Vastaus: Pro Evolution Soccer 2016 - Love the Past, Play the Future!
PES tuli kyllä nyt takaisin huipulle ihan puskista!
Väitän olevani ensimmäisiä ihmisiä Suomessa, joka fanitti WE/PES -sarjaa aikanaan ja ekoja versioita tuli silloin pelattua helposti satoja tunteja, paljon muuta edes silloin 2000-luvun alkupuolella opintojen ohella en tehnyt. Pleikkari meni mukana sinne mihin minäkin. Sittemmin kun pelisarjan taso laski jäi futispelien pelaaminen käytännössä kokonaan. Urheilupeleissä jämähdin Änäriin, sitäkin vain silloin tällöin. Nyt suunnittelin taas uusimman Änärin hankintaa, mutta enää ei vanhaa kettua kiinnosta muu kuin PES. Onneksi tuli ladattua demo. Ja se vähäinen aika mitä pelaamiseen nykyään ehtii käyttää, on pakko keskittää maksimissaan yhteen urheilupeliin, että saa tason pidettyä yllä, ja jää aikaa ehkä muillekin peleille... siis ehkä.
FIFA:sta en koskaan ole tykännyt, kovasti olen yrittänyt - mutta kun ei niin ei. Jotenkin pelissä on kaikkea liikaa, siitä on vaikea saada tarttumapintaa. Pelaajat eivät vaan tottele, eivät ainakaan meikäläisen käskyjä. En onnistu juoksemaan pelin hahmoilla suoraan edes 15:ttä metriä. Tai sitten en vaan osaa, PES on liikaa selkäytimessä, ja soveltamiseen ei löydy lahjoja. Pitkään olen jo ollut vähän sitä mieltä, että FIFA:ssa realismiin on pyritty pelattavuuden kustannuksella. FIFA:ssa peli on vaan tylsää, vähän kuin katselisi oikeaa futista. Onhan PES ainakin FIFA:an verrattuna pirun nopea peli, parhaimmillaan kuin jotain flipperiä. Se tekee asian kuitenkin niin, että näennäinen realismi ei kärsi. Pelattavuus on tässä 2016:ssa, ihan pelkän demon perusteella, äärimmäisen kovaa luokkaa. Tuomareita on tässä viestiketjussa kritisoitu, itse en edes tällä hetkellä välitä asiasta. Aivan sama mitkä kokoonpanot on, vaikka olisivat vuodelta 1997 niin ei ainakaan minua haittaa. On vaan niin hyvä fiilis siitä että Kuningas on palannut!
Nyt vaan pitäisi sitten päättää että One vai PS4... Onko kummassakaan versiossa muuten mahdollisuutta pelata d-padilla, kuten PES:iä mielestäni kuuluu pelata?