Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Saimme tänään avattua Xbox Onen suomenkieliset sivut, jossa voi tutustua tarkemmin laitteeseen ja sen ominaisuuksiin (niiltä osin mitä on julkistettu).

http://www.xbox.com/fi-FI/xboxone/meet-xbox-one

En löytänyt tuolta tietoa käytetyistä peleistä. Autahan vähän?

Toisaalta Boksilla oli julkistuksessa koira, se voi olla kyllä game changer.

Näytä liitetiedosto 11051
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja mitkähän ovat ne seikat, mitkä tekisivät tuon asetelman nyt näin? Sony on kertonut, että sillä on luvassa vahvin peli line-up mitä koskaan PS4:lle alkuvaiheeseen. Pelit ratkaisevat. Tai itseasiassa Boksin puolella toivotaan ilmeisesti, ettei ne ratkaisisi. Boksin laite ei kyllä näillä tiedoilla tule dominoimaan maailmaa PS4:n kustannuksella. Edelleen se voi kyllä myydä enemmän elinkaarensa aikana, niitä numeroita en lähde edes arvaamaan. Jos alulla on niin suuri merkitys, miksi PS3 otti kiinni Xbox360 yli vuoden etumatkan jälkeen? Eikö ykkösalusta olisi pitänyt olla Xbox360 ja PS3:lle käydä Dreamcastit?
PS3:lle oli hyvinkin lähellä käydä dreamcastit, mutta pelastukseksi koitui, yllätys yllätys, mediaominaisuudet. Tarkemmin sanoen blu-rayn voitto hd-formaattisodassa. Erittäin moni osti PS3:n pelkän blu-ray -soitintoiminnon vuoksi ja sitä kautta PS3 sai kerättyä sen "kriittisen massan", jotta homma lähti pyörimään pelipuolellakin. Jos hd-dvd olisi voittanut blu-ray:n, niin uskallan väittää että PS3:n tilanne olisi täysin toinen kuin mitä se nyt on.

Ja mitä tuohon mediaseksikkyyteen tulee, niin tällä vuosituhannella eivät konsolit ole enää pärjänneet pelkällä hc-pelaajien kannatuksella. Kyllä ne myynnit on tehty nimenomaan massoja kosiskelemalla. Ja kun massat on saatu liikkeelle, niin sitten pelintekijätkin alkavat tehdä omia päätelmiään. Ja jos ei tuo mediaseksikkyyden käsite sinulle siltikään vielä aukea, niin minä voin luoda sinulle asiasta myös visuaalisen kuvan. Ajattele mielessäsi kaksi peleihin keskittyvää televisio-ohjelmaa. Toisessa ohjelmassa on rautainen asiasisältö, hc-pelikansaan vetoavaa pelailua, mutta juontajana on sohvalla miehekkäässä haara-asennossa röhnöttävä Tontsa. Kilpailevan ohjelman sisältö sen sijaan on lähinnä mainosta ja muutenkin silkkaa schaissea, mutta juontajana keikistelee tiukassa t-paidassa Anni Uusivirta. Arvaa kummasta peliohjelmasta tulee pitkäikäisempi ja menestyksekkäämpi...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuo Xbone -pelikansi on kyllä mahtava.

Näytä liitetiedosto 11052

TkHX,

Onko ensi sukupolvessa mediaseksikästä panostaa samaan kameraohjaimeen toisen kerran peräjälkeen? Entä onko avain kaikkeen digiboksina esiintyvä, mutta digiboksisi rampauttava medialaite?

Ei se Kinect varsinaisesti räjäyttänyt pankkia viime sukupolvessa, koska edelleen niiden kunnon pelien ohjaamiseen tarvitaan jonkinlaista ohjainta. Ratkeaako konsolimyynti nyt sitten hiukan tarkempiin tanssiliikkeisiin? Entä Japanin markkinat? Tiedän ettei Boksia kiinnosta koko alue, mutta jos olen oikein ymmärtänyt niin kavereiden asunnot on siellä pienemmästä päästä. Kinect ei välttämättä ole sitä kuuminta hottia sielläkään.

Niin ja yhtälailla kun vihaan Kinectiä, niin samaan kuoppaan joutaa mielestäni Wiimote ja Move. Wii U:n gamepad sen sijaan vaikuttaa mielenkiintoiselta. IMO.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

PS3:lle oli hyvinkin lähellä käydä dreamcastit, mutta pelastukseksi koitui, yllätys yllätys, mediaominaisuudet. Tarkemmin sanoen blu-rayn voitto hd-formaattisodassa. Erittäin moni osti PS3:n pelkän blu-ray -soitintoiminnon vuoksi ja sitä kautta PS3 sai kerättyä sen "kriittisen massan", jotta homma lähti pyörimään pelipuolellakin. Jos hd-dvd olisi voittanut blu-ray:n, niin uskallan väittää että PS3:n tilanne olisi täysin toinen kuin mitä se nyt on.

Ja mitä tuohon mediaseksikkyyteen tulee, niin tällä vuosituhannella eivät konsolit ole enää pärjänneet pelkällä hc-pelaajien kannatuksella. Kyllä ne myynnit on tehty nimenomaan massoja kosiskelemalla. Ja kun massat on saatu liikkeelle, niin sitten pelintekijätkin alkavat tehdä omia päätelmiään. Ja jos ei tuo mediaseksikkyyden käsite sinulle siltikään vielä aukea, niin minä voin luoda sinulle asiasta myös visuaalisen kuvan. Ajattele mielessäsi kaksi peleihin keskittyvää televisio-ohjelmaa. Toisessa ohjelmassa on rautainen asiasisältö, hc-pelikansaan vetoavaa pelailua, mutta juontajana on sohvalla miehekkäässä haara-asennossa röhnöttävä Tontsa. Kilpailevan ohjelman sisältö sen sijaan on lähinnä mainosta ja muutenkin silkkaa schaissea, mutta juontajana keikistelee tiukassa t-paidassa Anni Uusivirta. Arvaa kummasta peliohjelmasta tulee pitkäikäisempi ja menestyksekkäämpi...

[sarcasm]Kiitos että kerroit minulle mitä mediaseksikkyys tarkoittaa, vihdoin minäkin tiedän.[/sarcasm]

Minun vuoro leikkiä ajatusleikkiä. Ajatteleppa Euroopassa asuvaa henkilöä Jaakko. Hänelle luvataan medialaite, jonka ominaisuudet ei kylläkään toimi hänen maassaan. Lisäksi hänelle sanotaan Matti Nykäsmäisiä letkautuksia "Xbonen ei tarvitse aina olla yhteydessä, se tarvitsee vain internet yhteyden toimiakseen." Jaakon raapiessa päätä samainen ääni jatkaa. Käytetyt pelit toimivat meidän laitteella, joudut vain maksamaan "fee":n, kun käytät sitä uudelleen ja tämän "fee":n hinta on uusilla peleillä alkuperäishinta. Kinect toimii äänikomennoilla, tosin juuri sinun kielesi tukemista emme voi kommentoida. Mutta Jaakko, kyllähän kaikki rakastavat amerikkalaista jalkapalloa, varsinkin siellä Euroopassa.

[sarcasm] Tämähän on Jaakosta todella mediaseksikästä[/sarcasm]

Loppuun Jaakon tuntemukset kuvan muodossa.

fuck-this-shit.jpg
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ajatteleppa Euroopassa asuvaa henkilöä Jaakko. Hänelle luvataan medialaite, jonka ominaisuudet ei kylläkään toimi hänen maassaan.
Vaan katsopas, kun ei sen menestyksekkään laitteen tarvitse välttämättä kaikkialla yhtä kattavasti toimiakaan. Jos yksi ISO alue (lue USA) onnistutaan valloittamaan lähes täydelleen, niin sepä riittää. Pelintekijöitä kun kiinnostaa yleensä vain kokonaisuus, pelejä harvemmin tehdään erikseen USA:n ja Euroopan markkinoille. Ei tämä toki sen eurooppalaisen hc-pelaajan kannalta ole ideaalitilanne, mutta sepä kun ei päätöksentekijöitä pahemmin hetkauta. Pahimmassa tapauksessa se jokin muu, eurooppalaiselle hc-pelaajalle paremmin sopiva, laite kuihtuu pois liian pienen käyttäjämäärän vuoksi. Elämä on julmaa.

Sinänsä minä en täysin edes ymmärrä, miksi sinä yrität vängätä tätä asiaa vastaan. Kyllä sinä varmaan itsekin tiedät, että näin ne asiat todellisessa maailmassa tuppaavat menemään, tästä on jo monta esimerkkiäkin olemassa. Tämä ei ole kannanotto siitä mikä on "moraalisesti" oikein. Tämä on kannanotto siitä, miten asioilla on tapana tapahtua.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Vaan katsopas, kun ei sen menestyksekkään laitteen tarvitse välttämättä kaikkialla yhtä kattavasti toimiakaan. Jos yksi ISO alue (lue USA) onnistutaan valloittamaan lähes täydelleen, niin sepä riittää. Pelintekijöitä kun kiinnostaa yleensä vain kokonaisuus, pelejä harvemmin tehdään erikseen USA:n ja Euroopan markkinoille. Ei tämä toki sen eurooppalaisen hc-pelaajan kannalta ole ideaalitilanne, mutta sepä kun ei päätöksentekijöitä pahemmin hetkauta. Pahimmassa tapauksessa se jokin muu, eurooppalaiselle hc-pelaajalle paremmin sopiva, laite kuihtuu pois liian pienen käyttäjämäärän vuoksi. Elämä on julmaa.

Contrary to what you might believe, USA does not equal the world.

Eikö 360 dominoi USA:n markkinoita tällä hetkellä? Mitä se johto, valtava markkinointi esim. NFL:n yhteydessä ja vuoden etumatka toi tässä sukupolvessa? Kolmannen sijan. Elämä todella on julmaa.

Sen lisäksi USA:n televisioviihde menee koko ajan enemmän kohti On Demand -mallia, ja live-televisio väistyy digiboksien ollessa kyseessä tallennettujen ohjelmien katsomiseen. Mutta nyt siis live-ohjelmien katselu ratkaisee kaiken? Mulla on Arizonassa rantatontti, jonka voisin sulle myydä. Kerro jos kiinnostaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eikö 360 dominoi USA:n markkinoita tällä hetkellä? Mitä se johto, valtava markkinointi esim. NFL:n yhteydessä ja vuoden etumatka toi tässä sukupolvessa?
Se toi ykkösaseman third party -pelien suunnittelussa. Tällä foorumillahan on tehty kattavaa vertailua boksin ja PS3:n multiplättäripeleistä. Lukemat ovat suhtkoht selkeästi osoittaneet, kumpaa konsolia pelintekijät suosivat käytännössä koko tämän sukupolven ajan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Se toi ykkösaseman third party -pelien suunnittelussa. Tällä foorumillahan on tehty kattavaa vertailua boksin ja PS3:n multiplättäripeleistä. Lukemat ovat suhtkoht selkeästi osoittaneet, kumpaa konsolia pelintekijät suosivat käytännössä koko tämän sukupolven ajan.

Heh, USA > rest of the world :D

Ai tuoko se syy olikin? Minä kun kuvittelin, että se olisi ollut Sonyn virhe arkkitehtuuri suunnittelussa. Lähes kaikki peliajan koodaajat ovat tottuneet xbox360 arkkitehtuuri ratkaisuihin ja PS3 oli opeteltava uusi lähestymistapa. Cell:n salat ovat vaikeat vielä tänä päivänäkin osalle koodausporukoista, vaikka suurinpiirtein se hallussa alkaa olemaankin. Mutta hyvä että sinä nyt korjasit tämän väärän tiedon, eli kyse olikin vain siitä, että Amerikassa xbox on suosituin ja sen vuoksi maailman pelitalot valitsivat sen ykkösalustakseen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Se toi ykkösaseman third party -pelien suunnittelussa. Tällä foorumillahan on tehty kattavaa vertailua boksin ja PS3:n multiplättäripeleistä. Lukemat ovat suhtkoht selkeästi osoittaneet, kumpaa konsolia pelintekijät suosivat käytännössä koko tämän sukupolven ajan.

Aah... trollausta. I get it. Nyt ei enää kannata vastata. Sillä jos tuo on ihan virallinen vastauksesi, niin mulla ei ole niin paljoa rautalankaa, että saisin asian selvitettyä. Noh, Haaso näytti ottaneen kantaa tuohon minunkin puolestani.

Menen odottamaan next gen -koiriani ja väistyviä kaloja. Woof!
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ai tuoko se syy olikin? Minä kun kuvittelin, että se olisi ollut Sonyn virhe arkkitehtuuri suunnittelussa. Lähes kaikki peliajan koodaajat ovat tottuneet xbox360 arkkitehtuuri ratkaisuihin ja PS3 oli opeteltava uusi lähestymistapa. Cell:n salat ovat vaikeat vielä tänä päivänäkin osalle koodausporukoista, vaikka suurinpiirtein se hallussa alkaa olemaankin. Mutta hyvä että sinä nyt korjasit tämän väärän tiedon, eli kyse olikin vain siitä, että Amerikassa xbox on suosituin ja sen vuoksi maailman pelitalot valitsivat sen ykkösalustakseen.

Usko pois, jos PS3 olisi hallinnut konsolien myyntilukemia, niin kyllä ne pelintekijätkin olisivat seuranneet mukana ja opetelleet koodaamaan sille koneelle suoraan. Jos pelkkä koodaamisen helppous olisi ratkaisevassa asemassa, niin sittenhän maailmassa ei olisi muuta kuin pc-pelejä.

Ja mitä tuohon USA-asiaan tulee, niin kyllä, USA on huomattavasti Eurooppaa isompi markkina-alue. Eurooppalaisten mielipide ei viihdeasioissa paljon paina, jos USA:ssa on saavutettu riittävä yhteisymmärrys johonkin suuntaan. Kannattaa opiskella pelihistoriaa, niin huomaat hyvin äkkiä, että Eurooppa on aina ollut pelien suhteen se syrjäisin ja hyljeksityin maailmankolkka, jossa tarjoillaan lähinnä murusia. Asiat ovat olleet menossa parempaan suuntaan oikeastaan vasta tässä nykyisessä konsolisukupolvessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Usko pois, jos PS3 olisi hallinnut konsolien myyntilukemia, niin kyllä ne pelintekijätkin olisivat seuranneet mukana ja opetelleet koodaamaan sille koneelle suoraan. Jos pelkkä koodaamisen helppous olisi ratkaisevassa asemassa, niin sittenhän maailmassa ei olisi muuta kuin pc-pelejä.

Ensinnäkin, sinä et ole vielä tuonut mitään pöytään, miksi tämä uusi boksi olisi niin ratkaisevasti enemmän "mediaseksikäs" kuin PS4, että voimme unohtaa kaikki pelit ja rautapuolen asiat (joilla ei siis sinun maailmassa ole mitään merkitystä.)

Toiseksi, kyllähän ne ovat opetelleet. Nuo erot ovat niin markinaalisia xbox360 vs. PS3 että oksat pois. Toisekseen, PS3 on myös osassa multiplatter peleissä parempi tai hyvin monesti ne menee tasapeleiksi. Sinä puhut aivan kuin multiplatterit olisi tehty PS3 hutaistuna ja boksin versiot olisivat merkittävästi parempia. Todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole.

Nyt jos ei seuraavassa viestissä tule jo jotain järkevää, niin jätän itsekkin tähän. Onnekis koirat haukkuu ja karavaani kulkee no matter what.

Ja mitä tuohon USA-asiaan tulee, niin kyllä, USA on huomattavasti Eurooppaa isompi markkina-alue. Eurooppalaisten mielipide ei viihdeasioissa paljon paina, jos USA:ssa on saavutettu riittävä yhteisymmärrys johonkin suuntaan. Kannattaa opiskella pelihistoriaa, niin huomaat hyvin äkkiä, että Eurooppa on aina ollut pelien suhteen se syrjäisin ja hyljeksityin maailmankolkka, jossa tarjoillaan lähinnä murusia. Asiat ovat olleet menossa parempaan suuntaan oikeastaan vasta tässä nykyisessä konsolisukupolvessa.

Amerikan ihannointisi on kyllä sitkeää. PS3 pelien myynnit ovat aika lähellä tasoissa vanhalla mantereella ja Amerikassa tänä päivänä. Sitten löytyy tapauksia Gran Turismo 5 jota myytiin yli 5m kappaletta Euroopassa ja 2,6 miljoonaa Amerikassa. Mutta eihän tosiaan Euroopassa kukaan pelejä osta, varmaan virhe faktoissa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Sony on kertonut, että sillä on luvassa vahvin peli line-up mitä koskaan PS4:lle alkuvaiheeseen.
Ei ainakaan markkinointipuhetta voi olla!?

Pelit ratkaisevat. Tai itseasiassa Boksin puolella toivotaan ilmeisesti, ettei ne ratkaisisi.
Pelit varmasti ratkaisevat. Suurin osa peleistä on multiplattereita. En usko että yksinoikeuspeleissä on suurta lukumäärällistä eroa, laatuero tullaan näkemään yksittäisistä peleistä joulukuussa ja laajamittaisemmin 18 kuukauden päästä.

Boksin laite ei kyllä näillä tiedoilla tule dominoimaan maailmaa PS4:n kustannuksella. Edelleen se voi kyllä myydä enemmän elinkaarensa aikana, niitä numeroita en lähde edes arvaamaan.
Dominointi on aika vahva sana. Käsi reippaasti ylös jos joku veikkaa toisen konsolivalmistajan dominoivan ensi sukupolven kisassa! Sovitaan dominoinnin rajaksi nyt vaikka konsolimyynnit 3/1 suhteessa. Kun äsken sanoit että pelit ratkaisevat, uskotko itse että pelivalikoimassa ja laadussa tulee olemaan merkittävää eroa? Jopa niille ihmisille joille ei merkkaa onko FPS 50 vai 60?

Jos alulla on niin suuri merkitys, miksi PS3 otti kiinni Xbox360 yli vuoden etumatkan jälkeen? Eikö ykkösalusta olisi pitänyt olla Xbox360 ja PS3:lle käydä Dreamcastit?
- Playstationilla oli erittäin suuri valmis käyttäjäkunta, kuten täälläkin on todettu ovat pelaajat hyvin merkkiuskollisia. PS2 myyty 155 miljoonaa, Xbox 24 miljoonaa.
- RRD aiheutti paljon hallaa maineelle.

Kaiken lisäksi indietkin ovat tässä konsolisukupolvessa alusta asti enemmän PS4 kelkassa kuin Xbox Onen. Toisaalta Boksilla oli julkistuksessa koira, se voi olla kyllä game changer.
Microsoft on tähänkin asti ollut kamalan indievastainen, silti siellä on yksinoikeudella monta indiemenestystä. Indie-pelitaloille kyllä kelpaa raha myös.

Noihin myynteihin vaikuttaa markkinoille tuloaika, pelien määrä / laatu / monipuolisuus, teknologiat, hinta, pyhäisä ym.
Unohdit Naiset! Niissä perheissä joissa naiset pääsevät osallisiksi ostopäätöksistä, saattaa tanssipelien saatavuus vaikuttaa ostopäätökseen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ensinnäkin, sinä et ole vielä tuonut mitään pöytään, miksi tämä uusi boksi olisi niin ratkaisevasti enemmän "mediaseksikäs" kuin PS4
Katsoitko boksin julkistustilaisuuden? Microsoft selvästi halusi korostaa uuden boksin mediaominaisuuksia, joilla kosiskellaan nimenomaan niitä suuria massoja eikä niinkään hc-pelaajia. Tämä viihdekeskus-taktiikkahan on itse asiassa ihan sitä samaa, jota Sony on harrastanut aiemmilla konsoleillaan. Pelaajia kosiskellaan sitten pelimessuilla.

Toisekseen, PS3 on myös osassa multiplatter peleissä parempi tai hyvin monesti ne menee tasapeleiksi.
Tällä foorumilla kootun listan perusteella tilanne on ollut kohtalaisen selkeästi kallellaan boksin suuntaan. Älä minua tästä asiasta syytä, syytä listan kokoajia.

Oletko muuten ihan aikuisten oikeasti sitä mieltä, että Eurooppa on, ja on aina ollut, tasavertainen pelimarkkina-alue USA:n kanssa? Kuinka kauan olet pelannut pelejä? Kertokaa nyt hyvänen aika joku muukin Haasolle, mikä Euroopan asema pelimarkkinoilla on perinteisesti ollut...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

En löytänyt tuolta tietoa käytetyistä peleistä. Autahan vähän?

Et löytänytkään, mutta voisin hieman selventää mitä olemme oikeasti vahvistaneet, koska käytettyihin peleihin liittyen on ollut jonkin verran hämmennystä. Vaikka useista mahdollisista skenaarioista on ollut keskustelua, olemme vahvistaneet vain että Xbox One on suunniteltu siten, että pelaajat voivat käydä kauppaa ja myydä pelejä vähittäiskaupassa. Tämän lisäksi emme ole vahvistaneet mitään muuta skenaariota.

Kannattaa lukea täältä lisää jo julkistetuista Xbox Onen peliominaisuuksista. Itselleni pitkän linjan (Xbox-)gamerina kelpaa ja lisää julkistetaan pian, kun pelit ja pelaaminen ovat pääosissa E3-messuilla. Tiistaina esitellyt Quantum Break (on muuten suurin suomalainen viihdehanke kautta aikain) ja Forza Motorsport 5 näyttivät vain pientä esimakua siitä mitä on luvassa...

ps. Mitäs mieltä täällä ollaan uudesta ohjaimesta ja sen parannuksista? Microsoftin tavoitteena on ollut kehittää paras mahdollinen peliohjain.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mulla muuten tuli tossa yks päivä mieleen Gamestopin CEO:n pari kuukautta vanha haastattelu mieleen jossa hän sanoi päässeensä tutustumaan seuraavaan Xboxiin ja hän kovasti kehui kuinka upea konsoli joka tuo paljon uutta. Nythän ei siis ole varmaa onko käytettyjen pelien kauppa tyrehtymässä vai ei, mutta joko Microsoft ei ole kertonut hänelle totuutta siihen polttavaan kysymykseen, Microsoft on sen jälkeen vaihtanut mielipidettään tai Gamestopin tuottoisimmalle liiketoiminnalle ei ole tulossa stoppia konsolivalmistajan toimesta. Käytetyt pelit taisi tehdä yli puolet Gamestopin voitosta, joten olisi aika hassua jos CEO kehuisi konsolia joka olisi viemässä tuon pois.

Joskus syksyllä tosta oli ihan tarkkoja tilastojakin, enkä nyt kirveelläkään muista oliko keskimääräinen Gamestopin sisäänostohinta käytetyissä viisi dollaria ja keskimääräinen ulosmyyntihinta 20 dollaria. Ihan selvää kuitenkin on, että tuo kate ja volyymit on niin isoja että pelitalot ja konsolivalmistaja ovat kiinnostuneet. Jos nyt vaikka ajatellaan että Microsoft hostaa Livessä vaihtopalvelua vähän samaan tyyliin kuin Blizzard hostaa Diablo 3:ssa tavarakauppaa. Siinä skenariossa pelaaja voisi laittaa pelinsä myyntiin kauppapaikassa ja myytyään pelin hän saisi keskimäärin 5 euroa itselleen ja ostaja maksaa siitä 20 euroa. Erotus on 15 euroa josta Microsoft ottaa 30% (sama prosentti taitaa olla niin Sonylla, Nintendolla kuin Applellakin) ja loppu menee pelitalolle. Tällöin tilanne on aivan sama kuin nykyisessäkin sukupolvessa sillä erotuksella että täysin ulkopuolinen firma (Gamestop etunenässä) ei kuppaa businesta. Jos pelitalo sai peliään kaupaksi 2 miljoonaa kappaletta, mutta tilastojen perusteella ainakin 3 miljoonaa on peliä pelannut, gamestop on kerännyt miljoonasta myynnistä rahat ja pelitalo ei yhtään. Noilla keskimääräisillä euromäärillä se tarkoittaisi 10.5 miljoonaa euroa. Tässä esimerkissä "pelitalo" nyt käsittää studion lisäksi myös julkaisijan. Summat ovat jo semmoisia jotka voivat hyvin merkitä sitä erotusta pistetäänkö studiossa lappu luukulle vai koitetaankin viä tehdä uusia pelejä.
Pelaajalle tuo uusi skenario tarkoittaa sitä että hän edelleen saa ostettua sen pelin käytettynä ja samaan hintaan kuin ennen. Se tarkoittaa myös sitä että hän saa myytyä sen pelin samaan hintaan kuin ennen. Häviäjä=Gamestop, voittaja=pelistudio ja sitä kautta pelaajat, voittaja=Microsoft joka ei Gamestopilta saa omaa 30 prosenttiaan. Miinuksena, et voi ilmaiseksi lainata pelejä kaverillesi. Onko tuo nyt sitten niin iso miinus, että saadaan pidettyä helvetin monta pelistudiota pystyssä ja pelibusiness terveenä?

