Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuomas_M sanoi:
No kenkää tuommoiselle toimittajalle, sen verran paljon televisio ja äänentoisto vaikuttaa pelikokemukseen että eron huomaa vaikka olisikin lähinnä juonesta kiinnostunut, eikä grafiikoista. Sama kuin Tuulilasin toimittaja arvostelisi uusimman Mersun ajamalla pari kierrosta lähimmällä soramontulla paskarinkiä. ^-^

ei ne pelit huonommiksi muutu siita vaikka ei pelaisi HD tvlla

Mistäs lähtien toimituspäällikkö on tehnyt peliarvosteluja? Eiköhän niitä tehdä ihan kunnon vehkeillä, ja eri tyyppien toimesta. :)

No kyllä se kuva/ääni -kokoonpano silti vaikuttaa kokemukseen aika mielettömän paljon monissa peleissä. Ajatellaanpa vaikka Silent Hilliä. Mitenköhän kyseinen peli on tarkoitettu nautittavaksi? Pikkuruudulta tihrustaen paskalla äänentoistolla? Ei taitaisi tehdä ihan samanlaista vaikutusta kuin kunnon kokoonpanolla.

Cyrus1 sanoi:
No kyllä se kuva/ääni -kokoonpano silti vaikuttaa kokemukseen aika mielettömän paljon monissa peleissä. Ajatellaanpa vaikka Silent Hilliä. Mitenköhän kyseinen peli on tarkoitettu nautittavaksi? Pikkuruudulta tihrustaen paskalla äänentoistolla? Ei taitaisi tehdä ihan samanlaista vaikutusta kuin kunnon kokoonpanolla.
Jos kuva- ja äänimaailma saattaa vaikuttaa pelin nautittavuuteen paljonkin niin, eikö arvostelua varten peliä kannattaisi pelata kahdella eri setillä? Toinen olisi se mistä löytyy HD-TV sekä kunnollinen monikanavaäänentoisto ja toisessa setissä olisi joku 21" kuvaputkitelkku ja äänentoistosta huolehtisi telkkarin omat kaiuttimet. Arvostelussa voisi mainita ohimennen jotain tyyliin "pelin tunnelma kärsii pelattaessa ilman monikanavaääniä" tai "peli näyttää uskomattoman hienolta myös perus kuvaputkitelkkarista"

Eliytres sanoi:
DS ja PSP ei käytä kotiteatteria tai HD-töllöä ollenkaan hyväkseen, joten niiden pelit on sitten kai automaattisesti paskoja sinun logiikallasi?

Ei niissä toisaalta ole myöskään 12 vuotta vanha kuvaputki. Sitäpaitsi, ne ovat kannettava pelikoneita, jos et ole huomannut. Kukaan tuskin ostaa PSP:tä tai DS:ää jotta voisi sillä sitten olohuoneessa pelata täysipäiväisesti..? No nyt tulee joku sanomaan että minä ainakin ostin ja kaatamaan paskaa niskaani.

Huomaan että minun aiemmat peeloiluni tässä ketjussa muistetaan, voipi mennä vähän aikaa maineen puhdistamiseen nyt kun päätin että keskustelen täälläkin asiallisesti.

frozen9999 sanoi:
ei ne pelit huonommiksi muutu siita vaikka ei pelaisi HD tvlla

Riippuu miten määrittelet "pelin". Joku peli joka toimii täysin vain hyvän juonen varassa varmasti kelpaa huonollakin telkkarilla, mutta monissa nykypeleissä tunnelma ja realistisuus saavutetaan hyvillä grafiikoilla, ja se korostuu uuden sukupolven konsoleissa. Pelit eivät nykyään elä pelkällä juonella, se on totuus ja se on hyväksyttävä. Suurimmaksi osaksihan tämä johtuu siitä että pelintekijöiltä on jo loppunut mielikuvitus.

Niin ja toinen suuri tunnelman luojahan on musiikki, ja television kaiuttimella tai jollain muovipurkeilla musiikki kuulostaa varsin erilaiselle kuin hifilaitteistolla. Tokihan joku joka ei koskaan ole muovipurkkeja parempaa kuullut väittää henkeen ja vereen että hifi on tuhlausta, mutta ei se ole. Syntymästään asti sokean on helppo sanoa että maailma näyttää paskalle.

Lezlie sanoi:
Mistäs lähtien toimituspäällikkö on tehnyt peliarvosteluja? Eiköhän niitä tehdä ihan kunnon vehkeillä, ja eri tyyppien toimesta. :)
Ei nyt ole yhtään OPM:a käsillä, mutta ainakin blogi-entryjensä mukaan Dana kirjoittelee myös peliarvosteluja.
Monikohan arvostelu ehtisi valmiiksi deadlineen mennessä, jos niitä tehtäisiin vain toimistolla "nine to five"?

Cyrus1 sanoi:
No kyllä se kuva/ääni -kokoonpano silti vaikuttaa kokemukseen aika mielettömän paljon monissa peleissä.

Äänimaailma on tärkeämpi. Itselläni on vaan television kaiuttimet, mutta tunnelmapelit tulee pelattua aina kunnon kuulokkeilla. Riittävät kuulokkeet maksaa 20-30, kun taas jokin kotiteatterisydeemi alkaa 200-hintaluokasta.

Se on ihan eriasia pelata esim RE4 tai Doom3 peliä kuulokkeilla kuin töllön kaiuttimista... tunnelma on oikeasti katossa :)

Oliver sanoi:
Hyvät vibat ja 3rd party -kehittäjien tuki olivat tosin olemassa myös Cuben uran alussa...

En minä muista mitään tällaista. Kyllä Cuben aikaan kansa oli ihan PS2:n hurmiossa, harva edes tiesi että Nintendolta tulee jotain uutta laitetta, ja jos joku tiesikin, niin vielä harvemmalla oli mitään tietoa, että mitä se laite tekee, mitä pelejä sille on ja miksi ylipäänsä siitä pitäisi olla kiinnostunut kun on PS2:kin. Olihan siitä julkaisun aikaan jotain mainintaa, mutta aika välinpitämättömissä ja jopa negatiivisissa sävyissä: moitittiin mm. Mario-pelin puutetta julkaisussa. Ja se oli tosiaan julkaisussa, sitä ennen oli ollut melkein täyttä hiljaisuutta, kellään ei ollut oikein mitään syytä odottaa Cubea, ja vain kovimmat Nintendo-fanit oikeasti tiesivät siitä vähän enemmän.

Nyt Wiillä Nintendon positiivinen hype on aivan älyttömän valtaisaa, ja jos tästä ei seuraa Cubea parempaa menestystä niin jo on ihme. Kaikki tietävät ihan tasan tarkkaan Wiin idean, miksi juuri se kannattaa valita, Wiimoten, pelit ja Virtual Consolen. Ensimmäisten kuukausien julkaisut ovat vaihteeksi synnyttäneet valtaista kiinnostusta, etenkin kun sieltä tosiaan tulee se kovien hittien sarja heti konsolin alkutaipaleella. Wii on sellainen konsoli, jonka pelaajien ei tarvitse pärjätä pelkän Nintendo-uskollisuuden huuruilla. Kahden kehnommin menneen vuoron jälkeen Nintsukka on jälleen lyöntivuorossa, ja tällä kertaa näyttää siltä, että Wiimotella lyödään kunnari.

kodor sanoi:
Äänimaailma on tärkeämpi.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Aikoinaan hankin kotiteatterin, niin kyllä silloin nuo 5.1 äänet toivat todella paljon lisää niin leffoihin kuin peleihinkin. Samanlaista hyppäystä en huomaa HDTV siirryttäessä. Eli minulle tällä hetkellä riittää xbox360 5.1 äänillä ja 28" perustöllö. Tykkiä raahailen joskus töistä kotiin ja laitan vga-kaapelilla kiinni ja saan ihailla nättiä pelikuvaa.

Mutta jos pitäisi valita, niin _minulle_ ehdottomasti 5.1 ennen HDTV:tä.

Esimerkiksi voitaisiin ottaa autopelit joista pidän erityisesti. Minulle on tärkeämpää kuulla että auto on takana oikealla kuin että näen niin tarkasti että erotan nopeusmittarin lukemat.

Litteä HDTV telkku / tykki tulee hommattua jossain vaiheessa mutta ei kiirettä. Viimeistään silloin kun hankin sen erillisen HD-DVD:n boksille :)

En laittaisi näitä vastakkain, tilaääniä ja HDTV:tä. Kumpikaan ei syö toistensa leipää vaan täydentävät toisiaan.

Pelin tunnelman luonnissa äänillä on aina ollut merkittävä roolinsa. Pelintekijäkin säästelee ohjelmointirivejä kun lyö sopivaa ääntä luomaan illuusiota, aivan kuten elokuvissa. Spielbergin Tappajahaissa riitti se tietty äänimaailma ja jokainen tiesi itse isäntähain olevan paikalla, vaikka mitään ei näkynyt eikä muuten kerrottu.

Battlefield 2: MC kaltaisissa verkkosodissa 5.1 äänillä on aika ratkaiseva etu. Kuulet kun takaa tulee jamppa pahat mielessä tai muurin takana etenevä panssarivaunu pysyy muuten näkymättömissä, vain äänen paljastessa sijainnin.

Välttävä 5.1 vahvari, skobeilla varustettuna kustantaa siinä 200 €. Palkitsee saman verran kuin 1000 € HDTV.

Nisupulla sanoi:
En laittaisi näitä vastakkain, tilaääniä ja HDTV:tä. Kumpikaan ei syö toistensa leipää vaan täydentävät toisiaan.

Pelin tunnelman luonnissa äänillä on aina ollut merkittävä roolinsa. Pelintekijäkin säästelee ohjelmointirivejä kun lyö sopivaa ääntä luomaan illuusiota, aivan kuten elokuvissa. Spielbergin Tappajahaissa riitti se tietty äänimaailma ja jokainen tiesi itse isäntähain olevan paikalla, vaikka mitään ei näkynyt eikä muuten kerrottu.

Battlefield 2: MC kaltaisissa verkkosodissa 5.1 äänillä on aika ratkaiseva etu. Kuulet kun takaa tulee jamppa pahat mielessä tai muurin takana etenevä panssarivaunu pysyy muuten näkymättömissä, vain äänen paljastessa sijainnin.

Välttävä 5.1 vahvari, skobeilla varustettuna kustantaa siinä 200 . Palkitsee saman verran kuin 1000 HDTV.

Äänet on kyllä tärkeät. Tietääkö kukaan millaiset äänet wiissä on? Koska jo cubella/muilla saman ikäisillä konsoleilla oli tosi hyvät äänet!

bf-man sanoi:
Äänet on kyllä tärkeät. Tietääkö kukaan millaiset äänet wiissä on? Koska jo cubella/muilla saman ikäisillä konsoleilla oli tosi hyvät äänet!

Näillä näkymin Wii ei tue Dolby Digitalia eli täysverisiä surround-ääniä ei sillä konsolilla kuulla. Olen kyllä niin totaalisen tottunut 5.1-ääniin, vaikka kaiuttimina orvot Z680-räpellykset Lokkitekiltä onkin, että television kaiuttimilla pelaaminen on yhtä tuskaa. Kyllä se omaa fiilista tuo jo Walossakin, kun kuulee raketin suhisevan kohti takaa tai snipunlaukauksien napsuvan korvan vierestä seinään. Kovin isolla vain en kehtaa laitteita pitää, ja yleensä takana suhisee tietokonekin melkoisella volyymillä.

bf-man sanoi:
Dolby Pro Logic II siinä Wiissä on, kuten GameCubessakin. Itse en noista hienoista lyhenteistä ja nimikkeistä tiedä hölkäsen pöläystäkään, mutta sen tiedän että RE4 GameCubella tuki Pro Logic II:a, ja siinä pelissä surround-äänet kuulosti erittäin hyviltä omassa kotiteatterissani.

Eikös tämä Pro Logic II jotenkin siis emuloi tätä surround-ääntä, muttei ole ikään kuin "täysiverinen" surround-äänisysteemi? Joku paremmin tietävä voi varmasti tarkentaa.

Nintendolta tulee ensimmäisenä tämä skobella varustettu peliohjain. Kuulet kuinka jousipyssy kiristyy näpeissäsi tai tennismaila vastaanottaa pallon. Yhdessä tv-kaiuttimien kanssa tässä jo luodaan yksinkertaista tilantuntua, vaikka aika ontuvaa 5.1 verrattuna.

Paavi sanoi:
Näillä näkymin Wii ei tue Dolby Digitalia eli täysverisiä surround-ääniä ei sillä konsolilla kuulla. Olen kyllä niin totaalisen tottunut 5.1-ääniin, vaikka kaiuttimina orvot Z680-räpellykset Lokkitekiltä onkin, että television kaiuttimilla pelaaminen on yhtä tuskaa. Kyllä se omaa fiilista tuo jo Walossakin, kun kuulee raketin suhisevan kohti takaa tai snipunlaukauksien napsuvan korvan vierestä seinään. Kovin isolla vain en kehtaa laitteita pitää, ja yleensä takana suhisee tietokonekin melkoisella volyymillä.

Hetkonen, eihän dolby digital ole ainoa tila-ääni formaaatti, vai onko? Koska minusta cubessa on 5.1-tuki. Eikä siinä dolby digitalia taida missään lukea :confused:

Yksi hailee mulle. Minulla on cube kiinni minun stereoissani, jotka ovat hyvät mutta vanhahkot. Ne on alunperin hommattu vain musiikin kuunteluun joten vahvari ei tue 5.1 tilaa. Vain 4 kaiutinta saa kiinni. Minulla on kaksi jamon classic-sarjan kaiutinta käytössä ja olen huomannut että en tarvia esim subbaria tuolla kokoonpanolla, alaäänetkin toistuu hyvin.Erittäin hyvä kuunnella musiikkia. Huonona puolena ei oikeasti kuule jos joku fps-pelissä hiipii seläntaakse juurikin 5.1-tuen puutteen vuoksi.

Edit: Se kaiutin siinä ohjaimessa saattaa osoittautua yllättävän hyväksi ratkaisuksi. Tuo sellaista err tuntua että mikä asia on lähellä pelaajaa. Esimerkiksi se mainittu jousi tai aseen hylsy joka kopsahtaa maahan.

bf-man sanoi:
Hetkonen, eihän dolby digital ole ainoa tila-ääni formaaatti, vai onko? Koska minusta cubessa on 5.1-tuki. Eikä siinä dolby digitalia taida missään lukea :confused:

Yksi hailee mulle. Minulla on cube kiinni minun stereoissani, jotka ovat hyvät mutta vanhahkot. Ne on alunperin hommattu vain musiikin kuunteluun joten vahvari ei tue 5.1 tilaa. Vain 4 kaiutinta saa kiinni. Minulla on kaksi jamon classic-sarjan kaiutinta käytössä ja olen huomannut että en tarvia esim subbaria tuolla kokoonpanolla, alaäänetkin toistuu hyvin.Erittäin hyvä kuunnella musiikkia. Huonona puolena ei oikeasti kuule jos joku fps-pelissä hiipii seläntaakse juurikin 5.1-tuen puutteen vuoksi.

Cube tukee, kuten Eliytres jo sanoikin, Dolby Pro Logic II -järjestelmää, joka simuloi tilaääntä kahdesta kanavasta. Kyseessä ei siis ole täysiverinen 5.1-systeemi, toisin kuin DD ja DTS.

Paavi sanoi:
Cube tukee, kuten Eliytres jo sanoikin, Dolby Pro Logic II -järjestelmää, joka simuloi tilaääntä kahdesta kanavasta. Kyseessä ei siis ole täysiverinen 5.1-systeemi, toisin kuin DD ja DTS.

Joo kiitos. Hän kerkesi vastata samaan aikaan kun kirjoitin omaa viestiäni :o

Konsoli on itseasiassa paremmassa asemassa tilaäänien suhteen kuin PC. Luulen useimmilta löytyvän kuitenkin jonkinasteista Dolbyä olohuoneesta ja jos siihen samaan pakettiin on kytketty vielä pelikonsoli, on siinä 5.1 jo aika valmista tavaraa. Siellä PC nököttää samaan aikaan 2.1 järjestelmän turvin, vaikka muuten tarjoaakin näyttävää pelaamista.

Nyt HDTV myötä emme jää toiseksi grafiikassakaan. Nyt niitä PC:llä pelaavia kavereita kahville ja aivopesemään näihin riveihin :)

Nisupulla sanoi:
Konsoli on itseasiassa paremmassa asemassa tilaäänien suhteen kuin PC. Luulen useimmilta löytyvän kuitenkin jonkinasteista Dolbyä olohuoneesta ja jos siihen samaan pakettiin on kytketty vielä pelikonsoli, on siinä 5.1 jo aika valmista tavaraa. Siellä PC nököttää samaan aikaan 2.1 järjestelmän turvin, vaikka muuten tarjoaakin näyttävää pelaamista.

Nyt HDTV myötä emme jää toiseksi grafiikassakaan. Nyt niitä PC:llä pelaavia kavereita kahville ja aivopesemään näihin riveihin :)

No eise nyt ihan pelkästä ulkoisesta habituksesta se peecee-pelaaminen koostu. Konsoleilla ei vaan ole välttämättä sellaisia pelejä joita pc-pelaajaa kiinnostaa.Esimerkiksi hyvät strategia (jagged allianced,fallout tactics,close compat) ja simulaatiomaiset ajopelit(gpl, gp3) puuttuu. Ja tietty massiivimoninpelit myöskin. Itseänikin on vasta nyt kunnon konsolikärpänen purrut wiin myötä. Kämppiksen kanssa hyvä pelata konsolilla moninpelejä :)

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom