Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pro Evolution Soccer 2009 [PS3]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kilpikonna 09
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pes 2009 [ps3]


Kysymys onkin siitä, tulinko minä kirjoittamaan PES2009 ylivoimaisuudesta FIFA09 ketjuun vai sinä tänne, se erottaa meidät. Itse en FIFA ketjua lue, mutta ainakin tässä ketjussa on turhan paljon FIFA hehkutusta otettuna huomioon, että tämä tosiaan on PES2009 ketju. Jätän kuitenkin itsekkin keskustelun tähän, eiköhän oma mielipiteeni ole jo varsin selkeästi ilmaistuna.

Päivitys on ladattavissa, kun käynnistää pelin.

Kysymys taisi koskea tuota tulevaa päivitystä, jossa päivitetään muutamia joukkueita ja lisätään muutama (?) tai jotain tuollaista. Vai olenko ihan väärässä?
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Kysymys onkin siitä, tulinko minä kirjoittamaan PES2009 ylivoimaisuudesta FIFA09 ketjuun vai sinä tänne, se erottaa meidät. Itse en FIFA ketjua lue, mutta ainakin tässä ketjussa on turhan paljon FIFA hehkutusta otettuna huomioon, että tämä tosiaan on PES2009 ketju.

Itse puhuit yleisesti jalkapallopelien realistisuudesta pelattaessa peliohjaimella. Mielestäni jos puhuu noin yleisellä tasolla pelien realistisuuden mallintamisesta(tai sen yrittämisestä) on oletettavaa, että silloin voidaan sivuta muitakin pelejä. Esim. jos Gran Turismo-ketjussa sivutaan autopelien realistista mallintamista, niin on ihan luonnollista, että joku voi vaikkapa puhua Forza Motorsportista, jne.

Hehkutusta viesteissäni muutenkaan ollut, vaan ainoastaan toteamusta toisen saman pelilajin pelisarjan tämän hetken fokuksesta.

Kumma kun sinulla(kin) jonkunlainen tarve kokea jonkunlaista ylemmyyden tunnetta näiden viestien perusteella.
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Kumma kun sinulla(kin) jonkunlainen tarve kokea jonkunlaista ylemmyyden tunnetta näiden viestien perusteella.

Ja kuinkas ollakkaan, että juuri FIFAn puolustuksiin kuuluu tuo elitistinen asenne tuputtaa faktana FIFA09 versioinnin erinomaisuutta simulaation ja realistisuuden saralla, samalla sanoen PESsin olevan jotain ihan muuta kuin jalkapalloa. Ylemmyyden tunnetta tällä argumentoinnilla, jos jollain, lietsotaan selkeästi.

Ja Jormaaa, nyt kun halusit viimeisen sanan, niin käy ihmeessä läpi FIFA09:n realistiset puolet verrattuna PES2009:n täysin arcademaisiin ominaisuuksiin, mieluiten omien kokemuksien perusteella. Tästä jaksetaan pauhata, mutta kukaan ei ole mitään konkreettista esittänyt. Enkä väitä edes, että PES2009 olisi FIFA09:ia realistisempi, mutta ihmettelen vain miten PES nyt yhtäkkiä olisi sitten "ihan arcadea", jos sitä ennen kuitenkin pidettiin realistisena, edes jollain tasolla.

Ja yritä pysyä hieman kauempana henkilökohtaisuuksista, tässä on kuitenkin kyse vain videopeleistä.
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Ja yritä pysyä hieman kauempana henkilökohtaisuuksista, tässä on kuitenkin kyse vain videopeleistä.

Sanoo kirjoittaja joka viljelee tekstiään näin:

Ehkä FIFAsta ei sitten ole viihdyttäjäksi, kun sitä tarvitsee täällä kynsin ja hampain puolustella ja dumata muiden näkemyksiä - näinhän se usein näissä tilanteissa menee.

Eli suomeksi "mitä te tyhmät tulette tänne kritisoimaan meidän peliä, kun oma pelinne on niin huono ettet muuta osaa kuin kitistä"

Kysymys onkin siitä, tulinko minä kirjoittamaan PES2009 ylivoimaisuudesta FIFA09 ketjuun vai sinä tänne, se erottaa meidät. Itse en FIFA ketjua lue, mutta ainakin tässä ketjussa on turhan paljon FIFA hehkutusta otettuna huomioon, että tämä tosiaan on PES2009 ketju.

="minä hyvä, sinä paha"

Eli voit toki miettiä kuka kirjoittelun veti henkilökohtaiselle linjalle, kun itse yritin ja jatkossakin yritän puhua itse peleistä. Sinun kanssasi se toki selvästi tuntuu mahdottomalta, koska kritiikkini on vain dumaamista ja oikeasti en pidä edes pelistä mitä kehun, jne.

Enkä väitä edes, että PES2009 olisi FIFA09:ia realistisempi, mutta ihmettelen vain miten PES nyt yhtäkkiä olisi sitten "ihan arcadea", jos sitä ennen kuitenkin pidettiin realistisena, edes jollain tasolla..

Jos olisit jaksanut oikeasti lukea tekstejäni, niin olisit huomannut että en väittänyt PES:ä missään "ihan arcadeksi", vaan selvästi arcademaisemmaksi suhteessa FIFA:n tapaan lähestyä jalkapalloa(tämä korostuu esim. pelaajien liioitelluissa tasoeroissa, fysiikassa, pelimekaniikassa, pelin rakentamisen vähyydessä, keskikentän vähäisessä puolustamisessa, hyökkäys&puolustuspäiden painotuksena suhteessa keskikenttään, jne.). Nyt en todellakaan koe tarvetta jatkaa täällä aiheessa, koska tämä ei edistä mitään. Jos on asiaa, niin vapaasti voi lähettää yv:tä, mutta mielummin itse asioista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Joo itseäkin on välillä rasittanut, että jotkut esittää täysinä faktoina muka fifan erinomaisuutta ja realistisuutta. Itse kun en ole saanut tällaista kuvaa pelattuani peliä. Yritystä on ollut Fifassa,mutta tosian asia josta oon maininnut jo useampaan otteseen eli legendary-tasolla vastustajan prässääminen on täysin järjetöntä kun sitä harrastaa jokainen joukkue aina. Enkä ymmärrä miten tällaista asiaa ei mainita missää arvostelussa todella suurena miinuksena vaan kehutaan realistisuutta. Sen takia en ymmärrä yhtään jotain ysejä Fifan arvosteluissa. Ei ole taidettu peliä ihan kauhean montaa tuntia jaksettu pelata. Kaikki pelit täysin samanlaisia ainakin itsellä oli niin kauan kuin jaksoin pelata manager modea. Siinä vaiheessa kun rupuinen divarisakki tuli prässää täysillä valioliigajoukkuetta vastaan cupin pelissä, niin siihen loppui mun manager mode. Ongelma oli se, että pelit näytti tosiaan samalta ja jokainen hyökkäys lähti samalla tavalla. Aluksi syöttelin prässäävät hyökkääjät pois pelistä sitten ohitin keskikentän vähän pitemmällä syötöllä ja sitten pistoa. No tää sama selitys taisi nyt jo tulla kolmannen kerran.

Haluan pelata peliä vaikeimmalla tasolla ja pes tarjoaa siinä mielestäni realistisemman näköistä futista. Ja mielestäni kone pelaa monipuolisemmin pessissä. Uskon kyllä että Fifassa jos pelaa kaksinpeliä niin pelistä voi saada hyvinkin realistisen näköistä, mutta itse kun pelaan konetta vastaan suurimman osan peleistä niin Fifaa ei vaan jaksanut. Ja omassa kaveripiirissä myös kaksinpeleinä Pes valitaan mielummin. Ei Fifa surkea peli ole, mutta joku henki siitä puuttuu ja tosiaan itseäni häiritsee toi epärealistinen prässäys älyttömästi. Monia se ei varmaan häiritse kun ei siitä kovin moni mussuta.

