Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 118: OSCAR MIKE

FelisLeo

Gamereactor
Kun mietitään päättyvän sukupolven merkittävimpiä pelejä, nousee väistämättä esille eräs Call of Duty 4: Modern Warfare. Vaikka Call of Dutysta ei tarvitse tykätä, on pelillä ja sen menestyksellä ollut valtaisa vaikutus räiskintäpelien kehitykseen.

KonsoliFIN Podcastin 118. jaksossa puhutaankin juuri Modern Warfaresta. Viikon pääaiheen ohella keskustelupöydälle nousevat luonnollisesti viime aikojen pelatut pelit eli Remember Me, The Last of Us, Mass Effect 3 ja Magic: The Gathering. Uutisotsikoiden puolella puhuttavat luonnollisesti Microsoftin tuorein U-käännös Xbox Onen käytettyjen pelien politiikan suhteen.

Puhutaan siellä jostakin muustakin, vaan mistä? Se selviää kuuntelemalla. Kuuntelulihakset kannattaa kuitenkin valmistella melkoiseen maratonsessioon.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto 4:20:43

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KonsoliFIN) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla

Sisältö:
0:00 Aloitus ja MOPP

0:38 Uutiset

1:09 CoD4 yksinpeli

1:44 CoD4 moninpeli osa 1 (taustaa, yleissilmäys, kokemuspisteet, aseet ja niiden lisävarusteet, aseskinit, perkit)

2:53 CoD4 moninpeli osa 2 (moninpelimuodot, mapit, korjauspäivitykset, muisteloita: kilpapelaaminen, KFP ja suunsoitto)

3:59 Palautteet

4:10 Viimeiset sanat Krista Kososta kiittäen ja Man of Steelin ensi-illasta muistuttaen

4:13 Loppukevennyksenä Jyrin mielipide Deadly Premonitionista
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

Vaikka codit omassa pelihistoriassa menevät jo keskenään sekaisin, eikä tarkkoja muistikuvia pysty codi nelosesta erittelemään, oli podcasti mielenkiintoista kuunneltavaa tuolta teidän tasolta tarkasteltuna. Peli käytiin vielä seikkaperäisesti läpi, kuten ykköspelien kohdalla kuuluukin tehdä. Parasta antia oli tuoda esille kilpailullisten sotapelien sosiaalinen ulottuvuus. Miten rankoista matseista on selvitty hyvällä tiimityöllä ja osin sattuman summalla. Nämä kokemukset hitsaavat asiaan vihkiytyneet nostalgiassa viihtyvän salaseuran jäseniksi. Itsellä vastaava The Kokemus on ollut SOCOM 1 ja 2. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on seuraava vastaavanlainen sukupolvikokemus verkkopelien saralla?

Uutisosiossa esillä ollut Titanfall on mitä ilmeisimmin ajastettu yksinoikeus.
 
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

Pakko tulla heti kommentoimaan, kun nyt muistin, kuuntelu jäi kesken ja sitten koko jakson myöhemmin kuunneltuaan ei koskaan muista mitä kaikkea piti kommentoida.

Eli Mass Effect 3 keskustelussa tullut Felis Leon kommentti siitä, miten jonkun oman suosikkipelin tuntuma on se ainoa oikea. Hieno Felis, että ymmärsit, että tällainenkin ilmiö on mahdollinen. Olet tottunut Gearsiin ja pidät sen tuntumasta ja toista erilaista peliä testatessa vertaat sitä suoraan siihen, josta pidät. Tämä ilmiö on nykyisin rasittavan syvältä ja pilaa käsittämättömän monta peliä, koska kehittäjien on pakko emuloida isoimman kilpailijan tyyliä tai sitten myynnit jäävät jo heti alusta alas, kun kilpailijan pelissä on niin paljon parempi tuntuma. Kyseessä tietysti CoD. Jos kilpaileva räiskintä ei toimi juuri samalla tavalla kuin CoD, on se automaattisesti täyttä paskaa. Eli kaikkien pelien pitäisi tuntua aivan samalta kuin CoD, tai muuten ne ovat paskaa, vaikka ohjaus ja mekaniikat olisi oikeasti toteutettu todella hyvin. Yksi parhaita esimerkkejä on, kun teinit haukkuu aina MAGia ja sen räiskintää ja ohjauksia paskaksi ja kömpelöksi. Tosi asiassa kuitenkin aivan helvetin skillipohjainen ja NOPEA peli, kömpelöä nähnytkään siinä vaiheessa, kun ohjauksen ja mekaniikat ymmärtää. Mutta kun ollaan totuttu CoDin point and shoot räiskintään, ollaankin aivan hukassa jossain muussa pelissä, missä ohjaus ja toiminta on ERILAISTA, ei oikeasti huonompaa.

