Vastaus: Podcast 23: Moderoi kuin hirvi
Antoisa ja opettavainen jakso, joka sai minut lopulta rekisteröitymään ja kirjailemaan ensimmäisen viestini, vaikka olen seuraillut ja podcastiä kuunnellut sen alusta asti. Vähän toi kyllä paineita tähän ensimmäisen viestin kirjailuun, mutta ei se mitään...Annetaan nyt palautetta, kun kerran siihen ryhdyin, suuri osa liittyy yleiseen fiilikseen kaikista podcasteistä, mutta tietenkin viimeisemmät ovat tarkemmin mielessä:
Ensinäkin Jryi toimii loistavana isäntänä ja koossapitävänä voimana podcastissä. Asialliset ja hyvin perustellut kommentit asiaan kuin asiaan tuovat asiantuntevan fiiliksen podcastiin. Mutta kyllä podcast toimi myös Jryi poissaollessakin (joku jakso sitten). Paavi taas tuo podcastiin hyvää kontrastia huumorilla ja räväkämmällä otteella. Uutiskatsaukseen hän on juuri oikea henkilö varsinkin tälläiselle uutisia joka päivä ampparista ja eurogameristä seuraavalle, jolle uutiset yleensä ovat jo melkein vanhoja, joka tosiaan ei Paavin niitä esitellessä haittaa. Muut yleensä ovat vähän hiljaisempia tai ehkä ainakin vähemmän näkyviä, mutta se on vaan hyvä, ettei show hajoa liikaa. Se mitä sitten esim. Maagiset tai Tontsa sanoo onkin yleensä asiaa tai jotain muuten podcastin viihdearvoa nostavaa. Ei sinänsä että nyt ainakaan mieleen tulisi mitään pahaa sanottavaa kenestäkään podcastissä vierailleesta. Joka tapauksessa tämä 4 porukka toimii mielestäni miehityksistä parhaiten, erityismaininta siitä, ettei päällepuhumista esiinny.
Itse podcastin rakenteesta sen verran, että se toimii yleensä ja sitä osataan sopivasti tarvittaessa mukauttaa jakson aihesisältöön, kuten esim. E3 jälkeen. Ensimmäinen "mitäs on pelailtu"- osio on mielenkiintoinen ja antoisa, mutta puutteitakin löytyy. Osiossa itseäni harmittaa Wiin omistajana boxi/ps pelien painottuminen, mutta tietenkin asia on osin ymmärrettävissä esim. Wiin viimeaikaista pelitarjontaa tarkastellessa muihin verrattuna ja tietenkin se on vaikea kertoa Wii peleistä jos niitä ei ole pelannut. Asia toivottavasti korjaantuu osin itsestään WiiU:n julkaisun jälkeen. Lisäksi L.A Noire, vaikka varmasti loistava peli onkin, sai vähän turhan monessa jaksossa keskustelua osakseen ja keskustelu tuntui hieman toistavan itseään. Eli mieluusti pyrittäisiin siihen, ettei samasta pelissä ainakaan isossa mittakaavassa puhuttaisi kuin yhdessä jaksossa. Oikein isoissa tapauksissa, kuten esim BF3, toisessakin jaksossa enemmän keskittyminen saattaa olla ymmärrettävää. Uutisosiota tulikin jo kehuttua ylempänä, vaikka aina itseä kiinnostavat uutiset eivät saa yhtä suurta keskustelua(jos ollenkaan) kuin jotkut vähemmän kiinnostavat, mutta se kuuluu asiaan.
Pääkeskustelulle varasin sitten vielä oman kappaleen. Yleisesti aiheet ovat olleet kaikki kiinnostavia ja mukavan vaihtelevia. Yleisesti voi sanoa, että aiheiden taso, kuten yleensä koko podcastinkin taso, on jopa noussut koko ajan, joka ehkei kokonaisuuden kannalta ole yllättävää, mutta on ihailtavaa, että koko ajan löytyy vain parempia ja parempia aiheita. Keskustelun taso on pääsääntöisesti korkea ja vaikka välillä kommentteja lukiessa harmittaakin, kun joku asia on unohtunut keskustelun tuoksinnassa, niin asiat puidaan kattavasti ja sopivissa paloissa, kiitos tästä lienee paljon Jryi:lle.
Tulevia aiheita voisivat olla:
1. Pelien genret(toivottavasti ei ole ihan väärä sana):
-niiden yhteensulautuminen (esim. puhtaita tasoloikkia lienee koko ajan vähemmän, mitkä genret toimivat yhdessä, mitä ei olla nähty yhdessä, mitä voisi yhdistää...)
-eri genrejen menneisyys (ensimmäiset/merkittävät pelit), nykypäivä (nykyajan suurnimet ja niiden ominaispiirteet) ja tulevaisuus? (mitä tulossa, mitä odotetaan, mitä pelätään, menestyykö jatkossa) varmasti riittää yhdestäkin genrestä puhumista koko jaksoksi, eli voitaisiin tehdä sarja jaksoja tällä teemalla tyyliin yksi jakso tasoloikista ja lastenpeleistä, toinen räiskinnästä ja seikkailusta, kolmas strategiasta ja roolipeleistä, näin esimerkiksi.
-onko kinect esim. uusi genre vai vaan uusi väline, eli miten genret yleensä muuttuvat/rajaviivat ja jaoittelu tasoittuvat, osittain samaa kuin aiemmissa
2. Kuolleet pelit ja peliteknologiat/ideat
-Mihin peleihin on jääty kaipaamaan jatkoa
-Mitkä pelien ideat jotka vielä ennen olivat in loistavat nykyään poissa olollaan
-Ovatko jonkin tietyn tyyppiset pelit "kuolleet sukupuuttoon"
-Mitä vanhoista peleistä voitaisiin tuoda nykypäivään ja mitä niistä voitaisiin oppia
-Mitä nykypäivän peleistä puuttuu, mitä joskus peleissä on ollut? Puuttuuko mitään?
-Kenties yleistä muuta nuoruuden pelien muistelua
3. Pelin kehitys ja kulku ideasta kaupan hyllylle(asiantuntija vieras auttaisi varmasti asiaa)
-Keitä ovat pelintekijät(koulutustaustaa ja semmoista)
-Keitä muita pelin tekotiimiin kuuluu, kuin koodareita
-Historia ja kehityssuunnat (esim. ääninäyttely)
-Multiplattari pelin tuomat haasteet, kuinka alusta joudutaan aloittamaan kääntäessä peliä alustalta toiselle
-Pelin tekemisen kulut, mihin menee eniten rahaa
-Miksi pelien kehittämisessä suuria aikaeroja( muu kuin erikokoiset tiimit)
-Yksittäisen koodarin rooli peliä tehdessä
-Mitä vaiheita pelin tekemiseen kuuluu
Eiköhän tämä riitä tältä erää, toivottavasti tästä on apua, ideoita saa käyttää tosiaan vapaasti