Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Tai XaviX:ille. :rolleyes:
Ei, vaan Nintendolle.

Innovointi ei suinkaan tarkoita sitä, että keksitään jotain uutta. Lainaanpa Kimmo Raatikaista, joka lainaa Peter Denningiä:

"Termiä innovaatio on käytetty tarkoittamaan sekä uusia ajatuksia että uusia käytäntöjä. Koska uusilla ajatuksilla ei ole käytännön vaikutusta ellei niitä sovelleta käytäntöön, Denning tarkoittaa innovaatiolla uuden käytännön soveltamista. Siten innovaatio on sosiaalinen muutos yhteisössä.
Denning tekee selkeän eron innovaation ja keksinnön välillä. Keksintö on uuden luomista: ajatuksen, esineen, laitteen, toimintatavan. Riippumatta siitä, miten erinomainen keksintö on, se ei välttämättä muodostu innovaatioksi. Innovaation ja keksinnön erottaminen eri käsitteiksi on olennaista, koska innovoinnin käytännöt eivät ole keksimisen käytäntöjä. Keksinnöissä voidaan keskittyä teknologioihin. Innovaatioissa on otettava huomioon sosiaalinen yhteisö, mitä muut ihmiset arvostavat ja hyväksyvät otettavaksi käyttöön."


(Kimmo Raatikainen: Johdatus tietojenkäsittelytieteeseen - Tarinoita tietojenkäsittelytieteen osa-alueilta, Helsingin yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos.)

Nintendo on siis ottanut tunnetun keksinnön, ja innovoinut siitä laitteen, joka on saavuttanut maailmalla suuren suosion, ja tulee todennäköisesti laajentamaan markkinoita. Keksintö on siis ainakin tiettyyn rajaan asti XaviX:n, mutta innovaatio Nintendon.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Eli:

Sony lainaa ideaa ja parantaa sitä = varastaa
Nintendo lainaa ideaa ja parantaa sitä = innovoi

Edit: en tarkoita provota tällä, vaikka kärjistänkin. Tämä on vain mutua, kun olen näitä foorumeita lueskellut.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hiukan vertailua. Xavix vs Wii

http://www.gadgetspage.com/toys-games/xavix-vs-nintendo-wii.html

Wii Sportshan ei ole mikään uutuus. Urheilupelejä on ollut olemassa modernien pelien synnystä lähtien. Wiimote on se "juttu". Kapula joka taipuu tennismailasta keilapalloksi ja lumilaudasta pistooliksi jne...

Samalla tavalla voisi verrata PS2 konsolia ja singstaria normaaliin karaokelaitteistoon.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tautofonia sanoi:
Ei, vaan Nintendolle.

Innovointi ei suinkaan tarkoita sitä, että keksitään jotain uutta. Lainaanpa Kimmo Raatikaista, joka lainaa Peter Denningiä:

"Termiä innovaatio on käytetty tarkoittamaan sekä uusia ajatuksia että uusia käytäntöjä. Koska uusilla ajatuksilla ei ole käytännön vaikutusta ellei niitä sovelleta käytäntöön, Denning tarkoittaa innovaatiolla uuden käytännön soveltamista. Siten innovaatio on sosiaalinen muutos yhteisössä.
Denning tekee selkeän eron innovaation ja keksinnön välillä. Keksintö on uuden luomista: ajatuksen, esineen, laitteen, toimintatavan. Riippumatta siitä, miten erinomainen keksintö on, se ei välttämättä muodostu innovaatioksi. Innovaation ja keksinnön erottaminen eri käsitteiksi on olennaista, koska innovoinnin käytännöt eivät ole keksimisen käytäntöjä. Keksinnöissä voidaan keskittyä teknologioihin. Innovaatioissa on otettava huomioon sosiaalinen yhteisö, mitä muut ihmiset arvostavat ja hyväksyvät otettavaksi käyttöön."


(Kimmo Raatikainen: Johdatus tietojenkäsittelytieteeseen - Tarinoita tietojenkäsittelytieteen osa-alueilta, Helsingin yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos.)

Nintendo on siis ottanut tunnetun keksinnön, ja innovoinut siitä laitteen, joka on saavuttanut maailmalla suuren suosion, ja tulee todennäköisesti laajentamaan markkinoita. Keksintö on siis ainakin tiettyyn rajaan asti XaviX:n, mutta innovaatio Nintendon.
Lukekaas pojat (pienet ja isot) tämä. Olen itsekkin toitottanut innovaatio käsitettä useissa konsolisodissa. Suuri kysymys tässä kuitenkin on se että onko sonyn uusi ohjain innovaatiota, kun Nintendo ehti ensin. Eihän sen pitäisi mitenkään sonyn kapulaa huonontaa...

Itse henkilökohtaisesti pitäisin Wiin kapulaa innovaatio-tasolla voittajana, koska en näe sonyn kapulan tuovan mitään lisäarvoa verrattuna kilpailijaan. Sonyn muut konseptit ovatkin sitten toinen tarina, kuten vasta saatu palkinto siitä kertoo. Analogiohjain oli kyllä Nintendon lanseeraama (jälleen, tekniikkaa on ollut olemassa ennen tätä, mutta tässä tapauksessa tuotettiin lisäarvoa menestyneesti), mutta Sony paranteli alkuperäistä ideaa mm. lisäämällä toisen tatin. -> innovaatiota molemmin puolin.

Pako sanoi:
prkl...yritänpä tilata.
Laita sitten raporttia kun aparaatti saapuu. Kiinnostaa tietää kuin homma pelittää.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Näkisin asian niin, että tässä Sony/MS-miehet ottavat vähän takaisin sitä kun Nintendo-fanit usein tuppaavat näitä firmoja kopioijiksi haukkumaan.

Itsehän olen sitä mieltä, että kopiointi on hyvästä, kunhan muistetaan antaa krediittiä sille ensimmäisellekin. N64:n tatti oli kauhea, mutta Dual Shockissa tatti toimi loistavasti. Ja harva uskoi oikeasti tuolloin, että kahdelle tatille tulee koskaan käyttöä, mutta nykyisin on enemmän semmoisia pelejä jotka käyttävät kahta tattia kuin niitä jotka käyttävät vain yhtä.

Homman nimihän on se, että jos 360:lle tulee Wiimote pienin parannuksin niin pelimaailma on taas ottanut yhden askeleen eteenpäin. Minä pelaajana osaan ajatella vain omaa etuani, en niinkään suosikkifirmani etua. Minä haluan pelata Halo 3:sta parhaalla mahdollisella ohjaimella ja jos tätä varten joutuu kopioimaan niin sitten asialle ei voi mitään. Tietenkin soisin nyt Nintendolle parhaan mahdollisen menestyksen Wiimoten takia ja Nintendon itsensä takia, mutta samalla toivon että Sony tuo samanlaisen ohjaimen PS3:een ja MS XO:hon. Miksikö? Koska se ohjain on hyvä. Tietenkin vanhallekin löytyy aina käyttöä, ihan kuin ristiohjaintakin käytetään edelleen.

News Flashinä sanottakoon vielä, että Nintendo ei ole keksinyt kosketusruutua tai edes sen yhdistämistä peleihin. Nintendo ei ole keksinyt liikkeentunnistusta tai sen yhdistämistä peleihin. Nintendo on vain ottanut hyvät keksinnöt ja tehnyt niistä toimivia. Ei Edisonkaan keksinyt valoa, vaan se keksi miten sitä valoa saadaan järkevästi ja vaivattomasti yön ja sisätilojen pimeyteen. Ei se silti Edisonin keksinnöltä ota mitään pois. Kaukaa haettu, mutta toimiva esimerkki. Ja emmehän me herranen aika loisteputkiakaan tuomitse, vaikka se olisikin hehkulampulle velkaa.

Kopioikaa firmat, parannelkaa toisten innovaatioita. Evoluutio on oikeasti aika hauska juttu ja koko maailma makaa suuren loikan ja sitä seuraavien pienten askeleiden päällä. Näin se homma toimii!
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Loistava postaus.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tässä on oikeeta next geniä:

http://media.wii.ign.com/media/842/842201/vids_1.html

Mistäs nämä on kopioitu? Elokuvasta?

Muokkaus: Katsoin pari kertaa ton videon, oiskohan siihen millään voinut laittaa kontrollit niin että maila liikkuis yksi yhteen moten kanssa. Luulen että ei varmaan. No joka tapauksessa oli ihan siisti kohta se missä pystyi tönäsemään kaverin kaiteen yli alemmalle kerrokselle :D

Muokkaus2: Niin ja EA on lähtenyt paremmalle tielle kuin ubi soft: Godfather taidetaan maddenin kanssa kääntää boksilta wiille eikä pleikka 2:selta. Grafiikat ainakin näytti olleen ihan hyvät. Olikohan tää hyväkin peli muilla alustoilla?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Kopioikaa firmat, parannelkaa toisten innovaatioita. Evoluutio on oikeasti aika hauska juttu ja koko maailma makaa suuren loikan ja sitä seuraavien pienten askeleiden päällä. Näin se homma toimii!

Niin paitsi on sellaiset "kivat" jutut kuin patentit. Jenkkilässä on patenttijärjestelmä kussut housuun jo monta vuotta. Enää ei patentoida keksintöjä vaan patentoidaan kaikki mikä irti lähtee.

Mikäli patentteja myönnetään pitäisi suoja-aika laittaa vaikka pariin vuoteen. Kehitys olisi näin paljon nopeampaa ja se kehittänyt yritys/henkilö kerkeisi tuotteistaa ja myydä tuotettaan sen pari vuotta ennenkuin ilmestyisi vastaava tuote kilpailijalta.

Ja sitten vielä ne softapatentit. Jos ihmettelette miksi vapaissa linux distroissa ei tule wmv ja mp3 tukea mukana...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jooseppi sanoi:
Tässä on oikeeta next geniä:

http://media.wii.ign.com/media/842/842201/vids_1.html

Mistäs nämä on kopioitu? Elokuvasta?

Muokkaus: Katsoin pari kertaa ton videon, oiskohan siihen millään voinut laittaa kontrollit niin että maila liikkuis yksi yhteen moten kanssa. Luulen että ei varmaan. No joka tapauksessa oli ihan siisti kohta se missä pystyi tönäsemään kaverin kaiteen yli alemmalle kerrokselle :D

Muokkaus2: Niin ja EA on lähtenyt paremmalle tielle kuin ubi soft: Godfather taidetaan maddenin kanssa kääntää boksilta wiille eikä pleikka 2:selta. Grafiikat ainakin näytti olleen ihan hyvät. Olikohan tää hyväkin peli muilla alustoilla?
Näytti yhtä ihanalta ja sujuvalta kuin Red Steel. Toisin sanoen ohjattavuus näytti aivan kamalalta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

nakkihuuli sanoi:
Näytti yhtä ihanalta ja sujuvalta kuin Red Steel. Toisin sanoen ohjattavuus näytti aivan kamalalta.

Red Steelissä on mainio ohjaus. Et vain osaa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jooseppi sanoi:
oiskohan siihen millään voinut laittaa kontrollit niin että maila liikkuis yksi yhteen moten kanssa.
Ei olisi, koska mote ei tunnista ihan hitaita liikkeitä eikä tiedä sijaintiaan. Lisäksi ongelmia tulisi joka kerta, kun maila osuu johonkin mutta ohjain ei. Siksi esimerkiksi miekkailupeliä, jossa miekka liikkuu täysin vastaavasti kuin ohjain pelaajan kädessä, ei tulla näkemään.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

jryi sanoi:
Ei olisi, koska mote ei tunnista ihan hitaita liikkeitä eikä tiedä sijaintiaan. Lisäksi ongelmia tulisi joka kerta, kun maila osuu johonkin mutta ohjain ei. Siksi esimerkiksi miekkailupeliä, jossa miekka liikkuu täysin vastaavasti kuin ohjain pelaajan kädessä, ei tulla näkemään.
Mote kyllä tunnistaa asentonsa, etäisyytensä ja liikkeen nopeuden (hitaatkin liikkeet).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Noseblunt sanoi:
Mote kyllä tunnistaa asentonsa, etäisyytensä ja liikkeen nopeuden (hitaatkin liikkeet).

Etäisyytensä vain jos sillä osoitetaan sensorbaria kohti.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

laatikko sanoi:
Harmi vain että ketään ei kiinostanut.
Harmi vaan, ettet sinäkään malttanut pitää suutasi kiinni... Tämä oli yhtä järkevä postaus kuin lainaamani...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tautofonia sanoi:
Ei, vaan Nintendolle.

Innovointi ei suinkaan tarkoita sitä, että keksitään jotain uutta. Lainaanpa Kimmo Raatikaista, joka lainaa Peter Denningiä:

"Termiä innovaatio on käytetty tarkoittamaan sekä uusia ajatuksia että uusia käytäntöjä. Koska uusilla ajatuksilla ei ole käytännön vaikutusta ellei niitä sovelleta käytäntöön, Denning tarkoittaa innovaatiolla uuden käytännön soveltamista. ..."
Ja mitenkäs tuo Xavix ei sitten soveltanut? Valmis tuote sieltä on tullut markkinoille, ja vieläpä ennen Nintendoa?
Vai tarkoitatko että jokin on innovatiivista vasta kun se pusketaan markkinoille isolla mediarummutuksella,
ja päätyy kaikkien koteihin?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Ja mitenkäs tuo Xavix ei sitten soveltanut? Valmis tuote sieltä on tullut markkinoille, ja vieläpä ennen Nintendoa?
Vai tarkoitatko että jokin on innovatiivista vasta kun se pusketaan markkinoille isolla mediarummutuksella,
ja päätyy kaikkien koteihin?

Kyllä. Jos joku toisi markkinoille sähköauton jonka jokainen haluaa ja joka myisi kuin häkä, niin kyllä minä kutsuisin sitä innovaatioksi. Monet pitävät myös Ipodeja innovatiivisina. Ja ei kai kukaan ole kiistänyt Xavixin innovatiivisuutta?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

phanatic sanoi:
Kyllä. Jos joku toisi markkinoille sähköauton jonka jokainen haluaa ja joka myisi kuin häkä, niin kyllä minä kutsuisin sitä innovaatioksi. Ja ei kai kukaan ole kiistänyt Xavixin innovatiivisuutta?
Eli kysymys kuuluu; voiko kaksi 'identtistä' tuotetta olla molemmat innovatiivisia, jos toinen, pienen
budjetin yritys tekee tuotteen ensin, ja toinen, jättiyritys, onnistuu oikeasti myymään tuotetta vakiintuneen
kannattajakuntansa avustuksella?

Onko Applen iPhone innovatiivinen, vaikka samanlaisia tuotteita on jo markkinoilla? A ja B
Eli ison firman on siis loppukädessä helppo innovoida tuomalla massamarkkinoille pienten lafkojen keksinnöt?

Vähän kärjistystä, mutta sodassa sallittakoot.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Eli kysymys kuuluu; voiko kaksi 'identtistä' tuotetta olla molemmat innovatiivisia, jos toinen, pienen
budjetin yritys tekee tuotteen ensin, ja toinen, jättiyritys, onnistuu oikeasti myymään tuotetta vakiintuneen
kannattajakuntansa avustuksella?

Mitkäs tuotteet tässä ovat olleet identtisiä? Korkeintaan Wii Sports ja tuo toinen urheilupeli. Itse Wii ei todellakaan ole identtinen Xavixin kanssa. Esim. DualShock oli innovatiivinen, eikä todellakaan identtinen N64:n ohjaimen kanssa, ja ero Wiin ja Xavixin välillä on mielestäni suurempi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Niin N64:n ohjaimen analogi-tikku oli vallankumouksellinen. Myös rumble-pak oli kovis. Mutta vasta Sony Dual Shockin kehittäessään teki ohjaimesta oikeasti hyvän pelikäyttöön. Kyllä nipakuusnepan padilla pelaa, muttei kovin mielellään :p


Red Steelissä on mainio ohjaus. Et vain osaa.

Täysin paskankin ohjauksen voi masteroida ajan kanssa ;)
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom