Vastaus: PS3-uutiset/huhut
Jo kesällä slim-PS3:sta käytännössä lähes kaiken paljastanut N4G.comin foorumille kirjoittanut Super_Secret on kaivautunut ulos bunkkeristaan ja
paljastaa lisätietoja universal voice chatin kohtalosta. Samalla käy myös ilmi, miksi custom soundtrackit toimivat pelikohtaisesti. Kyseessä ei ole mikään patenttijuttu, vaan ihan yksinkertainen tekninen murhe. Jo v2.40:een oli tulossa n. 95 prosenttissa peleistä toimiva mahdollisuus omien musiikkien soittamiseen, mutta erään merkittävän pelijulkaisijan eräässä pelissä se ei toiminut. Niinpä tämä julkaisija heitti valtavat ukaasit Sonya kohtaan ja uhkasi mm. lopettaa PS3-pelien tukemisen kokonaan, jos custom soundtrack -ominaisuus julkaistaisiin sellaisena, ettei se toimi heidän tuotteessaan. Loppu onkin historiaa; jos omia musiikkeja haluaa soitella, vaatii se peliltä suoran tuen siihen.
Ja valitettavasti historia on toistamassa itseään myös pelien yli toimivan äänikeskustelun kanssa. Se toimii hienosti useimpien pelien kanssa, mutta tiettyjen tapausten (jotka ovat samalta lafkalta kuin custom soundtrackin ongelmatapauskin) kanssa se aiheuttaa edelleen ongelmia, eikä kyseinen pelijulkaisija arvatenkaan tilanteesta pidä. Super_Secret kertookin, että pahimmillaan edessä on ihan sama tilanne kuin aiemminkin, eli ominaisuus pitää patchata jälkikäteen peleihin, ja uusissakaan peleissä siitä ei tule pakollista. Ja sehän on nähty, kuinka "suosittuja" custom soundtrackit ovat olleet. Pientä toivoa toki vielä on, ja Sonylla paiskitaan kovasti töitä, jotta äänihöpinöinti saataisiin luotettavasti ja ongelmitta toimimaan ihan kaikissa peleissä. Näillä näkymin sitä ei kuitenkaan ole tulossa. Ei vielä tänä vuonnakaan.
So we're in a predicament: Cross-game chat is useless if only certain games support it. It's not too bad if its just the odd one that doesn't like it, but at this rate we'd have to drop support for the ENTIRE back catalogue, which would (As I said) make the whole thing useless.
Furthermore, we can't rely on developers to implement direct support for it. It didn't work with Custom Soundtracks, so why would it work here?
So right now, we're trying every little trick in the book to find a solution that works for everyone, but don't hold your breath on this one, so far it looks like the best you're going to get is a gimped implementation of it that only works with a handful of new games.
Tarinan opetus: jos softan perustat ei ole kunnossa, on siihen hyvin vaikeaa lisätä suuria, kaikenkattavia ominaisuuksia jälkeenpäin.
Update! Nokkelimmat-pokkelimmat olivat jo selvittäneet Super_Secretin jättämän base64-enkoodatun viestin, jossa hän paljasti, mikä tuo "Eräs pelijulkaisijA" on.
It's not Activision.
It's not Ubisoft.
It's not Capcom.
It's not Insomniac.
It's not Konami.
It's not Take 2.
It's not Midway.
It's not Squaresoft.
are wE All getting the picture yet?
One point I want to reiterate - there's a difference between the games that didn't work with in-game XMB and the games that DID work with in-game XMB but DIDN'T work well with custom soundtracks, so stop picking out the ones that simply didn't do in-game XMB.
Also, it wasn't just ONE game that caused this, either. Although one title does come to mind and it wasn't even what you or I would call a "Big" game. I'll give you a hint: HPatOofP.
Tuo lopullinen vihje vaikuttaisi olevan eräs nuoresta velhosta ja tulilinnun veljeskunnasta kertova peli... Do your maths!
Update 2! Oho! Väki ei todellakaan ole ottanut näitä "uutisia" hyvällä, katsokaapa esim.
viralliselle PS-foorumille. Ja kuulemma tämän erään pelijulkaisijan foorumit on suljettu/kaatuneet...