Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

"En kommentoi" olisi ollut ihan pätevä, neutraali vastaus.

Olisi varmasti, mutta eipä sitä välttämättä ärsyyntyneenä tule ajatelleeksi kun toimittajanplanttu tivaa kolmatta kertaa samaa kysymystä, vaikka tietää ettei saa mitään oikeaa vastausta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oikeastaan moni näistä "möläytyksistä" on lähtöisin toimittajan kysymyksestä tai asiayhteydestä erotetusta kommentista. Välillä tuntuu kuin media oikein jahtaisi näitä pelifirmojen edustajia. Ja sekä media että pelaajat oikein haluavat ymmärtää asiat mahdollisimman väärin.

Katsotaas nyt täältäkin uutisista mitä muuta sieltä löytyy näistä pr-miehistä (tiedän, että ne muotoilut ovat muualta eivätkä yleensä konsolifinin uutisoijien vika). Melko hyvänä esimerkkinä käy tuo Reggien GTA:n haluaminen Wiille. Vaikkei siinä mitään pahaa koko jutussa olekaan niin se käy esimerkkinä, koska siitä saa sellaisen kuvan heti että mies on tälläista julkisesti möläytellyt. Todellisuudessa taustalla on toimittajan kysymys, että haluaisivatko he GTA:n Wiille ja vastaus oli diplomaattinen se kelpaa hyvin, jos se on hyvä peli. Mitä muutakaan siinä olisi voinut sanoa? Tästä otsikot: Reggie haluaa GTA:n Wiille, josta saa paljon agressiivisemman kuvan.

Sama juttu tässä tapauksessa, mutta nyt pahempana, sillä se saa Hirain näyttämään paljon pahemmalta kuin onkaan. Toimittaja kysyy kysymyksen, johon Hirai on pakotettu vastaamaan joka tapauksessa siten, että siitä saadaan aikaan kohuttuja otsikoita. No, ehkä olisi viisainta ollut jättää vastaamatta suoraan kysymykseen ja vain sanoa, että tuollaista ei tarvitse spekuloida, sillä omat pelit ovat niin hyviä tai jotain vastaavaa, mutta tässäkin oli taustalla lähinnä toimittajan virittämä ansa. Ja mikä pahinta nyt sanoja ollaan jopa muokattu otsikoinneissa. Kyllä välillä tuntuu, että pelijournalismi on siellä 7-päivää tasolla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

No, ehkä olisi viisainta ollut jättää vastaamatta suoraan kysymykseen ja vain sanoa, että tuollaista ei tarvitse spekuloida
Näinhän Kaz vastasikin kaksi kertaa, mutta kolmannella kerralla toimittaja asetti kysymyksen näin: "Jos joku pitäisi asetta ohimollasi ja vaatisi valitsemaan yhden X360-pelin, niin mikä se olisi?"

Eli ei Kaz Hirai varsinaisesti soitellut lehtiin ja ilmoittanut, että "Hei muuten, Xboxilla on niin paskoja pelejä, että ottaisin mieluummin luodin päähän kuin jonkin niistä pleikkarille. Tarttee soittaa seuraavaan lehteen, moi!"
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paska haastattelu, paskat otsikot ja paska kommentti:
Tosta hyvästä joku voisi tarjoilla edes nyrkkiä päähän. Ehkä noloin äijä kyllä.
Voisi varmaan lukea seuraavalla kerralla otsikon lisäksi itse uutisenkin. Trolli mikä trolli ja minä tartuin koukkuun :D

Ja loppuun pakollinen: :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

No möläyttipä mitä tahansa niin onneksi aina löytyy kiivaita puolustajia,
jotka osaavat kertoa kuinka on asian laita. :D
:D Kiivaita ja kiivaita, omani lensi ikkunasta ulos kun suutuin sille. Klick ja klick

Itselleni suurin syy Pleikkarin hankintaan oli mahdolliset RRODista johtuvat vitutukset, mutta eipä se helppoa ole pleikkarin puolellakaan. Toki tietenkin Blu-ray vei nyt myöhemmin mennessään, joten sinisessä leirissä on nyt pysyttävä: ei niinkään ehkä pelien kuin laiteuskollisuudesta johtuen vaan ihan puhtaasti Blu-ray aseman takia. Pelit itsessään ovat pelkkää bonusta siinä, joten en todellakaan jaksa kiukutella mistään FF-sarjasta (ikinä pelannutkaan) tai kadehtia GoWa. Alan Wake on oikeastaan ainoa nimike mikä himoittaa, mutta koko konsoli yhden pelin takia. No thänks. Mutta toimiva XO kunnon huolto-ohjelmalla ja BR toistolla, ostaisin vaikka jo huomenna.

Ensi sukupolvi, ensi sukupolvi...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

:D Kiivaita ja kiivaita, omani lensi ikkunasta ulos kun suutuin sille. Klick ja klick

Itselleni suurin syy Pleikkarin hankintaan oli mahdolliset RRODista johtuvat vitutukset, mutta eipä se helppoa ole pleikkarin puolellakaan. Toki tietenkin Blu-ray vei nyt myöhemmin mennessään, joten sinisessä leirissä on nyt pysyttävä: ei niinkään ehkä pelien kuin laiteuskollisuudesta johtuen vaan ihan puhtaasti Blu-ray aseman takia. Pelit itsessään ovat pelkkää bonusta siinä, joten en todellakaan jaksa kiukutella mistään FF-sarjasta (ikinä pelannutkaan) tai kadehtia GoWa. Alan Wake on oikeastaan ainoa nimike mikä himoittaa, mutta koko konsoli yhden pelin takia. No thänks. Mutta toimiva XO kunnon huolto-ohjelmalla ja BR toistolla, ostaisin vaikka jo huomenna.

Ensi sukupolvi, ensi sukupolvi...

BD-leirissähän sitä on pakko olla. :D Mutta jätkällä käy harvinaisen huono säkä. Onnittelut siihen suuntaan ja toivotaan parempaa onnea seuraavan kanssa. ;) Ettei vika sitten olisi johdossa? :D Nimim, tyytyväinen 360:n omistaja. :eek:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

En todellakaan tiennyt minne olisin tämän työntänyt, joten isketäänpä tänne:

Teoston monopoli menossa nurin Suomessa.

Uutisessa nyt lähinnä voivotellaan ja surkutellaan, että pieni markkina ja kaikki menee päin mäntyä kun Teosto ei saa enää vapaasti rahastaa asialla jos toisella. Virkavallan kirjoittama (=YLE) uutinen virkavallasta siis... Teostohan saa aina liian vähän rahaa ja ihmiset ovat pahoja kun rippaavat omia CD-levyjään mp3-soittimelle...

Itse näen tuossa monopolin purkamisessa suuren mahdollisuuden, varsinkin digitaalisen levityksen alalla, ála Video Market Placen tai Playstation Video Storen tuomisessa Eurooppaan vihdoin ja viimein. Okei, menee vuosia, että tuo monopoli saadaan jollain tapaa purettua (jos saadaan) ja saattaa olla, että ne tuodaan vielä vanhan kaavan ollessa voimassa, mutta tulevaisuudessa (tod. näk. +5vuotta, vaikka uutisessa puhutaan ensi alkuun 4kk:n neuvotteluajasta) se helpottaa todella paaaljon elämää. Vaikka suomalaisia pissitään silmään ja kukaan ei meistä tykkää (jos Teostolta kysytään).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Sonyn viimeisin neljännes punnersi voitolle...

16% kasvua liikevaihtoon ja 51 miljoonaa taisi tulla jopa voittoa Game-osastolle jos oikein tulkitsin tuota pdf-läpyskää... Melko hyvin kun hintaakin höylättiin vuoden aikana 100$ pois PS3:sta. Seuraavan hinnanalennuksen paikka kohta siis...

Ja PS3:a toimitettiin ensimmäisen kerran markkinoille enemmän kuin PS2:a, yhteensä toimitettuja PS3:sia sitten julkaisun: 14,41 M

edit: siat kehtaavatkin myöntää:
operating income for the first quorter slightly exceeded our forecast due to the yen exchange rate depreciating against U.S. dollar and euro, more than the assumed exchange rates as of May, and favorable results in the Game segment.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Yleisesti aika saatananmoista laskua.
Sonyn nettotulos painui 35 miljardiin jeniin huhti-kesäkuussa kun se vuotta aiemmin oli reilut 66 miljardia jeniä. http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id97434.html

Peliosasto sentään tehnyt voittoa pitkästä aikaa:

In a bit of bright news, the Tokyo-based maker of the PlayStation 3 and Walkman player turned profitable in its game section in contrast to losses the previous year. http://ap.google.com/article/ALeqM5hxLKMacuw_wbpm6t3L9vfS3W1aXAD927C0CG8

Mitään hinnanlaskuja ei ole odotettavissa kun näin sanottiin jokunen aika sitten, PS3-rautaa myydään edelleen kovalla tappiolla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Onkos meillä nyt sitten kolme voittoa tekevää konsolivalmistajaa...?

Aikamoista!
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pistetään nyt vielä Digitodayn uutinen asiasta jossa kerrotaan syitä tuloksen tippumiseen.

Digitoday kirjoitti sanoi:
Sonyn tulosta söivät Sonyn Ericssonin huono menestys kännykkämarkkinoilla sekä jenin vahvistuminen.

Noh parempi että voittoa tuli kuin tappiota.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Talouslehti Forbes spekuloi jo uuden sukupolven konsoleista, jota ainakin Nintendo jo avoimesti myöntää kehittävänsä, ja varmasti myös kaksi muuta valmistajaa ovat jo täydessä touhussa uuden konsolimallin suunnittelun tiimoilta.

Artikkelia varten on haastateltu mm. id Softwaren Carmackiä, joka elättelee toiveita, että kaikki valmistajat valitsisivat saman GPUn tai ainakin GPU arkkitehtuurin.

http://www.forbes.com/technology/2008/07/28/game-consoles-nextgen-tech-intel-cx_cm_0729consoles.html
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Carmack elättelee toiveita, että kaikki valmistajat valitsisivat saman GPUn tai ainakin GPU arkkitehtuurin.
Väitän, että Sony jatkaa sitkeästi Cell linjallaan ja Nintendokin voi jopa hypätä siihen mukaan kun Toshiban tehtaat puskevat niitä ulos. Microsoft varmaankin rakentaa laitteensa yhä edelleen PC:n osista ja lähtee sen kanssa lisenssivalmistaja -linjalle seuraavan polven kanssa mikä olisi ehkä se suurin vallankumous sitten padin keksimisen konsolimaailmassa.

Joskus luin uutisen Cellin pienentämisestä, jossa väitettiin, että kyseinen prosessori on erittäin helppo "naittaa" yhteen toisen vastaavan kanssa. Sen mukaan Cellistä on ilmeisen helppo vääntää tehokkaampi ja tehokkaampi kun niitä "painaa" tarpeeksi samalle piirilevylle laskentaa suorittamaan. Ongelmaksi tällöin ilmeisesti kuitenkin tulee jälleen kerran kehityssoftan hankaluus. Tehoja saatavilla v1tust1, mutta niitä ei taasen kukaan hallitse.

Linkkiä ei todellakaan ole laittaa mukaan, joten saatan olla hakoteillä ja pahasti. Tällainen mielikuva vain silloin jäi, että periaatteessa olisi mahdollista iskeä yhteen 12 Celliä ilman sen radikaalimpia muutoksia arkkitehtuuriin. Sony on pahasti naimisissa Cell arkkitehtuurin kanssa ja uskoisin, että jos tuo on todella teknisesti mahdollista, niin Toshiba, IBM, Sony (ja miksei jopa Nintendokin, onhan se IBM:n pitkäaikainen kumppani) keskittyisivät tällä hetkellä huolella puristamaan Cellia mahdollisimman pieneksi ja halvaksi valmistaa. Tällöin hyppäys tämän ja seuraavan sukupolven välillä ei olisi teknisesti niin raskas toteuttaa ja siihen olisi valmistajienkin helpompi lähteä mukaan. (?)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Väitän, että Sony jatkaa sitkeästi Cell linjallaan ja Nintendokin voi jopa hypätä siihen mukaan kun Toshiban tehtaat puskevat niitä ulos. Microsoft varmaankin rakentaa laitteensa yhä edelleen PC:n osista

Sonyn osalta erittäin todennäköistä ja en itsekään ihmettelisi jos Nintendo hyppäisi myös Cell junaan, koska aiemminkin on IBM:n PowerPC arkkitehtuuriin turvautunut. MS varmaankin jatkaa Intel linjallaan, ja ehkä jopa ottaa Intelin tulevan GPUn mukaan.

Joskus luin uutisen Cellin pienentämisestä, jossa väitettiin, että kyseinen prosessori on erittäin helppo "naittaa" yhteen toisen vastaavan kanssa.

Tästä on jo useita esimerkkejä esim. IBM:n omissa palvelimissa, joissa on useita PS3:n Celliä tehokkaampia Cell-yksiköitä. Kehitystyökalujen ja arkkitehtuurin ymmärrys ylipäätään on tuolloin jo ottanut suuria harppauksia tästä päivästä, ja uskoisin että siihen mennessä "liian vaikea" kommentit ovat jo kadonneet. Tosin, tästä whinetyksestä oppineena IBM ja Sony varmaankin miettivät joitain alueita hieman uusiksi helpottaakseen kehittäjien työtä.

Teknologiaa ja arkkitehtuuria suurempi painoarvo lienee kuitenkin yritettäessä keksiä mikä olisi seuraavan sukupolven "killer gimmick", jolla vedettäisiin muilta matto alta. Itse veikkaisin, että kovin suuria riskejä ei tällä saralla kuitenkaan oteta, koska mahdollisuudet vetää metsään on erittäin suuret ja siihen liittyvät taloudelliset riskit ovat niin massiiviset ettei siihen ole varaa kuin ehkä Microsoftilla, jolle pelipuoli on kuitenkin edelleen enempi harrastus kuin strateginen business-alue.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Sonyn "luovuttua" Cell:n kehityksestä yhdessä IBM kanss voi hyvinkin merkitä sitä, että seuraavassa generaatiossa on useampia Cell:n pohjautuvia ratkaisuja.

32-64 SPE:n Cell:n ohjelmointi on sitten paljon vaikeampaa kuin tämä nykyinen joten aika suuret riskit otetaan jos sille linjalle lähdetään, kuitenkin se teho mitä saadaan PC:n rautaa lähellä olevista ratkaisuista on aika hyvä ja AMD/Nvidia/Intel-linjalta saisi suljetun järjestelmän tehtyä aika tehokkaaksi ja samalla ohjelmoinnissa oltaisiin PC-linjalla. Enää ei konsoleilla välttämättä ole sitä 10 vuotta aikaa saada niitä tehoja irti vaan niitä halutaan heti.

MS tuo varmuudella PC-rautaan sopivan konsolin. Suurin syy on Windows ja PC-rautaan sitoutumisella ja tätä varmaan halutaan jatkaa Xbox:n kanssa vielä astetta pidemmälle.

Optiseksi mediaksi tulee varmaan BD ja jota tukee vahvasti verkkolataaminen. Aika ei ole vielä valmis konsolille jossa ei ole optista asemaa vaikka MS tätä silloin XO:n aikoihin ilmoitti seuraavan konsolin tavoitteeksi.

EDIT: Ja noissa supertietokoneissa joissa on Cell niin niillä ei peliohjelmoinnin vaikeuden kanssa ole mitään tekemistä sillä ne ovat vaan bitinmurskaajia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Microsoft varmaankin rakentaa laitteensa yhä edelleen PC:n osista ja lähtee sen kanssa lisenssivalmistaja -linjalle seuraavan polven kanssa mikä olisi ehkä se suurin vallankumous sitten padin keksimisen konsolimaailmassa.
Tarkennuksena; Xbox 360 ei ole PC:n osista koottu, sen ytimenä sykkii IBM:n suunnittelema kolmeytiminen customi PowerPC-pohjainen prosu, joka siis ei ole x86-yhteensopiva.

Wanhassa Xboxissahan oli PC-maailmasta tuttu x86-yhteensopiva prosessori.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Eli vanha kunnon Deep Blue IBM on konsolisotien todellinen voittaja. Kääntyi mihin suuntaan tahansa, niin aina suorittimen kohdalla lukee: IBM :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ja noissa supertietokoneissa joissa on Cell niin niillä ei peliohjelmoinnin vaikeuden kanssa ole mitään tekemistä sillä ne ovat vaan bitinmurskaajia.

Ottamatta nyt mitenkään kantaa muuhun keskusteluun niin ei se mitenkään poissulje sitä ohjelmoinnin hankaluutta vaikka se Cell-prosessori olisikin supertietokoneessa. Kyllä niitä bittejä murskataan ihan siellä peliohjelmoinnissakin. Tuon Cell-ohjelmoinnin optimointi ei vain ole mitään hirveän mielekästä puuhaa. Esimerkkinä voisi ottaa merkkijonojen konvertoinnin pienistä kirjaimista isoiksi.

Perinteisellä ajattelullahan tuo menisi niin, että merkkijono käydään merkki kerrallaan läpi, mutta optimoidessa tuota konvertointikoodia kannattaa konversio vektoroida jolloin merkkejä voidaan konvertoida 16 merkkiä kerralla. Tällä saadaan teoriassa konvertoitua 5.69*10^9 merkkia per spe, ja PS3n cell kuudella linuxista käytettävällä spellään noin 3.41*10^10 merkkiä sekunnissa. Ohjelman suorituskyky kasvoi alkuperäisestä merkki kerrallaan konvertoivasta noin 73 kertaiseksi. Pullonkaulaksi tässä taas muodostuu se, ettei dataa saada ihan tuota vauhtia siirrettyä prosessoitavaksi. Toinen ongelma on se, ettei aivan kaikkea laskentaa voi muokata aivan niin helposti vektoroiduksi laskennaksi ja ylläoleva esimerkki on koodattu assemblerilla, mikä ei myöskään ole se ihanin kieli maailmassa (imo). Toki tuon kaiken voi myös koodata c:llä/c++:lla ja antaa spu-gcc:n optimoida koodi, mutta näin ei päästä ihan samoihin teoreettisiin lukemiin mitä käsin assemblerilla koodaamalla. Tähän sitten vielä päälle muita esim. rinnakkaislaskennasta aiheutuvia ongelmia yms.

Tulipas tekstiä ja melko tylsääkin sellaista vielä :/
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom