Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Kun aina mainonnassa ei ole tärkeintä se, että se myy.
Jos se herättää keskustelua, niin se on jopa parempi, koska se on ilmaista mainosta ja myynti tapahtuu sitten myöhemmin. Toki tiedän sen, että liian raju/vastenmielinen mainos on huonosta, mutta minusta tuossa nyt ei ollut mitään erikoisen kauheaa. Ja eikös tuo todellakin vain ollut ns. ehdotelma mainokseksi? Tämäkin herättää keskustelua jo nyt, joten mainoksen tehtävä on periaatteessa täyttynyt. Ja yhteyskin on selvillä.
Ei pitänyt tänne kommentoida, mutta tämä juttu liippaa niin läheltä itseäni, että avaampa sanaisen arkkuni.
Eli teen keikkahommia silloin tällöin mainostoimistolle.
Sitten tuosta pippeukalo-mainoksesta.
Itse pidän siitä. Tällä en nyt halua sanoa sitä, että se olisi hyvä mainos, mutta ideasta taustalla pidän.
Ensinnäkin tekstit on sijoitettu todella pienellä präntillä (minkä kokoiseksi sitten alun alkaen mainos on tarkoitettu?), mikä kiinnittää huomion ensin kuvaan, joka on perus alusvaate/hajuvesi tasoa. Seuraavaksi tajuaa, että hitto siinähän on penis. Ei kun ei, mikä se on? Onko se peukalo? Viimeiseksi (tässä vaiheessa on aivan sama, onko mainos katsojan mielestä törkeä, kiinostava vai hauska, kunhan se on säväyttänyt) sitä sitten alkaa etsiä, että mitäs hemmettiä tällä kaikella haetaan ja kuka mainostaa? Joka tapauksessa brändi jää helposti mieleen.
Toki tuollainen mainos on mauton ja varmasti kiellettäisiin monessa paikassa, mutta kuten Hinin jo totesi on se tehtävänsä tehnyt. Se on herättänyt keskustelua. Eli se on herättänyt potentiaalisia ostajia.
Muistaako joku esim. Benettonin kohumainokset, missä oli verisiä vaatteita? Shokeeraavaa, mautonta ja ah niin tehokasta, vaikka monessa paikassa itse mainokset jouduttiin pois vetämäänkin. Kauhea haloo kuitenkin jäi.
On olemassa tutkimuksia (näitä on toki suuntaan jos toiseen), että ärsyttävä mainos on jopa tehokkaampi, kuin tavallinen/perus mainos. Ärsyttävästä mainoksesta jää brändi mieleen tiukemmin, mutta itse ostotapahtumassa sitä ei sitten yhdistetä pelkästään ärsyttävyyteen, vaan tällainen brändi on ikään kuin "jo tuttu".
Siihen onko tuo mainos todellisessa markkinoinnissa hyvä vai huono, en halua ottaa kantaa, mutta tykkään tavasta, jolla se on rakennettu.