Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Project CARS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppaq
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Project CARS

Kun kaikesta huolimatta on oppinut ajamaan pädillä ja XOne:lla kohtuu hyviä kierroksia, niin ihmetyttää tuo kisojen kulku. Kun lähtee viimeisestä ruudusta, niin lähtökiihdytyksessä tekoäly-kuskit lähtee todella vaisusti ja itse pystyy nousemaan 5-10 sijaa tuurista riippuen. Sitten seuraavissa mutkissa tekoäly hiastelee edellä, mutta takaa tullaan päälle ja kylkeen surutta, jolloin menettää pari sijaa. Tuntuu kuin mutkissa edellä menevät hidastelisi ja kertaalleen ohitetut saavat kuin buustia ja tulevat kylkeen tai ohitse seuraavassa mutkassa tai viimeistään ohi seuraavan suoran aikana. Selviytyminen eka kierrokselta on lähes arpapeliä, kun jokaisesta törmäyksestä itse kärsii aina eniten.

Tekoälyä voi pitää todella realistisena, jos äly on mallinnettu GT-5:den alkuaikojen avoimien nettiskabojen amatööri-porukan toilailuista. Nyt GT-6:ssa netti-kisaaminen on 50-kertaa puhtaampaa kuin PC:ssa tekoälyn kanssa. Oli todella upeaa pitkästä aikaa ja PC:in jälkeen ajaa kunnon kisaa GT-6:lla netissä!

Jpp tekoäly on aika saissea tässä. Ei mitään itsesuojeluvaistoa vaan täysin surutta pitävät oman ajolinjansa. AI käyttäytyy pelissä niin että aivan kun ihmispelaajaa ei olisi ollenkaan mukana. Täysin surutta ajavat kylkeen tai peräsimeen jos sattuu oleen niiden koodatulla ajolinjalla.

On pienoinen ongelma tuon ohajuksen kanssa (T300RS). Mulla on käytössä ratissa se toiseksi pienin kääntösäde, muttta tuntuu että peli itsessään asettaa mun ratille pienemmän kääntösäteen, eli tuntuu että sinne jää ns. "tyhjää" loppuun, en osaa sanoa paljonko mutta oliskohan aika lähellä jotain 25-35 astetta, onko tää ihan tarkoiuksella näin?
Tätä olen koittanut säätää noilla kääntösäteillä yms. mutta en millään löydä sitä kohtaa jossa ohajus olisi käytössä "kokonaan".

Sitten kun tuolla on Arm angle säätö ja autoissa itsessään on vielä steering ratio, niin mites noita pitäisi säätää keskenään? Mihin tuo steering ratio edes vaikuttaa kun kokeilin DTM mersulla niin mä en huomannut mitään eroa oli se täysillä tai poissa? Voi olla että asetukset jotenkin sekosivat kun olen noita säädellyt ristiin ainakin 20 erilaista säätöä, ei voi muistaa mikä oli missäkin (default-nappia kaivattaisi!).

On pienoinen ongelma tuon ohajuksen kanssa (T300RS). Mulla on käytössä ratissa se toiseksi pienin kääntösäde, muttta tuntuu että peli itsessään asettaa mun ratille pienemmän kääntösäteen, eli tuntuu että sinne jää ns. "tyhjää" loppuun, en osaa sanoa paljonko mutta oliskohan aika lähellä jotain 25-35 astetta, onko tää ihan tarkoiuksella näin?
Tätä olen koittanut säätää noilla kääntösäteillä yms. mutta en millään löydä sitä kohtaa jossa ohajus olisi käytössä "kokonaan".

