Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Kaikki tietävät että kumpikin tulee olemaan hyvin tasavertainen pelikonsoli ja suurimmat erot ovat käyttöjärjestelmässä, palveluissa ja yksinoikeuspeleissä. Toki jotain pieniä grafiikka eroja voi olla, en usko että kovin suuria.
Kaikki tiettää? Mistäs ne kaikki tietää sen? Tällä hetkellä näyttää siltä, että PS4 näytönohjain vie 50% erolla boksin näytönohjainta ja pelitilanteissa PS4:n on käytettävissä 40% enemmän keskusmuistia, joka on 68% nopeampaa kuin boksin muistit. Nämä ei ole vielä kiveenhakattuja tietoja, koska MS ei ole vielä omia specsejä "virallistanut". Tämä on kuitenkin se, mitä kaikki "tietää tällä hetkellä". Mikä käytännönero tulee sitten olemaan, niin vuodet kertovat.
Tällä hetkellä Xbox One näyttää erittäin hyvälle ja toimivalle paketille. PS4:stä pitää löytyä jotakin mullistavaa että enään kääntyisin sen kelkkaan.
Toimivalle paketille varmasti näyttää, kun esittelyvideot oli "huijausta".
Vielä lopuksi muistutus historiankirjoista. Vieläkään ei ole nähty yhtään sukupolvea, jossa tehokkain konsoli olisi ollut se myydyin. Näin ei ole toistaiseksi koskaan käynyt. Mielenkiintoista nähdä miten tässä sukupolvessa käy, mutta itse uskon tämän olevan fakta vielä seuraavankin sukupolven saapuessa. Jotkut asiat eivät ikinä muutu.
Miten myynnit nyt vaikuttavat mihinkään, mitä täällä keskustellaan? Kyllä Bieberkin myy musiikillaan tajuttomia määriä vaikkei sillä ole musiikin kanssa mitään tekemistä. Pelifoorumeilla pelaajat ovat ravoissaan MS:n suunnasta ja siitä, ettei se ole hyväksi
peleille. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että Xbox One voi myydä vaikka miljardi kappaletta. Silti se ei auta yhtään enempää pelikansaa, jos se ostetaan digiboksiksi.
Tässähän herää taas kysymys, että millähän konsolilla PS4 vai X1 itse pelien tekijät osaa hyödyntää rautaa tarpeeksi hyvin. et saataisiin pelit näyttämään hyviltä, koska nähtiinhän tässäkin sukupolvessa että jotkut pelit näyttävät aivan selvästi parempina boksi versiona kuin PS3.
Eli vaikka GDDR5 muistia jne. olisi kuinka paljon, täytyy kuitenkin osata käyttää vielä sitä. Ainakin omasta mielestä haiskahtaa että helpointa olisi tehdä pelit X1 ja näyttävät pienellä vaivalla erittäinkin hyvin, kun taas PS4 täytyy osata tuntea alustana erittäin hyvin ja hankala saada pelit käyttämään kaikkia mahdollisia tehoja helposti jne.
Ymmärrätkö sinä näistä arkkitehtuuriratkaisuista mitään? PS3 käyttää tehokasta Cell-prosessoria ja verrattain tehotonta näytönohjainta. Lisänä ei kovin näppärä keskusmuistiratkaisu. Xbox360 käyttää PC-läheisempää arkkitehtuuria, missä prosessori ja näytönohjain ovat "tasapainossa". Tämä jäkimmäinen(Microsoftin arkkitehtuuri) on huomattavasti helpompi tapa lähestyä yleisesti pelikoodareita. Tämän vuoksi näitä eroja on syntynyt näinkin paljon tässä nykyisessä konsolisukupolvessa. Tämä on myös se samainen syy, miksi silti esimerkiksi Nauhgty Dog:n pelit loistavat (myös) grafiikaltaan, koska heillä on osaamista Cell:n käyttöön.
Mikä tilanne on nyt? Sekä PS4 että Xbox one käyttää lähes tulkoon samaa arkkitehtuuria. Kummallakin on lähes samainen prosessori (AMD jaquar 8-ydintä), johon ymmärtääkseni molemmat on tehnyt jotain omaa pientä kivaa. Erot tulevat nyt siinä, että (vielä vahvistamaton tieto) näytönohjain on nyt 50% tehokkaampi kuin Xbox Onen näytönohjain. Ei mitään jippoja. Tämän lisäksi Boksilla on käytössä 5 gigaa keskusmuistia joka on
hitaampaa ja monimutkaisempaa käyttää kuin PS4 keskusmuisti, jota on peleille 7 gigaa. Nuo muistien nopeuserot ovat todennäköisesti kosmeettisia pippelin-venytyksiä, mutta tuo ylimääräinen 2 gigaa ei sitä enää ole. Hyötyä edelleen tuon keskusmuistin suhteen joudutaan odottamaan, koska tämä tuli yllätyksenä Sonyn omillekkin pelistudioille.
Tämän lisäksi halutessaan, koodaajat pääsevät käsiksi halutessaan rautatasolle PS4 puolelle. Tätä ei tule multiplatterit varmasti tekemään, mutta Sonyn omat pelitalot mm. Nauhgty Dog voi sen hyvinkin tehdä. Tämä antaa etua entisestään PS4 puolelle.
Pelintekijät ympäriinsä hyppivät innosta Sonyn ratkaisusta. Jopa Sony sai viimein tehtyä helpon alustan pelikehittäjille, mitä PS3 ei todellakaan ollut. Tämän hetken tietojen mukaan molemmat alustat sekä Xbox One että PS4 ovat erittäin helppoja alustoja koodaajille, joskin PS4 vielä piirun verran helpompi ja huomattavasti tehokkaampi. Aika näyttää onko tällä sitten mitään merkitystä.
Se on varmaa, että jonnejen äitille tällä ei ole merkitystä. Peleillä on.
Edit.
Foorumeilla jengi riitelee ja taistelee jostakin mitkä on lähtöisin huhuista, ainakin osittain, eikä ole valmiina odottamaan pariakymmentä päivää jolloin varmasti kerrotaan asioista enemmän ja tarkemmin. E3 jälkeen varmasti kaikkiin auki oleviin kysymyksiin tulee vastaus, ainakin jonkinlainen
Aika vähän täällä nyt riidellään, enemmänkin keskustellaan, välillä jopa väitellään. Mikä pointti sinun mielestäsi sitten
keskustelufoorumeilla on? Kaikki odottaa, ei kirjoita eikä spekuloi mitään
