Vastaus: PES 2009 [PS3 Hype]
.........huoh.
On pakko kysyä itseltä, että onko pes-sarja tosiaan tullut tiensä päähän. Katsoin uudet 4 videota pessistä ja on pakko todeta.. Hmm.. eteenpäin on menty,,,,, Mutta.. sitähän on toistettu Suomi futiksessakin jo vuosia.
Minua ei videot, eikä ucl "lisenssit" vakuuta yhtään. Pelaaminen on varmasti hauskaa ja addiktoivaa, mutta mutta - pes elämäntapa ihmisille, kuten minulle, ei ole luvassa paljoa. 8-suuntaa, arcademaisuus, ulkoasu, selostus, värimaailma, valikot, musiikki... samat ongelmat seuraavat sarjan jokaista osaa.
Minulla on kavereita, joita ei pessissä mukamas mikään haittaa. Pelattavuus on kuulemma niin hyvä ja tatsi pelaajiin. Itse olen jo pes 4,5,6 aikoihin toivonut sitä suurta askelta, niin pessille kuin Suomen futis skenelle. Mutta turhaan... En tarkoita, että pessi pitäisi täysin muuttaa. Jotenkin vaan peli tuntuu ja näyttää, että se olisi ulkoasultaan, audiovisuaalisuudeltaan, näyttävyydeltään.. ihan sama mikä sana se nyt parhaiten tätä harmautta kuvaisikaan - niin pes tuntuu olevan muita pelisarjoja jäljessä parikin vuotta.
Enkä jaksa nyt kuulla näitä 2010 on pessin vuosi jne. Konamin, pes tiimin, yhteisön.. meidän on vaadittava pelisarjan tulevilta osilta täysin uutta tasoa. Se, että pelissä on nyt parempi pallo fysiikka, mutta tempo on suht nopea, ei riitä! Ei myöskään se, että La Liga on poissa, mutta ucl tilalla, tai, että edit modessa saa laittaa kannatuslaulun joukkueelle, muttei kannatuslauluja? Miltä kuulostaisi jos pes-sarja palaisi juurilleen. Esim. 50 joukkuetta ympäri maailmaa, täysin tarkasti mallinnettuna. Siihen 14 maailman hienointa stadionia ja mahdollisuus luoda liiga/turnaus mahdollisimman pikkutarkasti. No puhun luultavasti asioista joista en tiedä mitään.
Jotenkin vain olen näkevinäni miten pes urheilupeli sarjana on kaukana muiden URHEILUPELI Sarjojen vauhdista. EA:n NHL, FIFA, NBA, MADDEN, useat muut autopelit. Olenko ainoa, joka tuntee epävarmuutta sarjan tulevaisuutta kohtaan? Vuodet (PS2) alustan ylivoimaisena ykkösenä ovat takana. Hienoja pelejä olivat oikeistaan kaikki pes1-pes7. Helmiä minulle pes4,5,6. Nyt kuitenkin on rauta uusi (PS3) ja jotenkin näyttää siltä, että se vaatisi vielä suurempaa panostusta pestiimiltä ja konamilta. Esim. netin kautta pelaaminen on ainakin kaikkien nuorten ykkös juttu. Itse pystyn vielä helposti pelaamaan konetta vastaan omia turnauksia, mutta nuorempi sukupolvi on paljon tottuneempi nettiliigoihin ja satunnaisiin pelisessioihin kuulokemikrofonin kera. Ilman lagia ja kauniilla, toimivilla lobbyillä.
Hmm.. No tässä tämän päivän saarnani, ehkä valonpäässä onkin sitä kuuluisaa valoa, mutta sitten toisaalta olisi niin suomalaista alkaa etsimään väkisin jotain positiivista tulevasta/tulevista pesseistä. Olemmehan toitottaneet jo vuosia maajoukkueen mahdollisesta arvokisapaikasta tai Veikkausliigan hyvästä ja nautittavasti futiksesta. Toivon, etten ole ainoa, joka tunsi piston sydämessä kun lähes 40.000 suomalaista toisteli ääneen, kuinka hyvä tulos 3-3 Saksaa vastaan oli. . . . että pärjättiin niinkin hyvin.
kaikkea hyvää kuitenkin we/pes
R.I.P.