Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Pibe sanoi:
Oletetaan että XO:n ohjelmoinnin opiskeluilla osataan nyt tietty prosenttimäärä sen mahdollisesta tehon annosta. PS3:lla tuo prosenttimäärä on paljon pienempi. Vuoden päästä päästään täten oikeampiin vertailutuloksiin.
Ei se ihan noin mene, tehot eivät ole lineaarisesti mitattava suure, jota uutetaan tietty määrä per
vuosi. Pelistudioilla on enginensä, jotka jotkut arkkitehtuurinsa puolesta yksinkertaisesti toimivat
paremmin tietynlaisella alustalla. Tähän vaikuttaa miljoona seikkaa; kuinka kukin prosessori
suoriutuu loopeista, miten muistihaku toimii, kuinka kunkin alustan kääntäjä optimoi koodia, yms yms.
Niitä tehoja tullaan uuttamaan molemmista laitteista vuosia, jopa vuosikymmeniä, jos laitteet
pysyisivät niin pitkään elossa. Tänä päivänä revitään Commodore 64:stä aivan uskomattomia
tehoja verrattuna kulta-aikaansa.
edit: Moniydinarkkitehtuurin lisäksi XO esitteli myös toisen uuden ja ihmeellisen ominaisuuden,
'general purpose' varjostimet. Kunhan nämä yleistyvät myös PC-puolella, niin tietotaito lisääntyy
ja XO:n GPU tulee loihtimaan vielä kummallisia juttuja.
edit edit: Ja ennenkuin kukaan viilaa pilkkua, niin kyllä, teho on mitattava suure.
Tarkoitan ekassa
lauseessa tietenkin sitä että tehojen
hyödyntäminen eri alustoilla ei ole se triviaali seikka.