Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 tuulettimesta

arttq

Member
Onko kukaan teistä vaihtanut PS2 tuuletinta hiljaisempaan ja tehokkaampaan? Itseäni kiinnostaisi tällainen operaatio.
 
Itse tein vähän samanmoisen threadin tässä joku aika takaperin, kun tuo tuuletin on muutenkin kovaääninen ja nyt se vielä vaihtelee nopeuttaan (kovemmaksi tietenkin :() kun asensin nettiadapterin.

Suomeksi: minuakin kiinnostaa kyseinen operaatio? Ei välttämättä tehokkaampi, mutta hiljaisempi? Tietääkö kukaan tuon tuulettimen äänentasoa (dB) tai puhallusmäärää (CFM)?

Jos itse keksit tuolle jotain, niin kerro ihmeessä.
 
Itse en ole tuothon tuulettimen ääneen niin kovin kiinnittänyt huomiota. Ei se minua häiritse laisinkaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan paavi88
Itse en ole tuothon tuulettimen ääneen niin kovin kiinnittänyt huomiota. Ei se minua häiritse laisinkaan.

Ai? Asutko lentokentän tai moottoritien vieressä? :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mmmela
Ai? Asutko lentokentän tai moottoritien vieressä? :)

Kai se johtuu siitä, etten ikinä ajattele oikein tarkoituksella "hakea" sitä ääntä:rolleyes:
 
Tuo Pleikan äänen häiritsevyys nyt on ihan makuasia. Itse vertaan PS2:tani automaattisesti DVD-soittimeen ja siihen verrattuna meteli on VALTAVA. Joten monen muun kaltoin minuakin se hurina häiritsee. Varsinkin kun tietää, että se on äärimmäisen todennäköisesti:
huonon suunnittelun / halvan&huonon tuulettimen / liian suurella kierrosnopeudella toimivan tuulettimen syytä.

Eli ääni on tarpeettoman suuri!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Korbenn
Tuo Pleikan äänen häiritsevyys nyt on ihan makuasia. Itse vertaan PS2:tani automaattisesti DVD-soittimeen ja siihen verrattuna meteli on VALTAVA.

Nimenomaan. Saa olla aika monta kodinkonetta päällä jotta Pleikkarin ääni hukkuu alle.

No okei, kyllä pölynimuri riittää. Tai sähkövatkain. :rolleyes:
 
Aha, Jore jo todennut että PC:n 12V tuulettimet eivät käynnisty, mutta mutta ...

Mietein, että jos tuo antaa automaattisesti 5 volttia, niin joku sellainen 12VDC tuuletin joka jaksaa pyöriä 5V:llä voisi olla paikallaan.

Pitääpä katsoa mitä tuolle voi tehdä...

On kyllä harvinaisen p*ska tuuletin kun jo 5 voltilla pitää noin jumalatonta mekkalaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan paavi88
Itse en ole tuothon tuulettimen ääneen niin kovin kiinnittänyt huomiota. Ei se minua häiritse laisinkaan.

Sama juttu minullakin. Kyllähän sen selvästi kuulee, jos oikein kuunteleen alkaa, mutta nopeasti ääni unohtuu pelin tai elokuvan tuoksinnassa. Ei häiritse.
 
Aivan pebasta toi humina on. Onneksi hommasta selviää vääntämällä volaa av-vahvarista. harvoin niitä aivan hiljaisia kohtia leffassa on.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
Aivan pebasta toi humina on. Onneksi hommasta selviää vääntämällä volaa av-vahvarista. harvoin niitä aivan hiljaisia kohtia leffassa on.
Tätä mä oon aina sanonu; lopettakaa niiden puolalaisten taideleffojen tsiigailu ja vaihtakaa kunnon hollywood-actioniin.
Hmm, saiskohan pian kuitenkin tuota uuden, hiljaisemman mallin tuuletinta varaosana ja sopisko se heittämällä vanhaan romuun...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Rakuuna
Aha, Jore jo todennut että PC:n 12V tuulettimet eivät käynnisty, mutta mutta ...

Pitääpä katsoa mitä tuolle voi tehdä...

Kuten tuossa aikasemmassa threadissa kävi ilmi, niin Jorelta kärähti ilmeisesti pintaliitossulake PS2:sta. Kyllähän sellaisen vaihtaa, *JOS* vaan tietää missäpäin piirilevyä se sijaitsee...

Jos testailet erilaisilla tuulettimilla, niin mittaa ensiksi paljonko tuo alkuperäinen haukkaa virtaa. Sitten pitäis tietty ensin kokeilla jossain muualla paljonko vaihtoehtoinen flekti ottaa virtaa 5v syötöllä.

Ongelmana voi olla se että 12V flekti ei saa aikaan riittävää ilmavirtaa 5V jännitteellä :( Ei siitä katastrofia synny jos ilmankierto ei riitä, mutta käsittääkseni konsoli sammuttaa itsensä jos lämmöt nousee liikaa (eli "thermal shutdown").

Vastaavankokoisia (siis ulkomitoiltaan) löytyy suurimmilta valmistajilta myös 5V jännitteellä. Toinen juttu sitten on onko niitä saatavissa suomalaiselta maahantuojalta.

Täytynee odotella jos uusimman PS2 version hiljaisempaa tuuletinta olis jossain vaiheessa saatavina varaosana. Tosin senkin joutunee tilaamaan tod. näk. ulkomailta, joten kustannuksia tulee lisää.

Toistaiseksi itselläni meluongelma ratkesi kun vaihdoin TV/videa/stereo-hyllykön ja valitsin mallin missä lasiovet. Konsolin tuuletin kierrättää ilmaa, joten parin tunnin pelisessiot ovet kiinni ei ole (vielä) tuottaneet ongelmaa. Fiksuin ratkaisu olisi tietty asennella tuon suljetun kaapin takapaneelin lisätuuletin, mutta ei ole vaan jaksanut askarrella.

Tuulettimen meluongelman syy on se että Sony on valinnut siihen jonkun halvimman mahdollisen mallin nimettömältä valmistajalta. Muovikotelon resonanssit vielä vahvistaa melua, mutta vaikea sitä on eristää kotelon rungosta jo tilanpuutteen vuoksi. Ellei sitten askartele flektiä kotelon ulkopuolelle kumituttien varaan, mutta ei sekään kokonaan melua poista.
 
Mulla ainaki tietokone pitää kovempaa ääntä ku PS2 ja ei sitä pleikkaa sit huomaa ku kaikki tieto kulkee siis PC:n kautta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Snaker
Mulla ainaki tietokone pitää kovempaa ääntä ku PS2 ja ei sitä pleikkaa sit huomaa ku kaikki tieto kulkee siis PC:n kautta.

Niinno, eihän sitä tietenkään huomaa jos PC:kin on suihkumoottorin äänellä varustettu. Mutta oma karkea arvio on että PS2:n ääni on n. 10 kertainen vrt. mun PC, joka on lähes äänetön.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan spacedeep
Kuten tuossa aikasemmassa threadissa kävi ilmi, niin Jorelta kärähti ilmeisesti pintaliitossulake PS2:sta. Kyllähän sellaisen vaihtaa, *JOS* vaan tietää missäpäin piirilevyä se sijaitsee...

Jos testailet erilaisilla tuulettimilla, niin mittaa ensiksi paljonko tuo alkuperäinen haukkaa virtaa. Sitten pitäis tietty ensin kokeilla jossain muualla paljonko vaihtoehtoinen flekti ottaa virtaa 5v syötöllä.

Ongelmana voi olla se että 12V flekti ei saa aikaan riittävää ilmavirtaa 5V jännitteellä :( Ei siitä katastrofia synny jos ilmankierto ei riitä, mutta käsittääkseni konsoli sammuttaa itsensä jos lämmöt nousee liikaa (eli "thermal shutdown").

Vastaavankokoisia (siis ulkomitoiltaan) löytyy suurimmilta valmistajilta myös 5V jännitteellä. Toinen juttu sitten on onko niitä saatavissa suomalaiselta maahantuojalta.

Täytynee odotella jos uusimman PS2 version hiljaisempaa tuuletinta olis jossain vaiheessa saatavina varaosana. Tosin senkin joutunee tilaamaan tod. näk. ulkomailta, joten kustannuksia tulee lisää.

Toistaiseksi itselläni meluongelma ratkesi kun vaihdoin TV/videa/stereo-hyllykön ja valitsin mallin missä lasiovet. Konsolin tuuletin kierrättää ilmaa, joten parin tunnin pelisessiot ovet kiinni ei ole (vielä) tuottaneet ongelmaa. Fiksuin ratkaisu olisi tietty asennella tuon suljetun kaapin takapaneelin lisätuuletin, mutta ei ole vaan jaksanut askarrella.

Tuulettimen meluongelman syy on se että Sony on valinnut siihen jonkun halvimman mahdollisen mallin nimettömältä valmistajalta. Muovikotelon resonanssit vielä vahvistaa melua, mutta vaikea sitä on eristää kotelon rungosta jo tilanpuutteen vuoksi. Ellei sitten askartele flektiä kotelon ulkopuolelle kumituttien varaan, mutta ei sekään kokonaan melua poista.

Kiitos tästä.
Jätämpä siis PS2:n hajottamisen väliin. Mutta kyllä ottaa sitten päähän. No, pitänee itsekkin odotella, kun varmasti seuraat ulkomaisia kauppoja niin laita mulle privaviestiä, jos löytyy tuohon jotain mielenkiintoista, niin tilaat 2 kpl kun itellä ei oo luottokorttia ja pk:t puoliksi!?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Rakuuna
Kiitos tästä.
Jätämpä siis PS2:n hajottamisen väliin. Mutta kyllä ottaa sitten päähän. No, pitänee itsekkin odotella, kun varmasti seuraat ulkomaisia kauppoja niin laita mulle privaviestiä, jos löytyy tuohon jotain mielenkiintoista, niin tilaat 2 kpl kun itellä ei oo luottokorttia ja pk:t puoliksi!?

Jep, täytyypä seurailla jos uudemman mallin tuularia löytyisi jostain pian varaosana.

Kiinnostaisi kommentit miten paljon hiljaisempi uusi PS2 on, jos joku on päässyt jo vertailemaan.
 
Ylös Bottom