Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 ja videotykit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TomasFIN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

TomasFIN

Member
Onko teillä jotain hyvää vinkkiä miten kuvan saisi paremmaksi Infocusin 130 videotykillä kun pelaa.

Eli tykissä ei ole rca sisääntuloa, ainoastaan piuha pc/läppäriä varten sekä sitten video piuha jossa on uros liitin (eli ei toimi PS2 peruspiuhan kanssa yhteen uros-uros).
Ostin Hevnetistä rgb piuhan PS2:elle jossa onneksi oli video out plugi eli naaras, ja avot siihenhän tykin uros piuha käy.

Mutta pettymys oli suuri kun kuva ei ole tarkka ja nimenomaan pelattaessa. Kuva on suttuinen, johtuuko tämä jostain syncistä vai mistä onko kellään vihjettä/apua tähän?

YodaKo
 
Ilmeisesti kyseessä on (keltainen) komposiittivideoliitäntä. Siitä ei saa ainakaan meidän duunin tykillä kunnon kuvaa ulos: valkoinen palaa puhki ja värien rajat ovat ihan kammottavia. En ole ainakaan itse keksinyt mitään muuta korjausta kuin uudemman/paremman tykin käyttö.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
Ilmeisesti kyseessä on (keltainen) komposiittivideoliitäntä. Siitä ei saa ainakaan meidän duunin tykillä kunnon kuvaa ulos: valkoinen palaa puhki ja värien rajat ovat ihan kammottavia. En ole ainakaan itse keksinyt mitään muuta korjausta kuin uudemman/paremman tykin käyttö.

Jep juuri se piuha on kyseessä ja samallainen ilmiö. Kokeilin vaikka minkälaisiä eri variaatioita, mm tykin piuha TV video in reikään ja PS2 rgb piuha scartiin kiinni, sama tulos.

Onko vika siinä naurettavassa komposiitti piuhassa vai itse tykissä?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan YodaKo

Onko vika siinä naurettavassa komposiitti piuhassa vai itse tykissä?

Komposiittivideo on kehnolaatuinen jo pienikokoisella kuvalla, saatikka seinälle jättikokoisena heijastettuna.

sfnet.harrastus.audio+video.kotiteatteri-ryhmään oli Ari Tamminen kirjoittanut tällaisen ohjeen:

Ari Tamminen kirjoitti:
Kyllähän tuo mahdollista on, itselläni on kyseinen kytkentä käytössä.
Tein itse kaapelin, jossa toisessa päässä on naaras-SCART-liitin ja
toisesssa päässä naaras-VGA-liitin, ja välillä RGB-kytkentä. PS2:n
päässä on normaali kaupasta ostettu PS-RGB-SCART-kaapeli jota voi
käyttää myös tv:n kanssa jos on tarvetta ja tykin päässä on normaali
kaupasta ostettu VGA-BNC-breakout-kaapeli joka on kiinni videotykin
RGBHV-inputeissa (tosin käytössä on tässä vain RGBH). Samaa
VGA-kaapelia käytän myös PC:n liittämiseen tykkiin. Tykissä on samat
asetukset ("computer") sekä PC:tä että PS2:sta varten ja molempien
kuva näkyy erinomaisena. Tykin pitää tietenkin pystyä synkkaamaan
tuohon 15k RGB-signaaliin jota PS2 antaa ulos.

Tarvittava kytkentä:

RGB-kuva:
SCART HD15 VGA signaali
7 3 B
11 2 G
15 1 R
20 13 sync (H)
17 6,7,8,11 GND

Ääni:
SCART RCA
18 2xrunko GND
6 audio L L
2 audio R R

Laitetaan tähän vielä PS2:n ja PSX:n AV-liitännän koko pin-out:
1 GND
2 Audio R
3 GND
4 Audio L
5 Y (s-video)
6 sync/komposiittivideo
7 C (s-video)
8 video GND
9 B
10 +5V
11 R
12 G

Ja VGA-liittimen pin-out:
1 R
2 G
3 B
4 GND
5 GND
6 R GND
7 G GND
8 B GND
9
10 GND
11 H GND
12
13 H
14 V
15

Ja ettei viestistä tulisi liian lyhyt, niin vielä tarvittavat SCART:in
pin-outit:
2 audio R
4 audio GND
5 B GND
6 audio L
7 B
8 +5V=16:9
9 G GND
11 G
13 R GND
15 R
17 GND (video/sync)
18 GND
20 sync/video

Näillä tiedoilla syntyi toimiva kaapeli ainakin itselleni. Laitteina
siis PSX ja PS2 sekä Sony VPL-VW10HT-projektori.

Mulla on Infocus LP725, mutta en ole vielä jaksanut tuota kaapelia väsätä kun kuva s-videolla on ollut tyydyttävä. Kunhan muilta hommilta ehtisi niin eiköhän tuollainen scart <-> vga-adapteri tule tehtyä. Kytkentä edellyttää että putki/tykki pärjää 15KHz taajuudella sekä tuolla H.Syncillä. Noita synkkejä voi joutua virittelemään yksinkertaisilla kytkennöillä, ohjeita löytyy googlella.
 
Kiitos

Kiitos kani tyhjentävästä vastauksesta.
Tuo tykki jota olen pari kertaa käyttänyt on työpaikan omaisuutta ja meillä onneksi löytyy vanhempia tykkejä joissa taas on rca sisääntulo. Täytyypi vielä niillä kokeilla
 
Re: Kiitos

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan YodaKo
Kiitos kani tyhjentävästä vastauksesta.
Tuo tykki jota olen pari kertaa käyttänyt on työpaikan omaisuutta ja meillä onneksi löytyy vanhempia tykkejä joissa taas on rca sisääntulo. Täytyypi vielä niillä kokeilla

RCA on pelkän liittimen/piuhan nimi, ei mikään videosignaali. Komposiittisignaalin liitin mainitsemaasi tykkiin lienee juuri tuo RCA. Tarkoitit varmaan yllä S-Video- tai komponenttisisääntuloa (RGB/YCrCb)?

- Jussi
 
Re: Re: Kiitos

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mattilaj


RCA on pelkän liittimen/piuhan nimi, ei mikään videosignaali. Komposiittisignaalin liitin mainitsemaasi tykkiin lienee juuri tuo RCA. Tarkoitit varmaan yllä S-Video- tai komponenttisisääntuloa (RGB/YCrCb)?

- Jussi

Aivan ja tuossa kyseisessä tykissä ei ole RCA littimiä, eli keltainen/punainen/valkoinen naaras. Vaan siinä tykissä, hiukan samalla tavalla kuin PS2:en A/V ulostulon liitin, eli aivan omanlainen piuha josta lähtee ulos keltainen hyvin ohut johto jonka päässä on uros rca liitin väriä keltainen.

Ja tämän piuhan kautta oli kuva suhteellisen huono

Tarkoitin sitä että täytyy kokeilla sellaista tykkiä missä on nämä kolme rca standardin sisääntuloa ja tökkästä ps2:sta ulostuleva rca videoliitin kiinni siihen. Ja sellaista tykkiä kokeilin viikonloppuna ja tulos on sama eli kuva ei ole kauhean hyvä. Kuten Kani jo tossa mainitsi niin s-video signaalilla kuva on tyydyttävä joten täytynee hommata s-video johto PS2.een

YodaKo
 
Juu, ei se infocuksen välipiuha komposiitti-kuvaa entisestään huononna. Suuressa kuvassa vain komposiittia ei oikeastaan voi käyttää jos haluaa hyvää kuvanlaatua, tarkkuus ei riitä, värit vuotavat.

Toinen homma on sen komposiitti-piuhan laatu, hyvällä komposiittikaapelilla saa sen näkymään niin hyvin kuin komposiitti-kuva yleensä voi näkyä. Eli esim. 75 ohmista RG-59 koaksiaalikaapelia käyttäen, ne laitteiden mukana tulevat ohuet rca-johdot on ihan surkeat kuvan siirtoon varsinkin paria metriä pidemmillä matkoilla!
 
Tiedä sitten onko tällä mitään merkitystä mutta
itse käytän S-videokaapelia Selecon SVP350+:n kanssa ja
kuva on loistavaakin loistavampi... Kokeilin joskus komposiittia
ja järkyttävää jälkeähän mokoma tuotti.
 
RGB / Seleco

Itse käytän Selecon 400 sarjan tykin kanssa RGB kaapelia joka on ainut jolla kuva kannattaa viedä tykille.
(Saat lisää resoluutiota RBG:llä plus että värit eivät vuoda tms...)

- Pete
 
trabant.dna.fi:stä olen ymmärtänyt, että kannattaa käyttää RGB:n (euronormi) sijasta vielä komponenttivideoliitäntää (component video), jos sellaista tykki syö. Komponenttivideota varten saapi oman piuhan PS2-lisätarvikehyllystä (eri piuha kuin RGN).
 
Ylös Bottom