Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3 ei tunnista ethernet-johtoa (Thomson TG784, 80710102, NAT-3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iTz_Smuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

iTz_Smuli

New Member
Nyt tuleekin sitten jo haastavampi tapaus.

Elikkäs muuton jälkeen uusi kämppä ja uusi netti. Aluksi meillä siis oli Soneran 10/2, kunnes vaihdettiin se 10/10 ja nyt sitten 100/10. Netti itsessään toimii tietokoneilla, mutta PS3:een en saa enää langallista yhteyttä. Langattoman saan, mutta silloin NAT on tyyppiä 3, ja haluan muutenkin saada langallisen yhteyden (=parempi).

Kun yritän muodostaa langallista yhteyttä, kone joko herjaa, ettei koneeseen ole ollenkaan kiinnitetty nettijohtoa tai sitten jos menen kädellä pitämään johtoa PS3:n takana, tulee tuo otsikossa lukeva virhekoodi (80710102).

Kuitenkin noin pari päivää sitten kävin pelaamassa yhden pelin Bopsissa, joka toimi mainiosti. Eilen illalla kävin pelaamassa pari peliä, jotka molemmat loppuivat puolessa välissä kesken nettiongelman takia. Nyt en pääse enää edes nettiin langallisesti. Nyt olen koko loppuillan, yön ja aamun kamppaillut laitteiden kanssa eikä valoa näy tunnelin päässä.

Modeemina/reitittimenä toimii Thomsonin TG784. Eli periaatteessahan mulla ei oo ollenkaan modeemia, vaan netti otetaan yhdellä piuhalla tuohon WAN paikkaan ja siitä se jakaa sen sitten neljälle ethernet paikalle. Niissä yhteen on yhdistettynä toinen modeemireititin, Thomsonin TG789vn. Tuo oli se alkuperäinen asetelma. Se ei myöskään toimi, vaikka ottaisin tuon TG789vn:n välistä pois ja yhdistäisi suoraan tuohon TG784:ään.

Kysymyksiä:

Miksi PS3 ei tunnista ethernet-johtoa muuten kuin painamalla siitä?
Miksi PS3 ei yhdistä langallisesti nettiin?

Lisätietoa voin antaa lisää, lähinnä olisi kiva tietää ensimmäisenä, että miksei se tunnista johtoa? Olen testannut neljälle eri johdolla, eri rei'issä, olen rebootannu yms shittiä ja olen jopa noita TCD ja UTC paikkoja "avannut" tmv. FAQ:n olen lukenut kolmesti ja soittanut kahdelle eri "expertille", mutta kukaan ei osaa auttaa. Tämä on kuin kasa ongelmajätesontaa, jota ei voi korjata pois ilman vahinkoja. Onko asia näin?

Kiitos mahdollisista avunannoista. ;)

Vastaus: PS3 ei tunnista ethernet- johtoa/80710102/NAT-3

Hyvin yksinkertainen selitys voi olla, että PS3:n ethernet-portti on vioittunut (muuton yhteydessä), eikä ota kunnon kontaktia. Silloin ei bittikään juokse kaapelista läpi.

Toinen selitys on, että sulla on molemmissa laitteissa (sekä reitittimessä että modeemissa) päällä reititys, eli olet kaksinkertaisen NATin takana. Säädä laitteitasi siten, että modeemi on siltaavassa tilassa ja reititys tapahtuu vain reitittimellä.

Komppaan TT:tä, ja lisäyksenä vielä se, että sinulla vaikuttaisi olevan siis "oikea" verkkoyhteys, joka tulee asuntosi oman verkkokaapeloinnin kautta, etkä tarvitse välissä mitään modeemia? Esim. voit vetää piuha suoraan asuntosi sähkökaapin verkkopistokkeesta PC:n verkkokorttiin ja kaikki toimii hyvin?