Pelaajien liike on Fifassa realistisempaa. Pessissä saa pallon haltuun vähän liian helposti ja pystyy jatkaa sen eteenpäin sitä kautta myös nopeasti. Ensi vuonna kun tota vähän vaikeutetaan, niin onkin jo tosi hyvä peli. Ja kyllä tässä pessissä joutuu peliä rakentaa. Ainakin reilun viiden pelin perusteella näin on. Eli aika vähissä on kokemus pessistä vielä. Mutta jos näistä tosiaan pitää valita nin ehdottomasti Pes. En väitä että pes olisi mikään super realistinen, mutta ei ole fifakaan. Ja toki toivon että Pes menee entistä realistisempaan suuntaan kun pienillä viilauksilla pelistä voisi tosiaan saada jo todella todella hyvän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Jos olisit jaksanut oikeasti lukea tekstejäni, niin olisit huomannut että en väittänyt PES:ä missään "ihan arcadeksi", vaan selvästi arcademaisemmaksi suhteessa FIFA:n tapaan lähestyä jalkapalloa(tämä korostuu esim. pelaajien liioitelluissa tasoeroissa, fysiikassa, pelimekaniikassa, pelin rakentamisen vähyydessä, keskikentän vähäisessä puolustamisessa, hyökkäys&puolustuspäiden painotuksena suhteessa keskikenttään, jne.).

Toki tietyt pelaajat ovat parempia kuin toiset PESsissä, mutta että räikeän liioitellusti? Onko räikeätä liioittelua sanoa Cristiano Ronaldon, Kakan ja Messin olevan parempia kuin vaikkapa Salih Sadir? Ja tietenkin tuon eron pitääkin näkyä ja tuntua. Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin? Eikö FIFAssa pelaajissa ole mitään eroa? Pystyykö iloisella hyökkäyspelillä tasaväkisesti pistämään hanttiin Irakilla Argentiinalle? Onnella, kilpikonnalla ja sumputtamisella on mahdollista voittaa PESsissä parempiaan, tämän toki myönnän.

Pelinrakenteluun joutuu panostamaan ihan kunnolla, eikä juoksemalla kentän läpi saa mitään aikaan, ainakin näin korkeimilla vaikeusasteilla ja tietenkin oikeita ihmisiä vastaan. Toki laitojen kautta peli usein kulkee, mutta katsoppas vaikka Arsenal - Manchester United ottelu huomenna ja tulkitse pelin kulkua. Kyllä se peli rakentuu nykyaikaisessa jalkapallossa hyvinkin paljon laitojen kautta, keskelle leikaamalla, jolloin laitapuolustajien rooli korostuu. Jos taas pelaat oikeata ihmistä vastaan, eikä tämä osaa tukkia keskikentän keskustaa, niin kyllä ainakin itse osaan käyttää tuota hyödykseni. Konetta vastaan taas keskikentän keskusta on yleisesti ottaen niin hyvin tukittu, ettei siitä mennä läpi (= keskikentän puolustus toimii). Pitkää palloa en itse koskaan pelaa, vaan pyrin lyhytsyöttöpeliin, joten tästä "pelinrakentelun" muodosta en sinänsä osaa sanoa.

Keskikentän keskustassa ei PES2009:ssa kovinkaan usein kyllä joudu hieromaan, usein tilanne päättyy joko syöttöön laidalle, taaksepäin tai pallonmenetykseen, mutta niin hyvin pitkälti oikeassakin jalkapallossa tapahtuu. Tämän toimivuutta en osaa FIFAn osalta sanoa, mutta kyllä tämä painotus ainakin jokseenkin realistisesti toimii. PES2009:ssä tekoälyn ohjastamat pelaajat tuntuvat myös osaavan hakea paikkoja läpisyötöille, jota itse pidän erinomaisena ominaisuutena. Tämä mahdollistaa jopa keskiviivalta annetut läpisyötöt, joiden onnistumiset näin itsekkin keskikentän keskustassa pelaavalle tuottavat erityistä mielihyvää.

Kerro nyt kuitenkin sitten lisää mm. aiheista "pelaajien liioitellut tasoerot", "pelin rakentamisen vähyys", "keskikentän vähäinen puolustaminen" ja "hyökkäys&puolustuspäiden painotus suhteessa keskikenttään" vertailemalla näitä FIFA ja PES painoksia esimerkein keskenään. Itse kun en ole FIFA09 vielä pelannut.

Teesi, antiteesi, synteesi ja niin edelleen - ei kehäpäätelmiä! Vakuuta muutkin, älä ainoastaan luettele, sillä se joka hyökkää, se myös perustelee.
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Itsellä tosiaan molemmat pelit ja löytyy sanoa että itse ainakin paljon mielummin Pessiä pelaan. Noi Pessissä olevat pelaajien tasoerot ovat juuri se, mikä pelistä tekee niin hyvän ja mielenkiintoisen. Pessissä kun täytyy oikeasti tuntea omat pelaajat, niiden vahvuudet ja hekkoudet, jos haluaa pärjätä. Fifassa taas tuntuu että lähes joka jannu tuntuu samalta, eikä sillä ole pahemmin mitään väliä ketä siellä kentällä peluuttaa. Toki nykyisessä 09 versiossa alkaa jo joidenkin pelaajien suhteen niitä eroja löytymään, muttei mielestäni tarpeeksi.

Pesseissä on myös aina ollut sellainen vähän outo juttu, että ne aina vain parantuvat peli peliltä juuri sen takia, että niissä tapahtuu tai voi tapahtua aina jotain uutta, mitä ei ole koskaan ennemmin ole nähnyt, vaikka peliä olisi jo yli tuhat ottelua takana. Fifat taas tuntuvat vain alkavan toistaa itse itseään jo kohtalaisen pian. Itsellä ei tosin kokemusta ole kuin näistä kaikista next-gen Fifoista, jotka olen kaikki joko XO:lla tai PS3:sella omistanut. Pessit tosiaan ovat niinkuin oikea futis, eli vaikka itsekkin olen nähnyt ties kuinka monta peliä, niin silti aina silloin tällöin sitä näkee jossain pelissä jotain sellaista, mitä ei ole aimmennin nähnyt. Se myös koukuttaa Pessissä todella paljon ja sen ansiosta sitä jaksaa kauan pelatakkin.
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Kerro nyt kuitenkin sitten lisää mm. aiheista "pelaajien liioitellut tasoerot", "pelin rakentamisen vähyys", "keskikentän vähäinen puolustaminen" ja "hyökkäys&puolustuspäiden painotus suhteessa keskikenttään" vertailemalla näitä FIFA ja PES painoksia esimerkein keskenään. Itse kun en ole FIFA09 vielä pelannut..

Niin mielelläni puhun itse asioista.

Pelaajien liioitellut tasoerot, tarkoittaa sitä että PES:ssä varsinkin(mutta valitettavasti myös FIFA:ssa, varsinkin aiempina vuosina) on hyvät pelaajat kaikessa hyviä. Siis ns. tähtipelaaja on kaikessa hyvä tai todella hyvä. Riippumatta miten hän on oikeasti. Eli eivät ole kovinkaan hitaita, osaavat syöttää hyvin, vetää kovaa(ja tarkastikkin), jne. Taas huonot(tai ns. keskiverrot) pelaajat eivät ole edes hyviä niissä missä oikeasti. Esim. Taye Taiwon veto oli ainakin vielä muutama vuosi sitten PES:ssä luokkaa 60 voimakkuudeltaan. Tai David Suazo oli samaa nopeusluokkaa kuin hyypiä, jne. En ole viime vuosina niin tarkasti pelin pelaajatilastoihin perustunut, että olisin tässä täysin ajantasalla. Kavereilla vain todennut nopeasti ja demon parissa, että edelleen ns. tähtipelaajia ainakin yliarvostetaan pelissä. Tämän vuoden FIFA:ssa(onko tämä ehkä FIFA managerin scouttauksen ansiota?) on selvästi paremmin löydetty pelaajille persoonallisuutta aiempiin vuosiin verrattuna. Siis sitä, että oikeasti "keskinkertainen" pelaajakin voi olla jossain asioissa hyvä. Esim. nopea pelaaja on nopea, hidas on hidas, vahva on vahva, jne. Eikä huippukaan ole kaikessa hyvä.

Pelinrakentamisen vähyys korostuu juuri siinä, että keskikentällä ei vastustaja kunnolla puolusta, vaan tilaa on liian paljon yksilösuorituksiin. Samoin tällöin tapahtuu se, että pelissä pääpaino on sekä hyökkäys, että puolustuspäässä, eikä keskikentällä. Tilaa löytyy laidoilta oikeastikkin, mutta PES:ssä silti korostetusti liikaa. Oikeasti osataan nykyään jo aluepuolustaa niin ettei keskikentän yli vain juosta. Tämä korostuu varsinkin, jos vastassa on vähänkin organisoidumpi joukkue.

Toki näihin asioihin vaikuttavat myös se, että miten pelataan, kenen kanssa, vaiko vain tekoälyä vastaan. Kuitenkin näiden kautta omat kokemukset ovat näissä asioissa selvästi sen toisen pelisarjan puolella, kun vertaa PES:n pelaamista oikeaan jalkapalloon.

Pelaajien fysiikasta et kysynyt, mutta siinä ehkä se radikaalein ero kyllä näiden pelien välillä on. Esim. tilankäyttäminen, vastustajan työntäminen, pääpallotaistelut ja kaksinkamppailut. FIFA:ssa on menty näissä todella pitkälle suhteessa niiden tuomaan jalkappalomaisuuteen ja PES ei ole tämän suhteen fysiikassa lähelläkään. FIFA:ssa esim. pääpalloissa vaikuttaa hyppyhetki, ajoitus, vauhti ja suunta puskuihin sekä pelkästään voittaako pääpallon tai ehkä saa ainakin "tasurin". PES:ssä pääpallot ovat hyvin staattisia siihen verrattuna.

PES:ssä on myös asioita missä se on edellä FIFA:a simulaatiossa. Esim. juuri pelaajien liike on PES:ssä liikkuvampaa ja tuntuu että pelaajat saavat helpommin "omia ideoita"(FIFA:ssa tätä on parannettu, mutta edelleen PES:ssä se on parempaa). Valitettavasti se ei pääse täysin oikeuksiinsa, kun pelissä on yksilökohtaisempi lähtökohta, eikä niinkään joukkuekohtainen.
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Ainakin kun itse pelasin kaveria vastaan Pes 2009:n demoa, niin peli pyöri periaatteessa näin.

Maalipotkusta lyhyt syöttö > Pitkä syöttö laitaan > keskelle tai uudestaan laitaan riippuen kumman kaveri omalla ukollaan peittää > tästä kohdasta joko seinäsyöttö ja laidasta läpi tai keskeltä R1 pohjassa juosten vaan läpi.

Ja tätä vaan loputtomiin. Ongelma on se, että Pes on tarkotuksella tehty niin, että maalipotkusta kerkeää syöttää pallon aina heti keskiviivalle laitaan omalle pelaajalle, niin ettei vastustaja voi keretä siihen. Sama oli jo Pes 6:ssa.

Hyökkäys on pessissä todella helppoa. Jos jollain tällä päättyy lukemat 0-0 lukemiin, niin sori vaan, ette osaa pelaa kovin hyvin. Jos katotte esim. Pes 6 kansainvälisiä turnausmatseja nii pelit on aina minimissäänkin 3-1 . Yleensä lukemat on jotain 6-5 . Se hyökkäys on vaan niin helppoa kun osaa hyödyntää niitä tekoälyn bugeja.

Ja varsinkin nyt, kun 2009:a ei pysty edes niin hyvin repimään ukkoja selästä päin kun esim. Pes 6:a . Jos vihu pääsee edelle, niin sitä ei meinaa saada millään pysäytettyä.

Nii ja en mene todellakaan sanomaan mitään muusta kuin moninpelistä. Tietokonetta vastaan saattaa olla aivan erilaista niin Pessissä kuin Fifassa.
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Niin mielelläni puhun itse asioista.

Pelaajien liioitellut tasoerot, tarkoittaa sitä että PES:ssä varsinkin(mutta valitettavasti myös FIFA:ssa, varsinkin aiempina vuosina) on hyvät pelaajat kaikessa hyviä. Siis ns. tähtipelaaja on kaikessa hyvä tai todella hyvä. Riippumatta miten hän on oikeasti. Eli eivät ole kovinkaan hitaita, osaavat syöttää hyvin, vetää kovaa(ja tarkastikkin), jne. Taas huonot(tai ns. keskiverrot) pelaajat eivät ole edes hyviä niissä missä oikeasti. Esim. Taye Taiwon veto oli ainakin vielä muutama vuosi sitten PES:ssä luokkaa 60 voimakkuudeltaan. Tai David Suazo oli samaa nopeusluokkaa kuin hyypiä, jne. En ole viime vuosina niin tarkasti pelin pelaajatilastoihin perustunut, että olisin tässä täysin ajantasalla. Kavereilla vain todennut nopeasti ja demon parissa, että edelleen ns. tähtipelaajia ainakin yliarvostetaan pelissä. Tämän vuoden FIFA:ssa(onko tämä ehkä FIFA managerin scouttauksen ansiota?) on selvästi paremmin löydetty pelaajille persoonallisuutta aiempiin vuosiin verrattuna. Siis sitä, että oikeasti "keskinkertainen" pelaajakin voi olla jossain asioissa hyvä. Esim. nopea pelaaja on nopea, hidas on hidas, vahva on vahva, jne. Eikä huippukaan ole kaikessa hyvä.

Noniin tästä huomaa ettet ole pahemmin Pessejä pelaillut. Pesseissä nimittäin juuri joku hyvä pelaaja, esim. vanhoissa Zidane, ei ollut kovinkaan nopea, mutta muilla osa-alueilla aivan huippu yksilö. Pesseissä todellakin siis on tarkkaan katsottu nuo eri pelaajien ominaisuudet ja onnistuttu erittäin monen pelaajan kohdalla saamaan siitä sellainen pelaaja, mitä hän on oikeastikkin. Toki tietysti nuo ns. huippupelaajat on paremmin taitojen mukaan arvioitu, kuin nuo muut vähän tuntemattomammat pelaajat. Se on aivan normaalia, sillä noita huippupelaajia on niin paljon helpompi arviodoa, kun heidän pelejään sun muita on helpompi seurata. Fifassa varsinkin vielä muutama vuosi sitten kaikki hyvät pelaajat olivat joka oasa-alueella hyviä, eli nopeita, hyviä syöttämään ja laukomaan jne...

Tuolla Taiwolla oli muuten ainakin jo Pes6 shotpower 90, eli en tiedä sitten mistä Pessistä tuon 60 sait. Kaveri on toki myös niin nuori että ei ole mikään ihme jos jossain ensimmäisessä Pessissä, jossa kyseinen pelaaja oli, niin hänellä ei ollut kovinkaan aidot taidot, jos kaveri ei ollut käytännössä yhtään peliä vielä pelannut missään ns. kunnon joukkueessa ja liigassa. Pessissä myös on mielestäni kiittettävän hyvin noita pelaajien taitoja päivitelty aina uuteen versioon, mikäili sille on tarvetta ollut. Tietysti Pessistä löytyy vielä hyvä edit-mode jossa voi itse laittaa niille pelaajille ns. aidommat taidot, mikäili Konamin poikien näkemys pelaajien taidoista ei miellytä.
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Ainakin kun itse pelasin kaveria vastaan Pes 2009:n demoa, niin peli pyöri periaatteessa näin.

Maalipotkusta lyhyt syöttö > Pitkä syöttö laitaan > keskelle tai uudestaan laitaan riippuen kumman kaveri omalla ukollaan peittää > tästä kohdasta joko seinäsyöttö ja laidasta läpi tai keskeltä R1 pohjassa juosten vaan läpi.

Ja tätä vaan loputtomiin. Ongelma on se, että Pes on tarkotuksella tehty niin, että maalipotkusta kerkeää syöttää pallon aina heti keskiviivalle laitaan omalle pelaajalle, niin ettei vastustaja voi keretä siihen. Sama oli jo Pes 6:ssa.

Hyökkäys on pessissä todella helppoa. Jos jollain tällä päättyy lukemat 0-0 lukemiin, niin sori vaan, ette osaa pelaa kovin hyvin. Jos katotte esim. Pes 6 kansainvälisiä turnausmatseja nii pelit on aina minimissäänkin 3-1 . Yleensä lukemat on jotain 6-5 . Se hyökkäys on vaan niin helppoa kun osaa hyödyntää niitä tekoälyn bugeja.

Ja varsinkin nyt, kun 2009:a ei pysty edes niin hyvin repimään ukkoja selästä päin kun esim. Pes 6:a . Jos vihu pääsee edelle, niin sitä ei meinaa saada millään pysäytettyä.

Nii ja en mene todellakaan sanomaan mitään muusta kuin moninpelistä. Tietokonetta vastaan saattaa olla aivan erilaista niin Pessissä kuin Fifassa.

Itseasiassa tässä uusimmassa pystyy ottamaan maalipotkuissa ne lähimmät pelaajat puolustavalla joukkueella kiinni niin, ettei siihen kannata lyhyttä syöttöä syöttää. Tämä on mielestäni erittäin hyvä uudistus tässä versiossa. En muista pystyykö demossa noin tekemään, luulisi kyllä että voi, mutta kokoversiossa ainakin voi.
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Noniin tästä huomaa ettet ole pahemmin Pessejä pelaillut. Pesseissä nimittäin juuri joku hyvä pelaaja, esim. vanhoissa Zidane, ei ollut kovinkaan nopea, mutta muilla osa-alueilla aivan huippu yksilö.

Olen pelannut, kuten sanoin niin useamman vuoden pelannut FIFA:aa ollenkaan, kun PES oli selvästi parempi vaihtoehto. Esim. PES 6 on puhki pelattu 360:llä.

Joku täällä taisi postata noista taidoistakin, varmaankin PES 2008:sta, jossa totesi että huipuilla ei tasot juurikaan olleet alle 80:n, riippumatta taidosta mitä arvioitiin. Pikaisella katsonnalla esim. Hyypiä taitaa olla syöttäjänä Suomen maajoukkueen parhaimmistoa(ainakin nuo yli 70 syötöt ja "tavisten" syöttötaidot Suomen joukkueesta noin pintaraapaisuna eivät vakuuta). Muutenkin tosiaan ollaan ihan metsässä näiden huippuseurojen ja huippupelaajien hypetyksessä, suhteessa "taviksiin". Eniten tämä ihmetyttää, kun puhutaan pelistä joka tosiaan sai SI:ltä suoraan db:n 2000-luvun puolella.

edit-mode onneksi sentään löytyy ja siitä isoa peukkua Konamille suhteessa EA:n edit moodin räpellykseen, jossa voi muokata pelaajia edes.
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Hyökkäys on pessissä todella helppoa. Jos jollain tällä päättyy lukemat 0-0 lukemiin, niin sori vaan, ette osaa pelaa kovin hyvin.

Harmi kun asut niin kaukana. Mielelläni olisin pöllyttänyt teikäläisen, vaikka en osaakkaan pelata hyvin.
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Eikös Pes6 (Xbox360:lla) ollut surkea tekele verrattuna PS2:sen Pessi kutoseen? Siis todella paljon huonompi.

En ole demoa pelannut, mutta varmaan tää pessin kokoversio on parempi. Ainakin demoa haukuttiin paljon ja nyt moni pitää kuitenkin uusinta pessiä hyvänä pelinä.

Tosiaan omat moninpelit on ollut tosi vähämaalisia 10 minuutin peleillä. Turnauksen jota pelattiin kavereiden kanssa niin kolme ekaa peliä päättyi 0-0. Eniten maaleja yhdessä pelissä oli 4. Ja se sen takia kun tasoeroa pelaajilla oli, eli peli päättyi 4-0. Mitään 6-5 pelejä en ole ikinä nähnyt tai kokenut yhdessäkään pessissä. No ehkä viime vuoden versiossa olisi ollut mahdollista. Ja sanonpa vaan, että jos joku mua vastaan onnistuu tekee 6 maalia niin nostan todellakin hattua. Viime turnauksessa kavereiden kanssa 6 ottelussa taisi mennä 1 peräti omiin ja sekin omamaali.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Eikös Pes6 (Xbox360:lla) ollut surkea tekele verrattuna PS2:sen Pessi kutoseen? Siis todella paljon huonompi.

Tästä en tiedä, kun en pelannut PS2-versiota. Silti tuo PES oli selvästi parempi kuin sen vuoden FIFA 360:llä. Toki en nyt vertaillut siis tuota versiota tämän vuoden FIFA:n, jos niin jotenkin käsitit. En kyllä ymmärrä miten, kun vaan totesin että esim. PES6:sta on pelattu todella paljon. Uusimpia PES:ä enemmän demona(kotona) ja kavereilla(muualla). Totesin vain, että minulle ei tuota ongelmia pelata parasta(sille alustalle millä pelaan) fudispeliä, riippumatta pelintekijöistä tai -julkaisijoista.

Koska omat mielipiteeni ja perustelut on nyt tullut esille, niin jatketaan aiheesta sitten yv:llä. Nyt Miklun peliä katsomaan.
 
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Pitäisi melkein ladata demo, että pääsisi kokeilee onko demo paljonkin huonompi.

Pelasinpa ekan pelin mestareiden liigaa Interillä ja vastassa oli Slavia Praha. Voitin laukaukset maalia kohti 10-1 ja pallohallinta oli 63-37. Ja hävisin pelin 0-1. Hävisn jopa seuraavankin pelin. Kone kyllä hyökkää paremmin kuin ennen tai sitten puolivaloilla pelailu heijastui liikaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pes 2009 [ps3]

Taitaa pelata koneen joukkueet eri tavalla kotona kuin vieraissa. Jopa Zinamo Zagreb sai yhteensä 7 vetoa kun pelasi kotona mua vastaan. Ja itse pelasin Manulla. Taas vieraissa tuntui että Zagreb vaan yritti sumputtaa.

Fyysisyyden tunne on kyllä mielstäni tässä pessissä parempaa kuin Fifassa. Pääpalloissakin oma pelaaja työntää selästä vastustajaa jos painaa lian aikaisin hyppyä. Ja vastustaja saa vaparin. Ei nyt aina, mutta aina välillä
 
Ylös Bottom