Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

migge sanoi:
Ei missään nimessä. Merkittävyydellä tarkoitin raakoja myyntilukuja ja pelien ympärille kasvanutta kulttia. Cuben Melee möi maailmanlaajuisesti 6,58 miljoonaa kappaletta. Jos et ymmärrä mitä luku tarkoittaa niin sanompa vain että enemmän kuin Halo.
Wikipedia sanoi:
On June 20, 2006, Xbox.com reported that more than a half-billion games of Halo 2 have been played on Xbox Live since its debut; it also reported that 9.2 million units of Halo 2 have been sold worldwide

Ensimmäistä Haloa myytiin "vain" yli viisi miljoonaa, mutta jokatapauksessa Halon media-arvo ja killer-peli arvo on jopa Super Smashiä suurempi.

Sinänsä Smash Brosin killeri arvo on kyllä jumalattoman suuri, mutta on silti lähinnä yllätys, että se on myynyt enemmän kuin yksikään muu GC peli. Voisi jopa olettaa, että oikeasti koneiden myynnin kannalta suurempia tekijöitä ovat olleet Wind Waker ja Super Mario Sunshine ja Super Smash on sitten vain ostettu kun kerta kone on jo omistettu. Vaikea tietenkin lähteä arvaamaan, mutta minun arveluni mukaan homma menee niin, että esim. 3 miljoonaa pelaajaa on ostanut Cuben Wind Wakerin takia ja kakkospeliksi he ostivat Smashin. Onhan siinäkin Link mukana, onhan se Nintendon laatupeli ja hauskaa porukassa. Mukavaa olla uudelle Wind Wakeria pyörittävälle konsolille muutakin kuin Wind Waker.

Sitten kaksi miljoonaa Sunshinen ostajaa osti Super Smashin kakkospeliksi samoin periaattein. Onhan siinäkin Mario, hauska peli, Nintendon taattua laatua etc.

Yllättäen Smash Bros. on GC:n myydyin peli, mutta suurin osa ei ostanut GC:tä tuon pelin takia, vaan ostivat alunperin jonkun toisen pelin takia ja sitten Smash Bros ostettiin kun kaivattiin vähän lisää pelattavaa. Jokatapauksessa siinä on todella paljon hahmoja, sitä voi pelata Metroid-fanit, Zelda-fanit, Mario-fanit, Nintendo-fanit ja ne ketkä ei Nintendon hahmoista perusta ostavat sen silti, koska loppujen lopuksi itse pelikin on erinomainen.

No, Brawlin merkitys tuntuu nyt jo huomattavasti suuremmalta, joten analyysini koski vain Meleetä.

Tautofonia sanoi:
Vertaatko nyt vakavasti PS3:sta pesukoneeseen? Jos vertaat, mieti ensin minkäkokoiset potentiaaliset käyttäjäkunnat näillä laitteilla on? Tai kuinka paljon hyödyllisemmäksi pesukone koetaan?

Noniinjust. Ei, vertaan hintaa jonka kuluttaja on valmis maksamaan maksaa kerralla jostain tuotteesta, ja mitä sillä rahalla saa.

Tiedän monta karvalakki-osaston kuluttajaa jotka ovat ostaneet 599 digiboksin kun "halusivat parhaan", ja kodinkonekauppiashan möi.

Tuomas sanoi:
Pointti on se että kyllä PS3:seen varmasti on varaa Wii ja XO:lla miehilläkin.(Eriasia haluavatko ostaa :D)Mielestäni PS3 ei ole kallis.Niinkuin joku totesikin edullinen,muttei aivan halpakaan.Mutta niinhän se menee että uusi tekniikka ja laatu maksaa :)
Tämä hintaväittely ei johda yhtään mihinkään. Jokainen kykenee varmasti säästämään PS3:een jos niin haluaa, mutta ei se tarkoita sitä että se olisi pieni summa maksaa. Kuten aiemmin sanoin, se on suhteellisesti melko edullinen kokonaisuus, mutta liian suuri summa joillekkin maksaa pelikoneesta.

