Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3-pelit + näppäimistö & hiiri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hi-Fi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Hiiri+Näppis FPS peleihin?

MOHMK: konsoleille kuuluu padi, hiiri-näppis PC:lle. Perusteluna sanon seuraavaa:

Konsoleiden ammuntapelejä pelataan kauemmaksi sijoittuneena näyttölaitteesta. Rento haara-asento sohvalla röhnöttäen, tahi lattialla nököttäen.

PC:tä pelattaessa sijoitutaan lähemmäksi näyttölaitetta, tuijottaen silmää räpäyttämättä ruutua, hiirikäsi supervalmiina eliminoimaan vihollinen sekunnin murto-osassa.
Pointtini on:
Konsolipeleihin kuuluu se, että paremmuus katsotaan -tässä tapauksessa- tähtäystaidoissa ja osumatarkkuudessa. Ei niinkään pelaajan reaktionopeudessa(joskin sekin on konsoleissa tärkeä), kuten PC räiskinnöissä on tapana. Siis padipelaamisessa ne todelliset kyvyt nousee esiin.

Hitto mitä tuubaa, niin totta kun onkin..:D

Joo, eihän siinä mitään jos olisi varaa päivittää 500e näytönohjain PC:lle puolen vuoden välein. Tässä ideaali tilanteessa en pelais yhtä ainoata fps-peliä pleikalla. Motorstormia hakkaisin onlinena sohvalla tiikeriboksereissani. Sitten fps-pelit pelaisin tietsikalla nenänpää monitoria hivellen.

Harmi kun ei ole moiseen lystiin varaa.

Mulle sillä ei ole väliä sinänsä onko padi vai hiiri&näppis muuten, mutta jos jälkimmäistä on oikeasti käyttänyt, niin FPS-peleihin se vain sopii todella paljon paremmin. Ja en itse nettipeliä pelaa konsolilla kuitenkaan näissä FPS-peleissä paljoakaan, niin ei sillä paremmuuden kannalta väliä ole. Näppis&hiiri vain nauttii paljon enemmän, kun tähtäys on valtavasti tarkempaa ja helpompaa. Padilla kun varsin monessa tähtäys ja liikkuminen on todella tökeröä ja parhaimmillaankin vain välttävää, jos vertaa hiiri&näppikseen.

Siinäpä se Jorma; padiohjaus tarvitsee taitoa, hiiri ei.

metalheart76 sanoi:
Heh, parempi jatkaa vääntöä täällä. :D Olen ehdottomasti myös sitä mieltä että fps-peleissä tuki myös näppikselle ja hiirelle. Ja sitten kukin pelaa haluamallaan tavalla. Ei tuosta pitäisi olla kenellekkään aihetta itkuun.

UT3 näyttää miten homman pitäisi toimia, toiv nähdään vastaavaa jatkossakin. Onko mitään huhuja siitä että onko mahdollisesti muita FPS pelejä tekeillä jota pystyis tahkoamaan hiiri+näpyskällä.. ?
Niin näyttää UT3 mallia... eli mihin peleihin se tarvii tunkea niin servut on eritelty padillä pelaaville ja näppis+hiiri pelaajille, joten senkun pistäävät tuen ja pelaatte omassa pienessä kuppilakunnassanne.

Vois varmaan heittää villinä arvauksena että jos UT3:ssa on 100 servua, kolmella niistä pelataan hiirellä ja näppiksellä. Aikas moni makaa sohvalla/sängyllä pelaten, ja siinä on paljo mukavampi pelailla pädillä ko hiiri/näppis-setillä.

Foxi sanoi:
Siinäpä se Jorma; padiohjaus tarvitsee taitoa, hiiri ei.

Heh. Kai tämä oli vitsi? Eli siis jos pelaan jääkiekko ringettemailalla, niin voin todeta "tää vaatii enemmän taitoa kun pelata jääkiekkomailalla"?

Kyllä, se on varmasti vaativampaa oppia yhtä hyväksi pelaajaksi ringettemailalla, mutta ei se poista jääkiekkomailalla pelaamisen taitoa, päinvastoin. Jääkiekkomaillla voit tehdä ihan toisella tavalla asioita kiekon kanssa kuin ringettemailalla.

Jormaaa sanoi:
Heh. Kai tämä oli vitsi? Eli siis jos pelaan jääkiekko ringettemailalla, niin voin todeta "tää vaatii enemmän taitoa kun pelata jääkiekkomailalla"?
Harvinaisen huono vertaus. Ja kyllähän ringettemailalla vaikeempi on pelata :D

E: Jaa katos muokkasit samalla hetkellä ku mä postasin tän

Jormaaa sanoi:

No, eikös ringettemailalla lätkän pelaaminen ole vaativampaa kuin lätkämailalla? Ainakin mä luulisin niin... En tiedä, en ole kokeillut.

Muntu sanoi:
Harvinaisen huono vertaus. Ja kyllähän ringettemailalla vaikeempi on pelata :D

E: Jaa katos muokkasit samalla hetkellä ku mä postasin tän

Noh olen kokeillut pelata ilman lapaa ja se kuvaa hyvin sitä millaista on pelata padilla FPS:ää verrattuna millaista on pelata FPS:ää hiirellä&näppiksellä. Ohjaus on kankeaa, epätarkempaa, jne.

Ei ollut kenekään tarkoitu nähdä viestiä, siksi poistin sen. Mutta kun kerran näit: aika osuva vertaus.

Toki jääkiekkoa voi pelata ringettemailalla. Toinen asia on, miten pärjää sille joka pelaa ko. peliä jääkiekko mailalla. ;)

Jormaaa sanoi:
Noh olen kokeillut pelata ilman lapaa ja se kuvaa hyvin sitä millaista on pelata padilla FPS:ää verrattuna millaista on pelata FPS:ää hiirellä&näppiksellä. Ohjaus on kankeaa, epätarkempaa, jne.

Tottumis kysymys. Ei nykyään nappaa pelata ilman padia. Meitä on niin moneen lähtöön.

Jormaaa sanoi:
= Vaatii taitoa, eikös niin?

Janus sanoi:
No, eikös ringettemailalla lätkän pelaaminen ole vaativampaa kuin lätkämailalla? Ainakin mä luulisin niin... En tiedä, en ole kokeillut.

On se vaativampaa, mutta sehän taas johtuu siitä että ringettemaila ei sovellu kiekon pelaamiseen niinkuin lapa. Siitähän se kyse on. Eikä se että se on vaikeampaa tarkoita että se vaatisi enempää taitoa. Se tarkoittaa vain ettei sillä ole niin hyvä pelata.

Muntu sanoi:
= Vaatii taitoa, eikös niin?

Vaatii taitoa, mutta niinhän hiiri&näppis. Väitehän oli että se ei vaadi taitoa. Se vaatii taitoa, mutta sillä pystyy tekemään paljon paremmin ja monipuolisemmin asioita.

Foxi sanoi:
Ei ollut kenekään tarkoitu nähdä viestiä, siksi poistin sen. Mutta kun kerran näit: aika osuva vertaus.

Toki jääkiekkoa voi pelata ringettemailalla. Toinen asia on, miten pärjää sille joka pelaa ko. peliä jääkiekko mailalla. ;)

Niin ja kuinka nautittavaa pelaaminen on, kun se ei sovellu niin hyvin siihen kuin jääkiekkomailan käyttäminen.

Eikä vaadi, myönnä pois! Tai jos et myönnä, väittelen vasta-alkajan kanssa. Kumpi parempi? ;)

Jormaaa sanoi:
Vaatii taitoa, mutta niinhän hiiri&näppis. Väitehän oli että se ei vaadi taitoa. Se vaatii taitoa, mutta sillä pystyy tekemään paljon paremmin ja monipuolisemmin asioita.

En kyllä ihan allekirjoita tuota. Joissakin peleissä se on näppärämpi, toisaalta ne voidaan hoitaa nätisti valikoitten kautta padillakin. Kummatkin vaatii taitoa.

Itse veikkaisin, että ongelmana näissä padi/hiiri + näppis ei ole se, että on olemassa hiiri + näppis, vaan se, että noissa PC-puolen peleissä hahmot kääntyvät ihan älytöntä haipakkaa, kun taas pädillä saattaa olla suht' hidas kääntyminen, mikä periaatteessa 'mallintaa' hahmon ja aseiden painoa ja muuta.

Tarkkuudessa kummatkin ovat samalla tasolla.

Edit: Jos hiiren nopeutta hidastettaisiin tuohon padin nopeuteen, niin tuskin kukaan valittaisi padi-puolelta.. Sitten taas hiirestäjät valittaisivat, koska ovat aina Wolfensteinin ajoista pelailleet UFO-äijillä.

Foxi sanoi:
Eikä vaadi, myönnä pois! Tai jos et myönnä, väittelen vasta-alkajan kanssa. Kumpi parempi? ;)

Olen pelannut hiiri&näppis yhdistelmällä 10-vuotta, mutta sitä ennen vain pelkällä näppiksellä. Sitä voisi verrata siihen kun pelaa padilla. Kyllä se oli vaikeampaa(samoin kun padilla FPS:n pelaaminen), kuin pelaaminen hiiri&näppisydistelmällä, mutta kyllä hiiri&näppiksen käyttö vaatii taitoa jos sitä oikeasti tahtoo tehokkaasti käyttää pelissä. Tai noh riippuu tietenkin ketä vastaan pelaa, mutta esim. sillä tasolla kun itse yhtä peliä pelasin, niin aika kauan sitä peliä oli tullut pelattua ja monia tunteja ennenkuin kontrollit hallitsi niin että se oli tarpeeksi tehokasta niihin otteluihin.

Otetaan toinen vertailu, kumpi on raskaampaa(fyysisesti) suopotkupallo vai normaali jalkapallo? Tarkoittaako se että ensimmäinen on raskaampaa sitä, että normaali jalkapallo ei vaatisi taitoa?

Vähän kun tyhjentäis fillarin renkaista ilmat ja kääntäis ohjaustangon väärinpäin, muutenhan se fillarointi olisi liian sulavaa/helppoa. Pitää olla haastetta vaikka tuntuis miten luonnottomalta.

Veikkaan lyhyttä ja ykspuolista vääntöä näppis+hiiri setistä konsoli foorumilla. :rolleyes:

Ylös Bottom