Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 ja kannettava minidisk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

palikka

New Member
Auttakaa !
Omistan vahvistimen ja Cd soittimen joissa EI ole optista ulostuloa. Nyt on kuitenkin alkanut kannettava Minidisk kiinnostaa.

No, koska PS2:ssa on optinen ulostulo, nauhoittaminen MD:lle onnistunee käyttämällä PS2:sta audiolähteenä... vai onnistuuko ? Onko kokemuksia PS2:n liittämisestä kannettavaan Minidiskiin ? Jos, niin anna ihmeessä vinkkiä... Olen kuullut että kaikki kannettavat MD:t eivät nimittäin hyväksy PS2:sta audiolähteenä, onko totta ?

Onko optisissa välipiuhoissa eroja ? Missä on hyvä hinta-laatusuhde ?

Kiittollisna odottaen,
Palikka

MD:ssä pitää olla optinen sisääntulo (optical in), koska pleikassa on opinen ulostulo (optical out). Pleikan perusasetuksista pitää laittaa Optical Out - On-asentoon, niin kyllä sitten tulee optisen kautta myös CD:n äänet. Testasin juuri. Minidiskiä en omista, joten en osaa sanoa tarviiko se jotakin erikoista optisen liitännän lisäksi?

Itse ostaisin kyllä Net MD:n, voit liittää sen tietokoneeseen USB:n kautta niin biisien siirto ei vie ikuisuutta CD:ltä. PS2:llahan siirto MD:lle vie tismalleen levyn keston verran....

Joku boardin monista MD-friikeistä voinee kertoa lisää.

Jeps...

Homma kyllä toimii pleikkarin ja minidiscin välillä aivan mainiosti, ilman mitään kikkailuja. Itse käytin tätä systeemiä ennen kunnon stereoiden ostamista.
Toisaalta yksi harkinnan arvoinen vaihtoehto olisi varmasti Philipsin Expanium (tai mikä ikinä) CD/MP3-soitin. Ainakin Prisma vielä hetki sitten möi näitä sadalla eurolla (ovh jotakuinkin 170 ).
Siinä Net MD- soittimessa ei ilmeisesti ole mitään vikaa hintansa lisäksi (oletan, että púhumme Sonyn mallista).

Kyllä minäkin laitan cd:t minidiscille ps2lla. Hyvin toimii.

MUTTA ainakin minun minidisk ei anna nauhoittaa suoraa pelistä musiikkeja optisesti. Kaipa on jotain kopiosuojattuja tai jotain...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan lande
Kyllä minäkin laitan cd:t minidiscille ps2lla. Hyvin toimii.

MUTTA ainakin minun minidisk ei anna nauhoittaa suoraa pelistä musiikkeja optisesti. Kaipa on jotain kopiosuojattuja tai jotain...

Joo MD:ssä on kiusallinen kopionsuojaus ja riippuu siitä mistä yrittää tallentaa se joko sallii tai kieltää digitaalisen kopion ottamisen. Signaalin mukana tulee kopionsuojausta osoittava bitti mistä tallentava MD päättää juu vai ei.

Periatteessa CD:stä pystyy aina ottamaan kopion, mutta ilmeisesti pelien valmistajat ovat päättäneet laittaa bitin poikittain niiin että niistä ei voi kopioida. MD saattaa siis vilkuttaa näytöllä tekstiä "NO COPY" tai jotain vastaavaa :mad:

kannattaa myös muistaa, että mitään muuta kuin stereoääntä ei optisen liitännän kautta kannata edes yrittää MDlle kopioida, eli jos ääni ei ole normaalia CD-ääntä, homma ei toimi. Mitä tulee musiikin kopioimiseen suoraan pelistä, niin itse olen ainakin huomannut, että pelien äänet eivät yleensä ole samassa muodossa kuin CD:llä, vaan näytteenottotaajuus on korkeampi. Ehkä tämä vaikuttaa asiaan jotenkin??

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
Mitä tulee musiikin kopioimiseen suoraan pelistä, niin itse olen ainakin huomannut, että pelien äänet eivät yleensä ole samassa muodossa kuin CD:llä, vaan näytteenottotaajuus on korkeampi. Ehkä tämä vaikuttaa asiaan jotenkin??

Mulla on stereoissa erillinen DA-muunnin mihin syötän pleikkarista tulevan Digital Outin. Kun pleikkari soittaa normaalia CD:tä niin näytteenottotaajuus on se sille kuuluva 44.1Khz, mutta kun vaihdan tilalle pleikkarissa jonkun pelin niin taajuus on 48Khz (näkyy muuntimen etupaneelin merkkivaloista).

Kokeilin miten käy MD-soittimen kanssa. Pystyn kuuntelemaan sen kautta ääntä koska useimmat MD:t osaavat itse lukittua sopivalle näytteenottotaajuudelle. Jos yritän tallentaa niin se katkeaa tylysti tekstiin "Cannot Copy" kun PS2:n alkumelodiat on kuuluneet ja peli käynnistyy. Eli se kopioinninesto sittenkin...

On olemassa kaupallisia väliboxeja mitkä ohittavat tuon suojauksen, mutta eivät ihan halpoja kun ovat tarkoitettu ammattikäyttöön. Lisäinfoa tuosta suojauksesta voi etsiskellä netistä hakusanalla SCMS eli "Serial Copy Management System". Ja samoin sivulta MiniDisciin liittyvästä sivustosta http://www.cc.jyu.fi/minidisc/ löytyy "Hacking" otsikon takaa kikkoja millä suojauksen voi jossain tietyissä MD-soittimissa ohittaa.

Toisaalta PS2:n äänet on niin hyvin toteutettu että ei laadullisesti paljon heikkene jos AV-liittimestä tulevan äänen kytkee analogisella välipiuhalla MD-soittimeen ja tallentaa!

Ylös Bottom