Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 122: Bambuinen sukkapuikko kurkkuun

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Gamescom käynnistyy Saksassa ja KonsoliFIN edustaa tällä kertaa noin neljän henkilön voimin. Muistoja viime vuodelta ja odotuksia tältä pohditaan viikon keskustelun verran. Sitä ennen käydään läpi viime aikojen pelattuja pelejä ja niukkaa uutistarjontaa. Vieraan penkille istahtava jryi vertaa hiiviskelypelejä, osansa saavat Hitman Absolution ja Splinter Cell: Blacklist. Felisleo haukkuu Halo 4:ää ja Daniela japsihöpsöilee.

Uutisissa keskitytään lähinnä povaamaan synkkää kohtaloa Xbox Onelle ja Wii U:lle, sillä rehellisesti väriä tunnustavista osallistujista enemmistö edustaa herrarotua, eli PlayStationin valan vannoneita uskonsotureita.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.


Kuunteluohje

Kesto 2:34:34

0:00:00 Alkumusiikki ja esittelyt
0:03:41 MOPP: Hitman Absolution ja Splinter Cell Blacklist (jryi), Halo 4 ja Ninjanurkka (FelisLeo), Tales of Xillia ja Plants vs Zombies 2 (daniela), Mafia 2 (maagiset)
1:06:24 Uutiset: Xbox Onen myöhästyminen, Kinectiä ei olekaan pakko käyttää, Sony tekee PS4:llä sikana hilloa ja Nintendo on tyytyväinen Wii U:n hintaan.
1:43:45 Viikon keskustelu: Gamescom
2:20:30 Palautteet


Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@konsolifin) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 122: Bambuinen sukkapuikko kurkkuun

Taitaa jäädä Gamescomin jalkoihin tämä jakso.

Jyri mietti MOPP-osuudessa oikean elämän näkökulmasta, miksi ihmeessä Splinter Cellissä saa eniten pisteitä hiipimällä huomaamatta ilman, että kukaan edes tajuaa Sam Fisherin käyneen paikalla. Jutun voi nähdä mahdollisen vangiksi jäämisen näkökulmasta: jos ei ole koskenutkaan kehenkään, saa vankina ehkä parempaa kohtelua kuin jos on ehtinyt päästämään puolet vangitsijoiden kavereista päiviltä puukolla.
 
Vastaus: Podcast 122: Bambuinen sukkapuikko kurkkuun

Mukavahan tätä on kirjoitella täällä Kölnissä hotellissa jalkoja lepuutellen kahden päivän Gamescom-urakan jälkeen. Itse casti tuli kuunneltua aiheeseen sopivasti matkalla Kölniin.

Mielenkiintoista kuulla miten Fellu on liittynyt meihin FPS:istä välittämättömien joukkoon. Minulla tosin ei ole 1990-luvun puolimatkan jälkeen koskaan ollutkaan enää vaihetta, jossa olisin pelityypistä yleisemmin innostunut. Olen ihan yleisen pelisivistyksen nimissä pelannut muutamia puhtaita FPS:iä, kuten Halon ja CoD4:n, mutta vaikka pystyn kunnioittamaan sitä miten hyvin ne asiansa tekevät, eivät ne saa minua syttymään. Noin muuten en räiskintöjä jaksa, ellei niissä ole jokin porkkana, kuten esim. Borderlandsien luolakomppauspelimäinen loot-grindaus. Jopa BioShock on jäänyt kesken, koska loistavatunnelmaisesta miljööstään huolimatta se on aivan liian räiskintävetoinen makuuni. En myöskään arvosta, kun monia first person -pelejä "haukutaan" FPS:iksi, vaikka niissä ei muuta FPS:ää ole kuin first person -kuvakulma ja kyky ampua. Eräs tällainen on yksi suosikkipeleistäni eli Metroid Prime, joka on enemmän tunnelmallinen tutkimiseen nojaava seikkailu räiskinnän ollessa aika pieni lisämauste. Tässä se on mielestäni paljon velkaa yhdelle toiselle suosikkipeleistäni, eli ensimmäiselle System Shockille, joka on huomattavasti hidastempoisempi osittain siksi, kun sittemmin standardiksi muodostuneita FPS-kontrolleja ei ollut vielä käytössä ja peli teki kaiken hieman eri tavalla.

Minä olen myös hykerrellyt sille, miten Sonyn ja Microsoftin osat ovat nyt täysin vaihtuneet edelliseen sukupolvijulkistukseen verrattuna. Erityisesti jäi mieleen se, miten paljon Sony sai lokaa niskaan "target renderien" täyttämästä PS3-julkistuksesta vuonna 2005. On muuten se Japanikin Xbox Onen julkaisumaalistalla, erikseen vielä pyydettiin ettei sitä uutisoitaisi negatiivisesti, että Japani on tulossa vasta tier 2 -maana vuonna 2014.

Kinectin ja Oculus Riftin yhdistävä peli oli jossain pelijameissa tehty Dragon Eyes, jolla siis ei ole mitään tekemistä Xboxin kanssa. E3:n äänetön lohikäärmepeli jonka nimeä vähän jäätiin hakemaan oli Crimson Dragon, legendaarisen Panzer Dragoon -sarjan henkinen jatko jota on odotettu viivästysten läpi vuosia. Crimson Skies -pelit puolestaan ovat reilun vuosikymmenen takaa, ja toinen niistä oli ensimmäisen Xboxin kehutuimpia pelejä. Crimson Dragonin kehityshän alkoi Xbox 360:llä puhtaana Kinect-pelinä, ja E3:n paras uutinen pelin osalta oli se, että peli tukeekin myös padia.

Xbox Onen ylikuumenemissuoja ei ole uutuus, myös Xbox 360:n slim-mallit osaavat varoittaa ylikuumenemisesta ja sammuttaa itsensä.

Jyrin ei mielestäni kannata vähätellä viime vuoden Gamescom-matkajärjestelyjään. Ainakin näin turistimatkalaisena reissu oli oikein mukava, pääsi näkemään vähän suuren maailman meininkiä, ja oppi riittävästi tapahtumasta että tänä vuonna lähti ihan omaehtoisesti matkaan. Olisin varmaan lähtenyt taas Kfin-ryhmämatkalle, jos joko aikataulut olisivat olleet erilaiset, tai jos eräitä asianhaaroja mm. keskiviikosta ja ylimääräisistä tilaisuuksista olisi ollut tiedossa jo keväällä kun matkoja varattiin. Aina ei kaikki mene putkeen, mutta virheistä oppii. Vähän parempaa mainostusta jatkossa Kfin-matkalle erityisesti jos lisäetuja on odotettavissa niin kyllä sinne taas useampia kiinnostuneita lähtee.

Tässä sukupolvenvaihdoksessa ei tule lähellekään yhtä suurta graafista eroa kuin parissa edellisessä. Toki resoluutioparannus puhtaasti pikseleissä laskettuna 720p:stä 1080p:hen olisi samaa luokkaa kuin PAL-resoluutiosta 720p:hen, mutta parannus ei näytä yhtä merkittävältä ellei katso todella isoa näyttöä, osittain siksikin kun SD-resoluutiot esitettää pääasiassa efektiivistä resoluutiota heikentävästi lomitettuina. Enemmän paukkuja laitetaan uudessa polvessa yksityiskohtiin ja efekteihin, jotka ovat huomattavasti pikselimäärää hienovaraisempia, sekä (toivottavasti) ruudunpäivitykseen. Ainakin minä otan mieluummin 720p@60fps kuin 1080p@30fps.
 
Vastaus: Podcast 122: Bambuinen sukkapuikko kurkkuun

Naureskelin noille Felisleon Halo4 kommenteille, kun itsellä oli samoja fiiliksiä.
Mitä nää hiton Lego (Bionicle??) ukot on ja miksi niitä tulee niin hitosti.
Onneksi MC sai sen halvatun jet packin, niin lensin vaan niitten ohi ja koitin juosta check pointtiin :)

Halo4 läpäisy oli väkisin vedetty suoritus, jonka kruunasi huikea lopetus.

Voihan se olla FPS väsymystäkin, mutta eipä tuo Halo kovinkaan paljoa intoa voi lisätä, ellet ole syntynyt Spartalaiseksi.
 
Vastaus: Podcast 122: Bambuinen sukkapuikko kurkkuun

Lomalla tuppaa jäämään jälkeen teidän tahdistanne. Tästä castista nostaisin esille vielä jryin loppusanat, jota voisi käsitellä vielä syvällisemminkin kerran konsolisota kohta puhkeaa kukkaan uusien laitteiden täyttäessä maailman. Eli konsolisotimisen psykologiaan, jossa viitattiin ihmisten luontaiseen taipumukseen leiriytyä. Hieno kommentti, mutta ehkä se on vain pintaraapaisu siihen, mitä kaikkea ihanaa foorumikeskustelussa tapahtuu ja miksi.

Ostan sen, että kaikilla on joku suosikkikonsoli/pelilaite. Mutta kaikki eivät vedä samalla lailla herneitä nenään tai heitä lokaa "vastapuolen" leiriin kuin "fanipoika". Samaistumisen asteita voi olla erilaisia tai ehkä toiset vain reagoivat tunteella toisten pitäytyessä kylmän viileästi faktoissa. Arvailen vain. Tuostahan lukisi mielellään jotain oikeaa tutkimusta. Ihmisillä on myös hyvinkin erilaiset argumentointitaidot. Kuinka kauan älykäs ihminen jaksaa keskustella, mikäli vastapuolen arsenaali koostuu pelkistä virhepäätelmistä. Voiko internetissä ylipäätään voittaa keskustelua? Nettikeskustelu on mielestäni hyvinkin erilaista kuin kasvokkain tapahtuva jutustelu.

Jännästi konsolisotien lisäksi samaa ilmiötä voi nähdä peliketjuissa. Ei tarvita kuin yksi "harhaoppinut", joka tulee ketjuun ilmoittamaan ettei tykännyt pelistä niin johan lähtee.

Kun kerran intternetissä ollaan niin loppuun vielä muistutus siitä, etten todellakaan yritä nostaa itseäni muiden yläpuolelle. Ihan samalla lailla itseäni *tuttaa mikäli joku on väärässä foorumilla. Ihmiset on jänniä otuksia.
 
Ylös Bottom