Vastaus: Pokémon Go - Kerätään talteen kaikki höpönassut
Toi läppä tän pelin vaikutuksesta kansanterveyteen on ihan naurettavaa, älkää nyt viitsikö. Ihmiset saadaa liikkelle ulos tuijottamaan puhelinta, veikkaan että se lenkkeily siinä jää aika sivutuotteeksi kuitenkin kun pelataan peliä.
Oletko tietoinen siitä, että pelissä (vissiin, joku saa korjata) on erilaisia munia, jotka hautuvat vasta kun puhelimen kanssa on liikuttu kilometrikaupalla?
Edelleenkin olen jossain määrin samaa mieltä kanssasi; toivoisin että ihmiset liikkuisivat enemmän ja tuijottaisivat vähemmän puhelimia, enkä näe tätä minään messiaanisena tuotteena joka pelastaa tulevat sukupolvet ylipainolta ja sisätiloihin homehtumisena. Mutta kun tuo "ihmisten pitäisi liikkua enemmän" ei vaan oikein tunnu tapahtuvan sitten millään, vaikka kuinka asiaa yritettäisiin tuputtaa.
Mielestäni tässä on kyse näkökulmakysymyksestä: korvaako Pokemon Go jollekin "oikeaa" liikuntaa ja kännykkävapaata ulkoilua? Jos näin olisi, niin tämä olisi ehdottomasti negatiivinen juttu. Itse en vain usko tähän. Kuka jättää juoksulenkin tai metsäretken väliin tai ainakin keskittyy JATKUVASTI tällaisen aikana tuijottamaan kännykkää Pokemonien toivossa?
Jos tämä taas vähän "huijaa" ihmisiä lähtemään ulos sisällä istumisen sijaan, niin tämä on mielestäni lähestulkoon aina hyvä asia. Toki jos vaihtoehtona olisi sivistää itseään esim. venäläisiä kirjallisuuden klassikoita lukemalla niin voisi tämä olla minun päässä tietyssä tilanteessa viisaampaa kuin tuijottaa kännykkää ulkona, mutta aika kaukaa saa hakea tilannetta, jossa ulos meneminen olisi huono idea, vaikka se sisältäisikin kännykän katsomista

Kuten sanottua niin itse pidän liikkumisesta ja harrastan sitä monin eri tavoin. Silti olen huomannut, että minut voidaan "huijata" kävelemään vieläkin enemmän: aktiivisuusranneke ja kännykän erilaisia askelchallengeja tarjoava aplikaatio muodostavat jotenkin veikeästi kannustimen, joka saa vaikkapa kävelemään 300m kauempana olevaan kauppaan silloin tällöin. Tiedän tämän olevan hassua, eikä tämä varmaan peruskuntooni vaikuta mitenkään jos miettii viikottaista urheilumäärää, mutta tiedänpähän ainakin varmaksi sen, että sovellukset voivat kannustaa "ekstraliikkumiseen", mikä ei ole mistään muusta pois.
Ja tällaiseksi haluaisin Pokemon GO:n nähdä, ainakin vielä tässä vaiheessa, ennen kuin meillä on enemmän tietoa aiheesta.
edit: Subi ehtikin väliin kommentoimaan samat asiat tiiviimmässä muodossa