Sitten kun tuolla on Arm angle säätö ja autoissa itsessään on vielä steering ratio, niin mites noita pitäisi säätää keskenään? Mihin tuo steering ratio edes vaikuttaa kun kokeilin DTM mersulla niin mä en huomannut mitään eroa oli se täysillä tai poissa? Voi olla että asetukset jotenkin sekosivat kun olen noita säädellyt ristiin ainakin 20 erilaista säätöä, ei voi muistaa mikä oli missäkin (default-nappia kaivattaisi!).
Mul on ratista se 900 ja pelistä myös ja hyvin tullu toimeen. Tää on aivan hatusta..anna olla ratista se 900 ja säädä pelin säädöistä kääntösädettä..eix sen saa vaik 1°.:D

Mul on ratista se 900 ja pelistä myös ja hyvin tullu toimeen. Tää on aivan hatusta..anna olla ratista se 900 ja säädä pelin säädöistä kääntösädettä..eix sen saa vaik 1°.:D

Täytyy muuten vielä kokeilla tuolla 900 asteella ja laittaa arm angle 0, mitähän se siitä sanois... :rolleyes: Tuntuu vaan tyhmältä laittaa liikaa kääntösädettä kun sitä kaikkea ei tunnu tarvivan, toki ajo on paljonkin tarkempaa nopeissa mutkissa sillä.
Niin joo, etenkin padilla ajavat, katsokaas ne perän asetukset. Mulla oli äsken ratilla 35/35/0 Nm ja noilla tuntui ihan hyvältä ajo. Pystyy noilla säätämään just sitä että paljonko vääntöä tulee kun kaasuttaa ja paljonko auto hidastaa moottorijatrutuksella yms.

Jpp tekoäly on aika saissea tässä. Ei mitään itsesuojeluvaistoa vaan täysin surutta pitävät oman ajolinjansa. AI käyttäytyy pelissä niin että aivan kun ihmispelaajaa ei olisi ollenkaan mukana. Täysin surutta ajavat kylkeen tai peräsimeen jos sattuu oleen niiden koodatulla ajolinjalla.

Mä olen tästä edelleen täysin erimieltä kuin moni muu. Eka kierros on ihan kuraa, se on totta.
Mutta sen ekan kierroksen jälkeen tämä on toistaiseksi ainut konsolipeli jossa Ai on varmaan ikinä edes ohittanut ihmispelaajan. Sen näkee jo kaukaa peileistä et seuraavaan mutkaan AI yrittää ohitusta niin ei sitä mennä kiilaamaan. Et sä ihmispelaajaakaan voi niin kiilata.

Jos ekaa kierrosta ei huomioida, niin en edes muista koska olisi AI:n kanssa tullut osumaa. Sensijaan aivan mielettömiä vääntöjä ollut sijoituksista puolin ja toisin, välillä menty puoli kierrosta rinta rinnan.
Ei se AI tule takakonttiin, jos annat sille tilaa taistella sun kanssa. Jos itse pelaa siten, ettei AI:ta olisi niin taatusti osuu.

Jos AI on lähellä ja jarrutat optimaalisesti, ei se tule konttiin vaan pitää linjansa perässä. Jos jarrutat liian aikaisin, AI tulee rinnalle ja yrittää ohitusta. Sen näkee peileistä ja tietää itsekin jos liian varovasti jarruttaa. Ei sillon suljeta tietä toiselta. Ajat itse ulkoreunaa ja pystyt helposti taistelemaan rintarinnan.

Ekan kierroksen uökopuolelta tämä on eka AI jonka kanssa voi taistella, kaikissa muissa peleissä AI pysyy takana vaikka teet mitä, eikä ohita. Kevyesti paras AI jota on tullut vastaan.

Vielä en ole nähnyt videolta tilannetta, jossa AI tulisi jatkuvasti surutta perään, ilman että pelaaja ei johtuisi pelaajan osaamattomuudesta seurata peilejä. Itsellä kun tosiaan esim uralla täyspitkillä kisoilla ei tule edes osumia, ellen itse liu'u päin.

Ps. Harjoituksissa ja aika-ajoissa ne on idiootteja kyllä, mutta sopivan välin etsimällä pääsee siitäkin.

Mä olen tästä edelleen täysin erimieltä kuin moni muu.

Vielä en ole nähnyt videolta tilannetta, jossa AI tulisi jatkuvasti surutta perään, ilman että pelaaja ei johtuisi pelaajan osaamattomuudesta seurata peilejä. Itsellä kun tosiaan esim uralla täyspitkillä kisoilla ei tule edes osumia, ellen itse liu'u päin.

Onkohan meillä eri peli?
Ne tekoälyn ohitukset eka kierroksen jälkeen tulee usein silloinkin, kun itse on saanut mutkasta lähes täydellisen ulostulon ja silti se sieltä puolen sekunnin takaa pääsee ohi. Eli yhtäkkiä se saa lisää tehoa ja pitoa. Eroa on helppo seurata siitä vasemman alakulman aikavertailusta.

Ja kyllä me Omenanraato ollaan sen verran ajettu kisoja, että tiedetään, milloin itse ollaan syyllisiä osumaan.

Ilmeisesti pelataan eri peliä, kun en minä sen AI:n kanssa osumia kärsi ja pystyn ajamaan kisan paalulta voittoon ja toisaalta jos teen virheen (jarrutan vaikka liian aikaisin) niin AI kuittaa nätisti ohi. Kuten todettu niin ensimmäinen konsolipeli ihan rehellisesti koskaan, kun olen nauttinut aivan suunnattomasti AI:sta.

Ilmeisesti pelataan eri peliä, kun en minä sen AI:n kanssa osumia kärsi ja pystyn ajamaan kisan paalulta voittoon ja toisaalta jos teen virheen (jarrutan vaikka liian aikaisin) niin AI kuittaa nätisti ohi. Kuten todettu niin ensimmäinen konsolipeli ihan rehellisesti koskaan, kun olen nauttinut aivan suunnattomasti AI:sta.

Samaa mieltä. Eilenkin, kun otin kisan rookiessa, niin ai:n kanssa oli tosi tiukkaa. Kävi muutaman kerran niin, että ai yritti ohi mutta joutui väistämään hiekalle! Loistava taistelu oli. Itse tykkään tosi paljon ja omille virheille ei ole paljon tilaa.

Mä olen tästä edelleen täysin erimieltä kuin moni muu. Eka kierros on ihan kuraa, se on totta.
Mutta sen ekan kierroksen jälkeen tämä on toistaiseksi ainut konsolipeli jossa Ai on varmaan ikinä edes ohittanut ihmispelaajan. Sen näkee jo kaukaa peileistä et seuraavaan mutkaan AI yrittää ohitusta niin ei sitä mennä kiilaamaan. Et sä ihmispelaajaakaan voi niin kiilata.

Jos ekaa kierrosta ei huomioida, niin en edes muista koska olisi AI:n kanssa tullut osumaa. Sensijaan aivan mielettömiä vääntöjä ollut sijoituksista puolin ja toisin, välillä menty puoli kierrosta rinta rinnan.
Ei se AI tule takakonttiin, jos annat sille tilaa taistella sun kanssa. Jos itse pelaa siten, ettei AI:ta olisi niin taatusti osuu.

Jos AI on lähellä ja jarrutat optimaalisesti, ei se tule konttiin vaan pitää linjansa perässä. Jos jarrutat liian aikaisin, AI tulee rinnalle ja yrittää ohitusta. Sen näkee peileistä ja tietää itsekin jos liian varovasti jarruttaa. Ei sillon suljeta tietä toiselta. Ajat itse ulkoreunaa ja pystyt helposti taistelemaan rintarinnan.

Ekan kierroksen uökopuolelta tämä on eka AI jonka kanssa voi taistella, kaikissa muissa peleissä AI pysyy takana vaikka teet mitä, eikä ohita. Kevyesti paras AI jota on tullut vastaan.

Ps. Harjoituksissa ja aika-ajoissa ne on idiootteja kyllä, mutta sopivan välin etsimällä pääsee siitäkin.

Aivan täysin samaa mieltä olen itekki. Forzat on pelattu 2 lähtien kaikki ja samoin GT-sarjaan on tullut tunteja kulutettua ja yksikään noista ei ole ollut AI:n osalta niin maittavaa menoa, kuin tämä PC. Nimenomaan uskomattomia vääntöjä ja jos kohtelee AI:tä niinku kohtelis ihmistä niin ei ne mitään "surutta konttiin" tule. :)

Career moden alussa, kun käytti matalempia AI% niin se oli mielestäni surkea ja ajoi miten sattuu. 80-90 on kuitenkin toiminut ihan hyvin ja mielestäni AI on ollut ihan toimiva. Hyvää tekoälyä en ole tainut yhdessäkään pelissä nähdä, mutta en toki sellaista edes odota.

Onko joku pystynyt voittamaan kisan missä vesisade alkaa kesken kaiken? Tänään oli melko mielenkiintoinen tilanne kun Ginetta cupissa ajoin silverstonen lyhyempää versiota tukevassa 10 sekunnin johdossa ja 12 kierroksen kisan 7 kierroksella alkoi sataa. Pari kierrosta meni kuivan kelin kumeilla ihan ok, sitten alkoi luistelu. Eihän siinä, varikolle hakemaan sadekumeja alle ja takasin radalle toteamaan että A.I:n ei tarvitsekkaan vaihtaa kumeja vaan voivat vetää rankkasateessa samoja aikoja slikseillä kuin kuivalla. Meni aika lailla maku koko hommaan.

Career moden alussa, kun käytti matalempia AI% niin se oli mielestäni surkea ja ajoi miten sattuu. 80-90 on kuitenkin toiminut ihan hyvin ja mielestäni AI on ollut ihan toimiva. Hyvää tekoälyä en ole tainut yhdessäkään pelissä nähdä, mutta en toki sellaista edes odota.

Tuosta olen ihan samaa mieltä, 100% on selainen taso jolla tekoäly ajaa mutkat ja kaikki ihan siis kuin raiteilla ajaisi. Eli se menee minusta jo vähän ns. yli-inhimilliseksi jos ei yhtään viirheitä tehdä. 80 ja 90 oikeastaan on niitä joka on vaikea, mutta silti tekoäly voi myös tehdä virheitä. Mutta hyvä että tosiaan pelistä ei ole tehty sellasta että 100% biittaa miten päin vain koska sehän pilaisi tekoälyn. Olisi saanut ola vielä niinkin että jossain 60% kohdalla olis sama kuin nyt 90% niin olisi säätövaraa reippaasti, koska jotkut ajaa jopa tuolla 100% tasolla vielä tekoälystä voittoon.

Tuohon vesisateeseen on pakko tulla joku päivitys, eihän tuosta mitään tule että tämä on ns. käännetty gran turismo- malli, jos muistatte miten siinä sai välikelin renkailla 10s. eroa tekoälyyn helpostikin, joskus jopa slickseillä kun tekoäly meni varikolle vaihtamaan sadekelin renkaita.

Perskele kun itse ei kerkeä ajamaan kauheesti, ison syypää on se että ajan 100% kisojen pituuksilla joten yhteenkin kisaan menee oma aikansa, vielä harjoitukset ja aika-ajot siihen niin se on puolipäivää :D

Oldskool DTM:n ja muutenkin oviautojen ystäville suunnittelen tässä ratasarjaa. Seuraavanlaisen setin olen saanut kasaan, noudattaa mahdollisuuksien mukaan (radat, kierrokset etc.) alkuperäistä DTM sarjaa. Kisat on noin 2 kertaa 100 kilometriä, tässä voidaan kyllä joustaa jos tuntuu pitkältä. Kisat pääsääntöisesti olisi sunnuntai iltaisin, itsellä ei aika riitä päivällä ajella ja arkena varsinkaan. Vaikka 3 viikon välein sunnuntaisin voitaisiin ajaa. Tulosten kirjanpito hoidetaan tänne foorumille. Tässä lista mitä olen miettinyt:

DTM Oldskool

1. Zolder 30 min practice, 15 min TT, 2x 24 laps.
2. Hockenheim 30 min practice, 15 min TT, 2x 22 laps.
3. Nurburgring GP 30 min practice, 15 min TT, 2x 22 laps.
4. Oschersleben 30 min practice, 15 min TT, 2x 27 laps
5. Brands hatch 30 min practice, 15 min TT, 2x 27 laps.
6. Brno 30 min practice, 15 min TT, 2x 19 laps
7. Donington 30 min practice, 15 min TT, 2x 25 laps

1. 12
2. 8
3. 6
4. 5
5. 4
6. 3
7. 2
8. 1p.

Cars:

BMW M3 Evo
Mercedes-Benz 190 2.5 16v Evo
(Ford Sierra RS500 Cosworth)

Full damage, ajoavut pois päältä, jne.

Kiinnostusta? Kommentteja? Ideoita?

Oldskool DTM:n ja muutenkin oviautojen ystäville suunnittelen tässä ratasarjaa. Seuraavanlaisen setin olen saanut kasaan, noudattaa mahdollisuuksien mukaan (radat, kierrokset etc.) alkuperäistä DTM sarjaa. Kisat on noin 2 kertaa 100 kilometriä, tässä voidaan kyllä joustaa jos tuntuu pitkältä. Kisat pääsääntöisesti olisi sunnuntai iltaisin, itsellä ei aika riitä päivällä ajella ja arkena varsinkaan. Vaikka 3 viikon välein sunnuntaisin voitaisiin ajaa. Tulosten kirjanpito hoidetaan tänne foorumille. Tässä lista mitä olen miettinyt:

DTM Oldskool

1. Zolder 30 min practice, 15 min TT, 2x 24 laps.
2. Hockenheim 30 min practice, 15 min TT, 2x 22 laps.
3. Nurburgring GP 30 min practice, 15 min TT, 2x 22 laps.
4. Oschersleben 30 min practice, 15 min TT, 2x 27 laps
5. Brands hatch 30 min practice, 15 min TT, 2x 27 laps.
6. Brno 30 min practice, 15 min TT, 2x 19 laps
7. Donington 30 min practice, 15 min TT, 2x 25 laps

1. 12
2. 8
3. 6
4. 5
5. 4
6. 3
7. 2
8. 1p.

Cars:

BMW M3 Evo
Mercedes-Benz 190 2.5 16v Evo
(Ford Sierra RS500 Cosworth)

Full damage, ajoavut pois päältä, jne.

Kiinnostusta? Kommentteja? Ideoita?
Kannattaa tehä tonne turnaus/peliseura ketjuun oma ketju suunnitteilla oleville sarjoille. Siel on pari sarjaa jo Pcarsin osalta. Henkilökohtaisesti ite oon suunnitellu saman tyylistä sarjaa,mut aikasintaan syksyllä(kesä verrottaa halukkaita kuskeja). Ei muuta kuin laitat sarjan pystyyn vain. Turhan pitkä kisailta tulee mielestäni,toisaalta eihän noita kisoja ois tämän hetken suunnitelmasi mukaan joka viikko.

No jopas oli pelisessio.
Kun ajelin tuon Seven firebladen tokan osakilpailun, ensinnäkin asetukset eivät jääneet muistiin kun säädin niitä radalla, palautuivat aina takaisin. Toinen homma oli tää että HUD katosi näytöltä kun kisa alkoi, varikkopomon radio on myös edelleen koko ajan hiljaa vaikka sen pitäisi olla päällä (epäilen että peli vain bugasi). Tapahtuipa myös se, kesken aika-ajon kun peli pysähtyi ja meni PS4 valikkoon ilmoittaen jostain virheestä, tätä tapahtuu kyllä muidenkin pelien kanssa, liekö netillä vaikutusta.
Melko tunnotonta ajoa mutta silti, mä tykästyin tuohon ettei näytöllä ole mitään infoa mistään. Jopa nopeusmittari tuntui olevan vain parempi olla pois näytöltä jotta suhtautuu omaan vauhtiin suhteessa mutkiin paljon paremmin. Ei taida kuitenkaan toimia autoilla jotka kulkevat paljon lujempaa muta ehkä se parantaa ajoa muiden autojen seassa, kannattaa kokeilla.

Ylös Bottom