Vertailukohdaksi voi ottaa vaikka Nokian N95 kännykän, jossa on kaikki, mutta joka maksaa sen 800. Melko edullinen kokonaisuus kun tuleehan siinä mukana kaikenmaailman mobiilitelkkaria, musiikkisoitinta ja taskutietokonetta, mutta kuka edelleen maksaa kännykästä 800?

Ei varmaankaan ole siitä kyse kuka pystyy maksamaan, vaan kuka viitsii maksaa.

Solid Snake sanoi:
No, Brawlin merkitys tuntuu nyt jo huomattavasti suuremmalta, joten analyysini koski vain Meleetä.
Ihan hyvää analyysia. Uskoisin että Meleen menestys johtuu siitä että se oli tasainen menestys jokaisella mantereella. Kenties peli olisi saanut enemmän huomiota jos se olisi menestynyt paremmin jollakin tietyllä mantereella. Jokatapauksessa Brawlin merkitystä ei tule väheksyä.

BTW: Mario Kart taisi myydä hieman enemmän Cubella.

noose01 sanoi:
Jos noin tosiaan on että persaukiselta opiskelijalta löytyy helposti 700e pelikonsolia varten niin kyllä taitaa tulla opintotuen korotukset aivan turhaan!

Se onkin sitten tietty eri asia jos äiti maksaa kulkemiset, syömiset ja juomiset eikä vuokraakaan tarvitse maksaa...
Itselläni sama tilanne kuin samulla. Rahan käytöstä se on kiinni.
Ja itse maksan kulut.

Ja jos tukia pienennettäisiin, joutuisi vaan miettimään lisää mistä sitä karsii ja minne tunkee. Masennushan siinä iskisi jokaiselle opiskelijalle kun rahat ei riitä yhtään mihinkään kunnolla :p

jryi sanoi:
Lähinnä siis probleemi on siinä, että kun Divx ja varsinkin Xvid ovat niin helposti kenen tahansa käyttöön otettavissa (VirtualDUB on ilmainen ja yksinkertainen softa, FFDSHOW taas tarjoaa kaikki olennaiset codecit yhdessä paketissa), niin miksi ihmeessä niiden tukeminen noissa mediakeskuksissa on niin pirun vaikeaa.

Molempien codecien vapaus lisenssi/patentti rojalteista ei ole aivan kiistaton, joten siinä voi olla varsinkin isoilla valmistajilla kynnys ottaa ne mukaan oikeusjuttujen pelossa.

TVersity konvertoisi lennossa, mutta kelaaminen ei onnistu sillä oikeastaan ollenkaan ja

Neron mediahome tekee transformaation lennossa hieman paremmin kuin TVersity, mutta vaatti sekin koneelta tehoa.

Pibe sanoi:
Itselläni sama tilanne kuin samulla. Rahan käytöstä se on kiinni.
Ja itse maksan kulut.

Ja jos tukia pienennettäisiin, joutuisi vaan miettimään lisää mistä sitä karsii ja minne tunkee. Masennushan siinä iskisi jokaiselle opiskelijalle kun rahat ei riitä yhtään mihinkään kunnolla :p
Paljonko mahdat maksaa vuokraa?

hartzu sanoi:
Molempien codecien vapaus lisenssi/patentti rojalteista ei ole aivan kiistaton, joten siinä voi olla varsinkin isoilla valmistajilla kynnys ottaa ne mukaan oikeusjuttujen pelossa.

Lisäksi ainakin Sonyllä voi tökkiä ajatus mahdollistaa laitteellaan yleisimmän(?) piraattileffacodekin käyttö (divx).

edit: Ja varmaan se tökkisi Microsoftillakin laittaa tuki codekille joka sai alkun häkätystä MS:n codekista. :D

Centauri sanoi:
Sillä, mitä sinulla on missäkin (tai mitä vaikkapa minulla on missäkin) ei ole mitään merkitystä yleisellä tasolla, ketään ei kiinnosta.
Ei varmaan kiinnostakaan, mutta tuo systeemini ei ole mitenkään älyttömästi sellaisesta tavanomaisesta poikkeava. Yleisin tapa kytkeä eri vehkeet telkkariin taitaa edelleen olla suoraan, toiseksi yleisin vahvistimen kautta. Aika harvalla on kuitenkaan oma telkkari konsolille, toinen BluRay-soittimelle ja kolmas ihan vain telkkarin katsomista varten. Siksi tuollainen "ostan erilliset laitteet, jotta voin katsella teräväpiirtoelokuvia ja pelata pelejä samaan aikaan" -idea ei kuulostanut omaan korvaani ihan älyttömän vaikuttavalta perusteelta sille, miksi joku jättäisi PS3:n kauppaan.

Migge on varmaan kaikkein lähimpänä totuutta sanoessaan, että ihmiset eivät osta PS3:a, koska eivät koe saavansa siinä tarpeeksi vastinetta pyydettävälle hinnalle. Ei markkinointi yleisestikään tuon kummempaa ole: myy ihmisille sitä, mitä he haluavat sellaisella hinnalla, jonka he ovat valmiita maksamaan.

PS3 ei ole myynyt niin paljon kuin kilpailevien konsolien omistajat olisivat halunneet, mutta ilmeisesti Sonylla ei vieläkään olla paniikissa, koska mitään paniikkiliikkeitä ei ole tehty. Ehkä sitten pitäisi olla, koska Sony-haterit eivät vieläkään ole ostamassa uutta pleikkaria. Hehän kuitenkin ovat se pääasiallinen kohdeyleisö, jota Sonyn pitäisi yrittää miellyttää.

Psyko sanoi:
Tässä siis ovat kiistattomasti kovimmat ja parhaat pelit, ikinä. Ja asiasta ei voi kiistellä, sillä markkina-arvo ei ole makuasia:
A) VGChartzin luvut ovat paskaa.
B) Boldatut kohdat ovat täysin eri asioita keskenään. Jos joku peli on loistava, sillä ei välttämättä ole markkina-arvoa. Joku voisi esimerkiksi todeta, että Ikaruga on paras shmuppi vuosiin. Se on kuitenkin niin marginaalipeli, ettei sitä voi laskea esim. myyntivaltiksi konsolimyynneistä puhuttaessa. Voit toki vääntää tämänkin faktan änkyräpäissäsi jotenki nurin niskoin, mutta jos ihan aikuisten (joo, joo, AIKUISTEN) oikeasti katsotaan tilannetta, markkina-arvolla on väliä. Sen takia tehdään uusi Mario. Mario-pelin myynnistä saadaan rahaa, jolla voidaan rahoittaa näitä "epävarmempia" vähäisemmän markkina-arvon pelejä (esim. Kurikin, jonka alkupainos oli jotain 30 000 luokkaa). Pelipuolella on sama juttu kuin levybisneksessä, yhdellä menestyksellä kuitataan monen pienemmän luokan projektin kulut.

samuel6 sanoi:
Kauanko tästä samasta asiasta jaksetaan jauhaa? Itse olen ainakin totaalisen persaukinen opiskelija, ja rahat löyty vielä helposti PS3seen. Se vaan riippuu mihin sitä ne vähät rahansa haluaa käyttää. Mielestäni PS3 on järkyttävästi halvempi kuin mitä ps2 oli aikanaan, plus se on ihan oikeasti laadukas jokapaikan höylä, ps2 oli puhdas pelikone skeidalla DVD soittimella. Silloin nuo markat riitti myös asteen verran pidemmälle, ja Saksassa tuosta ilosta sai maksaa 900dm, eli 450 euroa. Se oli hiukan eri raha vuonna 2000 kuin mitä se on tänä päivänä. Esim. Saksalaisen suurkaupungin keskustassa sillä maksoi siihen aikaan 60neliön kokoisen kämpän kuukauden vuokran, nykyään ei taida saada vuokrattua edes kaksiota Utsjoelta samaan hintaan. Mikäköhän se PS2n julkaisuajan kohderyhmä tuolla hinnalla sitten oli..? Lapset?
Ero on siinä, että sinä olet early adopter, joka sijoittaa koneeseen sen tulevan potentiaalin perusteella summan X riippumatta siitä, mikä X on. Tiettyyn rajaan asti ainakin. PS2:n julkaisuajan kohderyhmä oli sama kuin PS3:nkin, tosin DVD-buumi oli käynnistynyt, ja konetta pystyttiin markkinoimaan syntyneen kysynnän mukaisesti.

Tutkimuksen mukaan (lähde taisi olla 1upin podcasti) valtaosa (siis yli puolet) PS2:n jenkkikäyttäjistä on ostanut koneen alle 199 dollarin hintaan. Sadanyhdeksänkymmenenyhdeksän. Milloin luulet, että PS3 pääsee samaan hintaluokkaan? Toki voimme pyöritellä täällä pienen HC-pelaajapiirin mielipiteitä ympäri ämpäri pääsemättä mihinkään lopputulokseen, mutta itse katson mieluummin suurempaa kuvaa. Tällä hetkellä PS3:n hinta on liikaa massalle. Ja se näkyy myyntiluvuissa.

Centauri sanoi:
Minusta ps3'n ongelma on isolta osaltaan se, ettei edes Sony itse tiedä tai osaa päättää, millaisena laitteena he sitä markkinoisivat, laitteelta puuttuu kristallinkirkas funktio.
Osaltaan juurikin näin. Laitteessa on niin paljon ominaisuuksia, että osa tietyn ominaisuuden potentiaalisista käyttäjistä kokee, että laitteessa on paljon turhaa. Tosin 649 euron hinnalla konetta ei voi markkinoida pelkkänä pelikoneena tai BD-soittimena (tosin tämän suhteen ollaan aika likellä). 649 euron arvoista mielikuvaa on myös hankala tyrkyttää ostajille. Harrison sanoi eräässä haastattelussa Wiin suosiosta, että Nintendo seuraa massoja, mutta Sony tarkkailee tilannetta insinöörin näkökulmasta. Saa nähdä, koituuko tämä PS3:n kohtaloksi tässä sukupolvessa.

hartzu sanoi:
Noniinjust. Ei, vertaan hintaa jonka kuluttaja on valmis maksamaan maksaa kerralla jostain tuotteesta, ja mitä sillä rahalla saa.

Tiedän monta karvalakki-osaston kuluttajaa jotka ovat ostaneet 599 digiboksin kun "halusivat parhaan", ja kodinkonekauppiashan möi.
Okei, paljon mahdollista. Otan vielä esille toisen pointin: Kuinka monta tuntia keskivertosuomalaistaloudessa katsotaan televisiota päivässä per henkilö? Ja kuinka monta pelataan videopelejä?

Viimeksi muokannut moderaattori:

Tautofonia sanoi:
B) Boldatut kohdat ovat täysin eri asioita keskenään. Jos joku peli on loistava, sillä ei välttämättä ole markkina-arvoa. Joku voisi esimerkiksi todeta, että Ikaruga on paras shmuppi vuosiin. Se on kuitenkin niin marginaalipeli, ettei sitä voi laskea esim. myyntivaltiksi konsolimyynneistä puhuttaessa.

Väittäisin, että oli silkkaa sarkasmia ja siinä yritettiin osoittaa, kuinka paskoja miljoonia kappaleita myyneet pelit voivat olla. toisaalta: EI VOINU OLLA LÄPPÄ,KU EI OLLUT HYMIÖTÄ.

nakkihuuli sanoi:
Syksyllähän noita on tulossa. Metroid Prime 3: Corruption, Super Mario Galaxy ja loppuvuodesta vielä Super Smash Bros. Brawl.
Entäs jos nuo ei tod. kiinnosta yhtään? Missä semi-simuautoilua, hyviä 3rd person shoottereita, GTA-tyyppisiä judansseja(Godfather oli minusta aika scheissea jo aikoinaan kun boksilla sitä kokeilin) ja länsiropeja(Fallout 3:sen takia olen valmis ostamaan vaikka uuden tietokoneen, jos se ei XO:lle tule)? RE4:WE olisi ainoa minun makuun sopiva peli, joka on tulossa. Harmi vaan, että sen on jo puhki pelannut PS2:lla, eikä näin ollen kiinnosta. Eli minä ainakin odotan sitä jeesuspeliä, minkä takia Wii pitäisi ostaa. PS3 tulee varmasti sitten taloon, kun GT5 ilmestyy ja hinta tippuu 300 kohdalle.

tsinivuo sanoi:
Entäs jos nuo ei tod. kiinnosta yhtään? Missä semi-simuautoilua, hyviä 3rd person shoottereita, GTA-tyyppisiä judansseja(Godfather oli minusta aika scheissea jo aikoinaan kun boksilla sitä kokeilin) ja länsiropeja(Fallout 3:sen takia olen valmis ostamaan vaikka uuden tietokoneen, jos se ei XO:lle tule)? RE4:WE olisi ainoa minun makuun sopiva peli, joka on tulossa. Harmi vaan, että sen on jo puhki pelannut PS2:lla, eikä näin ollen kiinnosta. Eli minä ainakin odotan sitä jeesuspeliä, minkä takia Wii pitäisi ostaa. PS3 tulee varmasti sitten taloon, kun GT5 ilmestyy ja hinta tippuu 300 kohdalle.

Sitten wii ei varmaankaan ole sulle. HUOH mieti omilla aivoillasi. Wiin jeesuspelit on zeldaa, mariota ja metroidia. Jos muitakin tulee(luulis, että tulee), niin hyvä. Jos ei, niin näillä mennään.

sinappipipo sanoi:
Sitten wii ei varmaankaan ole sulle. HUOH mieti omilla aivoillasi.

Eli Wii tuskin on kenellekään jolle ei noi viis-kuus hyvää peliä riitä Ö_ö

Meinaten siis Marioita ja Metroideja.

Miksi kuluttaa omia aivoja kun täällä saa valmiit hyvät mielipiteet asiaan kuin asiaan? :eek:

Hiipu sanoi:
Eli Wii tuskin on kenellekään jolle ei noi viis-kuus hyvää peliä riitä Ö_ö

Meinaten siis Marioita ja Metroideja.

No jos ei wii sports ym. hässäkät maistu ja ole osasyy ostaa wii, niin tällä hetkellä kyllä. Mites tuolla pleikkari-puolella on noita ysiviitosen pelejä tulossa? Tuskin sen enempää lähiaikoina, mutta pelit on varmaan lähempänä ton tyypin sydäntä. boksin nyt tietty luulis shootterin ja ajamisen ystävälle olevan aika luonnollinen vaihtoehto...(itse pelaan shootterini mieluiten PC:llä.)

Hiipu sanoi:
Aika hikiselle näyttää Wiin tulevaisuus pelien kannalta. Partypelien messiaaksi hamunnut Mario Party 8:kin kun näyttää olevan kuraa.

Mario Party 8:sta ei kyllä yhtikäs kukaan odottanut yhtikäs mitään, lähinnä vain varovaisesti uumoiltiin että saisiko edes Wii puhallettua kuolleena syntyneeseen silsasarjaan jotain uutta eloa. Arvostelujen perusteella vaikuttaa siltä, että Mario Party -kehitystiimi jatkaa kunniakasta pyrkimystään mennä siitä, missä aita ei ole edes matalin vaan kokonaan poissa. Kyllä ne partypelimessiaat löytyvät ihan muualta, hiljattain julkistettu Rayman Raving Rabbids 2 etenkin näyttää erittäin lupaavalta. En rupea listaamaan mitään pelejä, mutta uusia julkistuksia sataa hirmuista tahtia. Wiille löytyy taatusti pelattavaa Nintendon hittien jälkeenkin, vaikka nimi ei olisikaan SuperHyperPommi X.

hartzu sanoi:
Ei kuopattu vaan kupattu, eli samalla Mariolla ratsastetaan pelistä toiseen vuodesta toiseen jo 80-luvulta lähtien. Luulisi jo kyllästyttävän.

Samalla Final Fantasylla ratsastetaan vuodesta toiseen jo 80-luvulta lähtien... :rolleyes:

Jotkin pelimaailman sarjat vain ovat toisia kestävämpiä, osaksi siksi että sarjat muuttuvat ja kehittyvät ajan myötä. Kuinka paljon Super Mario Brosilla ja Mario Galaxylla oikeasti on yhteistä? On sitä pelimaailmassa muitakin veteraaneja kuten Metal Gear ja Solid Snake, ja hyvin tuntuu maistuvan.

jryi sanoi:
Ehkä sitten pitäisi olla, koska Sony-haterit eivät vieläkään ole ostamassa uutta pleikkaria. Hehän kuitenkin ovat se pääasiallinen kohdeyleisö, jota Sonyn pitäisi yrittää miellyttää.
Väärin. Pääasiallinen kohdeyleisö on se massa, joka ei välitä merkistä. Tai ainakin pitäisi olla.

tsinivuo sanoi:
XBOX 360:lla.

samuel6 sanoi:
Mikäköhän se PS2n julkaisuajan kohderyhmä tuolla hinnalla sitten oli..? Lapset?
No kun tohon aikaan vakavien pelien ystävällä ei ollut paljoa vaihtoehtoa. Joko PC tai PS2. Ja PC pelien kanssa on aina ollut hieman sellainen "toivotaan toivotaan" tyyppinen kokemus. Jos se toimii ok, niin hyvä, mutta 1/5 tapauksesta joutuu konetta/ini-tiedostoja/windowsin rekisteriä virittämään ja etsimään päivityksiä yms. turhaa ennenkuin saa pelin käyntiin. Itse olen ainakin huomannut, että ei se ole ihan joka jannun hommaa, vaikka siihen itse pystyykin. Mulla vaan iski työelämään astuessa laiskuus peliin. Jos töissä saa säätää koneiden kanssa 8h, niin ei helvetti enää vapaa-aikana.

BTW: Ehkä myös se, että mä muistan ajan kun PS1:set ilmestyivät kavereille. Ne ilmestyi sellaisten pelien takia kuin CMR2, TOCA 2 ja Gran turismo 1&2. Kertoo meidän Suomalaisten pelimausta aika paljon. :D No joo, ehkäpä siinä oli se oletus, että nuo tulevat myös automaagisesti PS2:lle, niinkuin toki tulivatkin. Mutta onko porukka jo kyllästynyt sitten nyt tuollaiseen, kun PS3 ei myy. Mulla ainakin hieman alko tökkimään GT4:sen kohdalla, vaikka 5:sta odotankin. Ehkä sitä voisi kutsua sanalla ähky. Liikaa jo kaikkea.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Offtopic:

Mikä ihme tovereiden tietokoneissa on oikein vikana, kun ei pelit toimi?

Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia sen jälkeen kun pelit siityivät pyörimään windowsin päällä.

Ei kannata laittaa liian eksoottista rautaa jottei tule konflikteja. :p

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom