Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 048: Raskas sade

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Palindromipäivämäärä ja origamitappaja, siinä elementit viikon jaksolle. Miehiset miehet ovat saaneet vieraakseen naisellisen naisen, ja tämä nelikko yrittää ratkaista mysteeriä nimeltä Heavy Rain. Pitkähköksi venyneessä jaksossa paljastetaan antipatioita, syödään sanoja ja uskotaan vankasti pelien ilmaisuvoiman kehittymiseen.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla

Jakson sisältö
Kesto: 4:11:04

0:00:00 Alkumusiikit ja esittelyt
0:03:30 MOPP: SSX, Darkness II, House of the Dead, Skylanders
0:50:00 Uutiskeskustelu
1:32:44 LTTP: Heavy Rain
1:52:40 Hahmot
2:08:05 Peli kohtaus kohtaukselta
3:24:32 Loppuratkaisu ja kaartin arviot pelistä
4:01:35 Palauteosio ja hyvänyönsuukot

Jaksoon liittyviä linkkejä

Kinect Star Wars -mainos

Metsästä itsellesi Mass Effect 3
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Ääninäyttely ja yleinen tunnelma on Darkness 2:ssa reilusti huonompaa kuin ykkösessä.
Sen huomasi selkeästi, kun pelasin pelit putkeen.
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Kuuntelin alun osion kastikkeesta, koska Heavy Rain on jäänyt väliin (eli hankintaan menee ja kastike kuunnellaan sen jälkeen kokonaan). Uutinen Activisionin boikotista Gameblog.fr -sivustoa kohtaan on näköjään saanut uuden käänteen, Activision ja patonginpurijoiden peliblogin välille näyttäisi nyt löytynyt jo jonkinmoinen sopu
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Jumaliste Kangasala mainittu kastikkeessa! Saako udella jryiltä missäpäin Kangasalaa tuli vierailtua? Räikkösen vierailut täällä ei ole enää mitään tämän jälkeen :D

Heräs kyllä kiinnostus tuota Darknessia kohtaan, vielä kun sen ensimmäisen jostain löytäs. Tarvinee sitten varmaan tyytyä käytettyyn.

Edit. Eipä tullut edes ajateltua boxin Games on Demandiä, varsin huokeaan 19,99€ hintaan irtosi sieltä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Jumaliste Kangasala mainittu kastikkeessa! Saako udella jryiltä missäpäin Kangasalaa tuli vierailtua?
Metsäkulma (Aseman itäpuolella) taitaa olla alue, jossa kummipoika perheineen asustelee. Siellä me ollaan vaimon kanssa viime aikoina tavattu majailla, kun Tampereen suunnalla vieraillaan. Suurin osa kummankin suvusta asuu kuitenkin Tampereen puolella kunnanrajaa, joten siellä vietetään enin osa valveillaoloajasta.
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Tuosta Dungeon Defendersistä semmoista asiaa, että en suosittele konsoliversiota kenellekään, jos on mahdollista pelata PC:llä. Ostin alunperin boxille, jolla sitten pelasinkin tuota yli 90h.
Sitten huomasin, että konsoliversion päivityksiä tulee noin kerran 4:ssä kuukaudessa, kun taas pc-version päivitykset ovat lähes viikottaisia.
PC:llä pelin sisältö on lähes kaksinkertainen verrattuna konsoleihin. Bugit ja glitchit on hiottu pois, sekä netissä randomienkin kanssa pelaaminen jopa onnistuu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Eevan ääni ei oikein kuulunut välillä. En tiennyt, että Heavy Rain on kokonaan qt event peli ja minua kiinnostaa kuka se toinen kuuntelija minun lisäkseni on? (<--- en omista mitään Nintendon pelikonsoleita.)
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Omituinen kastike oli kuunnella, kun pelillä on tarjottavanaan jokaiselle erilainen tarina. Etenkin kun (olikohan kellarikohtaus?) Jyri paasasi suhteellisen innoissaan, johon Maagiset oli normaaliin tapaansa "Täh?"-linjalla. Ehkä tuo pitäisi joskus vielä pelata, vaikka ratkaisun nyt tietääkin. Kokeilla nyt ainakin.
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Heavy Rainia en ole muuta kuin kaverin luona pienen hetken kokeillut. Pleikkaa en omista ja Heavy Rainia ei todennäköisesti ihan lähiaikoina tarvitse boksille odottaa, joten päätinpä kuunnella kastikkeen myös spoilausosioineen. Ja yllättävän hyvinhän se maistui, pelin tarina oli mukava kokea myös näin kastikkeen muodossa. Jostain syystä itselleni oli jäänyt jostain kuva, että pelin episodit eivät muodostaisi kovin yhtenäistä tarinaa. Näinhän asian laita ei siis kaikesta päätellen ole ollenkaan. Jotenkin kuvittelin pelin olevan enemmänkin jonkinlainen elämäsimulaattori tai jotain sinnepäin.

Jossain vaiheessa jos tulee tilaisuus tulee kokea rankkasade myös itse pelaten, varmasti tilaisuuteen tulee tartuttua, sen verran mielenkiintoinen ja pelien perusmassasta erottuva peli tuntuu olevan kyseessä.

Ja kiitos, sanaa "omata" en muuten käytä enää ikinä :D
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Olipa taas leppoisaa kuunneltavaa. Heavy Rain sopii todella hyvin LTTP-castin aiheeksi. Ja hyvin käyty peli läpi eri kanteilta. Näitä lisää.

Tuosta Dungeon Defendersistä semmoista asiaa, että en suosittele konsoliversiota kenellekään. Ostin alunperin boxille, jolla sitten pelasinkin tuota yli 90h.

Pelasit peliä 90 tuntia, etkä suosittele kellekään?;) Kyllä itse ainakin suosittelisin konsoliversiota kaikille niille, jotka eivät itse tai joiden kaverit eivät pelaa PC:llä ja jotka hakevat hyvää moninpelattavaa tower defense / rpg / loot - peliä. Toki, jos pelaa PC:llä paljon ja kaverit myös, niin tässä tapauksessa PC-versio on selvä valinta. Se saa lisäsisältöä ja bugi/balance-päivityksiä tuhat kertaa tiuhempaan kuin konsoliversiot, joille ei ole vielä tainut tulla yhtäkään patchia ja vasta yksi DLC.

Kyllä Dungeon Defenders skaalautuu hyvin pienemmälle pelaajamäärällekin. Itse olen pelannut vain kahden ja kolmen pelaajan porukoilla ja maittaa silti todella hyvin ja vaikeustaso on aika balanssissa. Alku vaatii pientä grindiä ainakin, jos ei ole tarpeeksi taitoa (itse jouduin grindaamaan), mutta kun hahmoa saa kehitettyä, helpottuu peli jonkin verran, kunnes taas ihan lopussa vähän vaikeutuu.
Vaikeustasovalinta varmasti vaikuttaa fiiliksiin pelistä. Jos pelaa easyllä, niin varmasti tuntuu yksinkertaiselta ja helpolta, mutta hardilla ja insanella saa kunnon sodan fiiliksen aikaan. Örkkejä tulee tuhatpäin ja kaikkialla kentällä tuntuu koko ajan sille, että puolustukse pettävät juuri nyt tällä hetkellä. Armottomia vääntöjä on tullut koettua, yksiä parhaita moninpelikokemuksia monikin kenttä.

Sitten on vielä nightmare vaikeustaso ainakin PC:llä, joka on kuulemma suunnilleen isompi harppaus insanesta kuin easyltä insanelle. Ja kampanjan lisäksi on erikoishaasteita, joissa on todellakin haastetta mennä insanella läpi. Ei lopu pelattava kesken ihan heti.

Tuosta Spyrosta sen verran, että Nintendo + Wii U + NFC + Pokemon = ?
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Olihan se taas melkoinen maratoni. Kuunnellessa tuli mieleen se, miten omakohtaisia kokemuksia pelit ovat. Minua tarinan tai pelimekaniikan puutteet eivät häirinneet lähellekään samassa määrin kuin arvon castaajia. Näin jälkikäteen virheet voi toki nostaa esille, mutta pelatessa ei noihin kiinnittänyt niin huomiota. Sama oikeastaan Fahrenheitinkin kohdalla, vaikka se nyt lähti jossain välissä ihan uusiin atmosfääreihin. Hienoja pelejä.

Castissa tuli esille välillä yllättävästikin (tyyliin "Voiko käydä noinkin") se, miten erilainen tarina voi olla. Tämä on pelin hienous ja toisaalta sen kompastuskivi. Olisi erittäin työlästä nähdä kaikki mahdolliset juonenkäänteet. Näkisin myös, että tämä peli kärsii siitä, mikäli on etukäteen saanut tietää paljastuksia juonesta. Aika montaa hahmoa voi epäillä jossain vaiheessa murhaajaksi.

Eevan ääni vaikutti välillä robottimaiselta. Olikohan nyt kyseessä ihan aito henkilö vai halusitteko vaan väkisin "naisnäkökulman"? Joka tapauksessa Eeva vaikutti sanavalmiilta ja esitti kiinnostavia pointteja.
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Eevan ääni vaikutti välillä robottimaiselta. Olikohan nyt kyseessä ihan aito henkilö vai halusitteko vaan väkisin "naisnäkökulman"? Joka tapauksessa Eeva vaikutti sanavalmiilta ja esitti kiinnostavia pointteja.

Eeva oli tosiaan mokkula liikenteessä, joten se saattoi paikoin tuoda hieman robottimaisen vivahteen ääneen. Pieni pelko oli persauksissa ennen nauhoitusten aloittamista, että mitenhän tässä käy, mutta loppupeleissä taisi toimia suurimmaksi osaksi ihan mallikkaasti. Se on sitten jokaisen kuuntelija henkilökohtaisista mieltymyksistä kiinni, että pitääkö tuota robottimaista vivahdetta positiivisena vai negatiivisena asiana. :)
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Näin jälkikäteen virheet voi toki nostaa esille, mutta pelatessa ei noihin kiinnittänyt niin huomiota. Sama oikeastaan Fahrenheitinkin kohdalla, vaikka se nyt lähti jossain välissä ihan uusiin atmosfääreihin. Hienoja pelejä.
Sama fiilis ja Heavy Rainissa ilahdutti varsinkin se, että se sentään suostui pysymään jalat maassa koko matkansa ajan. Fahrenheitin(kin) toinen läpipeluu odottaa yhä itseään mutta siitä tosiaan jäi loistavuuden lisäksi mieleen myös tuo loppupuolen vähän turhankin riehakkaaksi ja massiiviseksi päätynyt revittely. Siinä tiukka tarina tavallaan vähän hajosi loppusuoralla omaan mahdottomuuteensa. Vaan kylläpähän tällaisia pelejä silti toivoisi näkevänsä edes vähän useammin kuin vain kerran puolessa vuosikymmenessä.
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Isoilta osin tämän castin aiheen innoittamana sain vihdoinkin pelattua vuoden verran hyllyssä odottaneen Heavy Rainin läpi kolmen illan projektina. Niin paljon kuin QTE:itä vihaankin on myönnettävä, että peli on ehdottomasti pelaamisen ja ennen kaikkea kokemisen arvoinen. Siinä on selkeät puutteensa ja ongelmansa, erityisesti kontrollipuolella, mutta kaikesta huolimatta se yrittää rehellisesti vähän erilaista tarinankerrontaa, ja onnistuu paikoin saamaan aikaan melkoisen toimivaa draamaa. Se saa pelaajan istumaan tiukasti sohvan reunalla etukenossa ja tiukoissa kohtauksissa oikeasti jännittämään hahmojen puolesta, mikä on todella harvinaista nykyisissä tiheiden checkpointtien peleissä.

Kommentteja itse castistakin ehkä sitten kun saan sen joskus kuunneltua.
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Hyvä aihe käsittelyn alla. Kuuntelijana mukava palata taas niihin pelihetken tunnelmiin mukaan. Naisnäkökulma aina tervetullutta ja sitä toivoisi tapahtuvan useamminkin. PS Vitalle podcasti taustalle jauhamaan ja peliä samaan aikaan, kaksi yhdellä iskulla :D
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Loppu kuuntelu siihen kohtaan kun Heavy Rain osio alkoi. Myönnetään että pelaamatta on :eek:
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Wastelandia ei tehty sen takia koska sen oikeudenhaltijalla oli liian kovat vaatimukset ja sen takia ne teki ton falloutin
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Huh huh! Taisi olla ensimmäinen kerta, kun castin kuunteluun meni yli viikko. Viime viikko oli sellasta hulabaloota ja pieni vapaa-aika meni Vitailuun. Mutta parempi myöhään, kun ei milloinkaan.

Kastike oli taas kerran mahtava. Alun osuudet perinteiseen tapaan ja Heavy rain-keskustelu iski kuin rankka sade (heh heh:D). Heavy Rain on itselleni yksi suurimmista peli-kokemuksista parin viime vuoden aikana ja oli mukava muistella peliä samanaikaisesti, kun te siitä selititte. Vieraileva ääni oli virkistävää. Pari kastia ilman Paavia ovat olleet hyviä mutta se pieni (vai suuri) Poopen mentävä aukko kasteista on löytynyt.

Kiitos tästä ja eikun seuraavaa putkeen.
 
Vastaus: Podcast 048: Raskas sade

Pelasin parisen viikkoa sitten Heavy Rainin läpi, joten oli aika kuunnella pelille pyhitetty kastike. Hyvää settiä, tästä sai mielenkiintoista keskustelua aikaan juuri noiden pelissä olevien valintojen ansiosta. Olen itsekin jonkinasteinen saavutushuora mutta Heavy Rainin jätin yhteen pelikertaan. Parit eri loppuratkaisut kokeilin kun ne oli nopeasti nähtävissä ja loput luin netistä. Platinaa en lähtenyt kuitenkaan huoraamaan. Jyrillä (ja muillakin) ihan hyviä pointteja aivan kastikkeen loppupuolella. Joihinkin tarinan typeryyksiin tuli kiinnitettyä huomiota omallakin pelikerralla mutta olen sen sortin tyyppi etteivät nuo juurikaan häiritse. Prometheuksenkin ovat monet lytänneet kässärin takia mutta itse nautin siitä täysin rinnoin ja ajattelin, että eiköhän kaikelle ole selitys. Kaikkea ei tarvitse pureskella valmiiksi. :)

Heavy Rain oli ihan hieno kokemus mutta parannettavaa kyllä on. Toivottavasti Heavy Rain toimii jonkinlaisina suunnannäyttäjinä ja joku todella upea helmi saataisiin aikaan tämän ansiosta. Ehkä sen luo Cage itse? :)
 
Ylös Bottom