Hanki kunnollinen reititin. ADSL/kaapelimodeemipurkit ovat yleensä kammottavan alitehoisia 100/10 verkon reitittämiseen, ja ne eivät myöskään sovellu ethernet-WAN:n jakamiseen yleensäkään. Thomsonin laitteet eivät ole luoneet kovinkaan luotettavaa tai laadukasta kuvaa itsestään. Molemmat mainitsemasi laitteet ovat ADSL-modeemeja, joissa on myös reititin toiminnallisuus. Ne eivät kuitenkaan osaa reitittää kunnolla kuvaamasi kaltaista verkkoa, koska niiden WAN-portti on yleensä vain ja ainoastaan ADSL:ä varten, ei normaalia Ethernettiä.

Itse epäilin kahden experttini kanssa juurikin samaa, että ainakin toi ethernet portti on vioittunut, koska kuitenkin langattomasti pääsen nettiin. PS3:han valittaa jatkuvasti tuosta, ettei ethernet-johtoa ole kytketty eli tuonne oikeaan yläreunaan ponnahtaa jatkuvasti tuo teksti, kun PS3:n käynnistää. Varmaankin mennyt siinä vaiheessa rikki, kun laitoin PS3:een liian lyhyen ethernet-johdon, joka sitten pikkasen väänsi johtoa/porttia pohjaan päin. Noh, eikös tuo PS3 mene takuuseen, kun on viime syksynä ostettu? :D

Tilannehan olisi "yksinkertainen"/helppo, jos PS3 ei valittaisi tuosta johdosta ja yhteyden saisi nettiin langallisestikkin. NAT 3:n vaihtaminen NAT 1:een tai 2:een ei pitäisi ainakaan olla vaikeaa. Ainoa pulmahan tässä nyt on se, että uutta reititintä hankkimista tuon TG784:n tilalle estää se, ettei tuo KotiTV toimi muissa reitittimissä. Eli sen on oltava yhdistettynä tuohon, TG784:ään, koska sille on luotu siihen oma linja. Esimerkiksi tuossa TG789vn:ssä tuo digiboxi ei toimi.

hartzu: Juurikin näin. Eli periaatteessa en tarvitse edes modeemia, pelkästään reitittimen. Veljellä on myös tuommoinen Thomsonin modeemireititin, joka antaa hyvällä säkällä sen 60/5. Itsellä tuo näytti muutaman testin perusteella antavan jopa 85/35 (joo, en tajua miten antaa ulos noin paljon), mutta sitten pelkässä netinkin selailussa tuntuu heittelevän tuo nopeus jatkuvasti. Mikäs reititin olisi sitten paras, jos mietitään ihan pelaamisen kannalta? Olen netistä katsellut vähän kaikkialta noita ja hintahaitari on 10-300e ollut noissa. Itselle passeli olisi varmaan budjettia ja tarkoitusta ajatellen semmoinen 35-90e.

Pitää viikonloppuna perehtyä asiaan vielä enemmän, kun molemmat expertit tulevat käymään ja on saanut Ikean reissut yms pois alta. Kuitenkin sitä ennen olisi varmasti parasta käydä vaihtamassa tuo PS3 pois?

iTz_Smuli: En tiedä, miten takuu suhtautuu itse aiheutettuun vikaan. Nordisk Filmin väkikin foorumia seuraa, ja olet nyt periaatteessa julkisesti myöntänyt olleesi myötävaikuttamassa portin vioittumiseen.

Varmaankin mennyt siinä vaiheessa rikki, kun laitoin PS3:een liian lyhyen ethernet-johdon, joka sitten pikkasen väänsi johtoa/porttia pohjaan päin. Noh, eikös tuo PS3 mene takuuseen, kun on viime syksynä ostettu? :D

Tuollainen vika ei välttämättä mene takuuseen, jos se on itseaiheutettu. Periaatteessa tuo on helppo korjata, jos portin liitinten juotokset ovat irronneet.

hankkimista tuon TG784:n tilalle estää se, ettei tuo KotiTV toimi muissa reitittimissä.

