Gameskeeper
Active Member
Vastaus: Lisälaitteet ja tarvikkeet
Noinhan se menee, ja lisätään vielä että isompi välimuisti on parempi ja siitä saattaa olla jopa oikeasti hyötyä.
Pyörimisnopeus (5400 vs. 7200 rpm) vaikuttaa lähinnä hakuaikoihin ja siitä on eniten hyötyä kun etsitään pieniä tiedostoja ripoteltuina ympäri levyä. Konsolipelien kohdalla tiedostot ovat yleensä isoja ja niiden latautumiseen vaikuttaa siirtonopeus enemmän kuin hakunopeus. Niinpä levyn pyörimisnopeuden tuottamat erot jäävät tosielämän konsolikäytössä varsin pieniksi (ja vastaavasti nopeammin pyörivä levy saattaa tuottaa enemmän lämpöä ja näin tehdä konsolista äänekkäämmän, tämäkin toki lähinnä teoriassa).
SSD-levyt (ja SSD-osion sisältävät ns. hybridilevyt) ovatkin sitten jo tuntuvasti nopeampia. Hybridilevyjen ideana on se, että nopealle SSD-osiolle tallennetaan useimmin haetut tiedostot. Kyseenalaista on, kuinka hyvin PS4 osaa tätä ominaisuutta hyödyntää (tästä olisi mielenkiintoista nähdä testidataa).
Olen samaa mieltä siitä, että konsolikäytössä isommasta tallennustilasta on enemmän hyötyä kuin lähinnä sekuntikellon kanssa mittaillessa havaittavasta latausnopeuden parantumisesta.
Tämän vuoksi suosittelen panostamaan heti mahdollisimman tilavaan levyyn, koska vaihdettaessa ajan kuluessa täyttynyt levyn isompaan tietojen siirtäminen uudelle levylle on paljon työläämpi urakka. PS3:lla käytettävissä oli koko levyn varmistuskopiointiin tarkoitettu apuohjelma ja silläkin hommassa saattoi vierähtää useampi vuorokausi. PS4:lle ei ole tällaista kopiointityökalua edes saatavilla, jolloin tallennukset täytyy kopioida USB-medialle käsin, ostokset ladata yksitellen uudestaan, samoin kuin levyasennukset.
SSD > hybridi > 7 200 rpm > 5 400 rpm. Nopeuserot ovat keskimäärin aika marginaalisia (n. 10-15 %:a nopeammat latausajat), mutta joissain tilanteissa voi syntyä suurempiakin eroja.
Noinhan se menee, ja lisätään vielä että isompi välimuisti on parempi ja siitä saattaa olla jopa oikeasti hyötyä.
Pyörimisnopeus (5400 vs. 7200 rpm) vaikuttaa lähinnä hakuaikoihin ja siitä on eniten hyötyä kun etsitään pieniä tiedostoja ripoteltuina ympäri levyä. Konsolipelien kohdalla tiedostot ovat yleensä isoja ja niiden latautumiseen vaikuttaa siirtonopeus enemmän kuin hakunopeus. Niinpä levyn pyörimisnopeuden tuottamat erot jäävät tosielämän konsolikäytössä varsin pieniksi (ja vastaavasti nopeammin pyörivä levy saattaa tuottaa enemmän lämpöä ja näin tehdä konsolista äänekkäämmän, tämäkin toki lähinnä teoriassa).
SSD-levyt (ja SSD-osion sisältävät ns. hybridilevyt) ovatkin sitten jo tuntuvasti nopeampia. Hybridilevyjen ideana on se, että nopealle SSD-osiolle tallennetaan useimmin haetut tiedostot. Kyseenalaista on, kuinka hyvin PS4 osaa tätä ominaisuutta hyödyntää (tästä olisi mielenkiintoista nähdä testidataa).
Olen samaa mieltä siitä, että konsolikäytössä isommasta tallennustilasta on enemmän hyötyä kuin lähinnä sekuntikellon kanssa mittaillessa havaittavasta latausnopeuden parantumisesta.
Tämän vuoksi suosittelen panostamaan heti mahdollisimman tilavaan levyyn, koska vaihdettaessa ajan kuluessa täyttynyt levyn isompaan tietojen siirtäminen uudelle levylle on paljon työläämpi urakka. PS3:lla käytettävissä oli koko levyn varmistuskopiointiin tarkoitettu apuohjelma ja silläkin hommassa saattoi vierähtää useampi vuorokausi. PS4:lle ei ole tällaista kopiointityökalua edes saatavilla, jolloin tallennukset täytyy kopioida USB-medialle käsin, ostokset ladata yksitellen uudestaan, samoin kuin levyasennukset.