Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?
BadMF sanoi:
Aika jännää jos tosiaan molemmilla koneilla pelattavuus ja tekoäly on asetettu noinkin tois-sijaiseks jutuks kuin kyseisen artikkelin kirjoittaja antoi ymmärtää.. Toisaalta, kuinkahan paljon esim. ps2:ssa on omistettu tehoja pelattavuudelle, ja miten tämä vertautuu uusien koneiden kanssa? Luulisi määrän olevan moninkertainen?
Kaikki on kovin suhteellista. Koska näissä uusissa koneissa on liukulukutehot (grafiikka, fysiikka) räjäytetty katosta läpi kokonaan uudelle tasolle on ehkä pieni yllätys, että tuo integer-tehopuoli (pelilogiikka) on jätetty
suhteessa melko vaatimattomaksi. Yksi tuollainen 3.2GHz:llä pyörivä 360:n core+VMX varmasti häviää vaikkapa 3.2GHz:n Pentium 4:lle integer-tehossa, mutta floating pointtien kanssa Pentium 4 ei ansaitse tulla edes mainituksi samassa asiayhteydessä. Tämä suuntaus alkoi edellisessä sukupolvessa, eli pelikonsolien kehittäjät ovat katsoneet liukulukutehon paljon kokonaislukutehoja tärkeämmäksi moderneissa peleissä. Miljoonien polygonien puskeminen nielee käsittämättömän paljon tehoa verrattuna vaikkapa muutaman tuhannen objektin skriptaukseen.
Jos tuo kuulostaa kovin heikolta niin ei kannata unohtaa että yhdessä tuollaisessa coressa on kuitenkin helposti kymmenkertaisetkin tehot verrattuna PS2:n EE.coreen, ja ehkäpä kolminkertaiset tehot verrattuna Xboxinkin mutanttiprosessoriin. Ja tämä on todellakin vain osa koodista. Hieman ihmettelin kyllä kun Hannibal puhui kovin myös fysiikkojen pyörivän kokonaislukupuolella, eiköhän niistä suurin osa kuitenkin pyöritetä nykyään liukulukuina.
Yritetäänpä hiukan suhteuttaa näitä prosessorien tehoja. Liukulukutehojen eli GFLOPS-lukemien pitäisi olla suht validit kaikkien ilmoitusten ja teoreettisten laskelmien pohjalta (käytännössä hyödynnettävissä näistä sitten vain murto-osa). Samanlaisten laskeminen integer-puolelle on paljon vaikeampaa, joten nämä GIPS-lukemat (miljardia käskyä sekunnissa) on vanhemmille laitteille ilmoitettujen Dhrystone MIPS -lukemien pohjalta, ja uusille konsoleille sitten melkoisen puhdasta hihanravistusta ja hakuammuntaa laajalla haarukalla. Tarkoitus on kuitenkin antaa kuvaa suhteellisista suorituskyvyistä verrattuna toisiinsa ja liukulukusuorituskykyyn, ja siihen arvot ovat ainakin vähän sinne päin. Lisää koulutettuja arvauksia kuunnellaan mielellään.
PS2: 0.5GIPS / 6.2GFLOPS
Cube: 1.1GIPS / 1.94GFLOPS
Xbox: 2.0GIPS / 2.93GFLOPS
PS3: 5-8GIPS / 218GFLOPS
Xbox 360: 10-20GIPS / 115GFLOPS
Pentium 4/3.2GHz: 8GIPS / 6.4GFLOPS