Ok, samanlainen handicap siis kuin Elisan Viihteessä, joka vaatii reitittimeltä multicast tuen, jota normaalisti laitteissa ei ole jostain syystä mukana. Tuon takia itse en tule Elisan tai muidenkaan IP-TV ratkaisua hankkimaan ennenkuin tarjovat kunnolliset vaihtoehdot laiteille. Nykyiset nuhapumppulaitteet eivät pysy 100/10 WAN-liikenteessä mukana, eivätkä tue Gigabit-ethernet sisäverkkoa. Itse näe näissä asioissa tee kompromissiä. TV-palvelut tulevat paljon tehokkaammin kaapelista ja verkkoyhteyttä en siihen sotke.

Mikäs reititin olisi sitten paras, jos mietitään ihan pelaamisen kannalta? Olen netistä katsellut vähän kaikkialta noita ja hintahaitari on 10-300e ollut noissa. Itselle passeli olisi varmaan budjettia ja tarkoitusta ajatellen semmoinen 35-90e.

Täältä voi katsoa testituloksia erityisesti reititysnopeuksien osalta (langaton, WAN ja LAN): Wireless / Wi-Fi Performance Comparison Charts ja Router Performance Comparison Charts - WAN to LAN Throughput - SmallNetBuilder

Itse hankin Netgear WNDR3700:n (1GB LAN, 1GB WAN, 802.1N, dual-band dual-radio WLAN) sen reititysnopeuden takia. Maitsemallasi budjetilla ei tehokasta langattoman verkon sisältävää reititintä saa, mutta kun mennään yli 100 euron, niin sitten vaihtoehtoja alkaa olla. Esim. mainitsemani Linksys kustantaa reilut 120 euroa.

iTz_Smuli: En tiedä, miten takuu suhtautuu itse aiheutettuun vikaan. Nordisk Filmin väkikin foorumia seuraa, ja olet nyt periaatteessa julkisesti myöntänyt olleesi myötävaikuttamassa portin vioittumiseen.

Noh, itse koneen mukanahan ei tule ethernet-johtoa, joten sitten olen joutunut itse ostamaan johdon laitteeseen, joka on ollut kaikin puolin asianmukainen. Ohjeessahan ei sanota ethernetin pituudesta mitään eikä niissä myöskään sanota, missä kulmassa sen siellä pitää olla. Johto on ollut portissa ihan oikealla tavalla, se on vain ollut pohjaan päin vinossa. Jos se vääntää portin rikki eikä siitä sanota ohjeissa, on Nordisk Film täysin velvoitettu korvaamaan uuden koneen. Toisekseen, kuten jo aiemmin sanoin, se vääntö on ollut pieni. Sitä ei ole siis väkisin koneeseen tungettu.

On tullut oltua melko paljon noihin kuluttaja-asiamiehiin yhteydessä, joten ihan sama miten porukka siellä suhtautuu tässä tapauksessa, he ovat silti korvausvelvollisia.

Ok, samanlainen handicap siis kuin Elisan Viihteessä, joka vaatii reitittimeltä multicast tuen, jota normaalisti laitteissa ei ole jostain syystä mukana.
Meikun Airport Extremen (vm. 2008) ainoa multicast-asetus tuntuu liittyvän vain WLANiin, mutta silti Viihde toimii varsin hyvin (letkulla). HD-leffojen kanssa on tullut ihan lyhyitä katkoksia muutaman kerran per leffa, mutta syy oli ilmeisesti ihan lähetyspäässä. Ei ole tullut testattua sen jälkeen, kun Elisa ilmoitti löytäneensä ja korjanneensa vian omissa laitteissaan.

Ohjeessahan ei sanota ethernetin pituudesta mitään eikä niissä myöskään sanota, missä kulmassa sen siellä pitää olla.
Tuo nyt menee täysin saivarteluksi IMO. Jos portti on rikottu fyysisesti, ei se ohjekirjan vika voi olla.

Mutta eipä tämä asia minulle kuulu, kunhan vaan varoitin, että NF:n kanssa saatat joutua asiasta kättä vääntämään.

Modeemina/reitittimenä toimii Thomsonin TG784. Eli periaatteessahan mulla ei oo ollenkaan modeemia, vaan netti otetaan yhdellä piuhalla tuohon WAN paikkaan ja siitä se jakaa sen sitten neljälle ethernet paikalle. Niissä yhteen on yhdistettynä toinen modeemireititin, Thomsonin TG789vn. Tuo oli se alkuperäinen asetelma. Se ei myöskään toimi, vaikka ottaisin tuon TG789vn:n välistä pois ja yhdistäisi suoraan tuohon TG784:ään.
Kumpaan Thomsoniin PS3 on siis kytketty? Missä tiloissa (siltaava vs. reitittävä) kumpainenkin Thomson on?

Kumpaan Thomsoniin PS3 on siis kytketty? Missä tiloissa (siltaava vs. reitittävä) kumpainenkin Thomson on?

Tällä hetkellä tuo Thomson TG784 on pelkästään seinässä kiinni ja toimii reitittävänä. Toinen ei ole enää edes kiinni. Oli johdot silti miten päin tahansa, on NAT aina 3.

Onko totta, että NF:n asiakaspalvelu maksaa euron minuutilta? Huh huh mitä paskaa.

iTz_Smuli: NAT-3:een auttaa ihan verkko-FAQin kanssa reitittimen asetuksien säätö, ellei palveluntarjoajalla ole omaa pakko-NATia.

PlayStation-tuen puhelut maksavat ongelma-FAQissakin mainittujen minuuttiveloitusten verran.

iTz_Smuli: NAT-3:een auttaa ihan verkko-FAQin kanssa reitittimen asetuksien säätö, ellei palveluntarjoajalla ole omaa pakko-NATia.

PlayStation-tuen puhelut maksavat ongelma-FAQissakin mainittujen minuuttiveloitusten verran.

Jees, ongelma FAQistahan nuo yhteystiedot löysinkin. Eli minuutille tulee hintaa melkein juurikin se euro, kun lisää kaikki kulut. Sähköpostia voisi lähettää, mutta toisaalta ei huvita odottaa syksyyn asti, että saa ensimmäisen yhteyden oton heiltä. Mitä nyt googletin ja luin näyttää vahvasti siltä, että NF on melko surkee lafka.

NAT ei siis ole ongelma ainakaan tällä hetkellä. Aluksi pitäisi saada kone langallisesti nettiin. Toisaalta, mitäs tuo pakko-NAT sitten tarkoittaa?

iTz_Smuli: Tarkoittaa PS3:n osalta sitä, että verkkopeleissä tulee olemaan ongelmia, vaikka omien verkkolaitteiden asetukset olisivat täysin kunnossa. Eli palveluntarjoajalla on oma NAT käytössä, jonka vuoksi PS3 näyttää NAT-tyypiksi. 3:a, ja pelien verkko-ominaisuudet toimivat varsin vaihtelevasti.

Väliaikatieto:

Uusi reititin ostettu, ethernet-johto ei vieläkään toimi PS3:ssa. Vika on siis lähes pakosta PS3:ssa tai epätodennäköisesti koko meidän netissä. Noh, vielä illemmalla testiä kaverin luona, josko siellä toimisi.

Takuuasiaa tuli myös kyseltyä. Normaalikäytössä, jos kone menee rikki, on sen mentävä takuuseen, jos takuuta on jäljellä. Myöskin takuuajan jälkeen se saattaa olla vielä madollista saada ilmaiseen huoltoon, riippuen tilanteesta. Joka tapauksessa 350e-650e laite ei saa mennä paskaksi normaalikäytössä. Eli johdon saa ottaa joka päivä 100 kertaa pois ja laittaa takaisin, ei se portti voi siitä mennä rikki. Näin siis muutama tekniikkakauppa vastasi. Eri asia, jos sen johdon hakkaa vasaralla kiinni koneeseen 100 kertaa päivässä. :)

Vastaus: PS3 ei tunnista ethernet-johtoa (Thomson TG784, 80710102, NAT-3)

Jees satasen reititin ja ruuvien tiukentaminen vei ongelman pois ja PS3 toimii kuten pitääkin. Muistin juuri, että koneessa on tosiaan 3 vuoden vakuutus. EI tarvitse NordicFilmsin urpojen kanssa olla tekemisissä. Joka tapauksessa paska lafka, varmasti teen kuluttujasuojamiehen kautta valituksen. Vuoden takuu ei ole asiallista tälläisellä vehkeelle, eikä myöskään asiaton asiakaspalvelu, joka maksaa paljon eikä vastaa koskaan.

Vaikkei heihin tarvinnut olla yhteydessä (olin, maksoin, mutten saanut yhteyttä), tulen tekemään kaikkeni, että lafka oppii kunnioittamaan asiakkaita. :)

PS. Muillekin tiedoksi, muutamasta lähteestä varmistettu, että normaalikäytössä kone menee takuuseen jos menee rikki, vaikka konsolifin yrittikin leimata minut syylliseksi. Hieno homma meille maksaville asiakkaille. :o

Vuoden takuu ei ole asiallista tälläisellä vehkeelle, eikä myöskään asiaton asiakaspalvelu, joka maksaa paljon eikä vastaa koskaan.
Vuoden takuun jälkeen jatkuu vielä virhevastuu, jonka pituutta ei ole tarkkaan määritelty. Vanhin tietämäni ilmaiseksi takuuvaihdettu PS3 oli iältään jo 3 v 3 kk.

PS. Muillekin tiedoksi, muutamasta lähteestä varmistettu, että normaalikäytössä kone menee takuuseen jos menee rikki, vaikka konsolifin yrittikin leimata minut syylliseksi.
Ei ollut tarkoitus leimata syylliseksi, vaan ainoastaan huomauttaa siitä, että PS3:n takuu ei korvaa itseaiheutettuja vahinkoja.

terve.

En viitsinyt aloittaa uutta uutta ketjua kysymystäni varten niin ajattelin tähän perään lisätä.
Elikkäs pleikkari on ollut kiinni ethernet piuhalla telewell TW-EA510 v3 boksissa, ja netti on toiminut hyvin.
pienien ongelmien jälkeen bad company 2:ssa googlesta lueskelin miksi minut heitetään hetken päästä serveriltä pois, ja siellä luki että pleikkari DMZ tilaan.
Sitten vähän päästä kikkailtuani kokeilin asettaa pleikkarin netin asetuksista, valiten ethernet yhteyden, mutta herjaa yllätyksekseni että "kytke ethernet kaapeli" :O

olipas vaikeesti selitetty, mutta toivottavasti saitte selvää :rolleyes:
ihmetyttää kun en missään vaiheessa koskenut koko piuhaan, mutta toivottavasti asia selviää.

pienien ongelmien jälkeen bad company 2:ssa googlesta lueskelin miksi minut heitetään hetken päästä serveriltä pois, ja siellä luki että pleikkari DMZ tilaan.
DMZ-ominaisuutta ei voi kytkeä PS3:n verkkoasetuksista, vaan sen voi tehdä ainoastaan reitittimeltä. Ole hyvä ja lue verkko-FAQ.

Minulla on sama ongelma, eli langallisesti en PS3:lla nettiin ole päässyt ikinä. Yritykset kaatuvat aina siihen että IP-osoitteen noutaminen aikakatkaistaan.
Langattomasti toimii kyllä oikein hyvin ja signaalivahvuudeksi PS3 ilmoittaa 100%, mutta uskomus olisi että langallisesti se toimisi vieläkin paremmin, jos vain saisi yhteyden muodostettua.
Modeemina on A-Link RoadRunner 44E ja reitittimenä D-Link DI-524UP
Tietokone löytää kyllä tiensä nettiin saman setupin läpi, mutta PS3 on kuin ei näkisi koko verkon olemassa oloa.
Ethernet-portti ainakin on toimiva, koska sitä kautta on tiedonkuljetustyökalulla siirretty vanhan pleikkarin tiedot tähän nykyiseen.

Kysyn nyt tässä ketjussa.. Eli millainen verkkokaapeli kannattaa ostaa? Siis joku rj45 senhän pitää olla, mutta huomasin, että myydään Cat 6a UTP, CAT 6 FTP, CAt 5 FTP jne.. Mikähän noista nyt pitäs ostaa?

Ylös Bottom