Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

TeRm0z sanoi:
Oletkohan tahallaan ymmärtänyt jutun väärin (Marttyyyrin osa on aina juhlava)?
Ei täällä kovinkaan moni varmastikaan mollaa, että Wiin uusi ohjain olisi jotenkin huonompi kuin padi - päinvastoin, hieno ideahan se on ja TÄYDENTÄÄ padipelaamista. Media huutannut hoosiannaa koneen tiimoilta jo pitkään. Wiin vastareaktio ainakin meikäläisellä syntyy siitä, kun eräät väittävät kivenkovaan padin olevan menneen talven lumia eikä pelejä voi pelata enää muutoin kuin Wiimotella. "BWUAAAAHHHH!!!!! KUN COD4 OLIS WIIMOTELLA 1000x PAREMPI!!!"
Ja kaikesta naurettavinta on tämä tehokeskustelu, Wii on selkeästi muita tehottomampi - mitä sitten? Surkuhupaisaa väittää vakavalla naamalla, että sen vuoksi Wiin peleissä olisi jotenkin maagisesti enemmän sisältöä. Pelintekijät määrittelevät sisällön, koneesta riippumatta.

Makuasia, minulle se olisi parempi peli wiimotella kuin pädillä. Jonkun mohhinkin ostan vain sen takia kun siinä on 32 pelaajan nettipeli ja kovat kontrollit. Jos jonpikumpi puuttuisi niin kauppaan jäisi.

Muuten varmasti puhut asiaa, kait sitä markkinajohtajaa aina kritisoidaan. Varmasti asia oli noin ps2:senkin kanssa, en vain ollut asiaa seuraamassa. :p


Ei Toyotan Hybridikään varmasti ole kovinta huutoa tehoja autostaan haluavien keskuudessa

On se, usko pois ;) Mutta ne jutut kuuluu muille foorumeille.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tautofonia sanoi:
Voidaanko asennettasi kapulaan ja sen tuomiin uudistuksiin verrata sitä, että nämä "ei-graffahorot" eivät välttämättä löydä uusista HD-konsolien peleistä tarpeeksi uutta?
Varmasti jotenkin näin. Tosin minä en varsinaisesti edes odota peliltä mitään "uutta", ainoastaan
enemmän ja parempaa. Esimerkkinä toivon että wanhan Xboxin Cthulhu: DCOE:lle tehdään next
gen jatkoa, jossa tuppukylät ovat yksityiskohdiltaan rikkaampia, sisällöltään dynaamisempia jne.

Eli lisää "siellä olemisen tunnetta" & realismia, niin taas päästään housupyykille.

edit: Sitä "uutta" voi sitten löytyä juonesta ja kekseliäämistä puzzleista. Eli sisällöstä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Minusta on naurettavaa sanoa, että Wii peleissä on uutta "vain" ohjain. Uudistuksia toki löytyy peleistä siinä missä ennenkin ja vähintään siinä missä muillakin koneilla, mutta tartun nyt tähän ohjaimen vähättelyyn. Se ohjain kun kykenee tuomaan aika pirustu peleihin uutta ja on sen jo monissa peleissä osoittanut. Eikä se ole ainoastaan "ohjain". Se on nimenomaan OHJAUS, joka taas suoraan vaikuttaa PELATTAVUUTEEN ja se taas on yksi suurimpia elementtejä peleissä. Tai itseasiassa jopa suurin yksittäinen elementti. Eli vaikka Wiissä olisikin vain se ohjain, niin sekin on todella paljon. Ja varsinkin paljon enemmän kuin kilpailevilla koneilla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pyramidhead sanoi:
Se on nimenomaan OHJAUS, joka taas suoraan vaikuttaa PELATTAVUUTEEN ja se taas on yksi suurimpia elementtejä peleissä. Tai itseasiassa jopa suurin yksittäinen elementti. Eli vaikka Wiissä olisikin vain se ohjain, niin sekin on todella paljon. Ja varsinkin paljon enemmän kuin kilpailevilla koneilla.

No se "pelattavuuden" tärkeys suhteessa muihin tekijöihin on täysin genresidonnaista.
Urheilu- ja toimintapeleissä se on toki tärkeää, mutta etenkin jälkimmäisessä se on taas
pelistä kiinni että minkälainen ohjaus on toimivin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
No eipä ole wii-peleissä uusia ideoita näkynyt. Vanhan toistoa vanhalla grafiikalla ja uudella ohjaimella.

Väitteeni saa todistaa vääräksi.

Mites nämä pelisarjat?

Mario Party
Wario Ware

Onko näissäkin vain se uusi ohjaus? Vai oisko jopa uusi ohjaus tuonut uusia ideoitakin mukanaan. Ainakin omasta mielestäni uusi ohjain on suorastaan mullistanut tuon partypeligenren.

Näille peleille riittää ostajia paljon, joten turha marista, että kuka tämmösiä pelaa. ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Heh, pian täällä on 10 "hc-pelaajaa" haukkumassa noita casual / GC / futismamma / jatko-osapaskaksi
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

siis ohjaushan on nimenomaan tärkeä pelin ominaisuus, aivan sama meneekö krediitit pelin tekijöille vai ohjaimen suunnitelijoille, mutta peli kokemukseen ohjaimella on mielettömästi vaikutusta. aivan sama kuin toteuttaisit jonkun arcade räiskintä pelin niin että sen valopistoolin sijaan ohjattaisiinkin nuolinäppäimistöltä. joo peliruudulla on sama, mutta peli tolla ohjauksella on paska.

ja vaikka wii:n omistaja olenkin, niin en nyt lähtisi ihan täysillä tohon tehoilla/grafiikalla ei ole mitään merkitystä saarnaan. mutta ymmärtäähän senkin kun lukee kuinka paljon paskaa wiin omistajat saavat täälläkin foorumissa ps/xo fanipojilta. jos muilla ei olisi pakottava tarve kokoajan polkea wiitä maanrakoon, niin ehkä wiin omistajillakaan ei olisi pakottavaa tarvetta selitellä konsolinsa ominaisuuksia.

eiköhän loppupeleissä jokainen ottaisi mielummin tehokkaan hd wiin kuin nykyisen version. mutta koska tällä hetkellä tarjolla on vain vähempi tehoinen versio tuolla ohjauksella ja noilla peleillä tyydymme siis siihen. jos pleikasta löytyisi sama ohjain ja samankaltaisia pelejä niin tottakai minäkin omistaisin mielummin sen.

pelikokemuksina kummatkin ovat kuitenkin erilaisia. toinen tarjoaa silmänruokaa ja perinteistä tyyliä, kun taas toinen tarjoaa uutta lähestymistapaa ja sosiaalisuutta. ainakin tässä taloudessa tulee olemaan tilaa molemmille, aivan samoin kuin on tilaa vanhoille hyville pc peleille kuten transport tycoon tai vaikka vanhoille nes peleille.
jos peliä on hauska pelata se on tärkeintä, sillä johtuuko se hauskuus ohjauksesta, ideoista, grafiikoista, yksityiskohdista, tekoälystä tai mistä ikinä, ei ole mitään merkitystä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

point sanoi:
eiköhän loppupeleissä jokainen ottaisi mielummin tehokkaan hd wiin kuin nykyisen version. mutta koska tällä hetkellä tarjolla on vain vähempi tehoinen versio tuolla ohjauksella ja noilla peleillä tyydymme siis siihen. jos pleikasta löytyisi sama ohjain ja samankaltaisia pelejä niin tottakai minäkin omistaisin mielummin sen.

Jos saisi tehokkaan HD-wiin samalla hintaa niin tottakai ottaisi mieluummin sen. Mitään ekstraa ei moisesta ilosta kyllä nappaisi maksaa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kunnon hiuksien haljontaa!

Ja "joko tai" käsite kyllä taas vaanii joka nurkassa ja sitä pitäisi välttää. Kuten Snake sanoi, kyllä tehotkin aina tuovat joka generaatiossa jotain uutta mukanaan, mutta pitkään jatkunut ohjaamisen kehittäminen katkesi jostain syystä vähän aikaa sitten. Ja vieläpä alleviivatulla tavalla kun SIXUX muutettiin perus Dualshock muottiin fanien itkemisen myötä. Ei ollut suurikaan ihme miksi Wii varasti aikoinaan koko uuden konsolisukupolven hyperumban suurimman huomion. Vanhoja pelisarjoja ja varsinkin suosikkejaan tulee aina kuolattua uusille hienoilla silmäkarkeilla, mutta kyllä se valkoinen tahtipuikko oli jotain ihan muuta.

Wiin ohjaus kyseenalaistetaan silti vieläkin monestakin suunnasta, mikä on toki luonnollista, mutta myös melkoisen turhaa. Kyllähän Wiimote on jo näyttänyt voimansa urheilupelien elävöittämisessä ja Metroidin myötä myös FP-pelien pelaaminen on jälleen astetta hauskempaa. RTS ja seikkailupelejä on toivottavasti tuloillaan, sillä nyt niitäkin voi pelata konsolilla kivuttomasti.

Eli siis tottakai Wii olisi kovempi paketti suuremmilla tehoilla, mutta syystä tai toisesta Nipa teki tällaisen kompromissin ja varsin munakkaan sellaisen. Ilmeisesti grafiikan tekninen laatu ei ollutkaan niin kriittinen kysymys niin monelle kuin luultiin, sillä kone myy kuin leipä.

Mutta onko tuo muutos ollut nimenomaan parempaan suuntaan? Ei kaikkien mielestä.

Onneksi on edelleen vaihtoehtoja.

No siis ainakin meillä on MUUTOS. Oli se sitten mihin suuntaan tahansa. Ja eiköhän Wii ole se "vaihtoehto", joka ihmisille nyt annettiin.

Pelintekijät määrittelevät sisällön, koneesta riippumatta.

Mitä helvettiä ?

edit: Sitä "uutta" voi sitten löytyä juonesta ja kekseliäämistä puzzleista. Eli sisällöstä.

Nimenomaan. Herääkin sitten kysymys, että antaako Wiimote vai HD-tehot pelinkehittäjälle enemmän näitä mahdollisuuksia. Jonkun mielestä isot tehot parantavat kaikkea tekoälystä pelimaailmoihin ja fysiikoista immersioon.

Mutta minun mielestäni tämä teoria lentää siinä vaiheessa silppuriin kun kohdistetaan katseet siihen olennaiseen. Käsillämme oleviin peleihin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Jos saisi tehokkaan HD-wiin samalla hintaa niin tottakai ottaisi mieluummin sen. Mitään ekstraa ei moisesta ilosta kyllä nappaisi maksaa.

niin hinta on myös tärkeä konsolin ominaisuus siinä missä tehotkin. jokaisella on omat standardit kuinka paljon mistäkin ominaisuudesta on valmis maksamaan. tuskimpa kovin moni maksaisi pleikasta esim 1000euroa, kun joillekkin se 500 euroakin on jo liikaa.
vähän sama kuin joku porschen omistaja aukoisi päätään auto foorumeilla kuinka jonkun volvo v70 jää hepoissa kakkoseksi. molemmat ovat kyllä autoja, mutta molemmilla on eri käyttötarkoitus, hinnasta puhumattakaan.

ja eihän wiin grafiikka ole missään nimessä huonoa. esim tietyn tyylisiä pelejä kuten galaxy ja wario ware ei paljon paremmin pystyisi toteuttamaan, vaikka tehoja olisikin enemmän.
wii:n kanssa vaan mennään pahasti metsään silloin kun lähdetään porttaamaan esim 360 pelejä. varsinkin fps:ät joissa grafiikalla on iso merkitys. peleillä jotka näyttää ja toimii huomattavasti paremmin toisella konsolilla ei ole mitään virkaa wii:llä.
sen sijaan kun wii:lle suunnittellaan pelejä mitä muilla aluistoilla ei ole, on niillä selvästi enemmän arvoa. ja pelit myöskin näyttävät ja toimivat paljon paremmin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tautofonia sanoi:
Wii Sports. Se ohjain on se uusi idea.
Super Mario Galaxy. Painovoiman toteutus paremmin kuin missään pelissä Portalia lukuunottamatta.
Super Paper Mario. 2D/3D. Kevyet roolipelielementit tasoloikkapelissä.
Pro Evolution Soccer 2008. Ohjaustapa.
Wii Play. Ohjaimen kylkiäisenä myynti.
Tiger Woods -pelit. Ohjain = golf-maila.
Madden -pelit. Heittomekaniikka.
jne.

Jos joku näistä ei ole mielestäsi uusi idea, kuuntelen mielelläni perustelujasi.
Niin ja jos tälle linjalle lähdetään, niin kyllähän sitä voidaan muillekin koneille keksiä uusia ja hienoja ideoita vaikka kuinka, vaikka itse konsolit ovatkin tehokkaita ja ohjaustapa "vanha". Esimerkkeinä vaikka Little Big Planet (paras esimerkki uudenlaisesta pelistä ikinä ja missään), Echo chrome (jos tämä oli sen pelin nimi), Pain, Portal, Afrika (jos tästä nyt tulee jotain ja jos peli on oikeasti keskittynyt muuhun kuin metsästämiseen, etc.), Home, flOw ja Eye of Judgement.

Kaikki aika hienoja ideoita ja omaperäisiä pelejä joihin on käytetty pelintekijöiden mielikuvitusta. Ja leikkimisalustana on jopa todella tehokkaat konsolit, joilla voidaan toteuttaa juuri sitä mitä halutaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Home (onko tää peli?), Afrika, Pain FloW ja EoJ... kamoon.

Portal on todellakin jotain uutta ja ihmeellistä ja Little Big Planet vaikuttaa myös kivalta. Nuo muut ovat jotain selaintason pelien ja scheissen välimaastoa. Afrikasta tuskin kukaan tietää mitään konkreettista ?

...kyllähän sitä voidaan muillekin koneille keksiä uusia ja hienoja ideoita vaikka kuinka, vaikka itse konsolit ovatkin tehokkaita ja ohjaustapa "vanha".

Miksei ? Kinastelun punainen lanka onkin kokoajan ollut, että jatkuva panostus pelkkään horsepoweriin saattaisi vähentää innovatiivisuutta ja uusia kokeiluja. Mene ja tiedä, mutta minun rahani ovat edelleen tahtipuikossa. Tuskin se ainakaan uuden etsimistä vähentää.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Zoukka sanoi:
Miksei ? Kinastelun punainen lanka onkin kokoajan ollut, että jatkuva panostus pelkkään horsepoweriin saattaisi vähentää innovatiivisuutta ja uusia kokeiluja. Mene ja tiedä, mutta minun rahani ovat edelleen tahtipuikossa. Tuskin se ainakaan uuden etsimistä vähentää.
Saattaisi... Niinpä. Kyllä niitä suuria innovaatioita peleissä nähdään koko ajan tehokkaillakin konsoleilla. Keskittyminen on nyt suuresti elämyksien puolella, kuten esim. Heavenly Sword, Halo 3 ja Mass Effect osoittavat, mutta myös innovatiivista ja uutta on tarjolla ja tulee tarjolle.

Ja aiemmasta sinun kommentista, missä sanoit jotain että wiin ansiosta nyt on kehissä MUUTOS... Miksi pitäisi tapahtua radikaali muutos pois raiteilta? Kehitys eteenpäin on se juttu, mitä tässä kaivataan, eikä pakosti mitään muutosta niin että puolet pelikansasta vihastuu. Ja hyvä että onkin tämän takia olemassa muitakin koneita kuin Wii. Wii on halpa ostaa muiden koneiden rinnalle.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Zoukka sanoi:
Home (onko tää peli?), Afrika, Pain FloW ja EoJ... kamoon.

Portal on todellakin jotain uutta ja ihmeellistä ja Little Big Planet vaikuttaa myös kivalta. Nuo muut ovat jotain selaintason pelien ja scheissen välimaastoa.

flOw ON selainpeli. Minäkään en ole Wiillä mitään kovin kummallista uutta ja mullistavaa nähnyt. Liikkeen tunnistuskin oli DC-pelaajille tuttua jo vuosien takaa. Pikemminkin Wii on muutaman sukupolven jäljessä puuttellisine verkkopeliominaisuuksineen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Niin ja jos tälle linjalle lähdetään, niin kyllähän sitä voidaan muillekin koneille keksiä uusia ja hienoja ideoita vaikka kuinka, vaikka itse konsolit ovatkin tehokkaita ja ohjaustapa "vanha". Esimerkkeinä vaikka Little Big Planet (paras esimerkki uudenlaisesta pelistä ikinä ja missään), Echo chrome (jos tämä oli sen pelin nimi), Pain, Portal, Afrika (jos tästä nyt tulee jotain ja jos peli on oikeasti keskittynyt muuhun kuin metsästämiseen, etc.), Home, flOw ja Eye of Judgement.

Kaikki aika hienoja ideoita ja omaperäisiä pelejä joihin on käytetty pelintekijöiden mielikuvitusta. Ja leikkimisalustana on jopa todella tehokkaat konsolit, joilla voidaan toteuttaa juuri sitä mitä halutaan.

Tuohon listaan lisäisin myös niinkin pienen pelin kuin Super Rub-a-dub, vaikka se olikin lähinnä teknologiademo sekä Portalin. Myös PSP:n Crush on erinomainen esimerkki uudenlaisesta pelistä. Uudenlaisia elementtejä on nähty myös Crackdownissa, Assassin's Creedissä sekä Skatessa. Tarkoituksenani oli vain osoittaa Paololle, että on Wiilläkin niitä uusia ideoita, jos vain viitsii katsoa.

Se ei ole ohjain tai tehot, joka rajoittaa pelintekijöiden luovuutta. Se on markkinatalous.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tottakai Wii tuo todella paljon mukanaan uutta ja onhan se tärkein edistysaskel sitten ensimmäisen PlayStationin. Ei sitä sovi vähätellä.

Eri asia onkin sitten se millaista paskaa kaikki koneelle vääntää kilpaa. Pelihyllyjä kun tutkailee niin kyllä se on Wiin valikoima mikä täyttyy nopeimmin paskapeleistä. Nintendo rykäisi parhaansa täksi vuodeksi mikä on loisto juttu, mutta mites tästä eteenpäin kun koneella pitäisi jatkossakin pelata? Lopettaako 3rd partyt paskan suoltamisen ja itseasiassa keskittyy hyödyntämään ohjaimen tuomia etuja? Vaikeaa se on varsinkin kun Red Steelit ja minipelikokoelmat myyvät miljoonittain kerta toisensa jälkeen. Älkää vaivautuko kehumaan Red Steeliä, ymmärsitte pointin.

Tämähän ei sano, etteikö Wiillä voisi tehdä hyvää peliä vaan sen ettei monikaan viitsi tehdä sillä hyvää peliä kun huonotkin myyvät. Uskoisin, että seuraavassa sukupolvessa lähes kaikki tajuavat kyllä sen tuomat kehitysaskeleet kun Nintendo julkaisee Wiin, joka on myös tehoiltaan kilpailijoiden tasolla. Sekä tietenkin kilpailijat julkaisevat XO:n ja PS3:n seuraajat, joiden ohjaimet ovat Wiin tasolla.

Kyllä minäkin edelleen lämpenen muiden vanhan koulukunnan pelaajien tavoin kaksitattisen ohjaimen masteroinnista. Joissain peleissä myös D-pad toimii paremmin kuin tatti ja pelataanhan joystickeilläkin edelleen. En usko, että vanhan kunnon ohjaimen asema laskee niin nopeasti kuin d-padin ja joikkarin, mutta tottakai Wiimote on se tulevaisuus, joka tuo mukanaan uusia pelaajia ja vanhat "oikeilla ohjaimilla" pelaavat dinosaurukset ovat se sukupuuttoon kuoleva laji.

Se onkin sitten eri asia millaiseksi Wiimote muokkautuu. Perusohjain on muokkaantunut tavattomasti siitä millaisena se NESillä nähtiin 80-luvulla. Wiimoteenkin lienee luvassa huomattavia uudistuksia, jotka muokkaavat siitä pikku hiljaa kohti parempaa ohjainta.



edit: Migge, et voi nauttia Heroes 2:ta muutenkaan, käsittämätöntä paskaa tuo peli.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
edit: Migge, et voi nauttia Heroes 2:ta muutenkaan, käsittämätöntä paskaa tuo peli.
Mistä hommasit? Kerro lisää.

Edt: Oon pitkälti samaa mieltä muun tekstisi kanssa. Ohjainten ja ihjaustapojen suhteen tulemme näkemään konvergenssiä. Ohjaimissa yhdistyy eriohjaustapojen hyvät puolet.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Miksi pitäisi tapahtua radikaali muutos pois raiteilta?

Miksi pyörä piti keksiä ja mitä sähköllä teki. Näki sitä kynttilänvalossakin. (joo ei oikein jaksaisi, mutta kun se hölmöläisleikki tuntuu monia kiinnostavan)
Pikemminkin Wii on muutaman sukupolven jäljessä puuttellisine verkkopeliominaisuuksineen.

Mutta ei sentään vuodessa -97 ohjausmetodissaan.


Se onkin sitten eri asia millaiseksi Wiimote muokkautuu. Perusohjain on muokkaantunut tavattomasti siitä millaisena se NESillä nähtiin 80-luvulla. Wiimoteenkin lienee luvassa huomattavia uudistuksia, jotka muokkaavat siitä pikku hiljaa kohti parempaa ohjainta.

Nunchuk korvattaisiin toisella motella ja molemmissa olisi tatit. Sekä valopyssyistä tuttu ominaisuus sisäänräkennettuna. Siinä alkaisi olla jo jotain... en tiedä miten vaikeaa olisi vielä lisätä noita tunnistimia mitä Wiin mukana on nyt yksi, vaikka kolmeen. Eikö niillä saataisi jo tilan mallinnuskin tulille ?


Siinä on kyllä Wiin olennaisin kompastuskivi jos 3rd-partyt eivät lähde leikkiin ajoissa mukaan. Onhan noita jo kourallinen hyviäkin pelejä ja tulevia myös, mutta lisää kaivattaisiin.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom