Vastaus: Podcast 147: Vaaleanpunainen fantasiaoksennus
Voi että kerrankin oli odotettu aihe rakkaasta sarjasta ja vieläpä varsin oikeilla mielipiteillä varustettuna.
Kasi oli omalla kohdalla ensimmäinen FF-sarjan peli, johon tuli tutustuttua. Tähän sisältyy aika mielenkiintoinen tarina siinä mielessä, että en varmaan olisi FF-sarjaan tutustunut välttämättä edes kasin myötä, ellei pikkusisko olisi nähnyt Squallista televisiossa mainosta. Hän osti pelin, mutta ei kyennyt sitä pelaamaan. Minä siis pelasin ja sisko katsoi vieressä kokoajan.
Keskustelunne toi kyllä upeita muistoja kyseisestä pelistä ja tuli itsekin pohdinnoissa todettua, että taitaa olla edelleen peli, jonka parissa on vietetty eniten aikaa. Useita kertoja pelattu läpi ja kaikki paikat koluttu moneen kertaa.
Itse pidin kovasti varasteluun pohjautuvista taikojen ja GF:n metsästyksestä. Toi oman viehätyksen taisteluun kun täytyi ensin saada varmistettua, ettei vihollisella ole mitään varastettavaa ennen kuin antaa lopullisen sinetin. Squall hahmona oli myös varsin tutun oloinen. Hiljainen ja hieman ujo, jolla ei ole useinkaan muuta sanottavaa kuin …
Tunnistan ainakin osittain itseni.
Pelihän oli myös varsin haastava ainakin siihen pelikokemukseen nähden mikä itselläni oli ja taisteluita käytiin moneen kertaan läpi. Vaikeustaso lopulta tosin muotoutui omien hahmojen tason mukaan, joten joitain pelikertoja mentiin läpi mahdollisimman pienillä leveleillä. Silloin peli osoittautui paljon helpommaksi.
Kasin jälkeen puolestaan pelattavaksi päätyi seiska, mutta kenties ensimmäisen kosketuksen ollessa kasi, seiska ei antanut kovinkaan paljon. Toki tarina ja hahmot olivat mielenkiintoisia, mutta kokonaisuutena kasi antoi paljon enemmän. Seiska on pelattu vain kerran, eikä kaikkea mahdollista ole koluttu. Omasta mielestä seiska nauttii liiallisesta suosiosta, mutta mielipide olisi varmasti toinen, jos sen olisi pelannut ennen kasia.
Ysi puolestaan on yksi parhaista sarjan peleistä, vaikka se jäi aluksi kesken. Ysi tuli pelattua lopulta PS3:lla. Tarinallisesti ja tunnelmaltaan vetosi minuun todella paljon, joten en ymmärrä miksi jäi aikanaan kesken. Vivi tosiaan varmaan suosituin hahmo sarjassa. Kasi on kuitenkin muistoissa se parhaiten säilynyt. Pelattiin niin moneen kertaan, että tuskin mikään peli saa piirrettyä enää yhtä vahvasti päähän tapahtumia ja kohtauksia kuin FF8 teki aikoinaan.
Näiden osalta yhdyn siis castissa tulleeseen mielipiteeseen järjestyksestä kasi, ysi ja seiska.
10 ja 10-2:sta ei ole paljon sanottavaa. Ne olivat hyviä pelejä, mutta blizzball ei ole ollut ikinä mieleen, muutenkaan ei sytyttänyt, mutta jaksoi sentään läpi pelata. Huikeimmat muistot taitaa olla kavereiden tallennuksista, kun tappiin asti viritetyillä hahmoilla laitetaan areenalla menemään.
FF11 puolestaan koukutti noin viiden vuoden ajaksi. Ainoa ja toivottavasti viimeinen verkkoroolipeli, joka toi mukanaan aikataulut pelaamiselle, ryhmän sisäisen draaman, mutta myös erittäin hienot ja unohtumattomat pelisessiot. 14 ainakin uusioversion myötä olisi varmasti kovaa kamaa, mutta en halua jäädä taas vuosiksi koukkuun samaan peliin. Boxille muuten nämä Squaren verkkopelit eivät tule, koska Xbox ei salli samoilla servereillä pelaamista. PC ja Sony sallivat yhteyden samaan palvelimeen, mutta mikkisoftan koneilla täytyisi olla vain liven sisällä. 11 ja 14 PC ja PS pelaajat pelaavat yhteistä peliä, mutta Xbox ei siis salli tätä.
12 osalta jaan kyllä castin mielipiteet. Peli oli todella hyvä, mutta ei siitä muista mitään, eikä se ikinä nouse keskusteluihin millään tavalla mukaan. 11 lopetettuani otin 12 käsittelyyn ja avoin maailma näkyvine vihollisineen oli erittäin tuttu laskeutuminen takaisin sarjan pariin.
13 puolestaan uudisti sarjaa todenteolla. Tarina oli todella sekavaa ja myös minulla kesti todella pitkään päästä siihen sisälle. Muuten pelistä en ole napissut. Etenkin taisteluista tuli minulle todella mieleisiä ja taktisia. Sekä 13 että 13-2 pelattu 100 % trophyjen osalta noin 100 tuntia per peli, joten kyllä niistä on nautittu. Jos tarinan seuraaminen olisi tehty paremmin, niin olisi varmasti tullut nautittua entistäkin enemmän.
13-3 saapui eilen viivästysten jälkeen postissa ja tutorial osuuksia alussa saatu vasta pelattua. Siitä ei siis vielä voi sanoa mitään paitsi jo mainitun alkudemon osalta. Huikeaa settiä. Erittäin yksinkertaistetulta tuntui ainakin alussa ja kuulostaa pelottavalta kertomukset aikarajasta ja taisteluista. Annan kuitenkin mahdollisuuden myös tälle. Eihän peli nyt voi loppua jos aika loppuu? Vaikea uskoa että kymmenien tuntien pelaamisen jälkeen olisi käsillä tallennus, jota ei pysty kerta kaikkiaan pelaamaan läpi. Pakko siellä on jokin juttu olla, jolla saa aikaa lisää tai palattua ajassa taaksepäin.
Tulipas tekstiä, muuta ei palautetta.
Hyvä casti! Noin, nyt on sekin hoidettu. Kiitos ja anteeks.