Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia
Onhan tietysti olemassa se marginaalinen vähemmistö, jotka hekumoivat jostain retrokonsoleista ja niiden peleistä jotka olivat niiiiiin paljon parempia kuin mikään vuoden 2000 jälkeen julkaistu, mutta oikeasti pelit ja pelikokemukset kehittyvät koko ajan paremmiksi. Mulla ei ole ikävä PS2-aikaa ja vielä vähemmän mitään sitä edeltävää. Museotavaralla on paikkansa museoissa.
Tämä nyt on aika mustavalkoista kärjistämistä taas. Minä nautin toki myös uusista pelijulkaisuista, mutta konsolipelaamisen historiasta löytyy paljon kaikkea, mitä uudet pelit ja laitteet eivät korvaa. Nykykonsolit tarjoavat hyvin vähän mitään, jos tykkää esim. 2D shoottereista. Vaikka tykkäänkin pelata Skyrimejä ja Bioshockeja sun muita moderneja pelejä, niin mikään ei tyydytä akuuttia shootterinälkää paremmin, mitä esim. Saturnin klassikko 2D shootterit. Myös esim. jrpg-rintamalla nykykonsolit tarjoavat verrattain vähän kilpailukykyistä kamaa suhteessa 90-luvun tarjontaan. Siinä on myös oma tunnelmansa, kun näitä pelaa alkuperäisellä raudalla, eikä emulaattorilla.
Pidän myös ajatuksesta, että nuo vanhat pelit ja laitteet säilyttävät arvonsa, tai jopa keräävät arvoa, vaikkei ne olisivatkaan aktiivisesti käytössä. Pelit, jotka olen joskus 15 vuotta sitten kerännyt alelaarista muutamalla markalla, ovat moninkertaistaneet arvonsa. Ajatus siitä, että vanhentuneesta raudasta tulee täysin arvotonta uuden kaluston ilmestyessä kuulostaa aika ikävältä. Sama pätee muuhunkin; ostan vielä vanhaa musiikkia vinyylinä, vaikka uutta kamaa tuleekin koko ajan mp3:na. Arvostan vanhaa, käyttökelpoista ja hyvin pidettyä tavaraa.
EDIT: siinä on vielä sekin, että vaikkei juuri ITSE saisikaan siitä vanhasta raudasta enää mitään irti uuden ilmestyessä, voi siitä silti olla jollekkin muulle iloa, jos se pysyy käyttökelpoisena. Wii U:n hommattuani annoin vanhan Wiin kaverilleni lainaa, joka tykkää pelaamisesta, muttei ole silti itse ostanut uusia konsoleita muutamaan sukupolveen. Hänen jälkeen annan sen todennäköisesti vanhemmilleni, joille siitä saattaa olla iloa vielä vuosiksi. Sisaren lapsille taas voisi ihan hyvin kelvata esim. SNES tai N64 ensimmäiseksi pelikonsoliksi sillä oletuksella, että voimme scouttaa esim. huutonetistä siihen lisää pienille lapsille soveltuvia pelejä. Ajatus, että ostaisin heille PS4:n on absurdi.