Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 079: Tehokkaasti turpaan. Maksamatta.

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Lomalta entistäkin flegmaattisempana palannut jryi ottaa jälleen ohjat käsiinsä jaksossa, jossa ihmetellään ilmiötä nimeltä free-to-play-pelit. Miten moisiin on päädytty, kuinka niillä tehdään rahaa ja saako niistä minkäänlaista iloa irti?

Uusia, vähän vanhempia ja tuleviakin pelejä on tietysti myös pelattu. Mursu-mies on ottanut tuntumaa Borderlands 2:een, jryi taas palaa vuosikymmenten taakse tulevaisuuteen, Waluigi ihastelee yhä Tales of Graces F:ää ja Paavi kommentoi uusintasaapas-käsittelyn saanutta Devil May Cryta. Uutisissa hämmästellään uusia ja vanhoja konsoleita sekä maailmanpolitiikkaa.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto: 3:05:27


Jaksoon liittyviä linkkejä:

Vetoomus ArmA-kehittäjien vapauttamiseksi

EVE Online -yhteisön kunnianosoitus edesmenneelle Vile Ratille:



Vaikeasti löydettävä Eskil Steenbergin Love-peli


Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 079: Tehokkaasti turpaan. Maksamatta.

[video=youtube_share;GpoquEEYaVE]http://youtu.be/GpoquEEYaVE[/video]

Promopätkä.
 
Vastaus: Podcast 079: Tehokkaasti turpaan. Maksamatta.

Jees, hyvä jakso. Jryin hostaus toi ehkä pientä ryhtiä takaisin.

Resistance Vitan matchmaking on siis samanlainen kuin minkä tahansa pelin, jonka nimi ei ole Halo. Yksi niistä syistä, minkä vuoksi joka pelistä pitäisi löytyä servulistat. Matchmaking on perseestä lähes aina ja lähes kaikin puolin.

Playstation plus on tosiaan aika älytön nykyisin, hulluna puskee pelattavaa ja laadukasta sellaista.

Rau.
 
Vastaus: Podcast 079: Tehokkaasti turpaan. Maksamatta.

CPU-tehojen vertaaminen Celliin on aina aika kaksipiippuista. Cellin floating point -tehot (mm. fysiikka) ovat ihan omassa luokassaan koska prosessori on käytännössä vektoriprosessori, mutta ns. "normaalissa" integer-suorituskyvyssä (yleensä varsinainen pelilogiikka) se ei ole mitenkään kummoinen ja häviää Xbox 360:n Xenonille. Pelikehittäjät ovat kuitenkin käytännössä yhtä mieltä, että nykyisten konsolien ylivoimaisesti suurin rajoite on muisti, ei prosessoriteho, ja sitähän Wii U tuo tuntuvasti lisää.

Minun käsitykseni Nintendo Landista on koko ajan ollut enemmän Wii Play kuin Wii Sports, eli enemmän ohjaindemo minipeleillä kuin mikään "oikeampi" peli. En olisi ollut yllättynyt siitäkään, jos pelillä olisi myyty lisäohjaimia kuten Wii Playlla aikanaan.

HDMI-kaapeli tuli joskus vuosia sitten myös silloisen Xbox 360 Eliten mukana, mutta jossain vaiheessa säästötoimet valitettavasti iskivät ja se katosi.

Mitä ulkona sojottavan SD-kortin rumuuteen tulee, Wiissäkin on tuki SD-korteille, ja kortit menevät täysin näkymättömiin luukun alle. Muissakin laitteissa SD-kortit usein menevät kokonaisuudessaan laitteen sisälle käytännössä niin hyvin piiloon ettei niitä meinaa edes löytää, ja ne saa ulos jousimekanismilla painamalla korttia.

Free to Playn määrittely on kieltämättä melko harmaata aluetta. Peli, josta on osa pelattavissa ilmaiseksi, vai peli joka on periaatteessa kokonaan vapaasti pelattavissa, mutta rahaa vastaan saa jotain lisäsisältöä? Jonkinlainen F2P:n henkinen edeltäjä on 1990-luvun alkupuolella hyvin suosittu Shareware-malli, jossa pelin alku oli ilmainen, mutta loppupelistä piti maksaa. Näinhän julkaistiin niinkin legendaarisia pelejä kuin Doom, Quake ja Duke Nukem 3D. Nykyäänhän samaa mallia toteuttavat käytännössä kaikki XBLA-pelit ja lukuisat pelidemot, mutta sitä ei pidetä F2P:nä. Toisaalta taas esim. World of Warcraft on osan matkaa F2P, mutta monien mielestä peli vasta alkaa oikeasti kun saavuttaa levelin N, ja sen saavuttamiseksi pitää maksaa. Eikö se ole lopulta melkein sama asia?

Mass Effect 3 on mielenkiintoinen esimerkki pelistä, joka ei ole Free to Play, mutta johon moninpelin varustepakettien myyminen pelinsisäisten krediittien lisäksi myös oikealla rahalla on mahdollistanut jokaisen tähän mennessä julkaistun moninpeli-DLC:n antamisen ilmaiseksi. Selvänä etuna tässä on tietysti se, että jokaisella on aina kaikki sama sisältö.
 
Vastaus: Podcast 079: Tehokkaasti turpaan. Maksamatta.

Miten tämä ryhti ilmenee verrattuna muihin isäntiin?
En tiedä, jotenkin vain tuntui siltä, että ollaan oltu "kesälomalla" ja nyt oli taas vanha tuttu meininki.

Lomittajat ovat kyllä hoitaneet homman mielestäni erittäin hyvin. Ei mitään valitettavaa, todella mielellään on aina castit kuunnellut ja hyvää vaihteluakin ovat tarjonneet. Jotenkin jryi vaan siltikin kuuluu hostin paikalle.
 
Ylös Bottom