Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Oudointa on tuo huhu xbox minin kohdalla, mitäs teet kirjahyllylisellä pelejä jos et pysty pelamaan niitä minissä? Ainoa keino on unohtaa mini ja koittaa rukoilla et vanha luuska toimii.
Ei siinä lisähärpäkkeessä tarvitse olla omaa DVD-asemaa, koska se X360-pelilevy tuikataan Nextboxin omaan levyasemaan. Toinen asema olisi aika redundattia ja kasvattaisi niin kustannuksia kuin kokoakin tarpeettomasti.

Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Postasit 99%:sti saman listan pari viikkoa sitten. Ajatteletko että täällä on porukalla niin huono muisti, että pitää vanhat huhut nostaa pintaan vain kolme päivää ennen virallista julkistusta?

Aika turhaa mutinaa tälläkertaa sinun suunnalta.
Osa ei seuraa näitä niin intensiivisesti ja jos on tullut viikon aikana 10 sivua lisää tekstiä niin en minä ainakaan rupea kaikkea selaamaan läpi.

Täytyy ihmetellä tuota nykytrendiä (jonka apple aloitti) että fyysisistä levyistä halutaan niin kovasti eroon. Oudointa on tuo huhu xbox minin kohdalla, mitäs teet kirjahyllylisellä pelejä jos et pysty pelamaan niitä minissä? Ainoa keino on unohtaa mini ja koittaa rukoilla et vanha luuska toimii. Kyllä musta fyysisellä medialla on viellä paikkansa. Ja ymmärrän että se tuottaa lisää kustannuksia. Mutta rajansa sillä voiton maksimoinnillakin!

Tuskin tämä mikään ohimenevä trendi ole. Ainakin itselle CD, DVD tai Blu-ray leffojen ostaminen tuntuu jo kovinkin vanhanaikaiselta tavalta kun nykypäivänä nettiyhteydet ovat tasolla, jolla voit streamata HD-laatuista kuvaa suoraan. Käytettävyydessä Netflixin kaltaiset palvelut pyyhkivät fyysisellä medialla lattiaa ja tuottaa huomattavia säästöjä. Olin hieman yllättynyt, että PS4 vielä tungetaan BD-asema, mutta tämä on kaiketi japanilaisille suunnattu, sillä heidän kulttuurissaan tuntuu hamstraaminen olevan edelleen kova juttu.

Pelimyynti voisi siirtyä suoraan samankaltaiselle palvelulle, josta PS4 onkin saatu vihjeitä. Pelien lainaaminen tietysti vaikeutuu tai katoaa, mutta toivon että tässä käytettäisiin pilvitallennusta hyödyksi. Esimerkiksi: Olen ostanut NHL 16 ja haluan mennä kaverin luokse pelaamaan. Kaverilla on jo PS4, mutta ei omista kyseistä peliä. Kirjaudun sisään omilla tunnareilla ja sen jälkeen kaljapullo auki ja kiekko jäähän. Toki isot korporaatiot voivat tähän jotain ikäviä koukkuja luoda, ettei tälläinen onnistu, mutta ainahan sitä saa toivoa.

Tulevaa boksia odottelen itseasiassa enemmän innolla kuin mitä PS4. Nyt rohkeasti sieltä se Xbox 8. Ekosysteemin voitonjuhlaa kännykästä tabletteihin ja olohuoneisiin sekä tietokoneisiin. Niin että koko paketti toimii ensimmäisestä päivästä lähtien. Windows Phonet yhdistettynä pelikokemuksiin, joka toimii samalla myös ohjaimena. Se etu, joka Xboxilla on PS4 verrattuna on Windows 8 jo olemassaolevat käyttäjät. Niitä Microsoftilla on jo entuudestaan, kun PS4 on vain PS4/Vita. Tästä pitää tehdä SE juttu, millä houkutellaan kuluttaja ja millä saadaan PS4 se suurin ero.

Kyllä se sama asema boksiinkin tulee. Android alustana taitaa olla riittävän laaja PS4 käyttäjille.

Ei siinä lisähärpäkkeessä tarvitse olla omaa DVD-asemaa, koska se X360-pelilevy tuikataan Nextboxin omaan levyasemaan. Toinen asema olisi aika redundattia ja kasvattaisi niin kustannuksia kuin kokoakin tarpeettomasti.

Joo tuli reakoitua vähän hätäsesti. Kun luin Nisupullalta et "Pelit asennetaan kovalevylle. Pelilevyltä ei pelata." Niin ymmärsin että koko laitteessa ei ole levyasemaa. Mutta kun luin uudestaan niin siellähän se blu-ray asema lukee...

Microsoftin työntekijä twiitannut epämääräisen kuvan, joka viittaa Michelangelon kuuluisaan tauluun "Aatamin luonti". Voimmeko jo vetää tästä pitkälle meneviä tulkintoja? :D

proxy.jpg

Olin hieman yllättynyt, että PS4 vielä tungetaan BD-asema, mutta tämä on kaiketi japanilaisille suunnattu, sillä heidän kulttuurissaan tuntuu hamstraaminen olevan edelleen kova juttu.

Olet yllättynyt että jokaisessa konsolissa on vielä fyysinen levyasema? Selvästi olet ajan hermolla. Fyysinen levy ei kuole vielä moneen vuoteen, ei siinä mistään "hamstraamisesta" ole kysymys - pelit ovat isoja ja leffalevyillä on paljon kaikkea extraa ja HD-ääntä. Ja sitä paitsi tuskin sinulle kuuluu kuka hamstraa ja mitä.

Olet yllättynyt että jokaisessa konsolissa on vielä fyysinen levyasema? Selvästi olet ajan hermolla. Fyysinen levy ei kuole vielä moneen vuoteen, ei siinä mistään "hamstraamisesta" ole kysymys - pelit ovat isoja ja leffalevyillä on paljon kaikkea extraa ja HD-ääntä. Ja sitä paitsi tuskin sinulle kuuluu kuka hamstraa ja mitä.

Minulle ainakin fyysisen median pois jättäminen konsolista olisi iso miinus ja pistäisi minut harkitsemaan kyseisen laitteen ostoa uudelleen. Tämä saattaisi olla riittävä syy siirtyä kilpailevan konsolin "leiriin". Ladattavat pelit ovat ihan kiva bonus, mutta eivät ikinä korvaa fyysistä mediaa. Mielestäni tärkeä osa konsolipelaamista kuolee fyysisen median mukana, jos siitä joskus luovutaan. Mitä konsolilla tekee esim. tilanteessa, jossa se on niin vahna, ettei sen verkkopalveluja enää ylläpidetä?

Tuskin tämä mikään ohimenevä trendi ole. Ainakin itselle CD, DVD tai Blu-ray leffojen ostaminen tuntuu jo kovinkin vanhanaikaiselta tavalta kun nykypäivänä nettiyhteydet ovat tasolla, jolla voit streamata HD-laatuista kuvaa suoraan. Käytettävyydessä Netflixin kaltaiset palvelut pyyhkivät fyysisellä medialla lattiaa ja tuottaa huomattavia säästöjä. Olin hieman yllättynyt, että PS4 vielä tungetaan BD-asema, mutta tämä on kaiketi japanilaisille suunnattu, sillä heidän kulttuurissaan tuntuu hamstraaminen olevan edelleen kova juttu.

Kannattaa myös muistaa, että kaikille se vakaa +10Mb netti ei ole itsestään selvyys. Ilman nettiä tuollaisella asemattomalla konsolilla ei tee mitään.

Täytyy ihmetellä tuota nykytrendiä (jonka apple aloitti) että fyysisistä levyistä halutaan niin kovasti eroon.
Anteeksi että lainaan vanhaa viestiä, mutta Apple?!! Eiköhän tässä voida oikeasti osoittaa Valvea. Steamin esimerkillisen toiminnan jälkeen pelikaupat ilmaantuivat nykykonsoleille.

Mielestäni digijakelussa ei ole mitään väärää vaan nykykonsolit ja Steamin kaltaiset kaupat osoittivat asian hyvinkin toimivaksi (vielä kun Sony saisi fiilattua omat verkkonsa paremmin toimivaksi). Itsellä on iso pahvilaatikollinen pelilevyjä viime vuosituhannelta, ja vanhan pelin löytämiseksi nopeammin etsin pelin netistä, kuin löydän fyysisen kiekon. Tämä on ehkä yksi syy, miksi digijakelu tulee pyyhkimään jatkossakin fyysisellä levyllä lattioita. Pelin etsiminen ja "vaihtaminen" on niin vaivatonta, ettei ole mitään järkeä kaivella pölyttyneitä kiekkoja.

Kannattaa myös muistaa, että kaikille se vakaa +10Mb netti ei ole itsestään selvyys. Ilman nettiä tuollaisella asemattomalla konsolilla ei tee mitään.
No sittenhän ne alkaisi yleistymään. Ei meillä ollut suurella osalla mobiilinettiäkään, ennen kuin se alettiin vähän kuin vaatimaan ominaisuutena kännyköihin.

edit:
Veikkaan kuitenkin, että tässäkin tapauksessa se ilman nettiä oleva pikkupoika tuskin saa sitä uusinta X-Station 4:sta ensimmäisten joukossa, vaan he tyytyvät pelailemaan suhteellisen pitkään vielä vanhemmilla "nykysukupolven" konsoleilla.

Mitä konsolilla tekee esim. tilanteessa, jossa se on niin vahna, ettei sen verkkopalveluja enää ylläpidetä?

Voimatta mitenkään puhua koko pelaajakunnan puolesta yleisesti totean vain, että mulle toi on ainakin aika teoreettinen ongelma. Mullakin on jäänyt paljon PS2-pelejä pelaamattomina (tai jopa avaamattomina) odottamaan korkkausta, mutta olen vähitellen hyväksynyt sen tosiasian, että pelaamatta ne jäävätkin. Itse PS2 on viimeiset pari vuotta ollut kellarikomerossa.

Kun PS4 täyttää vuoden, on erittäin todennäköistä, että en enää koskekaan PS3:een. Mahdollisesti olen senkin ehtinyt pakata säilöön odottamaan päivää, jolloin kaivan sen esiin ja kaiholla muistelen huippuhetkiä Call of Duty 4:n tai Battlefield Bad Company 2:n tai jopa Heavenly Swordin kanssa. Päivää, jota ei koskaan tule.

Onhan tietysti olemassa se marginaalinen vähemmistö, jotka hekumoivat jostain retrokonsoleista ja niiden peleistä jotka olivat niiiiiin paljon parempia kuin mikään vuoden 2000 jälkeen julkaistu, mutta oikeasti pelit ja pelikokemukset kehittyvät koko ajan paremmiksi. Mulla ei ole ikävä PS2-aikaa ja vielä vähemmän mitään sitä edeltävää. Museotavaralla on paikkansa museoissa.

Tai sitten sellainen tilanne, että tulee samanlainen tietomurto, kuin PSN:ssä oli pari vuotta sitten. PSN oli alhaalla monta kuukautta. Silloinkin oli vitutus aika suuri, mutta jos konsoli olisi vielä ollut ilman levyasemaa, niin a vot.

Ei minulla ole mitään digitaalista mediaa vastaan ( PS+ on helvetin hyvä), mutta ymmärrän niitä, kenelle ne fyysiset levyt ovat tärkeitä.

hmm, uusi boxi kuulostaa aika tykilta, jos tiedot pitavat paikkansa!

Maxconsole

Onhan tietysti olemassa se marginaalinen vähemmistö, jotka hekumoivat jostain retrokonsoleista ja niiden peleistä jotka olivat niiiiiin paljon parempia kuin mikään vuoden 2000 jälkeen julkaistu, mutta oikeasti pelit ja pelikokemukset kehittyvät koko ajan paremmiksi. Mulla ei ole ikävä PS2-aikaa ja vielä vähemmän mitään sitä edeltävää. Museotavaralla on paikkansa museoissa.

Tämä nyt on aika mustavalkoista kärjistämistä taas. Minä nautin toki myös uusista pelijulkaisuista, mutta konsolipelaamisen historiasta löytyy paljon kaikkea, mitä uudet pelit ja laitteet eivät korvaa. Nykykonsolit tarjoavat hyvin vähän mitään, jos tykkää esim. 2D shoottereista. Vaikka tykkäänkin pelata Skyrimejä ja Bioshockeja sun muita moderneja pelejä, niin mikään ei tyydytä akuuttia shootterinälkää paremmin, mitä esim. Saturnin klassikko 2D shootterit. Myös esim. jrpg-rintamalla nykykonsolit tarjoavat verrattain vähän kilpailukykyistä kamaa suhteessa 90-luvun tarjontaan. Siinä on myös oma tunnelmansa, kun näitä pelaa alkuperäisellä raudalla, eikä emulaattorilla.

Pidän myös ajatuksesta, että nuo vanhat pelit ja laitteet säilyttävät arvonsa, tai jopa keräävät arvoa, vaikkei ne olisivatkaan aktiivisesti käytössä. Pelit, jotka olen joskus 15 vuotta sitten kerännyt alelaarista muutamalla markalla, ovat moninkertaistaneet arvonsa. Ajatus siitä, että vanhentuneesta raudasta tulee täysin arvotonta uuden kaluston ilmestyessä kuulostaa aika ikävältä. Sama pätee muuhunkin; ostan vielä vanhaa musiikkia vinyylinä, vaikka uutta kamaa tuleekin koko ajan mp3:na. Arvostan vanhaa, käyttökelpoista ja hyvin pidettyä tavaraa.

EDIT: siinä on vielä sekin, että vaikkei juuri ITSE saisikaan siitä vanhasta raudasta enää mitään irti uuden ilmestyessä, voi siitä silti olla jollekkin muulle iloa, jos se pysyy käyttökelpoisena. Wii U:n hommattuani annoin vanhan Wiin kaverilleni lainaa, joka tykkää pelaamisesta, muttei ole silti itse ostanut uusia konsoleita muutamaan sukupolveen. Hänen jälkeen annan sen todennäköisesti vanhemmilleni, joille siitä saattaa olla iloa vielä vuosiksi. Sisaren lapsille taas voisi ihan hyvin kelvata esim. SNES tai N64 ensimmäiseksi pelikonsoliksi sillä oletuksella, että voimme scouttaa esim. huutonetistä siihen lisää pienille lapsille soveltuvia pelejä. Ajatus, että ostaisin heille PS4:n on absurdi.

Huh, kun eroaa omasta pelailusta, vaikken "hekumoikaan" vanhoja laitteita, ja vaikka pelaankin uusia pelejä ihan yhtä mielelläni kuin vanhojakin. Hyvä peli on hyvä peli on hyvä peli, riippumatta siitä kuinka museotavaralle se on julkaistu. Tämä on taas niitä henkilöstä ja omista mieltymyksistä riippuvia hommia toki, itselläni on kaikki konsolini NES:stä lähtien muutamaa kädenkäännettä vailla toimivina töllön läheisyydessä. Itse odotan lähinnä peloissani sitä päivää kun kaikki pelit löytyvät vain digitaalisena. Tuohon kelkkaan ei ajatuksen tasolla kiinnosta lähteä lain, ellei uusien tuotosten hinta ole sitten sen verta halpa, että se jo itsessään houkuttelee näiden digilaitteiden pariin.

Maxconsole
12 Gb muistia? Sweet.

Nyt päästään tähän samaan vääntöön kuin mitä XBoxilla ja PS2:lla sekä PS3 ja XO:lla aikoinaan oli? Toinen konsoli on toistaan tehokkaampi paperilla, mutta mitäpä hyötyä siitä tehokkuudesta on kun 3rd party ei voi ihan miten tahansa lähteä sooloilemaan raudan suhteen. Pääkehitys tehdään kompromissina. Tämä tekee vain entistä todennäköisemmäksi sen että WiiU tulee jäämään ilman merkittävimpiä 3rd party julkaisuja. Niin toisella planeetalla mennään hardwaren suhteen...

Mutta mikä mielenkiintoisempaa maxconsolen huhussa on se, että uusi XBox olisi jo median kokeiltavana 21. päivä. Hyvä hyvä hyvä, painetta Sonyn suuntaan (eikös Sonyn pitänyt tulla vielä kerran ennen E3-messuja esille PS4:n kanssa?)...

Itse odotan lähinnä peloissani sitä päivää kun kaikki pelit löytyvät vain digitaalisena. Tuohon kelkkaan ei ajatuksen tasolla kiinnosta lähteä lain, ellei uusien tuotosten hinta ole sitten sen verta halpa, että se jo itsessään houkuttelee näiden digilaitteiden pariin.
Vaikka digijakelu toimii hienosti PSVitan kanssa, niin PSPGo oli kyllä sellainen kokeilu Sonylta, että ihan kiva että harrastavat markkinoiden kokeilua ennenkuin tekevät isompia linjauksia laitteidensa kanssa.

Vitan pelit maksavat digiversioina 5€ (~ -15%) vähemmän kuin fyysisinä versioina. Ja silti itselläni on 10:1 fyysiset pelit suhteessa digiversioina ostettuihin.

Maxconsole

Sellaisia tehomääriä alkaa jo nämä olemaan, että jos toteutuu, niin Carmackin 1080p/30frames ennustus voisi onneksi (ehkä) murtua. Kyllä asiaan vihkiytymättömätkin pelaajat/satunnaiset ansaitsevat 60 framea. Sonyn pressiä kun taannoin (hiljaisena) katseli, niin sitä jatkuvasti ajatteli että millä Microsoft voisi vastata jokaiseen esiteltyyn asiaan. Keksimättä mitään sen villimpää, olivat laitteen tehot oikeastaan ainut ajatus. Nyt jos saadaan vääntöä oikeasti helvetisti, niin kyllähän se hymyyn vetää - jo ilman Nintendon ajattelemista tässä yhtälössä.

Huh, kun eroaa omasta pelailusta, vaikken "hekumoikaan" vanhoja laitteita, ja vaikka pelaankin uusia pelejä ihan yhtä mielelläni kuin vanhojakin. Hyvä peli on hyvä peli on hyvä peli, riippumatta siitä kuinka museotavaralle se on julkaistu. Tämä on taas niitä henkilöstä ja omista mieltymyksistä riippuvia hommia toki, itselläni on kaikki konsolini NES:stä lähtien muutamaa kädenkäännettä vailla toimivina töllön läheisyydessä. Itse odotan lähinnä peloissani sitä päivää kun kaikki pelit löytyvät vain digitaalisena. Tuohon kelkkaan ei ajatuksen tasolla kiinnosta lähteä lain, ellei uusien tuotosten hinta ole sitten sen verta halpa, että se jo itsessään houkuttelee näiden digilaitteiden pariin.

Aika harva retropeli on oikeasti hyvä. Duck Talesien, Mega Manien ja Castlevanioiden (+ muiden oikeiden helmien) ympärillä kun ilmestyi aivan järjettömästi todella surkeita peljä. Nostalgia toki saa paskankin maistumaan parhaudelta - joka ei tietenkään ole väärin.

Itse en suosittele nykyään ketään "tosipelaajaa" tutustumaan vanhoihin helmiin, vaikka kuinka muka kuuluisi yleissivistykseen. Kuten jryi sanoi, niin on se kyllä semmoista paskalla voitelua että mätitahnatkin alkavat houkuttamaan.

Tai sitten sellainen tilanne, että tulee samanlainen tietomurto, kuin PSN:ssä oli pari vuotta sitten. PSN oli alhaalla monta kuukautta. Silloinkin oli vitutus aika suuri, mutta jos konsoli olisi vielä ollut ilman levyasemaa, niin a vot.

Ei minulla ole mitään digitaalista mediaa vastaan ( PS+ on helvetin hyvä), mutta ymmärrän niitä, kenelle ne fyysiset levyt ovat tärkeitä.
Jos se verkko olisi alhaalla, niin sä pelaisit silloin niitä pelejä, joita sulla on siellä kovalevyllä... duh!

Ylös Bottom