Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 134: Wake-up Call, People!

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ehtinyt tapahtua paljon. Playstation 3:sta alettiin huhuilla jo vuonna 2003, virallisesti se esiteltiin vuonna 2005 ja Suomessa sen loistosta päästiin nauttimaan maaliskuussa 2007. Kolmosen vaiherikasta historiaa kokoontuu muistelemaan joukko pleikkarin fanityttöjä ja -poikia, eikä hehkutukselle löydy mitään rajaa.

Jyrin johdolla kulunutta kymmentä vuotta kommentoivat Daniela, Noora ja Waluigi. Jos olet yliherkkä kritiikittömälle palvonnalle, voi jakso olla liian raskasta tavaraa. Sony-fanit sen sijaan voivat verestää muistojaan ja ihmetellä miten paljon kaikki muuttuu mutta kuitenkin kaikki pysyy niin samana.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto 2:27:41

0:00:00 Tunnusmusiikki, esittelyt ja johdanto jakson sisältöön
0:05:03 1. luku: Optimistisesta odotuksesta laimeaan lanseeraukseen
0:57:22 2. luku: Linkuttaen lähtöviivalta
1:39:40 3. luku: Harmageddon
2:01:37 4. luku: Nöyrästi huipulle


Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@konsolifin) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Kattava retrospektiivi koko PS3:n elinkaaresta. Vaikea tohon mitään lisätä. Muutama kommentti lähinnä sisällön esilletuontiin tuli mieleen.

Sixaxis-ohjausta oli käytetty Ratchet&Clank - Tools of Destructionissa aika hyvin eikä se tuntunut missään kohtaa päälle liimatulta. Mutta PS3:n ohjaimen kehuminen noin muuten jäi vähän sivulauseeseen, sitä olisi voinut hieman korostaa. Varsinkin tattien sijoittelua. Kaikin puolin hyvä ohjain, josta en keksi mitään vikaa. En edes tattien sijoittelussa.

Ja Noora m**a hiessä, Daniela sormet kissanrasvassa? Mitvit?

PS4 kuumottaa täällä päivä päivältä enemmän. Varsinkin kun on ennakkovarattu jo huhtikuussa.

PS. Hymiöitä sopiviin väleihin.
 
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Erittäin hyvin koostettu ja jäsennelty jakso. Olin yllättynyt, kun oltiinkin yhtäkkiä jo loppusanoissa. Kaksi ja puoli tuntia oli kulunut kuin siivillä.

Oma KonsoliFIN-viestihistoriani alkoi 2. joulukuuta 2003 tällä viestillä, jolla debunkkasin yhden varhaisimmista PS3-feikkikuvista.

sph:n veikkaus kolmen eri alueen peliversioista oli sinällään erittäin osuva, että noinhan siinä kävi, vaikkei mitään varsinaisia aluelukituksia käytettykään kuin tasan siinä yhdessä pelissä. Eri versioista seurasi kuitenkin yksi PS3:n murheenkryyneistä, eli tuotekoodeihin sidotut DLC-kilkkeet. Pahimmillaan jopa Euroopan sisällä oli samasta pelistä eri tuotekoodeilla olevia versioita, eikä esimerkiksi UK:sta ostettuun peliin voinut ostaa lisäsisältöä suomalaisella PSN-tunnuksella, koska täällä myytävällä versiolla oli eri tuotekoodi. Joissain tapauksissa pelin eri versioilla oli myös omat Trophy-listansakin, vaikka itse saavutukset olivatkin kaikissa samat.

PlayStation Homesta oli muutama päivä sitten Eurogamerissa hyvä historiikki. Vaikka Homesta ei tullutkaan sellaista kuin ehkä aikanaan kaavailtiin, on se kaikesta huolimatta taloudellisesti kannattava palvelu ainakin täällä Euroopassa. Japanin suunnallahan Homeen ei ole enää tulossa uutta sisältöä, joten sikäläiseen väkeen "kotoilu" ei tainnut niin hyvin vedota.

Alkupään PS3-peleissä oli Resistancen sisäisen kaverilistan lisäksi toinenkin hassuus. Pelit nimittäin päivitettiin menemällä erikseen Online-tilaan. Ressun lisäksi ainakin ensimmäinen Motorstorm ja Everybody's Golf: World Tour toimivat noin. Päivitystavasta luovuttiin varsin nopeasti, ja sen koommin patcheja on tarjottu jo heti pelin käynnistyksen yhteydessä.

PSN-tietomurron jälkeen turvaa identiteettivarkauksien varalta tarjottiin myös Euroopassa. Ei siitä isosti ääntä pidetty, enkä tiedä ketään, joka tarjoukseen olisi tarttunut. Toisaalta eipä tuossa murrossa vietyjä datoja koskaan ainakaan mihinkään julkiseen levitykseen päätynyt, ja muutenkin ne harvat ilmoitukset luottokorttitietojen joutumisesta vääriin käsiin silloin heti tuoreeltaan ovat todennäköisesti johtuneet ihan muusta kuin PSN:stä. Muistaakseni joskus vuonna 2012 julkaistiinkin jokin loppuyhteenveto, jonka mukaan ei ole löytynyt todisteita PSN-tietojen väärinkäytöstä. (Lähdelinkit löytyvät jostain vanhasta foorumiviestistäni, en nyt jaksa etsiä.)

Toinen isohko piikki Sonyn lihassa oli ns. PS3 Jailbreak, joka julkaistiin elokuussa 2010. Jo aiemmin oli nähty PS3:n mm. BD-Javan haavoittuvuuksia hyödyntäviä pienempiä virityksiä, joiden kautta pystyi ajamaan mm. yksinkertaisia NES-emulaattoreita, mutta ei kuitenkaan varsinaista PS3-koodia. PS3JB:n jälkeen seurasi pitkä Sony-kissan ja homebrew-hiirien kesken. Firmware-versiossa 3.56 Sony sulki tukkimattomana pidetyn aukon, ja scene hiljenikin pitkäksi aikaa.

Vajaa vuosi sitten PS3:n suojaukset murenivat peruuttamattomasti, ja sen jälkeen custom firmware -tehtailijat ovat pysyneet virallisten versioiden tasalla ja pääsy PSN:äänkin avautui pitkän tauon jälkeen. Sonyn onneksi LV0-avaimen hyödyntäminen vaatii joko valmiiksi murrettua konsolia tai korkeintaan v3.55-firmwarella olevaa PS3-järjestelmää. Näitä on maailmalla ilmeisen vähän, eikä mitään laajamittaista piratismiaaltoa ole tähän päivään mennessäkään tullut. Suosituimmissa verkkopeleissä huijareita sen sijaan valitettavasti riittää, ja esimerkiksi vanhemmat CODit ovat suorastaan pilalla kaikenlaisten temppu-Tanelien ja haxor-Heikkien takia.

Maaliskuun ensimmäisenä päivänä 2010 tapahtui kummia nk. ApocalyPS3:n muodossa, kun vanhempien PS3-mallien sisäinen kello flippasi karkauspäivän takia. Ongelma toki ratkesi itsestään heti seuraavana päivänä, mutta hämmennys maailmalla oli kova. Odotankin mielenkiinnolla, toistuuko sama ensi keväänä, sillä vuonna 2014:kin helmikuussa on 29 päivää. :)

PS. Korjataan sen verran, että olisin kyllä halunnut osallistua, mutta perhe- ja aikataulusyistä ei onnistunut.
 
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Tuosta Playstation Homesta tulee mieleen näin jälkikäteen itselle hauska muisto. Kun hankin PS3:sen kolmisen vuotta sitten oli kaikki pleikalla minulle uutta. Ihmettelin mikäköhän juttu se Homekin on. No menin testaamaan. Virtuaalisesti esittelivät, että tämä on sinun asuntosi ja täällä voi tehdä kaikkea mielenkiintoista jne. Esittelyjen jälkeen jumitin hetken aikaa paikallani olohuoneessa. Sitten olin lukenut vissiin jostain, että yhdestä paikasta saa jonkun Star Wars-kostuumin tai jotain muuta sellaista. Klikkailin sitten itseni sinne jonnekin "klubille", missä oli porukkaa ja puhuvia päitä. Pyörin H-Moilasena ympäriinsä ja tekstasin pariin kertaan kysyen, että "Mistä sen Star Wars-asun saa?". Joku muukin taisi kysyä samaa ihmetellen. Kun kukaan ei tuntunut vastaavan, tajusin nopeasti "Ääh, mitä helvettiä minä täällä teen?" ja häivyin takaisin virtuaali-asunnolleni. Ei sielläkään mitään tekemistä ollut ja totesin itselleni: "Tää Home-juttu on kyllä ihan perseestä, menen puis... Ja niin menin enkä enää sen jälkeen ole Homessa käynyt! Niin, ..tana! :D
 
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Heh, kun kastikkeessa puhuttiin tuosta tulevaisuuden ja ennen kaikkea seuraavan sukupolven laitteiden speksien ennustamisesta, olen näemmä vuonna 2008 osunut aika oikeaan.

Pelikehityskustannusten minimoimiseksi SD-tuki pudotetaan kokonaan pois, ja itse konsolista ei HDMI:n lisäksi muita videoliitäntöjä löydykään. Samalla tietysti BD-aseman nopeus nostetaan 8X:ksi, ja kiintolevyllä voisi olla kokoa ainakin sen 500 gigaa. WLAN toki päivitetään 802.11n-standardin (joka on siihen mennessä ehkä jopa valmiskin) tasolle.
Ainoastaan tuo BD-aseman nopeus meni hieman pieleen; se on 6X eikä 8X, mutta muuten meni nappiin. Tosin sitten loppu menikin aika metsään... :D

Skaalattu Cell-arkkitehtuuri hieman nopeammilla kellotaajuuksilla ja reippaasti suuremmalla ytimien määrällä on periaatteessa aika hyvä idea. Samaan pakettiin vielä nVidian GPU vuosimallia n. 2010 parilla gigalla muistia, ja 1080p@60 fps voisi oikeasti olla pelien standardi. Ja ennen kaikkea kaikissa peleissä tulisi olla kunnollinen moninkertainen anti-aliasointi.
 
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Hyvä oli podcasti ja poikkeuksellisesti ei tarvinnut loikkia minkään yli. Mukava oli muistella teitä kuunnellessa käsiteltyä ajanjaksoa. Jotain jo unohtuneita hetkiä nousi mieleen, mutta myös oleellisia tapahtumia joita ei lähetyksessä käsitelty.

  • Trophyt, heinäkuussa 2008. Ensimmäinen niitä tukenut peli oli kotimainen Super Stardust HD.
  • PlayTV, syyskuu 2008. Pleikkarista tallentava digiboksi. Epäilyistä huolimatta oli erinomainen ja antoi paremman kuvan.
  • PlayStation Move, syyskuussa 2010. Operoiminen kolmiulotteisessa tilassa kädet heiluen onnistui muiltakin kuin futismutseilta.
  • Legendaariset odottelut, Gran Turismo V. Prologue saatiin odotusta helpottamaan.
  • Epäonnistuneet yritykset ratsastaa vanhalla maineella, Socom.
  • Verkkopelaajan ihanat ongelmat äänikanavan kanssa, jotka kuitenkin saatiin usein korjattua päivityksellä.
  • Konsolin verkkopelien ympärille syntyneet peliyhteisöt, jotka ovat voimansa tunnossa valmiina seuraavalle alustalle ja sen 2000 nimen kaverilistalle.

Aika paketoida konsoli laatikkoon ja vintille. Vielä muutama viikko ja uusi sivu käännettävänä.
 
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Muistikortit muistan tosin pieni korjaus wiiu tukee nykyisin ulkoista kovalevyä usb joten se ongelma ei sinänsä ole enään suuren suuri pienen investoinnin, jälkeen. nyt kun kuuntelin pidempään niin other os linux poistettiin , kun hakkeri nimeltä geohot yritti saada toimimaan näytönohjainta ps3 linuxissa niin että sille voitaisiin tehdä ajuri linux puolelle.

Slimin julkaisun alla other os poistettiin ja siitä lähtien hakkerit ovat tehneet töitä, että other os saatiin palautettua asbest os myötä.

Lisäksi viimeisin 3.55 oli se johon pääsi asentamaan epävirallisia homebrew ohjelmia. Tosin nykyisin on jo mahdollisuus madaltaa firmistä ja jopa päästä takaisin psn-networkiin.

Mutta joo hyvä kastike kaikkiaan, mukavaa kuunneltavaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Oli kyllä mainio muistelokastike, vaikka hyppäsinkin ps3:n kimppuun vasta 2010 keväällä. Täytyy mainita, että meikäläisenkin ensimmäinen peli oli Final Fantasy XIII, mikä tuli jo ennen konsolin hankintaa ostettua :D.

Ei ollut kyllä aikoinaan mitään hypeä nykyiseen konsolisukupolveen aikoinaan, koska seurasin tuolloin todella vähän (jos yhtään) pelimediaa ja muutenkin taloustilanne oli erittäin heikko. Muistan vaan kesänä 2008(?) kun nautin suuresti FF XIIstä ja samalla mainostettiin radiossa ps3:a ja sen "edullista" hintaa :D.

Lisäksi tuo, kun psn+nettipeli oli alhaalla, ei haitannut meikäläistä lainkaan. Sillä empä noita moninpelejä pahemmin harrastanut. Muutenkin tuhlasin aikaani (muistaakseni) peleihin kuten Dragon Age: Originsia.

Uusi pleikkari tulossa ja onhan sitä tullut odoteltua jo tovi ja kerrankin mukana hypessä kun on tuota pelimediaa jo seuraillu pari-muutama vuosi, en kuitenkaan aio pistää ps3:a pölyyntymään varastoon, sillä tuleehan sille vielä muutamia kiinnostavia pelejä. Mm. FF XIII-3, Castlevania: LoS 2 ja GT6.
 
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Sixaxisin - eli kotoisesti Sikakissan - ominaisuuksia hyödynnettin mielestäni parhaiten Flower-pelissä. Se perustui käytännössä täysin Sixaxis-liikeohjaukseen, ja toimi silti erittäin hyvin. Toinen maininnan arvoinen tapaus on Heavy Rain, jossa pädiä vatkattiin ja heilultiin eri tavoin. Myös Beyondissa vastaavaa kikkailua oli, mutta huomattavasti vähemmissä määrin.
 
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Tämä oli vähän "järkevämpi" jakso tutustua Konsolifinin castiin, kuin edellinen. Erittäin mukavaa oli kuunnella PS3:n historiaa ja tapahtumia, vaikka en itse foorumeita ole jaksanut seurata vuosiin ja vähiten juuri tätä foorumia. Hauskaa miten historiaa voi läpikäydä lukemalla vanhoja ketjuja.
Tuosta PSN:n hakkeroinnista on voinut tosiaan seurata paljon hyvääkin. Olisikohan PS+ niin upea palvelu, ilman hakkerointia kuin se nykyään on? Welcome back -hyvitykset ovat hyvinkin voineet olla alkusysäys PSN:n kuukausittain vaihtuville ilmaispeleille.

Sixaxisin - eli kotoisesti Sikakissan - ominaisuuksia hyödynnettin mielestäni parhaiten Flower-pelissä. Se perustui käytännössä täysin Sixaxis-liikeohjaukseen, ja toimi silti erittäin hyvin. Toinen maininnan arvoinen tapaus on Heavy Rain, jossa pädiä vatkattiin ja heilultiin eri tavoin. Myös Beyondissa vastaavaa kikkailua oli, mutta huomattavasti vähemmissä määrin.
Flowerissa Sixaxis-ohjaus oli toimivaa, koska koko peli pohjautui sen käyttöön. Muissa kuten Beyondin kaltaisissa peleissä liikeohjaukseen perustuvat kohtaukset ovat mielestäni täysin turhia. En ole tosin liiemmin nappien rämpyttämisenkään ystävä. Quick time -eventit voitaisiin täysin hyvin tehdä vain yhden napin painalluksia noudattaen.
 
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Foorumilähtöinen aiheen käsittely: +++
PS3 Netflix: ++
PS3 Yle Areena: -

PS3 ansiosta löysin KonsoliFINin. Muutoin olisin kuiva PC pelaaja vailla Pleikkariheimon henkeä. Eli kiitti PS3, nuorison sekä jryin juttuja on ollut mukava kuunnelleskella. Yksinoikeuspelejä olen ehkä kuluttanut vähemmän kuin olisi suotavaa. PS Plussasta hommattu Borderlands opetti räiskimään padiohjaimella, joten onhan tässä ihan kompetenssi kasvanut. Ja miksi olen missannut Welcome Back PS Plus Burnout Paradisen? Ehkä kuvittelin, että sen saa vain kuukaudeksi...

Sittemmin PS Plus on parantanut kuin sika juoksuaan. Sieltä siis PS4 pelit tulevaisuutta silmällä pitäen.
 
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Jakso pysyi rakenteeltaan kasassa huomattavasti paremmin kuin Xbox 360 -muistelu, ja foorumikommenttien kaivelu vuosien varrelta loi hyvin retrospektiivistä perspektiiviä. Niinhän se on että historia toistaa aina itseään, myös konsolisodissa.

Rehellisesti sanottuna joululomalla 2008, eli vuoden Xboxin jälkeen, ostamani PS3 on minulla ollut auttamatta kovassa pelikäytössä olleen Xboxin jaloissa pääasiassa mediatoistolaitteena. Boksilla oli pitkään enemmän ja halvempia pelejä, ja multiplattiksista muutamaa poikkeusta lukuunottamatta paremmat versiot. Moninpeleissä kaikki peliseura on edelleen boksilla. PS3:n ohjain on minun käteeni kurja verrattuna boksin ohjaimeen (PS4 parantaa tätä vihdoinkin valtavan harppauksen). PSN on minulle ollut aika lailla yhtä tyhjän kanssa, koska ne moninpelit pelaan boksin puolella, minulla oli välissä jopa kahden vuoden tauko kun en ollut loganneena PSN:ään ollenkaan kun sille ei ollut mitään tarvetta. Netflixin rantauduttua Suomeen tilanne on muuttunut, PS3:lla Netflix on mielestäni selvästi parempi kuin Xboxilla.

En nyt tiedä onko se langattomuus niin välttämättömyys, siitä tulee mukanaan ihan uudenlaiset riesat. Aloitin boksilla pelaamisen langattomalla ohjaimella, mutta vaihdoin jossain vaiheessa langalliseen, jolla pelasinkin vuosia kunnes ohjaimen johdon kosketus alkoi pätkiä. Ei se piuha minua häiritsekään, ellei se tule huonosti syliin kuten Dreamcastin ohjaimessa, tai ole todella lyhyt kuten Gamecuben ohjaimessa. Jos minulta kysytään että paristot vai akut langattomaan ohjaimeen niin vastaan ehdottomasti AA-akut.

Jos PS3:ni osaisi pyörittää PS2-pelejä olisi PS3 ollut varmasti paljon kovemmalla pelikäytöllä, koska niitä kiinnostavia pelaamattomia PS2-pelejä riittää enemmän kuin kiinnostavia pelaamattomia PS3-pelejä. Tästä olen ollut eniten näreissäni Sonylle, sen jälkeen kun PS3:n julkistuksessa tehtiin niin suuri numero siitä, että PS3:lla toimivat kaikki Playstation-pelit.

Muistikortit ovat todellakin good riddance. Hyllyssä olisi kymmeniä PS2-pelejä, joiden pariin on pitänyt palata "joskus", ja PS3:n ryssitty PS2-yhteensopivuus ja muistikorttikäsittely ovat oikeastaan ainoat syyt siihen, etten ole PS2-pelejä juurikaan pelannut vuosiin. Olisin kopioinut muistikortit sellaisenaan talteen PS3:n kovalevylle, jolloin voisi kortin tyhjentää ja pelata tyhjällä kortilla PS2:lla, mutta kun jostain täysin käsittämättömästä syystä PS3 ei säilytä kopioinnissa tallennusten aikaleimoja, jolloin saman pelin useampia tallennuksia ei pystykään enää erottamaan toisistaan ellei niissä ole jotain omaa tunnistetta, ja läheskään kaikissa ei ole. Muilta osin minua ei vanhempien konsolien heikompi teknologia häiritse, mutta muistikorttiruletista sain tarpeekseni. Minulla on varmaan kymmenkunta korttia yksinään PS2:lle, ja niiden pyörittely ja tallennusten siirtely on yksinkertaisesti rasittavaa.

Olen varma, että Jyrin huomaama 720p vs. 1080p -ero Bulletstormissa ei oikeasti ollut resoluutioero, vaan ero efekteissä ja tekstuurien resoluutiossa. Pelien PC- ja konsoliversioissa kun on aika paljon muutakin eroa kuin pelkkä resoluutio, vanhoilla konsoleilla on vähän kaikkea väännetty pienemmälle. Jos kuvassa ei ole muuta eroa kuin resoluutio pystyy 720p:n ja 1080p:n kyllä erottamaan toisistaan, mutta ellei ole pikselinlaskentaan erityisen harjaantunut silmä joutuu kuvia ihan tarkoituksellisesti vertaamaan, eikä eroa huomaa kasuaalilla katselulla tai pikaisella vilkaisulla. Paitsi ehkä jos televisio skaalaa kuvan 720p:stä 1080p:ksi erityisen huonosti.

Hyvin tehdyt HD-painokset ovat ihan tervetulleita, sillä klassikoista löytyy todella paljon pelejä jotka vanhenevat arvokkaasti, eivätkä kalpene yhtään uudempien rinnalla. Hyvä saada vanhat klassikot uudenkin pelaajapolven ulottuville. Laiskimmillaan HD-uudelleenlämmittelyjulkaisut ovatkin sitten oikeastaan vain tekosyy saada myytyä pelit uudestaan, vähän kuten aikanaan vanhat levyt myytiin uudestaan CD:llä ja vanhat elokuvat myytiin uudestaan DVD:llä, ehkä jo kolmannenkin kerran.

Pakkoasennukset eivät ole PS3:lla minua koskaan häirinneet, olen ihan vapaaehtoisesti asentanut kaiken Xbox 360:llakin siitä asti kun se on ollut mahdollista, mutta niiden hitaus ja pelipäivitysten surkea toteutus kylläkin. Boksilla patchit ovat yleensä korkeintaan muutaman kymmenen megan kokoisia, ja tulevat ja asentuvat kymmenessä sekunnissa. Ainakin pari minulle vastaan tullutta suurempaa Xbox-patchia on haettu patchaussysteemin ohi normaalina marketplace-valutuksena, jolloin ne on saanut taustalataukseen. Lähes kaikki levyt asentuvat boksilla korkeintaan noin kymmenessä minuutissa. Pleikkarilla kun kokeilin ensimmäisen kerran Gran Turismo 5:ttä joskus viime vuonna meni reilut kolme tuntia patchausta ja vajaa tunti asennusta ennen kuin pääsi peliin...

Sonylla oli aivan liikaa pelissä PS3:n kanssa, erityisesti Blu-Rayn painaminen vaikka väkisin oli kallista uhkapeliä. PS3:n ei olisi kovin helposti annettu kuolla armokuolemaa vaikka se miten kitui ja kävi Sonylle kalliiksi alkuvuosinaan.

PS3-Linuxia käytettiin ihan oikeasti, mutta enemmän tutkimusprojekteissa ja tieteelliseen laskentaan kuin kotikäytössä. PS3 oli Sonyn subventoimana ylivoimaisesti halvin tapa saada tehokas Cell-prosessori, joka on kuin suunniteltu tieteelliseen vektorilaskentaan. Noin muuten kuin erikoiskäytöissä PS3:n 256 megan muisti rajoittaa Linuxin käytettävyyttä pahasti. Air Force may suffer collateral damage from PS3 firmware update | Ars Technica

Danielan loppukevennys kaipaisi kyllä pientä lisäselitystä!

Pätkikö minun vanha iPodini, vai oliko jaksossa vähän väliä selkeää ylimääräistä kohinaa?
 
Vastaus: Podcast 134: Wake-up Call, People!

Pätkikö minun vanha iPodini, vai oliko jaksossa vähän väliä selkeää ylimääräistä kohinaa?

Ei pätki, se on ikävä kyllä mun Macbook vuodelta 2007. Herrasmies vetelee viimeisiään ja kuolemankorinat on kuultavissa tässä.
 
Ylös Bottom