Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 130: RE FO SHO GUN

Paavi

KonsoliFIN Alumni
PlayStation 4:n ja samalla myös Housemarquen seuraavan pelin julkaisu lähestyy. KonsoliFIN käväisi studion toimistolla Helsingissä tsekkaamassa Resogunin, tuon kaksiulotteisen räiskintäpelin, joka on jo ehtinyt keräämään paljon kehuja erityisesti ulkoasunsa ansiosta. Kuuden hengen keskustelutuokiossa selviää, ettei Resogunissa ole kuitenkaan kyse pelkistä ulkokuorista.

Jakson luonteen ja nauhoitusajankohdan vuoksi perinteiset peli- ja uutisosiot jätettiin paketista pois. Paavi, daniela, maagiset, P33RO, ensikertalainen nooralogical ja Housemarquen Mikael paikkaavat tilannetta puhumalla Resogunin ja pelin taustojen ohella hiukan Housemarquen historiasta.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto: 01:37:59

00:00:00 Intro ja esittelyt
00:02:45 Asiaa Housemarquesta: historia, pelit, nykytilanne
00:28:05 RESOGUN: Mikä on Resogun? Pelin kehitys, ominaisuudet, mekaniikat ja tekniikka
01:27:00 Palautteet ja loppukiitokset

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@konsolifin) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 130: RE FO SHO GUN

Aika tyhjentävää settiä Housemarquen meisingeistä ja Resogunista.

Kukkamekoista ja kissakavereista tuli mieleen tämä klassikko:

[video=youtube;YlDTKH7_bZ4]http://www.youtube.com/watch?v=YlDTKH7_bZ4[/video]

Tartte ihmetellä, että paikat jäykistyy.

EDIT: AINIIN! Batman voittaa aina.
 
Vastaus: Podcast 130: RE FO SHO GUN

Ajankohtainen ja mielenkiintoinen teema jaksolla. Tänään, jolloin muutenkin on jo saatu mukavia sinivalkoisia peliuutisia. Suomalainen peli näkyvästi esillä tärkeän konsolijulkaisun yhteydessä ei ole sattumaa vaan osaamisen eräänlainen mittari. Samaan tapaan kuin Super Stardust HD oli ensimmäinen trophyt saanut peli PS3:lla.

Jatketaan Ukkosenjumalan linjalla ja tuodaan samaan genreen osuva muistelo vuiosien takaa:

[video=youtube_share;ks5-Zq6XAN4]http://youtu.be/ks5-Zq6XAN4[/video]
 
Vastaus: Podcast 130: RE FO SHO GUN

Aika tyhjentävää settiä Housemarquen meisingeistä ja Resogunista.

Kukkamekoista ja kissakavereista tuli mieleen tämä klassikko:

Wizball on klassikko! Niitä harvoja C64-pelejä, joista on selkeitä muistoja niiltä ajoilta, kun olin vielä nuori lupaus.
 
Vastaus: Podcast 130: RE FO SHO GUN

Itse olin ostanut joskus pienempänä markka aikaan pelipaketin missä oli ollut tuo Supreme Snowboarding. Surkeahan siinä olin mutta pelissä oli yksi kappale mikä kuuluu yhteen suosikkikappaleistani Shred Yo' Booty Baby - Boarder Zone / Supreme Snowboarding - YouTube
Olikohan tämä kappale taas jokin Suomi viittaus? Hell's Sinking - Boarder Zone / Supreme Snowboarding - YouTube

Mitä pyöreisiin voxeleihin tulee niin ei Resogun ole uniikki ainakaan kovin pitkään sillä tulevassa Everquest: Next pelissä on myös vastaavaa pyöristystä. EverQuest Next Worldwide Debut from SOE Live - Highlights - YouTube
 
Vastaus: Podcast 130: RE FO SHO GUN

Erittäin kiinnostava keskustelu kaikessa asiapitoisuudessaan.

Gamescomissa Resogunia kokeilleena voin suoraan sanoa, että se on ainakin minulle ylivoimaisesti kiinnostavin nextgen-peli tässä vaiheessa. Muutaman pelillisen PS4-alueella pelailleena jätin koneelle top-listan neljänneksi yltäneen tuloksen, eli ilmeisesti jonkinlainen shmup-historia auttoi. Pitempäänkin olisin voinut peliä vääntää, mutta piti kokeilla muitakin.

Sylinteri on kieltämättä hauska idea. Ainoa sylinterinkiertopeli joka tulee mieleen on 1980-luvun lopusta tasoloikka Nebulus, jossa kiivettiin tornia, eikä siinäkään tietenkään nähnyt tornin läpi.

Voxelit olivat kova juttu joskus 1990-luvun alkupuolella ennen kuin valitettavasti isoilta osin unohdettiin rautakiihdytetyn polygonirenderöinnin tullessa. Ensimmäinen tiedostamani voxeligrafiikkaa käyttänyt peli oli helikopterisimulaattori Comanche (1992), joka tarjosi paljon yksityiskohtaisemman maaston kuin mikään muu aikansa peli. Kokonaan voxelit eivät koskaan kuolleet, niitä on nähty siellä täällä kourallisessa pelejä Alpha Centaurista Crysisiin. Ilmeisesti niiden laskeminen uudella teknologialla on kätevää kun nyt on juuri tullut tai tulossa iso kasa voxeleita käyttäviä pelejä.
 
Vastaus: Podcast 130: RE FO SHO GUN

Ainoa sylinterinkiertopeli joka tulee mieleen on 1980-luvun lopusta tasoloikka Nebulus, jossa kiivettiin tornia, eikä siinäkään tietenkään nähnyt tornin läpi.
Myös tässä syksyllä ilmestyneessä PS3-yksinoikeusloikassa, Puppeteerissa, mentiin hieman Nebulus-hengessä sylinterimäistä tornia ylöspäin.

Ensimmäinen tiedostamani voxeligrafiikkaa käyttänyt peli oli helikopterisimulaattori Comanche (1992), joka tarjosi paljon yksityiskohtaisemman maaston kuin mikään muu aikansa peli.
Comanche: Maximum Overkill oli voxeleineen aikanaan todella päräyttävä tapaus. Päiväkirjastani löytyykin tällainen merkintä päiväyksellä 13.3.1992:

Se [kaverilta kopioitu] peli oli Comanche: Maximun Overkill ja sitä mä ja kamut ollaan pelattu tämä ja eilinen päivä. Se on siis hyvä ja varmasti parempi kuin joku WC [Wing Commander], mutta jostain syystä Bitti ja Pelit-lehti väittävät toisin. No, heillähän ei olekaan tämmöistä supermasiinaa*. Ainakaan minun tietojeni mukaan. Grafiikka siinä on ehdottomasti parasta, mitä olen ikuna kuuna päivänä nähnyt eivätkä äänet ja äänitehosteetkaan kauas erinomaisesta jää.

* 486/50 MHz 8 megalla muistia, toim.huom.
 
Vastaus: Podcast 130: RE FO SHO GUN

Myös tässä syksyllä ilmestyneessä PS3-yksinoikeusloikassa, Puppeteerissa, mentiin hieman Nebulus-hengessä sylinterimäistä tornia ylöspäin.

Niinno jos tälle linjalle lähdetään, niin kiivettiin Trialsissakin yhdellä radalla ylös tornia, mutta se ei ole ehkä ihan sitä, mitä haettiin.
 
Ylös Bottom