Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3 ja Linux

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS3 ja Linux

Nisupulla sanoi:
Itse näen tämän mukavana haasteena ja rikastuttavana lisänä pleikkarin kylkeen. Eipä tuo nyt olisi pahitteeksi hankkia osaamista tältä osastolta, kun se tähän mennessä on laskuuden takia jäänyt tekemättä :)

Omalla kohdallani tämä ainakin vielä toistaiseksi hyvinkin lupaavalta vaikuttava Linux-tuki on se PS3:n tappajasovellus, jota ilman konsolin hankkiminen ainakaan julkaisun aikaan tuskin tuntuisi perustellulta.

Jos Linux-käyttöä ei ole pahasti rampautettu, PS3:sta saa viriteltyä olohuoneen puolelle näppärän multimediakoneen (vaikkakaan ei ehkä ihan täysipainoista työasemaa). Näin laite tarjoaa rahalle paljon parempaa vastinetta kuin lähinnä mahdollisen tulevan potentiaalin voimalla mielikuvamarkkinoitu pelkkä pelikone.
 
Vastaus: PS3 ja Linux

Pibe sanoi:
Juu, no voisikohan tuon Linux-jutun myötä tulla ongelmia? Meinaan esim. virusturva, ja jos sellainen tulee, sen tehojen vienti ja vaikutus muihin peleihin?

En ole innostunut Linuxjutuista ollenkaan, aivan turhaa imo.
Siitä voi olla täysin varma että Linuxia ei koskaan käytetä pelien kanssa, ja yleensäkin bootataan vain kun käyttäjä sen haluaa bootata. Siitä ei koskaan tule käyttöjärjestelmää joka on päällä aina, vaan se olisi enemmän harrastelijalelu johon bootataan silloin kun siltä tuntuu. Ajattele mitä tahansa tietokonetta, johon on laitettu kaksi käyttöjärjestelmää rinnakkain (esim. Windowsin rinnalle Linux, tai MacOSin rinnalle Windows), yleensä toinen on pääasialliseen käyttöön ja toinen johonkin yksittäiseen käyttöön tai sitten vain säätöleluksi.

Samantyylistä virusturvaa kuin Windowsissa ei ole ja varmasti ei tulekaan, sellaiselle ei ole kovin suurta tarvetta eikä Windows-tyylisiä viruksia yksinkertaisesti ole. Linuxin tietoturvaongelmat ovat yleensä enemmänkin reikäisiä ohjelmia, jotka nekin yleensä vaativat jo valmiiksi pääsyn koneelle, ja user error -linjaa kuten troijalaisia tai hölmöilyä tietentahtoen.

Ja tietysti PS3 on erityisesti prosessoriarkkitehtuuriltaan aivan erilainen kuin PC, eli PC-Linuxin ja PS3-Linuxin ohjelmat eivät ole keskenään yhteensopivia ilman uudelleen kääntämistä. Yksi merkittävä sivuvaikutus tässä on se, että esim. video-codecit, jotka toistetaan Linuxissa käyttäen Windowsin purkukirjastoja, eivät toimi.

Siinä missä innostuin PS2-Linuxista ei tämä oikein saa syttymään. PS3-Linuxista puuttuu näillä näkymin kokonaan se asia joka teki PS2-Linuxista niin kiinnostavan, eli tarkka dokumentaatio laitteen raudasta. PS2-Linuxin mukana tuli IOP:n ja SPU:n dokumentteja lukuunottamatta käytännössä kaikki PS2:n ohjelmointidokumentaatio jonka pelikehittäjätkin saavat. Kaupasta saa paremmin olohuone-Linuxiksi sopivia koneita, ja jos ei aivan pienintä kokoa halua eivät ne edes maksa mahdottomia. PS3:n kokoon sitten mahtuu jo melkoisen huokeakin kone.

Toisaalta uskon PS3:lla olevan mukana joitakin samoja juttuja kuin PS2:lla, eli raudan päällä on jokin ylimääräinen abstraktiokerros ettei Linux-käyttäjiä päästetä aivan suoraan alimpiin tasoihin kiinni. Näin suojellaan laitetta erilaisilta hakkeroinneilta alkaen aluekoodikierroista ja warejen boottaamisista, jotka olisivat naurettavan triviaaleja jos laitteeseen pääsisi esteettä suoraan kiinni.
 
Vastaus: PS3 ja Linux

Kiitos vastauksesta sph, selvensi melkein kaiken mitä halusin tietää...
 
Vastaus: PS3 ja Linux

sph sanoi:
Kaupasta saa paremmin olohuone-Linuxiksi sopivia koneita, ja jos ei aivan pienintä kokoa halua eivät ne edes maksa mahdottomia. PS3:n kokoon sitten mahtuu jo melkoisen huokeakin kone.

500-600 eurolla saa aika nihkeästi media center pc:n joka kykenee toistamaan 720p/1080p materiaalia, wlan, suht pieni koko, bluray (tai hd-dvd) ja on hiljainen. Media Centeriksi PS3 hinta on hyvä, mutta pelkkään pelailuun laite on kallis...

PS3 on valmis paketti jossa oletettavasti kaikki ominaisuudet ovat myös linuxin puolella käytössä ja on heidän työnsä hoitaa asiat niin, että ne toimivat. (vrt. xbmc ja xbox) Oman linux htpc:n kasaava joutuu huomioimaan komponenttien valinnassa mahdolliset epäyhteensopivuudet ja selvittämään vastaantulevat ongelmat itse.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3 ja Linux

Smirre sanoi:
500-600 eurolla saa aika nihkeästi media center pc:n joka kykenee toistamaan 720p/1080p materiaalia, wlan, suht pieni koko, bluray (tai hd-dvd) ja on hiljainen. Media Centeriksi PS3 hinta on hyvä, mutta pelkkään pelailuun laite on kallis...
Tekisi mieleni sanoa Mac Mini :-)

Se on tietysti totta, että jos ehdottomasti haluaa BD:n tai HD-DVD:n ei kilpailukykyistä hintaa löydy, sen verran paljon Sony suostuu ottamaan persnettoa. Minusta aika ei vaan ole kypsä kummallekaan leffakäytössä, minkä näkee hyvin varhaisten julkaisujen masteroinnin tasottomuudesta, datakäyttö sitten asia erikseen.

PS3 on valmis paketti jossa oletettavasti kaikki ominaisuudet ovat myös linuxin puolella käytössä ja on heidän työnsä hoitaa asiat niin, että ne toimivat. (vrt. xbmc ja xbox) Oman linux htpc:n kasaava joutuu huomioimaan komponenttien valinnassa mahdolliset epäyhteensopivuudet ja selvittämään vastaantulevat ongelmat itse.
Aika pitkälle oletettu, ja minä en millään usko että kaikki toimii läheskään mallikelpoisesti, tai että kaikki olisi kunnolla tuettuna, tai että kaikkeen olisi yleensä edes niin suora pääsy että saisi joihinkin asioihin riittävän suorituskyvyn. Sen lisäksi jonkun pitää ensin tehdä ne softat tai portata muilta alustoilta, ei XBMC:kään tyhjästä tullut. Esim. PS2:n Linuxin kernel oli hyvin buginen, puutteellinen ja ennen kaikkea vanha ennen kuin harrastajat korjailivat sitä ja porttasivat uudemman version. Tiedän kuulostavani negatiiviselta, mutta olen ollut tekemisissä niin monen erilaisen ohjelmointialustan ja alustaporttauksen kanssa että odotukseni loppukäyttäjävalmiin tuotteen suhteen eivät ole kovin korkealla. Jos PS3:n Linux todella on edes puoliksi niin avoin kuin kaikki tuntuvat odottavan niin tilanne kyllä korjaantuu ehkä jo vuodessa.
 
Vastaus: PS3 ja Linux

sph sanoi:
Tekisi mieleni sanoa Mac Mini :-)

Aika pitkälle oletettu, ja minä en millään usko että kaikki toimii läheskään mallikelpoisesti, tai että kaikki olisi kunnolla tuettuna, tai että kaikkeen olisi yleensä edes niin suora pääsy että saisi joihinkin asioihin riittävän suorituskyvyn. Sen lisäksi jonkun pitää ensin tehdä ne softat tai portata muilta alustoilta, ei XBMC:kään tyhjästä tullut. Esim. PS2:n Linuxin kernel oli hyvin buginen, puutteellinen ja ennen kaikkea vanha ennen kuin harrastajat korjailivat sitä ja porttasivat uudemman version. Tiedän kuulostavani negatiiviselta, mutta olen ollut tekemisissä niin monen erilaisen ohjelmointialustan ja alustaporttauksen kanssa että odotukseni loppukäyttäjävalmiin tuotteen suhteen eivät ole kovin korkealla. Jos PS3:n Linux todella on edes puoliksi niin avoin kuin kaikki tuntuvat odottavan niin tilanne kyllä korjaantuu ehkä jo vuodessa.

Mac Mini on tiedossa ja mahdollinen kova paketti joulupukin säkkiin ;) Riittääkö Minissä puhti pyörittämään 1080p videomateriaalia? Joop itse tehtyjen BD-levyjen käyttöä varten tuota BluRay asemaa tulisi käytettyä. Applehan on jopa BD-tukija. Milloinhan mahtaavat ympätä asemat koneisiinsa.

Totta, liian pessimistinen ei näissä asioissa voi olla. Kirjoitin sillä oletuksella, että homma toimisi kuten mielikuvissa (mitä ei tapahdu...). Media Playerit tulevat varmasti aika nopeasti. PS2 Linuxista en tiedä mitään, niillä koneen tehoilla kiinnostus oli pakkasen puolella. :)
 
Vastaus: PS3 ja Linux

Linuxin installointi ohjeita Copyright © 2006 Sony Corp.
Sen vähän mitä vilkaisin niin näyttää tosi hyvältä, ohjeissa käytetään esimerkkinä fedora corea, mutta mikä tahansa ppc-pohjainen jakelu pitäisi toimia ainakin tämän uutisen mukaan. Heti tuli mieleen aika paljon ohjelmia/pelejä/emulaattoreita joita olisi hauska käyttää pleikarilla :D Netistä näyttää löytyvän vain tosi vähän tietoa ps3 linux kokeiluista, ilmeisesti ei kukaan pingviinimies ole saanut vielä laitetta käsiinsä :)
 
Vastaus: PS3 ja Linux

Vaikuttaa vielä mielenkiintoisemmalta kuin viimeksi, jokohan Cell-optimoidun Debianin kehitys on aloitettu? Jokatapauksessa identtinen rauta tulee olemaan positiivinen asia, kuten kaikkea softakehitystä silmälläpitäen. Ja olen vakuuttunut, että nuo "rautavaihdoksen" myötä menetettävät jutut korjataa softalla. Pian.

E: Tajusin vasta nyt mitä PS3 voi antaa Xgl/Compiz:ille. Miksi, oi miksi Sony kiusaa minua hienouksilla joihin ei kertakaikkiaan ole varaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3 ja Linux

Aikas rautakangesta väännetyltä (kiitos Nisupulla, sinultahan tämän opin?) tuo ohje vaikutti. En itse asiassa jaksanut sitä edes kovin pitkälle lukea, heti alkuun alkoi ihmetyttää miten monta copyright- ja trademarksymbolia asennusohje vaatii. Luultavasti Sony on kuitenkin hoitanut hommansa kunnolla, ja asentaakseen tarvii vain iskeä asennuslevy sisään ja valita "Boottaa optiselta levyltä/ muistikortilta/ whatever", käyttää sitten jakelun omaa asennusohjelmaa - ihan niinkuin kaikissa (muissakin?) kelpo laitteissa.
 
Vastaus: PS3 ja Linux

Oliver sanoi:
Tuohan on tosiaan vain ajan kysymys ja Sonyn puolesta portti on auki: http://www.playstation.com/ps3-openplatform/manual.html
Nykyiset ohjeet ovat minun käsittääkseni powerpc-pojaisen linux-jakelun asentamiseksi pleikkarille, kunhan saadaan muutamia pleikkarille tarkoitettu jakelu päästään varmasti parin klikkauksen asennukseen, koska kyse on kerran yhtenäisestä raudasta. sanotaan vaikka niin että julkaisupelit eivät ainakaan vielä hirveästi innosta, mutta tämä linux-homma tekee konsolista pakko-ostoksen... ensimmäistä kertaa käyttäjillä on vapaus valita laillisesti mitä käyttöjärjestelmää ja ohjelmia konsolissaan ajavat :D
 
Vastaus: PS3 ja Linux

Siinä on liikaa vain tuo "Sinne meni" lopussa.

E: Pirun kauan se käynnistyi. Itse en jaksaisi odottaa noin kauaa. Lisäksi jäi hämäämään miksi kaveri kirjautui sisään roottina?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom