Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3:n kiintolevyt (Lue FAQ: PlayStation 3:n kiintolevyt ja varmuuskopiointi ensin!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS3:n kiintolevyt (Lue FAQ: PlayStation 3:n kiintolevyt ja varmuuskopiointi

Jospa tässä omankin kokemukseni jakaisin kun uusia kiintiksen vaihtajia tuntuu riittävän. Itse sanoisin että jos ei lisätilalle oikeasti ole tarvetta, ei rumbaan kannata ryhtyä. Ihan pässinselvää tuo vaihto ei ole. Itsellä oli 40-gigainen versio, joten vaihdolle tuli aika nopeasti tarvetta.

Ensiksi laitoin Verkkokaupasta tilaukseen WD:n 250-gigaisen 16 megan kaakulla ja 7200 rpm versiona. Ilmeni kuitenkin saatavuusongelmia, joten vaihdoin tilauksen 320-gigaiseen, jota oli varastosta heti saatavilla. Varmuuskopiota varten tilasin samalla LaCien 60-gigaisen siistin ja pienen ulkoisen kovon.

Paketti saapui tänään illansuussa kuumeisen odotuksen jälkeen. Ensiksi tyrkkäsin ulkoisen kovon kiinni läppäriin ja totesin sen olevan valmiiksi FAT32-muodossa, joten heitin sen kiinni pleikkariin ja laitoin varmuuskopion latautumaan. Kolme varttia myöhemmin kopio oli valmis, joten pleikkarista luukku auki ja kovo irroitettavaksi. Sininen ruuvi lähti kivuitta, ja levy kelkkoineen tuli siististi ulos. Ei muuten tarvinnut liikuttaa sivusuunnassa kuten FAQ:n mallivideossa tapahtuu. Kelkan neljästä ruuvista viimeinen ei halunnut lähteä suosiolla. Naapurikorttelissa sijaitsevasta Clas Ohlsonista olin hakenut melkoisen kasan erilaisia ruuvareita, mutta monen monta kokeiltuani sopivaa ei silti löytynyt, ja ruuvin kanta oli jo hyvän matkaa pilalla. Hämmentävän pehmeää materiaalia, sillä eivät ne ruuvaritkaan lopulta kovin lujaa materiaalia olleet. Kokeilin myös pihdeillä, ja varoiksi hain Clasulta vielä parit uudet pihditkin, mutta ruuvi ei lähtenyt. Myöskään Clasun ystävällinen asiakaspalvelija ei ruuvia yrityksistä huolimatta irti saanut, vaan suositteli lopuksi porakonetta. Itku meinasi isolta ihmiseltä päästä.

Tilanteeseen tuskastuneena vääntelin kiintolevyä kelkassa ja mietin lähdenkö sitä väkisin irti repimään. Takaisin kotiin, ja vielä yksi yritys ruuvarilla. Väkisin vääntely oli sen verran ruuvia saanut liikkeelle, että nyt se irtosi helposti. Vielä piti kelkkaa hieman oikaista vääntelyn jäljiltä, ennen kuin uuden kiintiksen laitoin paikoilleen. Mekaanisesti uusi kiintis meni kivuitta paikoilleen.

Sitten koneeseen virta päälle. Kone vaati käyttöjärjestelmän päivityksen, ja onneksi olin varautunut ja ladannut sen tikulle jo eilen. Siispä päivitys menemään. Käyttöjärjestelmän päivityksen jälkeen kone käynnistyi ja kaikki omat asetukset olivat hukassa. Vastailin pakollisiin että pääsin suorittamaan varmuuskopion palautusta. Homma bueno, reilut puoli tuntia odottelua ja kun Simpsoneiden lomasta vilkaisin mitä koneelle kuuluu, ruudussa luki että palautusta ei voitu suorittaa ja että laite käynnistetään uudelleen. Latauspalkki oli kuitenkin taustalla mennyt loppuu asti. Tuska alkoi taas iskeä. Uusi yritys, ja sama lopputulos. Koneen uudelleen käynnistyessä se myös mainitsi jotain jostain uudelleenrakentamisesta, ja mieleeni muistui joku täältä lukemani maininta että moinen saattaisi viitata kiintolevyongelmaan. Annoin siis olla palautuksen kanssa, ja kokeilin käynnistää koneen uudelleen. Ei uudelleenrakentamisia. Luojan kiitos.

Lopputuloksena palautus onnistui niin, että pelitallennukset ja storesta lataamani teemat löytyivät, mutta pelit täytyy asentaa uudelleen, samaten storesta ostetut pelien lisäosat, ja kaikki omat asetukset pitää säätää yksitellen kohdalleen. Onneksi Storesta löytyy tiedot tehdyistä ostoista, eli ei tarvitse uudelleen maksaa.

Yhteenvetona voisi sanoa että pehmeät ja ylitiukalle kiristetyt ruuvit levykelkassa olivat silkkaa **ttuilua ja ohjelmallisesti systeemi ei toiminut toivotusti. Kerrassaan hyvä maku jäi siis suuhun. Huomenna ryhdyn asentelemaan hyllystä löytyviä pelejä uudelleen ja koetan ensimmäistä kertaa miten laite toistaa kiintolevylle tallennettavaa sisältöä. Tilasta ei nyt pitäisi olla kiinni. Saa nähdä toimiiko laite.

edit: kirjoitusvirheitä korjailin.

Vastaus: PS3:n kiintolevyt (Lue FAQ: PlayStation 3:n kiintolevyt ja varmuuskopiointi

Kelkan neljästä ruuvista viimeinen ei halunnut lähteä suosiolla. Naapurikorttelissa sijaitsevasta Clas Ohlsonista olin hakenut melkoisen kasan erilaisia ruuvareita, mutta monen monta kokeiltuani sopivaa ei silti löytynyt, ja ruuvin kanta oli jo hyvän matkaa pilalla.

En voi tätä liikaa korostaa, käyttäkää tosiaan oikeanlaisia ruuvimeisseleitä, niin ruuvit aukevat ilman mitään ongelmaa, esim. tämä Bilteman sarja tai muu vastaava soveltuu hyvin. Tiukassa ruuvit toki ovat, mutta oikealla työkalulla aukeaa ilman väkivaltaa.

Valitettavaa tuo palautuksen epäonnistuminen, en muista aiemmin tuollaisesta kuulleeni.

Itse olen tehnyt kaksi levynvaihtoa kahteen eri PS3:een (60GB Mark I ja 80GB) ja molempiin meni sisälle WD Scorpio 320GB 5400rpm ja molemmissa kaikki sujui ongelmitta.

Juu, hetkeäkään en epäile etteikö olisi oikealla ruuvarilla onnistunut, mutta kokeilemieni noin kymmenen joukosta ei sellaista löytynyt. Ja oli siis isoa ja pientä ruuvaria, ristiä ja talttaa. Pakko kyllä sanoa että raivostuttava tapaus oli, kun vain yksi ruuvi pisti niin pahasti vastaan, ja selkeästi ylikireällä oli. Voisin väittää ettei tuollaisen kiintolevyn aloillaan pitelyyn muutenkaan kauheasti voimaa vaadita tuolla koneen sisuksissa :)

Ihmetyttää kyllä että mikä mahtoi palautuksessa mennä vikaan. Toivottavasti ei mene yöunet kun odotan että pääsen huomenna pelejä asentelemaan ja ennen kaikkea jännitän että toimiiko kone nyt niin kuin pitäisi :cool:

edit taas: tulee muuten pirusti kirjoitusvirheitä. Ehkä tässä on tullut otettua jo riittävästi pohjia, voisi siirtyä kohtapuoliin yökerhon tunnelmaan ja yrittää unohtaa nykyaikaisten pelikonsolien mukanaan tuomat tuskat :D

Itse aukaisin ruuvit seuraavan sarjan pienimmällä ruuvarilla. Bilteman 6,5 ruuvisarja
Ruuvien kääntelyssä ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia, vaikka kiisselinsyöjän sormet omaankin.

Itse ostin vaihtolevyksi Buffalon 320gb Ministation 2:sen 70:lla. Sisällä ei muuten ollut Western Digitalin kovoa, vaan Samsungin Spinpoint 5400rpm/8Mt. Buffalon levy PS3:een ja PS3:n 40Gb levy Buffaloon. Buffalon kuori pikkaisen ryppyili vastaan, mutta ei mennyt rikki vaikka väkivalloin joutui aukaisemaan. Sisäruuvit auki ja SATA-liitin varovaisesti liuttamalla irti, jonka jälkeen kovo mustan paholaisen syöveriin.

Offtopic starts...
40Gb levy loppuu helposti peliasennuksien ja demojen takia helposti.
Uudella sisäisellä kovolla ajattelin, että nytpä tulee hyödynnettyä levytilaa valokuville, musiikille ja videoille.

Eipä tullut.

Musiikkia ei mielestäni kannata sisäiselle kiintolevylle laittaa. PS3:n kansiojärjestelmä ja musiikin hallinta&soitto on mielestäni niin huono, että ei kannata.
Videoissa ei toimi tekstit muuten kuin polttamalla kuvaan ja sama kansio-ongelma vaivaa kuten musiikissa. Ei kiinnosta alkaa täyttelemään albumitietoja.
Valokuvat ovat jossain määrin järkevä laittaa PS3:n sisään, koska jaon saa kuitenkin kuukausitasolle, joka on riittävä itselleni, vaikka valokuvia on noin 6000-7000kpl. Tuotakaan ei saa paremmaksi millään toisella lajittelulla ilman järjetöntä työmäärää.

Ihmettelen, miksi asiaa ei ole enemmän kommentoitu? Jos itselläni ei olisi ollut kova tarve nimeenomaan saada varmuuden vuoksi lisätilaa pelejä ja demoja varten, niin en olisi ikinä laittanut sisäistä kovoa.
Ulkoisen kovon kautta saa valokuvia katsottua tietokoneella (kameraohjelmalla) määritetyllä kansiorakenteella (esim. pvm) helposti. Musiikki kannattaa toistaa tietokoneella jollain järkevällä ohjelmalla (winamp jne.) ja leffat PS3Mediaserverillä, koska saa tekstit ja kansiorakenteet mukaan. Joutuu siis pitämään tietokonetta päällä.
...Offtopic ends

Aiheen vierestä vielä vinkkinä kaikille ruuvarikauppaan lähtijöille. Vielä pari kk sitten Maxeissa myytiin suurta erää mikroruuvarisarjaa euron hintaan. Kyse on juuri tuota bilteman settiä vastaavasta sarjasta.

Oliskos Jyväskylän suunnalla sellaista henkilöä, kuka olisi jo vaihdon tehnyt ja osaisi tehdä sen uudestaan. Hajoittamatta mun ps3:sta tietty :)

Jonkunlaista kipukorvausta voi neuvotella maksettavan.
Ite ei oikein uskalla alkaa säätämään noiden varmuuskopioiden yms. kanssa, hajoo kuitenkin kaikki laitteet mikrosta alkaen kun alan ps3 kovoa vaihtaa:D

Edit: Nyt 60gb ja 500gb himottaisi PlayTV:n takia(ostolistalla)

minulla on western digital 500gb playtv takia tuli ostettua noin iso. ärsyttää ku pelaa cod4 niin kuulostaa siltä ku joku laittais kleikan ku se lataasee tietoo kuuluu välil aina digy lol

Jos täällä on lottovoittajia, jotka haluavat Pleikalleen vain parasta: 1 teratavun SSD-kiintolevy. Hinnasta ei ole mitään tietoa, mutta eiköhän tuo yhden henkilöauton verran varmaan tule maksamaan. :P

Jahas, taitaa olla edessä uuden kiintolevyn osto. Joutu meinaan poistaa äsken Prologuen asennuksen 6gigaa, jotta mahtuis skaten demo levylle. Muita demojakaan ei ole. Ainoastaan HVB ja Wipeout HD, mutta ne onkin kokopelejä.

Eli suositelkaas mulle jotain 160-300gb kohtuuhintaista kiintolevyä vaikka jostain verkkokauppa.comista, josta se olis helppo tilata. Nuo pelitallennukset ilmeisesti siirtyy sitten PSN-käyttiksen mukana uuteen kovoon?

Nuo pelitallennukset ilmeisesti siirtyy sitten PSN-käyttiksen mukana uuteen kovoon?

Pelitallennukset sinun on itse otettava talteen ja siirrettävä sitten uudelle kovalevylle.

Ja tämä kovalevy on ilmeisesti ollut suosittu tässä ketjussa.

Eli suositelkaas mulle jotain 160-300gb kohtuuhintaista kiintolevyä vaikka jostain verkkokauppa.comista, josta se olis helppo tilata. Nuo pelitallennukset ilmeisesti siirtyy sitten PSN-käyttiksen mukana uuteen kovoon?

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=27297

Itse suosittelen tuota ^ .Itselläni on juuri tuo käytössä. Eikä ole mikään kallis.

Eilen tuli vaihdettua WD:n 320gb scorpio black sisään. Sujui FAQ:in neuvoilla vaivatta ja aikaa varsinaiseen vaihtoon meni noin 2 min. Aavistuksen nopeammalta kovolta vaikuttaa (juurikin se n. 10-15%) kuin alkuperäinen.

Nyt tarviisin apua ulkoisen kovalevyn hankinnan suhteen mulla on tiettyjä kriteerejä jotka haluasin tuotteen täyttävän.

Ulkoinen USB kovalevy ilman erillistä virtalähdettä
Musta, varmasti tiedätte miksi =)
Mielellään 500 gigaa tai tera jos ei muu auta
Hinta 100-150 ekee
Nopea tiedonsiirto, ei mitään viimevuoden tekniikkaa

Oon katellu jo joitain malleja mutta eipä oo paljon tietoa noista joten en haluais ostaa sikaa säkissä.

Kiitti jo valmiiks auttaneille.

Edit:

Tätä mallia oon katellu tästä oli varmaan täälläkin joskus puhetta, että jos tykkää niin tosta voi muutaman ruuvin irrottamisen jälkeen jopa vaihtaa kiintolevyt päikseen PS3: kiintolevyn kanssa ja eikun kuoret takaisin kiinni ja sillä hyvä. Mitäs ootte mieltä tosta onko kannattava ostos?

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=20529

Viimeksi muokannut moderaattori:

Tätä mallia oon katellu tästä oli varmaan täälläkin joskus puhetta, että jos tykkää niin tosta voi muutaman ruuvin irrottamisen jälkeen jopa vaihtaa kiintolevyt päikseen PS3: kiintolevyn kanssa ja eikun kuoret takaisin kiinni ja sillä hyvä. Mitäs ootte mieltä tosta onko kannattava ostos?
Tuo vastaa speksejäsi, ja siitä voi tosiaan ottaa tarvittaessa limpun Pleikan sisäiseksi kiintolevyksi. Eli jos et muualta halvemmalla löydä, mitäpä sitä suotta enempiä etsimään. :)

Tuo vastaa speksejäsi, ja siitä voi tosiaan ottaa tarvittaessa limpun Pleikan sisäiseksi kiintolevyksi. Eli jos et muualta halvemmalla löydä, mitäpä sitä suotta enempiä etsimään. :)

Kiitoksia erittäin paljon nopeasta vastauksesta nyt meni kovo ostoon =)

Hei. Vaihoin uuden kovalevyn ohjeiden mukaisesti ja kaikki meni ihan hyvin mutta mutta ... Mistähän johtuu nykiminen (peli jämähtää hetkeksi paikalleen) ja pieni "vinkahtelu" kun kovalevyltä ladataan tietoa. Kovalevy on SEAGATE, 2.5" MOMENTUS 3 160GB ATA / 100 5400RPM (ST9160821A) . Testasin myös pc:llä ja siinä kovalevy toimii ihan moitteetta :(

Kiitos jo nyt tuleville vastaajille :)

Mistähän johtuu nykiminen (peli jämähtää hetkeksi paikalleen) ja pieni "vinkahtelu" kun kovalevyltä ladataan tietoa.
Mistä pelistä mahtaa olla kyse?

Hei. Vaihoin uuden kovalevyn ohjeiden mukaisesti ja kaikki meni ihan hyvin mutta mutta ... Mistähän johtuu nykiminen (peli jämähtää hetkeksi paikalleen) ja pieni "vinkahtelu" kun kovalevyltä ladataan tietoa. Kovalevy on SEAGATE, 2.5" MOMENTUS 3 160GB ATA / 100 5400RPM (ST9160821A) . Testasin myös pc:llä ja siinä kovalevy toimii ihan moitteetta :(

Kiitos jo nyt tuleville vastaajille :)

Mitenkä tuommonen Ultra ATA/100 levy ylipäänsä saadaan kiinni PS3:een Tuleeko mukana SATA adapteri? :confused:

Ylös Bottom