Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Project Zero: Maiden of Black Water

Noniin meni peli läpi, 12h näytti pleikkarin pelikello joten jotain sitä luokkaa siinä meni. Normaalilla kaikki muut paitsi viimeinen kenttä easyllä.

Ihan hyvä fiilis pelistä jäi, alueiden toista ei pahemmin haitannut paitsi viimeisessä kentässä, muuten oli aika hyvin balanssissa uudet ja vanhat alueet. Toisin kuin sarjan aiemmat osat tämä on episodi pohjainen joten ei ole sitä old school edestakas ravaamista samoja käytäviä kunnes keksit mitä pitää tehdä tai minne mennä, joten peli etenee kokoajan jouhevasti. Pulmia ei ole, ja pelaajaa pidetään kädestä vähän turhankin paljon mielestäni mutta eipähän ainakaan pitäisi olla epäselvää minne mennä. Kuitenkin vapaahetoisia alueita/huoneita on tutkittavaksi ja lore collectibleja kerättäväksi. Pelissä siis ei tarvitse hirveästi resursseja säästellä kun joka kenttään saa uudet ja voi ostaa enemmän kuin defaulttina saa jos siltä tuntuu.

Myönnettäköön näin jälkikäteen että peli ei ole järin pelottava, mutta on äärimmäisen tunnelmallinen ja paikoitellen todella ahdistava. Itselle juuri sopiva.

Pelissä on monta pelattavaa hahmoa ja jokaisella on vähintään kaksi eri loppua jotka määräytyy viimeisessä kentässä tehtävien päätösten perusteella joten sen puolesta uusille kierroksille riittää syitä mutta jos haluaa vaan nähdä loput niin riittää että toistaa sen vikan kentän ja tekee eri ratkaisut.

Avattavia asuja on jonkin verran jotkut ihan kivan näkösiä, mutta uimapukuja on vähän muokattu vähemmän paljastaviksi.

Vikan kentän turhan toiston, pulmien puute ja liiallisen kädestäpitämisen lisäksi peli toimii edelleen ja suosittelen kyllä sarjan ystäville ja miksi ei muillekkin jos tällainen jouhevasti etenevä japani kauhu kiinnostaa.

4/5 ja saisi tulla remastereita vanhoistakin osista, erityisesti Project Zero 2 remaken remaster olisi nannaa.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin fyysisen versio Switchille tilaukseen PlayAsiasta viikko sitten, mutta sehän tulee sitten joskus joulukuun puolella. Nyt @HideoMiyamoto :n mietteitä lukiessa tekisi mieli ostaa Xboxille diginä...
 
Kuolettava Kehys: Mustan Veden Neidon PS4-versio tuli postissa. Asentaa päivitykset normaalisti kun levyn laittaa sisään, mutta PS5-päivitystä varten täytyy kirjautua japanitunnuksilla sisään. En tiedä, onko versioiden välillä paljonkin eroa. Äänet ja tekstitykset tässä ovat japaniksi. Ei ole lainkaan varmaa, että tuleeko tähän koskaan päivitystä äänen tai tekstien osalta, kun Play-Asian viestintä asian suhteen on ollut hieman epäselvää.


kuolettavakehys.png
 
Kuolettava Kehys: Mustan Veden Neidon PS4-versio tuli postissa. Asentaa päivitykset normaalisti kun levyn laittaa sisään, mutta PS5-päivitystä varten täytyy kirjautua japanitunnuksilla sisään. En tiedä, onko versioiden välillä paljonkin eroa. Äänet ja tekstitykset tässä ovat japaniksi. Ei ole lainkaan varmaa, että tuleeko tähän koskaan päivitystä äänen tai tekstien osalta, kun Play-Asian viestintä asian suhteen on ollut hieman epäselvää.


Näytä liitetiedosto 7669
Play-Asia sanoo ainakin Asia English version kohdalla näin:
Please note that English voice and subtitles are available via patch update in November. 30, 2021.

Tämä siis sekä Switch että PS4 version kohdalla. Omaa Switch painosta odotan edelleen postista saapuvaksi, mutta raportoippa ensi tiistaina saiko peli englannin kielen päivityksellä.
 
Play-Asia sanoo ainakin Asia English version kohdalla näin:
Please note that English voice and subtitles are available via patch update in November. 30, 2021.

Tämä siis sekä Switch että PS4 version kohdalla. Omaa Switch painosta odotan edelleen postista saapuvaksi, mutta raportoippa ensi tiistaina saiko peli englannin kielen päivityksellä.

Joo, näin lukee nyt jokaisen version kohdalla. Jossain vaiheessa tosin jollakin Play-Asian sivulla oli päivitys, jossa luki päivityksen koskevan vain aasian versiota. No tosiaan ensi viikollahan sen sitten näkee...
 
No voi kerpele.

Mikä versio sinulla olikaan? Minulle on tulossa nimenomaan tuo Asia English versio. Postitettu eilen. Raportoin omat kokemukset kielivalinnoista kunhan peli saapuu.

Japani-versio. Play-Asian kuvauksesta on nyt vaivihkaa poistettu englanti-pätsistä maininta, vaikka se vielä edellisen kommenttini aikaan 23.11. oli siellä.
 
Japani-versio. Play-Asian kuvauksesta on nyt vaivihkaa poistettu englanti-pätsistä maininta, vaikka se vielä edellisen kommenttini aikaan 23.11. oli siellä.
Oli pakko käydä itsekin tarkistamassa. Tosiaan PS4:n Japani-versiossa tuota tekstiä ei enää ole. PS4:n Asia-versiossa ja Nintendo Switchin Asia- ja Japani-versioissa teksti edelleen on.
 
Tää vaikuttaa kyllä karmivan mielenkiintoiselta, vois illasta katella vähän Gameplay videota Switch versiosta.
 
Tää vaikuttaa kyllä karmivan mielenkiintoiselta, vois illasta katella vähän Gameplay videota Switch versiosta.
Joo, tämä oli Wii U:lle aikoinaan kiikarissa, mutta fyysisen version ollessa niin hankalasti saatavilla päätin että ei sitten. Nyt kun tämä uusiojulkaisu näki päivänvalon, ei ollut enää mitään syytä jättää pelaamatta. Joskin nytkin fyysisen version kanssa pientä säätöä, mutta onpahan ainakin saatavilla. :)

Yllättävän korkealle noussut hype tässä kun on odotellut fyysistä versiota saapuvaksi. Nyt on sentään jo paketin seurantanumero, niin voi sitten sitä sivua päivitellä päivät pitkät. :D
 
Oli pakko käydä itsekin tarkistamassa. Tosiaan PS4:n Japani-versiossa tuota tekstiä ei enää ole. PS4:n Asia-versiossa ja Nintendo Switchin Asia- ja Japani-versioissa teksti edelleen on.

Laitoinpa huvikseen kyselyä tuonne Play-Asialle. Pikainen googletus kertoo, etten ole ainoa jonka täytyy opetella japania. Ilmeisesti vähän epäselvyyttä ollut julkaisijan ja Play-Asian välillä. Vetosin kuitenkin silloiseen kuvaustekstiin, jonka perusteella tuki englannille piti tulla edes päivityksenä.

EDIT: Tuli vastaus sähköpostiin asiakaspalvelusta. Pahoittelivat kovasti ja vakuuttivat, että yhtä yllätyksenä tuli heillekin. Tarjosivat 5 dollarin hyvitystä verkkokauppaansa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Asiakaspalveluun narina on toistaiseksi kannattanut, kun alkuperäinen 5 dollarin hyvitys on muuttunut jo 20 dollarin hyvitykseen. Viimeisimmässä viestissä väitetään, että kyseessä on maksimihyvitys. Olen perustellut mielipahani sillä, että tilasin pelin englanninkielen tuella, mutta en ole sellaista saanut. Mietinkin tässä, että pitäisikö tässä jo nielaista tuo 20 dollarin luoti ja tilata vielä se aasiaversio?
 
Asiakaspalveluun narina on toistaiseksi kannattanut, kun alkuperäinen 5 dollarin hyvitys on muuttunut jo 20 dollarin hyvitykseen. Viimeisimmässä viestissä väitetään, että kyseessä on maksimihyvitys. Olen perustellut mielipahani sillä, että tilasin pelin englanninkielen tuella, mutta en ole sellaista saanut. Mietinkin tässä, että pitäisikö tässä jo nielaista tuo 20 dollarin luoti ja tilata vielä se aasiaversio?
No ei tuossa enää jää japaniversiolle kovin paljon hintaa. Minä tekisin juurikin noin, että pitäisin japaniversion hyllyssä ja tilaisin viereen aasiaversion. Myy sitten japaniversion vaikka ebayssa tms. jos niikseen tulee.

Oma Switch aasiaversio on edelleen matkalla, joten en pysty vielä varmentamaan onko siinä englantia. Joku juttu tuossa on, kun aasiaversiot julkaistiin vasta samana päivänä kuin englanninkielen päivitys, 30.11. Ja sitten sinun aikaisemmin saatu (ja julkaistu) japaniversio ei nyt sitten tuota päivitystä saakaan.
 
No ei tuossa enää jää japaniversiolle kovin paljon hintaa. Minä tekisin juurikin noin, että pitäisin japaniversion hyllyssä ja tilaisin viereen aasiaversion. Myy sitten japaniversion vaikka ebayssa tms. jos niikseen tulee.

Oma Switch aasiaversio on edelleen matkalla, joten en pysty vielä varmentamaan onko siinä englantia. Joku juttu tuossa on, kun aasiaversiot julkaistiin vasta samana päivänä kuin englanninkielen päivitys, 30.11. Ja sitten sinun aikaisemmin saatu (ja julkaistu) japaniversio ei nyt sitten tuota päivitystä saakaan.

Aasiaversiot päivittyvät englanniksi, mutta jostain syystä julkaisija on asiakseen evännyt japaniversiosta saman päivityksen. Ei voi ymmärtää, miksi näin. Se mikä tässä lähinnä mietityttää, että onko järkeä ostaa toista fyysistä julkaisua pelistä, kun aasiaversiossakin kielituki tulee vasta päivityksen lataamalla. Eli siinä mielessä levyllä ei kauheasti arvoa ole, joten sama melkein ostaa tarjouksesta Pleikkarin kaupasta.
 
Tuli kateltua yks päivä gameplay videota niin voi ehkä liian karmiva peli mulle siinä missä forbidden sirenit.
 
Tuli kateltua yks päivä gameplay videota niin voi ehkä liian karmiva peli mulle siinä missä forbidden sirenit.
Kolmen ensimmäisen osan perusteella sanoisin ettei lähellekään yhtä sekopäinen sarja mitä Sirenit.

Myös huomattavasti helpompia pelejä nämä.
 
Vaikka en näitä pelejä ole kovinkaan paljoa pelannut, niin idea on erinomainen. Normaalistihan kauhupeleissä pyritään välttämään sitä kauhun lähdettä ja mahdollisesti pakenemaan. Tässä sitä kauhua joutuu kirjaimellisesti katsomaan suoraan silmiin. Yksinkertaisen nerokas idea!
 
Tuli kateltua yks päivä gameplay videota niin voi ehkä liian karmiva peli mulle siinä missä forbidden sirenit.
Noita en ole koskaan pelannutkaan, mutta PS3:lle tuli aikoinaan hommattua Siren: Blood Curse, joka oli kyllä niin hyytävän oloinen peli, ettei ole koskaan paljoa alkua pidemmälle pystynyt pelaamaan. Osuu vain meikän paniikkihermoon varsin pahasti pelin elementit. Ihan laadukkaalta kyllä vaikutti alun perusteella, mutta vain niin perkeleellisen ahdistava, että pelaaminen loppui alkuunsa. :eek::D
 
Tämä sai kunnian olla vuoden ensimmäinen läpäisty peli. Alle runoiltu teksti sopisi myös Backlogin purkua -ketjuun. Tai ehkä jopa Retrospektiivi -ketjuun. Onhan kyseessä alun perin Wii U:lla julkaistu peli, eikä varsinkaan pelaamani Switch -versio mitenkään säväyttänyt remasteroiduilla ehostuksilla. Pikemminkin peli oli kumarrus edellisen sukupolven suuntaan aina kankeista kontrolleista matalaan ruudunpäivitykseen. Lisätty Photo mode on tosin ihan kiva lisäys. Isolta ruudulta pelatessa peli on rosoisen näköinen. Hahmomallit ovat ihan nättejä, mutta alhaisen resoluution(?) takia peli näyttää kokonaisuudessaan vähän karkealta. Toisaalta käsikonsolimoodissa pienempi ruutu antaa tällaiset aika hyvin anteeksi.

Fatal Frame: Maiden of Black Water on mielenkiintoinen konsepti. Sitä se oli varsinkin Wii U:lla, jossa pakkonaitettu gamepad toimi kamerana. Sillä sihtailtiin ja etsittiin ruudusta kummituksia, joista ottaa kuvia ja näin aiheuttaa niihin vahinkoa. Kiitos Switchin liikkeentunnistusta tukevien joy-conien tämä sama konsepti toimii käytännössä edelleen. Kannettavassa muodossa pelatessa Switch on kuin pelin kamera, jota kääntämällä tähdätään. Onneksi ominaisuus on edelleen mukana, sillä peliä oli varsin hauska pelata alkuperäistä konseptia kunnioittavalla tavalla. Osan ajasta pelasin tosin myös perinteisemmällä tattitähtäyksellä, eikä siinäkään varsinaisesti mitään moittimista ollut.

Sen sijaan hieman risuja on annettava pelin rytmitykselle ja varsinkin samojen kenttien ja paikkojen kierrätykselle. Pelissä matkataan lähes joka kentässä/episodissa Hikami vuorelle tutkimaan pelin kantavaa teemaa. Kummallisia itsemurhia, uskonnollisia rituaaleja, henkiolentoja ja kummituksia. Pelin kolme pelattavaa hahmoa ovat kaikki tavalla tai toisella kytköksissä tähän mysteeriin, joten jokainen matkaa vuorelle vuorollaan. Tämä valitettavasti tarkoittaa sitä, että samat sumuiset metsäpolut, samat rakennukset ja samat käytävät tulevat enemmän kuin tutuiksi. Liian usein vieläpä kentät koostuvat johonkin paikkaan menemisestä ja sieltä takaisin palaamisesta, joten ainakin osan samoista maisemista saattaa nähdä jopa saman kentän aikana kahdesti. Tämä tekee sen, että pelin loistavasta tunnelmasta huolimatta varsinkin pelin loppua kohden kenttiä vähän kuin juoksee läpi. Samat maisemat ja tutut käytävät eivät vain säväytä samalla tavalla kuin ensimmäisellä kerralla. Tähän nojaten vajaan 15 tunnin läpipeluuaika tuntui jopa hivenen pitkältä. Tiiviimpänä ja vähemmän toistoa sisältävänä pakettina peli olisi toiminut paremmin.

Maiden of Black Water on kauhupeli, mutta se ei ole ainakaan omaan makuun järin pelottava. Painostava ja jännittävä kylläkin, mutta ei pelottava. Tähän suurin syypää on pelin taistelu. Kun aseena on kamera, niin kuvattavat asiat on syytä nähdä vähän kauempaa, jotta hommassa olisi mitään järkeä. Tätä suunnittelufilosofiaa toteuttaen peli varoittaa vihollisista turhankin herkästi. Näin ollen äkkisäikähdykset ja jatkuva pelko nurkan takana odottavista haamuista jäävät olemattomiksi. Samaan hengenvetoon on kuitenkin sanottava, että henkiolentojen kuvaaminen on varsin viihdyttävää. Kameraa voi päivittää uusilla linsseillä ja aparaatin ominaisuuksia voi niin ikään tehostaa. Vanhan mallisessa kamerassa uuden kuvan lataaminen filmirullasta kestää hetken, joten kuvien ottaminen on ajoitettava oikein vihollisten hyökkäysten kanssa. Oikea-aikaiset kuvat tekevät paljon enemmän vahinkoa kuin summamutikassa räpsityt otokset.

On helppo nähdä miksi peli nauttii jonkin sortin kulttimaineesta. Se on vähän kuin Deadly Premonition. Ei objektiivisesti katsottuna mikään loistava videopeli, mutta jokin siinä vetoaa. Ehkä se on hitaasti aukeava mysteeri Hikami vuoren synkistä salaisuuksista. Ehkä se on painostava mystinen tunnelma. Ehkä se on pelin erikoinen tapa taistella vihollisia vastaan käyttäen kameraa. Peli oli äärimmäisen viihdyttävä kokonaisuus vioistaan huolimatta.

4/5

Huom. Ketjun aikaisempaan keskusteluun liittyen pelin fyysinen Asia versio lataa pienen päivityksen, kun pelin käynnistää ensimmäisen kerran. Tällä ladataan enkkutekstit ja englanninkielinen ääninäyttely. Tämä on nyt toimivaksi todettu.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom