Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
_Machine sanoi:
Mihin sitä blu-rayta sitten tarvittaisiin?
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on se, ettei uuden sukupolven DVD-formaatteja välttämättä tarvita peleissä. Ei Blu-Rayta, ei HD DVD:tä. Olen asian perustellut blogissani kahdessa kirjoituksessa.
Lisätila ei sinänsä paranna pelejä. Se voi kyllä antaa varaa optimoinnin säästelyyn. Julkaistiinpa peli millä alustalla tahansa, hyvä peli lähtee aina suunnittelijan päästä ja toteutuu osaavan kehitysryhmän käsissä. Koko pelilaite on vain väline tuotteen ja kokemuksen siirtämiseen.
Verkkopalvelujen aikakaudella peleistä ei tarvitsisi julkaista kuin ydinosa kaupassa myytävällä levyllä. Epäolennaiset lisukkeet voidaan jakaa verkon kautta niitä kaipaaville. Myöhemmin koko pelilevy varmaankin jää vain toisarvoiseksi julkaisukanavaksi, mutta se tuskin on vielä seuraavan viiden vuoden juttu.
LISÄYS: En ole tietenkään aina ollut tällä kannalla kuin nyt. Muutama vuosi sitten oikeasti pidin GameCuben mini-DVD:tä suurena heikkoutena ja kaiken maailman techblingblingiä itse tarkoituksena. Viimeisin konsolisukupolvi - joka minulle on ensimmäinen kokonainen konsolisukupolvi, sitä ennen pelasin pääasiassa PC:llä - on ollut opettavainen. GameCube ei jäänyt hyvien pelien määrässä muiden jälkeen. Saumattomat kokemukset, kuten Metroid Prime, olivat jopa jotain sellaista, mitä muilla ei juurikaan nähty. Toisaalta megahertsit eivät pelastaneet Xboxia keskinkertaisten räiskintäpelien tulvalta.
Uudessa konsolisukupolvessa kismittää pari seikkaa: törkeät hinnat (Wii on vielä nähtävä) ja useat SKU:t. Ymmärrän joustavuuden olevan toisaalta hyväkin asia, mutta esimerkiksi Xbox 360 ei ole teknisesti koskaan tuntunut yhtä ehjältä kokonaisuudelta kuin Xbox. Siinä vaiheessa, jos lisävarusteet rupeavat säätelemään, minkälaisia pelejä konsolillaan voi pelata, saan tarpeekseni tästä touhusta.