Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 055: Metalheads Unite!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
KonsoliFINin neljännessä LTTP-jaksossa otetaan käsittelyyn monista pelaajien ja kriitikoiden rakastamista mutta huonosti myyneistä peleistä tutun Tim Schaferin brutaali rock-legenda. Miten podcastin omat headbangerit suhtautuivat kromin-, hien- ja uhonhajuiseen happofantasiaan?

Pelikeskustelussa kuullaan mm. FelisLeon Amerikan-matkasta, jryin ja TUHOMURSUN orgastisesta Bulletstorm-iloittelusta ja Real Men's Playgroundista jälleen vierailemaan tulleen Teemun (aka. Vimis) Leisure Suit Larry -maratonista.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla

Jakson sisältö
on se pitkä
0:00:00 Alku, keskikohta ja loppu

Jaksoon liittyviä linkkejä:
MolyJam Game Archive System
0x10^c
Dancing to "I'm Han Solo" on Kinect Star Wars - YouTube

Vastaus: Podcast 055: Metalheads Unite!

Castilla oli taas vähän mittaa, joka on tietysti hyvä asia. Viikon aihe oli silleen hyvä, että en itse jaksaisi peliä koskaan pelata, mutta jollain tapaa se on silti kiehtonut. Keskustelu avasi peliä hyvin.

Matti Nykäselle pitäisi uhrata. :D

Taisipa olla kuluvan vuoden kastikkeista se tähän asti onnistunein. Suut säkätti mainiosti jo ennen brütaalia pääesiintyjää, joten setit oli roudattu hyvälle mallille heti lämppäreillekin. Hienosti hoidettiin itse pääkeikkakin pakettiin ja se kaikki mahdollinen ja mahdoton tuli todellakin soitettua, joten pää se vaan headbängäsi täällä hyväksyvään tahtiin tämänkin tästä. Perusteellisen tarkkaa soitantaa asian tiimoilta, joten olo on kyllä täysin tyydytetty tämän keikan tiimoilta. Yeaaahh \o/

Pelihän on tosiaan ihan mainio tapaus, vaikka ne sekasortoiset lavataistelut olivat nyt mitä olivat. Jotenkin sitä vaan niistäkin aina selvisi, kun pisti maagikitaralla vinguttaen voimasooloja jos toisiakin ja tosissaan. Pelimaailmassa oli tosiaan mukavaa pöristellä hevimusiikin pauhaessa ja niin päin pois ja nämä kaikki oleelliset asiat kerrottiin tosiaan jo tuossa jämäkässä kastikkeessa. Mainiota settiä, joten Tuhomursumainen olutröyhtäisy tähänkin pisteeksi.

Vähän sama homma täälläkin, aihe on kyllä lähellä sydäntä, mutta peliä ei ole tullut ikinä pelattua. Pelistä sai kyllä hyvän käsityksen ja pelin eri kohtauksille tuli kyllä naureskeltua muiden kertomanakin.

Sitten aiheeseen liittyen.
Map of Metal

Edit. Jyrin sylipöytään sen verran, että taitavat olla tarkotettuja pääosin läppäreille. Verkkokaupasta löytyy ainakin Logitech Portable Lapdesk N315, mutta sekin läppärille, tosin vedettävällä hiiren paikalla. Taitaa olla vaan liian pieni peli tarkotukseen.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Jyrin sylipöytään sen verran, että taitavat olla tarkotettuja pääosin läppäreille. Verkkokaupasta löytyy ainakin Logitech Portable Lapdesk N315, mutta sekin läppärille, tosin vedettävällä hiiren paikalla. Taitaa olla vaan liian pieni peli tarkotukseen.

Mä olen katsellut juuri noita Logitechin lapdeskejä, mutta ne on tosiaan liian lyhkäisiä mun tarkoitukseen. Näppäimistö on Logitechin DiNovo Edge, ja sen viereen samaan lautaan tarttisi saada liikutustilaa hiirelle. Taitaa mennä itse askaretelupaskarteluksi. Ei muuta kuin appiukon yläjyrsin käyttöön ja kopioimaan suunnitelmia tästä: Medialauta olohuoneeseen

Moro

Kaikki oon kuunnellu ja on ollu kivaa, mutta nyt alkanu ärsyttään TUHOMURSUN vittuilu kaikille muille peleille paitsi Dark Souls. Varsinki tässä tuo Mass Effect 3 juttu että joo en oo pelannu mut oon lukenu juttuja:eek: mitä ******. Kannattais varmaan pelata eka niitä eikä lukee lehestä että oli paska loppu. Muutenhan heittää mahtavaa juttua...

Joo ja oon kans Kokkolasta kotosin ja Paaville terveisiä halkokarilta.

Moro

Kaikki oon kuunnellu ja on ollu kivaa, mutta nyt alkanu ärsyttään TUHOMURSUN vittuilu kaikille muille peleille paitsi Dark Souls. Varsinki tässä tuo Mass Effect 3 juttu että joo en oo pelannu mut oon lukenu juttuja:eek: mitä ******. Kannattais varmaan pelata eka niitä eikä lukee lehestä että oli paska loppu. Muutenhan heittää mahtavaa juttua...

Joo ja oon kans Kokkolasta kotosin ja Paaville terveisiä halkokarilta.

No mitä ******? Enkö minä ole ensimmäisenä sanomassa, että edes tarkemmin lopusta tietämättä ei se voi oikeasti niin paska olla mitä ihmiset itkee kun itkevät nykyään kaikesta turhasta, mutta jos se sanotaan jo faktana pelin pelanneiden suista että aikaisempien pelien valinnoilla ei ole juurikaan merkitystä, niin mitä helvettiä? Paska peli trilogiaksi - varmaan ihan toimiva pamaus yksittäiseksi peliksi. Ja mitä itse lopun tapahtumiin, niin kaveri sanoi aika tyhjentävästi siitä: se on paska loppu jos Matrix-elokuvien finaali oli paska loppu. Kertoo mielestäni enemmän yleisöstä kuin itse lopusta.

Taannoin joku nillitti siitä kun kommentoin Deus Ex Humania ihan laatupeliksi, vaikken alkua pitemmälle ollut pelannut. No, siitäpä sitten ajattelin että hyvä tekosyy katsastaa peliä tarkemmin. Ihan teknisesti laadukashan se oli, mutta touhun luonne ei oikeasti muuttunut paskanvertaa edetessä. Peli oli nähty käytännössä ensimmäisissä kentissä ja juoni kiinnosti lopulta sen verran, että jätin viimeisen kentän kesken vaikka ihan vittuillakseni.

ME3 tulee pelattua sitten kun se tulee ihanaan ja jumalaiseen Steamiin. Hmm... mitähän suloisia alennuksia sieltä nyt löytyisi...

Pitää liittyä aikaisempien kommentoijien joukkoon ja sanoa, että oli tämän vuoden parhaimpia kastikkeita. Keskustelu oli todella hyvää ym.

Itse Brutal Legend on oman pelihistorian oudoimpia kokemuksia ja kerron miksi. Pelasin pelin melkein läpi, varmaan samoin tavoin kuin Mursulla, ja pidin pelistä aika paljon. Pelin pelattavuus oli aikasten kehnoa ja yhtäkään osa-aluetta ei oltu hiottu täydelliseksi. Toinen asia, mikä tekee tykkäämiseni todella oudoksi on se, että en pidä hevistä ja itse asiassa en edes pysty kuuntelemaan sitä. Itse luulen, että Jack Blackin osuus pelissä oli NIIN vahva, että jaksoin tykätä pelistä, koska jack Black on aivan loistava ja Tenacious D on varmaankin raskainta musiikkia omissa soittolistoissa. Ehkä mä olen vähän massassta poikkeava mies, kun en heviä pysty kuuntelemaan ja musiikkimakuni on muutenkin todella "outo": 40-70 -luvun musaa ym. kivaa. Mutta oli mukava kuunnella keskustelua pelistä, joka oli vähän ehtinyt jo unohtua mutta välimusiikit oli pakko skipata.

Niin, ja Gabe Newellille minun pitää sanoa kaksi asiaa:

Lapsenuskoa tai ei, mutta uskon pelaavani kovolle jo asennetun Brutal Legendin läpi lähitulevaisuudessa joten spoilerosuus jäi kuulematta. Sen ulkopuolisesta tavarasta suuri peukku Mursun ajatukselle tuoreemman metalliskenen osalta tehdystä pelistä (Trivium!). Joku kotimainen firmahan voisi tehdä jopa pelkästään kotimaisesta mäiskeestä pienemmän budjetin ulostuksen, sillä siinäkin riittää ammennettavaa isoksikin pläjäykseksi. Tarinankerronnallisesti pöllitään Don Rosan "Unelmoiden läpi elämän" -ajatus, jolloin päästään hyppimään nopeasti Stonen nuorisotalojutuista Amorphiksen alkuaikojen (itsemurhan) fiiliksiin ja siitä aina nykyfolkkaajien haltiametsiin ja niin edelleen. Periaatteessa mahdollisuuksia olisi vaikka mihin.

Aasinsiltana vanhaa Amorphista diggailevalle Mursulle muuten tiedoksi, että otapa tomaatit mukaan ja lähde katselemaan bändin konserttisalikiertuetta. Soittavat ainakin ekan settilistan perusteella paria virttä The Karelian Isthmukselta akustisesti. Lauantaina olisi tuota herkkua tarjolla Mansesterin suunnalla, joten sitten voi vähän tarkemmin katsoa kuinka hyviä/huonoja nuo uudet näkemykset vanhoista ralleista ovatkaan.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Aasinsiltana vanhaa Amorphista diggailevalle Mursulle muuten tiedoksi, että otapa tomaatit mukaan ja lähde katselemaan bändin konserttisalikiertuetta. Soittavat ainakin ekan settilistan perusteella paria virttä The Karelian Isthmukselta akustisesti. Lauantaina olisi tuota herkkua tarjolla Mansesterin suunnalla, joten sitten voi vähän tarkemmin katsoa kuinka hyvä/huono tuo uusi näkemys vanhasta rallista on.

Ei sillä etteikö A Brink of Time olisi silkkaa mahtavuutta kastikkeessakin mainitun Chrono Triggerin pieluksilla, ei näihin Amorphiksen Karelianin ja Lakesin viisuihin oikein ole mitään lisättävää. Taannoin tullut Magic and Mayhem kokoelmakikkailu oli pilattu tasapaksulla saundilla, vaikka ihan mielenkiintoisia versioita olivatkin ja Joutsen ihan jeppis örveltäjä. Edellisessä Tuskassa tavallaan alleviivautui nykyinen Amorphis meikäläiselle. En paljoa jaksanut persettä hiekalta nostaa. Olut oli kiinnostavampaa.

Nykyään olisi tosiaankin Eddielle töitä ja Brutal Legend 2 voisikin jatkaa siitä mistä ensimmäinen osa alkoi: mitä ****** metallille tapahtui?

Aina hienoa kuulla, että jollakin muullakin Chrono Trigger on samanlaisella genrensä ylivoimaisen ykkösen -jalustalla kuin minullakin. Periaatteessahan kyseessä on kuitenkin enemmän tai vähemmän peruslinjan japsiropellus, mutta pelissä on tyypillistä enemmän sydäntä, hieno tunnelma ja upea soundtrack. Harvinaisesti jokainen hahmo on kiinnostava ja saa taustatarinansa. Peli on myös tyylisekseen suhteellisen lyhyt (alle 30 tuntia ihan kaikki tehtynä), mikä useiden erilaisten loppujen kanssa tukee normaalia vahvemmin uudelleenpelaamista. Kuulin joskus tarinan, että pelistä kaavailtiin alun perin Final Fantasy kutosta, mutta tyylilajin irtaannuttua liian kauas totutusta FF:stä se nimettiin uusiksi. Tiedä sitten paljonko siinä on totuutta.

Keskustelussa jäi mainitsematta yksi hyvin mahdollinen syy EA:n pärjäämiseen Amerikan huonoin yritys -äänestyksessä, eli nettiyhteisöjen ylitsevuotava ja suorastaan lapsellinen ylireagointi Mass Effect 3:n loppuun. Muistelisin jossain nähneeni asiat suoraan yhdistetynkin jonkinlaisen kampanjan muodossa.

Mass Effect 3:sta puheenollen, hyvin mahdollinen syy siihen, että DLC:tä voidaan julkaista ilmaiseksi (myös ensimmäinen moninpeli-DLC oli ilmainen) on se, että ihmiset ostavat moninpeliin paljon varustepaketteja oikealla rahalla, koska se on vaihtoehtona pelaamalla saaduille krediiteille. 1-3 euroa varustepaketista ei ole paljon, mutta kun niitä myydään satojatuhansia rahaa liikkuukin jo aika paljon.

Pelimaailmasta voi olla vaikea löytää oikeasti merkittäviä yksilöitä, koska pelit henkilöityvät paljon vähemmän kuin elokuvat. Elokuvat personoituvat lähes aina ohjaajaansa, vaikka kyseessä on tiimityö siinä missä peleissäkin, ja varsinaisia auteur-pelintekijöitä tuskin indie-scenen ulkopuolelta löytyy. Oikeasti vaikutusvaltaisimpia pelimaailman ihmisiä hakiessa listalle päätyisivät kuitenkin todennäköisemmin suurten julkaisijoiden pomot joilla on valta päättää pelien elämästä ja kuolemasta kuin yksittäiset studioiden tai peliprojektien keulakuvat tai visionäärit.

Hauskana yksityiskohtana, Painkiller-välimusiikki pamahti kuulokkeista juuri kun olin matkalla katsomaan Judas Priestin keikkaa sunnuntai-iltana. Iänkaikkisen vanhaksi epäilty Judas Priestin kappale Leather Rebel on muuten samaiselta Painkiller-levyltä vuodelta 1990 kuin useimmat muutkin Brütal Legendin Judas Priest -kappaleet, ainoa vanhempi kappale oli The Hellion/Electric Eye vuodelta 1982. Soundtrackilta mainitun Budgien Breadfan lienee puolestaan tunnetuin siitä, että Metallica coveroi sen 1980-luvun lopuilla jonkin Justicen sinkun B-puolelle, ja on soitellut sitä satunnaisesti keikoilla edelleen.

Ylös Bottom