Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kaupasta ostaessa ehkä (riippuu paljon pelikaupasta), mutta 20 vuoden takaisia pelejä voi edelleen metsästää käytettynä vaikkapa ebayn kautta.
Ja toisaalta digitaalisessa muodossa olevat pelitkin tulevat löytymään P2P-verkoista niin kauan, kuin netti vain on olemassa. Vanhojen pelien (tai minkään muunkaan viihteen) "katoaminen" ei nykypäivänä enää ole todellinen uhka samalla tavalla kuin se vielä entisaikoina oli.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Monille pelit ovat kertakäyttöviihdettä, Yhden artikkelin elinaika voi olla jopa vain yksi viikonloppu, verkkopelin kera enintään kuukauden. Mihin tässä tarvitaan enään kuviteltua omistamisen mielihyvää?

Pointti ei tunnu menevän osalle perille vaikka kuinka pyöritellään. Esim. sinä Nisupulla et oikein voi päättää mikä viihde on kullekin "kertokäyttöistä" ja mikä on sellaista johon ehkä halutaan palata vuosien päästä. Tai ehkä joku nyt vain pelaa jotain "kertakäyttöpeliä" uudestaan ja uudestaan. Sillä ei ole oikeastaan edes merkitystä mikä peli (tai viihdetuote) on lähtökohtaisesti kertakäyttöisempää ja mikä mukamas syvempää - sen päättää jokainen itse.

Minulla on yli 200 digitaalista peliä jo pelkästään PSN-tunnuksen alla ja siis kovalevyllä. Kyllä minä koen että omistan ne, varsinkin kun en todellakaan ehdi niitä kaikki pelata moniin vuosiin. Se on sitten toinen juttu että mitä niille tapahtuu joskus kymmenen vuoden päästä (tms) ja sitä pointtia ainakin itse olen halunnut nostaa esiin.

Se ei ole keneltäkään pois jos on vaihtoehtoja pelien hankkimiseen.

Näin asian luulisi olevan, mutta ilmeisesti osa on sodassa "omistamista" ja toinen "hamstraamista" vastaan. Tai jotain. Itse näen että kun markkinoilla mennään hyvässä tasapainossa molemmissa (fyysinen levy ja digitaalinen jakelu) niin lähestulkoon kaikille löytyy oma vaihtoehtonsa ja tapa kuluttaa viihdettä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mä olen tainnut ostaa alle 20 peliä levyllä sen jälkeen kun siirryin "kokonaan" pelaamaan PC:llä, ja nekin on olleet käytettyjä PS2-pelejä tai DS-pelejä. Steamiin, Originiin, UPlayhin ja GOG:iin taas toisaalta on tullut samana aikana ehkä joku ~200-250 peliä ostettua, ja pelkästään Steamin kokonaissaldo peleissä onkin noussut jo yli kolmeensataan. Ei oikeastaan pelota yhtään se että joku noista palveluista kokonaan loppuisi ja pelit mukamas häviäisi, ja ainakin Steamista pelien datan voi varmuuskopioida talteen jos se hirveästi pelottaa (osassa pelejä ei ole Steamissäkään minkäänlaista DRM:ää ja niihin joissa on, varmasti löytyy no-cd kräkkiä tarvittaessa, mutta tuskin sitä päivää näen että sellaista johonkin tarvitsisin). GOG:n kanssa sama homma, ja sieltä peleissä ei ole edes minkäänlaista DRM:ää joten pelit voi vaikka polttaa DVD:lle talteen jos hirveästi niitten menettäminen pelottaa.

Oikeastaan ainut digitaalinen kauppapaikka mitä itseäni hirvittäisi käyttää on Nintendon, niissä kun pelit on sidottu rautaan eikä käyttäjätiliin AFAIK, niin raudan rikkoutuessa pelejä ei välttämättä saakkaan ainakaan helposti siirrettyä uuteen laitteeseen. Eipä ole esim. DSi XL:lle tullut sen takia ostettua mitään, tosin osasyy on myös huono valikoima sen laitteen kaupassa...
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja toisaalta digitaalisessa muodossa olevat pelitkin tulevat löytymään P2P-verkoista niin kauan, kuin netti vain on olemassa. Vanhojen pelien (tai minkään muunkaan viihteen) "katoaminen" ei nykypäivänä enää ole todellinen uhka samalla tavalla kuin se vielä entisaikoina oli.

