Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Itse asiassa aika huonosti otsikoitu uutinen ja skandaalinhakuinen lopetus...
Käsittelyn alla olevat uutiset huomioonottaen täysin asiallista. Ei ole sentään mitään Pelaaja-tasoa.
Hieman outoa, että näitä pelejä julkaistaan Japanissa heikosti menestyneelle alustalle. Luulisi, että Wii olisi se konsoli joka saisi eniten jropeja, jos ei kerta PS3:llekaan tehdä. Voi olla, että projektit ovat niin pitkiä, että näitä pelejä on aloitettu tekemään tehokoneelle ja nyt on mielummin päätetty kääntää ne XO:lle ja kosia länsimaisia kuluttajia. Jatkossa voi sitten olla Wiin vuoro Japanin markkinoita ajatellen kunhan pelejä saadaan ensin aikaan. Kehittäjät astuivat myöhässä Wiin kelkkaan ja valitettavasti ropeja tehdään todella pitkään. Silti veikkaisin, että ne jropet tulevat jatkossa Wiille. Jos ei sitten kaikkea päätetä tehdä DS:lle.
DS:llehän niitä tuleekin. Joka kuukausi julkistetaan uutta DS-ropea jo julkaistujen päälle. Sigma Harmonics, World Destruction, Valkyrie Profile 3 ja niin edelleen. Silti täällä vasta nautitaan Japanin viime vuoden julkaisuista: The World Ends With You, Final Fantasy Tactics A2, Dragon Quest IV syksyllä jne.
Mutta eipä Wiilläkään huonosti mene: Rune Factory Frontier, Tales of Symphonia: Knight of Ratatosk, Dokapon Kingdom, Chocobo's Dungeon, Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a King. Julkistusten ja julkaistujen pelien määrä on selvästi kasvanut sitten viime vuoden.
Xboxilla Lost Odyssey ja Blue Dragon saattoivat vaikuttaa pelinkehittäjien ja julkaisijoiden päätöksiin yllättävänkin paljon. Vaikka ne eivät myyneetkään mitään miljoonalukuja, ei PS3:lla ole edes vastaavaa ropekantaa. Japanissa parhaiten myyneet nykyisen sukupolven roolipelit ovat Dragon Quest Swords ja Fire Emblem Radiant Dawn, mutta ne tulivat vasta Blue Dragonin julkaisun jälkeen ja myös pitkään Lost Odyssey -julkistuksen jälkeen. Osa näistä XO-ropeista on myös aloitettu ennen kuin BD:n ja LO:n myyntiluvut tulivat ilmi. Julkaisijat saattoivat odottaa, että ne raivaisivat XO:lle enemmän tietä Japanissa kuin lopulta tekivät.
PS3:n ongelma tuntuu olevan, että FFXIII ei ole herättänyt samanlaista ennenaikaista luottamusta. Kukaan ei halua julkaista merkittävää ropea ennen kuin FFXIII on avartanut markkinoita, jos sekään onnistuu, ja toisaalta Square Enix itse ei tunnu olevan kovin kiireinen julkaisemaan peliä. PS3:n suurimmasta vetonaulasta roperintamalla saattoi tulla myös sen suurin taakka.