusiveness” of the current processes.

“I cannot talk about specific plans, but we are very aware of the issues, and we’d like to address those issues on PS Vita going forward.”

Lähde: VG247
 
Vastaus: PlayStation Vita (huhut ja uutiset)

Sony Worldwide Studiosin johtaja Shuhei Yoshida lupailee, että Vitalla firmware-päivitykset hoidetaan tyylikkäämmin.

Se ei sitten auta, vaikka Vita päivittyisi paremmin. Kuinkas käynnistät PS3:sen psn:än kautta, jos PS3 ei ota yhteyttä psn:ään, koska siitä puuttuu uusin päivitys? Ei auta kuin mennä himaan, käynnistää PS3 käsin, ladata päivitykset ja tadaa. Nykyäänhän saakin jo plösön päivittelemään automaattisesti, mutta hyväksyykö automaattinen päivittely myös uudet käyttösopimukset automaattisesti? Meinaan sellaisiakin on välillä kyselty. Anyway, tuo psp:n remote play on kyllä remote not to play.
 
Ylös Bottom