Löytyvät toki, mutta se meneekin sitten jo warettamiseksi. Itse olen jossain määrin keräilijäluonne pelien, elokuvien, kirjojen ja musiikin suhteen, joten en warettamista harrasta edes elokuvien tai musiikin suhteen. Olen niitä ihmisiä, jotka pelaavat vanhojen konsolien pelit alkuperäisillä laitteilla (Cuben pelit tosin pelaan Wiillä, kun Cuben olen lahjoittanut pois) ja kuuntelen musiikin cd-levyiltä, vaikka mp3-muodossa sitä saisi laillisestikin. Minulle siis on tärkeää, että tuon digitaalisen kanavan myötä vaihtoehtona on myös fyysiset kappaleet - vaikka se tekisikin minusta vanhanaikaisen miehen modernissa maailmassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Löytyvät toki, mutta se meneekin sitten jo warettamiseksi. Itse olen jossain määrin keräilijäluonne pelien, elokuvien, kirjojen ja musiikin suhteen, joten en warettamista harrasta edes elokuvien tai musiikin suhteen. Olen niitä ihmisiä, jotka pelaavat vanhojen konsolien pelit alkuperäisillä laitteilla (Cuben pelit tosin pelaan Wiillä, kun Cuben olen lahjoittanut pois) ja kuuntelen musiikin cd-levyiltä, vaikka mp3-muodossa sitä saisi laillisestikin. Minulle siis on tärkeää, että tuon digitaalisen kanavan myötä vaihtoehtona on myös fyysiset kappaleet - vaikka se tekisikin minusta vanhanaikaisen miehen modernissa maailmassa.


Hear Hear! Sama täällä. Suurinpiirtein puolet pelaamiseen liittyvästä viehätyksestä muodostuu minulle siitä, että voin metsästää vanhempia (ja uudempia) pelejä nettihuutokaupoista hyvään hintaan ja hyvässä kunnossa. Täysin digitaaliseen pelaamiseen siirtyminen veisi minulta kokonaan pois ilon, kun tekee hyvän löydön nettihuutokaupasta ja postilaatikosta kolahtaa pitkän odotuksen jälkeen paketti, jossa joku kauan metsästämäni klassikkopeli alkuperäisenä, paketissa, ohjevihoilla ja pussukoilla. Netistä lataaminen on mielestäni äärimmäisen sieluton tapa kartuttaa pelikokoelmaa ja tilanteessa, jossa tämä olisi ainoa vaihtoehto, siirtyisin todennäköisesti täysin retropelaajaksi. Minulle sopii täysin, jos latausvaihtoehto tarjotaan niille pelaajille, joille se riittää, mutta itse haluan fyysisen kopion peleistäni.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Löytyvät toki, mutta se meneekin sitten jo warettamiseksi. Itse olen jossain määrin keräilijäluonne pelien, elokuvien, kirjojen ja musiikin suhteen, joten en warettamista harrasta edes elokuvien tai musiikin suhteen.
Tämäpä onkin mielenkiintoinen kysymys: jos on kyseessä 20 vuotta vanha peli, jota julkaisija ei halua enää virallisesti itse tarjota missään (tästähän käsittääkseni oli nyt puhe), niin onko kyse silloinkin warettamisesta? Ja varsinkin, kun kyseessä on vieläpä peli, josta on itse aikoinaan palvelun toiminnassaollessa maksanut täyden hinnan, mutta jota ei enää pysty syystä tai toisesta pelaamaan (hajonnut laite, hajonnut pelimedia, virallinen peli ei toimi ilman palvelinta tms.) Moralistienkin kannattaisi pitää mielessä, että P2P-verkot ovat backup-mediana tähän astisista keksinnöistä ehdottomasti paras ja luotettavin.

Entä millä tavalla se käytetyn pelin hankkiminen nettihuutokaupasta poikkeaa tästä asiasta, koska eihän pelijulkaisija siitä käytetystä pelistäkään saa pennin latia? (Sikäli kun ko. julkaisijaa 20 vuoden päästä on enää edes olemassa...)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämäpä onkin mielenkiintoinen kysymys: jos on kyseessä 20 vuotta vanha peli, jota julkaisija ei halua enää virallisesti itse tarjota missään (tästähän käsittääkseni oli nyt puhe), niin onko kyse silloinkin warettamisesta? Ja varsinkin, kun kyseessä on vieläpä peli, josta on itse aikoinaan palvelun toiminnassaollessa maksanut täyden hinnan, mutta jota ei enää pysty syystä tai toisesta pelaamaan (hajonnut laite, hajonnut pelimedia, virallinen peli ei toimi ilman palvelinta tms.) Moralistienkin kannattaisi pitää mielessä, että P2P-verkot ovat backup-mediana tähän astisista keksinnöistä ehdottomasti paras ja luotettavin.

Entä millä tavalla se käytetyn pelin hankkiminen nettihuutokaupasta poikkeaa tästä asiasta, koska eihän pelijulkaisija siitä käytetystä pelistäkään saa pennin latia? (Sikäli kun ko. julkaisijaa 20 vuoden päästä on enää edes olemassa...)

Hyvä kysymys. Jälkimmäiseen voin äkkiseltään vastata: Käytetystä pelistä julkaisija on jo kerran saanut maksun, waretetusta pelistä ei välttämättä kertaakaan, ellei joku sitten ostamaansa peliä ala jakamaan ilmaiseksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eksyinkö retroketjuun vai tämäkö on seuraavan sukupolven teknologiaa ? :rolleyes:
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ihme itkua jos väki vähän kertaa niitä syitä miksi pelaavat ja mitkä asiat ovat tärkeitä jatkossakin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ihme itkua jos väki vähän kertaa niitä syitä miksi pelaavat ja mitkä asiat ovat tärkeitä jatkossakin.

This is game site. What else you can expect? :D

No joo. Leikki, leikkinä.

Ihan hyvä, että digisteille ja fyysisestä mediasta pitäville on ainakin vielä nyt alkavassa konsolisukupolvessa mahdollisuus harrastaa omanlaista peliostelua.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ihme itkua jos väki vähän kertaa niitä syitä miksi pelaavat ja mitkä asiat ovat tärkeitä jatkossakin.

Tämä digi vs fyysinen -väittely (tai osin ihan keskustelu) tulee paljolti siitä murroksesta mikä pelialalla on nyt viime vuodet jyllännyt. Osa (kuten vaikkapa minä) ostaa ne pelit "fyysisenä levynä" missä tämä on mahdollista ja osan sitten digitaalisessa jakelussa. Viihdettä kulutetaan iloisesti sekaisin - tässä en näe isompaa ongelmaa.

Uuden konsolin julkistaminen ilman fyysistä levyasemaa olisi vielä taloudellinen itsemurha. Pelien koot ovat esim. PS3:n tulon jälkeen nousseet pikku hiljaa (ainakin exclusive-peleissä) ja online/DLC/ym-osasto on sekin vain kiihtynyt. Tarvitaan siis yhä isompaa kovalevyä tai sitten sellaista "asennan-pelaan-poistan-asennan taas jos haluan pelata uudestaan, jne" -tyylistä rumbaa. Seuraavassa sukupolvessa myös tuleva Xbox siirtyy Blu-rayn maailmaan - ja se taas mahdollistaa 25-50gb levytilaa peleille. Luuleeko joku ettei sitä tulla käyttämään hyväksi? Luuleeko joku että pelien koot mystisesti alkavat pienenemään tai että mennään "vanhalla DVD:n koolla"? Halutaan siis puhdasta digitaalista jakelua samaan aikaan kun pelien koot vain isonevat ja hinnat ovat kuitenkin 50-70 euroa isoilla peleillä? Eikö tuohon hintaan ole kohtuullista että pelin voi vaikka myydä käytettynä, antaa kaverille ta muuten vain ihastella hyllyssä?

Nämä pelien "kertakäyttäjät" eivät tietysti isoja kovalevyjä välttämättä tarvitse koska pelithän deletoidaan nopeasti ja unohdetaan uusien alta (eikä niitä muutenkaan sinänsä "omisteta"), mutta aika moni saattaa veivailla jotain pelejä kuukausia tai jopa vuosia. Toisaalta taas ostetaan peli jota ei pelata heti vaan kuukausien tai (taas) jopa vuosien päästä. Toisaalta taas osa peleistä (mm. BF3) saa isoja päivityksiä ja karttapaketteja joita miljoonat ihmiset ostavat ja lataavat. Tässäkin mennään hyvinkin erilaisella tyylillä kuluttajien suhteen.

Lyhyesti: Pidetään nyt se fyysinen levy vielä seuraavan sukupolven yli ja toivotaan että julkaisijat saavat kehitettyä digitaalista jakelua eteenpäin (käytännössä jopa että kaikki pelit saisi MYÖS digitaalisessa muodossa niitä haluaville). Kun dataa digipuolesta saadaan taas kerättyä, niin voidaan sitten tehdä päätös tarvitaanko niitä levyjä enää. Kuluttaja omalla tavallaan päättää tästä lopulta kukkarollaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Michael Patchterin kolme veikkausta illan showsta:

1. Kinect joka konsolin mukana ja oltava kytkettynä 24/7.
2. Always on(line) pitää paikkansa. Pelit ja käyttöympäristö aina valmiina.
3. Nainen lavalla (!)

[video=youtube_share;e7QTNRr0aCA]http://youtu.be/e7QTNRr0aCA[/video]
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tulipa tässä illan show:ta odotellessa väkerrettyä oma Xbox-bingo. Tosin näin jälkeenpäin sitä katsoessa tuskin napahtaa bingoa mistään. Saa käyttää, mut ei oo pakko!
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

"Grandma in the mix"

Bring it.

Suosittelen tuota konsolifinin irkkikanavaa ircnetin puolella. Menkää höyryämään!
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Nyt alkoi pyörimään livessäkin jo joku ruutu, mutta näyttää tosiaan vaan laskuria. Luulin jo että lähetys starttaa etuajassa. :D Noh, valmiina ollaan jokatapauksessa. Reilu yhdeksän minsaa enää.
 
Ylös Bottom