Ja onnistuu myös Internetin yli, ei vain lähiverkossa?
Jyri näihin osittain jo vastasikin, mutta vahvistan tämän, että ihan julkisen internetin yli toimii. Muutama vuosi sitten Portugalissa lomaillessa pelailin Vitalla kotikoneella olevaa DRIVECLUBia.
Ja Dualshock toimii kaikkien laitteiden kanssa?
Kyllä ja ei. Vitan kanssa joutuu tyytymään Vitan omiin ohjastimiin, mutta PSTV:llä, iOS/iPadOS/tvOS 13 -laitteilla, Android-vehkeillä sekä Windows 10 ja macOS 10.15 -tietokoneilla DualShock 4 -ohjaimia tuetaan ihan virallisesti.
Ja voi pelata kaikkia omasta pelikirjastostaan löytyviä pelejä?
Kyllä ja ei. PSVR-pelejä ei luonnollisestikaan tueta, ellei pelissä ole itsessään tuki myös ns. flat-pelaamiselle (eli ettei vaadi PSVR-päähinettä). Lisäksi erikoisohjaimia käyttävät (esim. SingStar, Guitar Hero Live) pelit löytyvät sieltä ei-tuettujen poikkeusten listalta. Mutta noin pääsääntöisesti
Jos nämä pätee, niin silloinhan homma on RemotePlayn osalta jo aika hyvillä kannattimilla. Ja jos nämä pätee, niin miksei ihmiset pelaa enemmän verkon yli? Eikö sitten toimi kovin hyvin vai mikä homma?
Ite olen Remote Playtä käyttänyt aktiivisesti alusta alkaen, ja monet kerrat ihmetellyt, miksei siitä sen enempää ääntä pidetä.
On toki totta, että se on aika herkkä käytetyille verkko-olosuhteille, ja jos yhteys konsolilta sinne missä lie maailman äärissä olevalle Remote Play -päätelaitteelle ole joka osalta kunnossa, on lopputulos helposti pelikelvoton. Ja optimiolosuhteissakin (eli esim. PS4 ja PSTV molemmat piuhalla kiinni ja samassa aliverkossa) viipeen silti huomaa nopeatempoisimmissa peleissä. Joten vaikkapa tappelu- tai FPS-pelien nettikarkeloihin sillä ei hirveästi ole asiaa. Tai ainakaan jos meinaa pärjätä.
Vaikka 4G-yhteyksiä ei suoraan tuettaisikaan, olen monet kerrat tehnyt kännykästä WLAN-pisteen esim. Vitalle, ja sen näkökulmasta se käyttää ihan tavallista langatonta verkkoa. Ja jos ei itse liiku mihinkään eikä mobiilitukiasema ole ruuhkainen, riittää se 4G-yhteys Remote Playlle ihan hyvin.
Mutta mitä tämä kaikki tarkoittaa xCloudin ”kotijaon” osalta? Sanoisin, että ellei Microsoft ole keksinyt jotain aivan maagista softapuolella, xCloudilla on ihan samat edut ja ongelmat kuin Remote Playllä.