Sama esim. Uncharted vs Gears-keskusteluissa tulee usein esiin. Unchartedin räiskintämekaniikkoja pidetään ihan kakkosluokkaisina, vaikka oikeasti pelin räiskintämekaniikat ovat aivan kultaista tasoa. Ne ovat vaan tyystin erilaiset verrattuna Gearsiin, eivät paremmat tai huonommat.

Mass Effect on kömpelön oloinen Gearsiin verrattuna, mutta sen räiskintämekaniikat ovat silti helvetin hyvät. Ne ovat erilaiset, eivät huonommat tai paremmat mielestäni.

En ole edelleenkään saanut aikaiseksi aloittaa Massan cooppia, mutta on sitä pakko pelata. Pidin nimittäin jo yksinpelikampanjaa parempana räiskintänä kuin Gearsin yksinpelejä, joten coop tulee uppoamaan varmasti todella hyvin.
 
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

Kattava katsaus. Hauskat räsynukkeanimaatiot kontrastina vakaviin AI-kuulutuksiin toi lisähauskuutta mukaan heliumpelaajien huutamisten ja muiden pelleilyjen lisäksi. Pelasin COD4:ää Xbox 360:lla, mutta kokeilin sitä myöskin PlayStation 3:lla, kun jälleen kerran Xbox 360 oli jossakin Saksassa korjattavana (tai siis vaihdettavana muuttuneen konsoli-ID:n perusteella). En tiedä kuinka paljon huono nettiyhteyteni noina aikoina pahensi KD-ratiotani, mutta jossakin vaiheessa aloin siitä välittää sen verran, että itselleni tappojen suhteen hedelmättömän matsin kohdalla kokeilin kuollessani eri luokkia jos vaikka jollakin aseella + perkkiyhdistelmällä saisi edes jotakin aikaiseksi kun ameriikkalaisilla oli lagietu. Yksi hyvä puoli sen aikaiseen Halo 3:een verrattuna codissa on se, että kun oma porukka alkoi selkeän häviön kohdalla poistuilla, niin aina jossakin vaiheessa tuli lisää porukkaa omalle puolelle eikä tarvinnut yksin kärsiä koko matsia, jos satuin yksin pelaamaan jossakin random-porukassa (tottakai suomalaisten peliporukoiden kanssakin tuli pelattua mukaan luettuna FelisLeon klaani). Toinen etu on se, että codeissa tappoja saa huonokin pelaaja esimerkiksi naateilla, miinoilla ja RPG:llä, niin ei jää täysin tyhjä olo toisin kuin Halo 3:ssa voi käydä.

Käynnistin pelin pitkästä aikaa tarkistaakseni omia luokkia ja huomasin, että mulla on noita enemmän damageen ja vähemmän accuracyyn keskittyviä aseita (AK-47, MP44, M60E4, W1200, Barrett .50cal ja Gold Desert Eagle). Mulla ei ole yleensä hinkua juoksennella kenttiä läpi SMG:n kanssa ja koska jotain iloakin pitää matseista saada eli killejä, niin voin reilusti myöntää, että kyllä on tullut kämpittyä ja parhaimpia nauruja olen saanut niissä tilanteissa, kun nyypät tai muuten randomiin juoksenteluun keskittyvät pelaajat juoksivat samaan ansaan parikin kertaa ennen kuin tajusivat alkaa metsästää mua. Toinen itselle hauska juttu oli headquartersissa se, kun martyrdomin kanssa menin vallattavaan rakennukseen ja heittelin kaikki naatit ympärille, jolloin vihujen oli tosi vaikea jäädä eloon, jos tulivat väärään aikaan sisälle eli aika usein.

Mitä siihen koirajuttuun siinä kampanjassa tulee, niin ulkomuistini mukaan neuvottiin taittamaan koiran niskat ennen kuin tulee lisää vihollisia paikalle.
 
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

Tällä kertaa oli kyllä taustatyöt tehty huolella, rakenne oli loistava ja peli käytiin läpi juuri niin yksityiskohtaisesti kuin näin merkittävä peli kuuluukin. Siitä kiitokset siis kaikille osallistujille ja eritoten Fellulle!

Kun aikanaan uudet pleget ja boxit julkaistaan ja tarkastellaan edellisen konsolisukupolven aikaa, on Cod4 pakko nostaa esille yhtenä sukupolven määrittäneistä peleistä. Vuoden 2007 jälkeen niin käsittämättömän moni kehittäjä on yrittänyt jäljitellä Codia, yksikään ei ole täysin samassa sarjassa - nopeatempoisten "twitch-shooterien", joissa yksittäisenkin pelaajan merkitys voi olla parhaimmillaan erittäin suuri sarjassa - onnistunut edes haastamaan Codia varteenotettavasti. Codin ehkäpä eniten muista sarjoista erottava piirre on korkean frameraten mahdollistava sulavuus, jonka huomaa kyllä peliä pelatessa. Ohjastamasi hahmo käyttäytyy juuri niin kuin tahdot, ohjaus on millintarkka.

AK47:ssa ei käytetty attachmenttejä, koska ilman niitä "sway" tähdättäessä oli huomattavasti pienempi kuin mitä muuten.
 
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

Tällä kertaa oli kyllä taustatyöt tehty huolella, rakenne oli loistava ja peli käytiin läpi juuri niin yksityiskohtaisesti kuin näin merkittävä peli kuuluukin. Siitä kiitokset siis kaikille osallistujille ja eritoten Fellulle!

Kiitän.

PS. Man of Steel ON upea lehva. Se ensimmäinen lentoonlähtö on aina näissä rainoissa yhtä veret seisauttava (katsomis)kokemus, kun yleensä taustalla vielä pauhaa asianmukainen orkesterimusa.
 
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

Loistava kastike tällä kertaa. Mieleen tulvii paljon hyviä muistoja Codi 4. Itse lopetin codien peluun juurikin JayAr:n sanoma "revengespawn" ja sai minut liittymään Battlefieldin riveihin mukavamman spawn systeemin ansiosta ja bulletdroppi tuli kirsikkana kakun päälle.

Vielä lyhyt kommentti aiheeseen: Peliseura tekee kaltaisekseen. Huomaa itse kun pelaan OGS ja muutenkin "Veteraani":n kanssa niin omakin arvostus ja kunnioitus muita kohtaan on kasvanut. Toisaalta suomiporukkoitten kesken on ollut havaittavissa kilpailullista kannustusta :D.
 
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

Oli joo loistava cast. MOPP-osio oli hyvä, kaikki kommentit olivat tällä kertaa vähän enemmän pelattua peliä eritteleviä. Itse pääaihe oli mielenkiintoinen ja hyvin koostettu, perusteellisesti ja hyvällä rakenteella. HP Fellu. Quassimo ja Ahma toivat hyvä suolan castiin ja Paavi nyt on aina hyvä.

Eipä ihme, että Soad I oli alusta asti kova quickscopettamaan, olihan se opetellut sen jo aiemmin eräässä PS2:n legendaarisessa, edelleenkin parhaassa nettiräiskinnässä koskaan, jossa quickscope vaati vielä rutkasti enemmän taitoa.:cool:

CoD4 on kyllä mestariteos. Se oli vielä sopivalla tavalla kaheli, siinä ei mikään paskan määrä mennyt yli. Ja karttasuunnittelu oli mahtavaa. Ehdottomasti yksi parhaita nettiräiskintöjä koskaan ja sen yksinpeli on mielestäni myöskin yksi parhaita FPS-pelien yksinpelikampanjoita. Sen jälkeen mentiinkin nopeasti alamäkeen ja samalla sarjan uskomaton suosio vei koko nettiräiskintäosaston syvälle syövereihin, josta se ei välttämättä koskaan enää palaakaan.. Ja onpa nuo CoDin tuomat supersuosion saavuttaneet XP:t ja progressiot vaikuttaneet negatiivisesti moneen yksinpeliinkin, kun ne on nykyisin pakko olla joka pelissä. Itse pelimekaniikka tai immersio unohtuu usein osittain tai kokonaan, kunhan jaetaan ekspaa ja upgradeja, niin pelaajat ovat mielissään.
 
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

Koko kastiketta en vielä kuunnellut, varsinkin kun COD4:n yksinpeli on yksi kesälomani klassikko viikossa -projektin peleistä, mutta MOPPin ja uutiset kyllä.

Remember Me'n vuodesta 2084 ei tule minulle mieleen 1984, vaan Ayreonin Universal Migrator -levyt. Vuosiluku on syystä tai toisesta melko käytetty scifissä, myös Total Recall sijoittuu samaan vuoteen.

Ja taas puhuttiin minulle kovin läheisestä Mass Effect 3:n moninpelistä. Kyllä, se on julkaisustaan monipuolistunut hurjasti, yli puolet sisällöstä on tullut ilmaisissa DLC-paketeissa, mukaanlukien mainittu platina-vaikeustaso. Ja collector-vihulaiset ja challenget. Ja osa tehtävätyypeistä, yli puolet kartoista, sekä suurin osa hahmoclasseista, aseista ja asemodeista. DLC:t on voinut pitää ilmaisena juuri siksi, kun jotkut ostavat kuudellakympillä tavarapaketteja, että kiitos vain teille...

CliffyB:n valitus jäi hieman hämmentäväksi. Jos käytetyistä peleistä ei valu rahaa kehittäjille, niin paljonko family sharingista sitten olisi valunut? Joku kyllä väitti Microsoftin tehneen julkaisijoiden kanssa sopimuksen ominaisuudesta, eli ilmeisesti MS olisi maksanut julkaisijoille jotain. Joku väitti myös, että family sharing olisi tarjonnut peleistä täydet versiot "perheeksi" määritellylle piirille. Tällöinhän olisi todellakin yhtä ostettua peliä voinut pelata kymmenenkin henkilöä, eli ero käytettyjen pelien myyntiin olisi lähinnä siinä, että yhtä levypeliä tuskin kierrätetään niin monta kertaa eteenpäin.
 
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

Hyvä casti, tuli ihan mielenkiinnolla kuunneltua, vaikka kumarrankin Battlefieldin suuntaan ennemmin kuin Codien. Hyvä porukka oli tällä kertaa koossa, varsin asiallista läppää alusta loppuun :)

Jotkut sanoivat MW:n olleen ensiaskel nettiräiskintöjen maailmaan konsoleilla. Siitä tulikin mieleeni Battlefield 2: Modern Combat, joka Ps2:lla oli kyseinen ensiaskel minulle. En muista casteissa kuulleeni puhuttavan ko. pelistä koskaan. Onko kenelläkään teistä kokemuksia tästä siihen aikaan varsin mainiosta konsoliräiskinnästä? Itsellä tuo taitaa edelleen olla ajallisesti eniten pelattu verkkosotapeli.
 
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

Jotkut sanoivat MW:n olleen ensiaskel nettiräiskintöjen maailmaan konsoleilla. Siitä tulikin mieleeni Battlefield 2: Modern Combat, joka Ps2:lla oli kyseinen ensiaskel minulle. En muista casteissa kuulleeni puhuttavan ko. pelistä koskaan. Onko kenelläkään teistä kokemuksia tästä siihen aikaan varsin mainiosta konsoliräiskinnästä? Itsellä tuo taitaa edelleen olla ajallisesti eniten pelattu verkkosotapeli.

BF2: Modernin muistan lähinnä siitä, että skippasin sen kokonaan. Toki olin itse vielä tuolloin PC-miehiä, mutta pelitunteja tuli kerättyä riittämiin sarjan ensimmäisessä osassa, Battlefield 1942:ssa, ettei Moderniin jaksanut lähteä mukaan... ja vielä vähemmän sitä seuranneeseen tulevaisuussettiin.

Itselläni eniten elämääni kuluttaneet verkkoräimeet ovat muutoinkin PC-puolella. Yllätysyllätys Counter-Strike vei finninaaman elämästä suurimman osan, mutta sitä ennen tykittelin kyllä vähintään yhtä suuren osan nuoruudestani Delta Force 1 & 2:n parissa. Deltoja voi melkein pitää Bäfien edeltäjinä sillä poikkeuksella, ettei niissä voinut liikkua ajoneuvoilla. Tannerta sen sijaan oli vastustajiinsa verrattuna kilometritolkulla laajemmin.

Konsolipuolella verkkoräimeet on jakaantuneet aika tasan Battlefield 3:n ja CoD-inkarnaatioiden välillä. Titanfallia odotellessa, niin saa vähän vaihtelua taas kuvioihin.
 
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

Jotkut sanoivat MW:n olleen ensiaskel nettiräiskintöjen maailmaan konsoleilla.

He tulivat vuosia sen jälkeen, kun nettiräiskinnät olivat jo onnistuneesti konsoleille rantautuneet. Sieltä vuodesta 2003 lähtien on tätä lajia voinut yleisellä tasolla harrastaa. Pleikkari kakkosen SOCOM 1 aloitti heinäkuussa. Vuodenvaihteen jälkeen hakattiin jo sarjan toista osaa ja Xboxilla Counter-Strikeä. Loppuvuodesta ilmestyi Halo 2, jonka rinnalla kulki pitkään myös Ghost Recon ja Rainbow Six.

Nämä kaikki mestariteokset jo siis ennen tätä nykyistä konsolisukupolvea. Sieltä oikeastaan löytyy ne parhaimmat muistot, kun publapelaaminen oli ennenkaikea tiimipelaamista. Call of Duty toi mukanaan kujanjuoksun ja luvan kanssa soolottelun.
 
Vastaus: Podcast 118: OSCAR MIKE

BF2: Modernin muistan lähinnä siitä, että skippasin sen kokonaan. Toki olin itse vielä tuolloin PC-miehiä, mutta pelitunteja tuli kerättyä riittämiin sarjan ensimmäisessä osassa, Battlefield 1942:ssa, ettei Moderniin jaksanut lähteä mukaan... ja vielä vähemmän sitä seuranneeseen tulevaisuussettiin.

Joo pitää vielä mainita etten tosiaan PC -pelaamista ole koskaan harrastanut ja omaan asuntooni nettiyhteydenkin sain ensimmäisen kerran vasta vuonna 2005 :)
Samana vuonna hankin sitten Ps2:een nettisovittimen, sekä Modern Combatin. Olihan se melkoinen muutos 20 vuoden yksinpelaamisen jälkeen :D. Saattaa olla, että peli ei oikeasti ollut mikään mestariteos mutta kun ei paremmasta tiennyt niin olihan se silloin ihan mahtavaa.
 
Ylös Bottom