Reclaimer: Pelien myyminen Liven kautta oli jossain sanottu Microsoftin henkilön toimesta, sitä ei pidä ottaa totuutena, kuin ei näköjään montaa muutakaan asiaa koskien X1:stä. Joissakin peleissä käytettyjen osuus on ollut jopa 50%.
Edit: Jaaha, ja sitten Killi kävi muutamia sekuntteja mun viestiä aiemmin vahvistamassa tuon totuudeksi :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Et löytänytkään, mutta voisin hieman selventää mitä olemme oikeasti vahvistaneet, koska käytettyihin peleihin liittyen on ollut jonkin verran hämmennystä. Vaikka useista mahdollisista skenaarioista on ollut keskustelua, olemme vahvistaneet vain että Xbox One on suunniteltu siten, että pelaajat voivat käydä kauppaa ja myydä pelejä vähittäiskaupassa. Tämän lisäksi emme ole vahvistaneet mitään muuta skenaariota.

Kannattaa lukea täältä lisää jo julkistetuista Xbox Onen peliominaisuuksista. Itselleni pitkän linjan (Xbox-)gamerina kelpaa ja lisää julkistetaan pian, kun pelit ja pelaaminen ovat pääosissa E3-messuilla. Tiistaina esitellyt Quantum Break (on muuten suurin suomalainen viihdehanke kautta aikain) ja Forza Motorsport 5 näyttivät vain pientä esimakua siitä mitä on luvassa...

ps. Mitäs mieltä täällä ollaan uudesta ohjaimesta ja sen parannuksista? Microsoftin tavoitteena on ollut kehittää paras mahdollinen peliohjain.

Tottakai pelejä voi myydä edelleen, milläs se estettäisiin. Kysymys onkin että onko se kannatavaa. Jos käytetyn pelin ostaja joutuu kuitenkin maksamaan uuden pelin lisenssin niin eihän se ole.

Voi miksi ajopelin piti olla Forza 5? Microsoftilla oli kaksi kovaa ajopelisarjaa Forza ja PGR. Ilmeisesti PGR tapettiin tarkoituksella ja jatkoa ei ole tulossa. Sen sijaan Forzaa pusketaan ulos joka vuosi, mikä alkaa todellakin kyllästyttää.

Onko ohjaimen Xbox-logo edelleen painettava nappula? Jos on, niin miksi se on siirretty noin huonoon paikkaan kauas sormista.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tottakai pelejä voi myydä edelleen, milläs se estettäisiin. Kysymys onkin että onko se kannatavaa. Jos käytetyn pelin ostaja joutuu kuitenkin maksamaan uuden pelin lisenssin niin eihän se ole.
Terveellä järjellä ajateltuna: Jos sinä luovut omasta lisenssistäsi, ei ostajan tarvitse ostaa enää uutta lisenssiä. Edit: tämä siis jos myyt pelisi Liven kautta. Huuto.netin tai Gamestopin kautta et voi poistaa lisenssiä omalta koneeltasi.

Onko ohjaimen Xbox-logo edelleen painettava nappula? Jos on, niin miksi se on siirretty noin huonoon paikkaan kauas sormista.
On painettava nappula. Itseäni ei ole vaivannut, mutta jotkut ovat valittaneet painavansa vahingossa logo nappia kun pitäisi painaa select. Väittivät uutta ohjainta suunnitellessaan tarkkaan tutkineensa pelaajien käyttäytymistä vanhan ohjaimen kanssa.

Amerikan ihannointisi on kyllä sitkeää. PS3 pelien myynnit ovat aika lähellä tasoissa vanhalla mantereella ja Amerikassa tänä päivänä. Sitten löytyy tapauksia Gran Turismo 5 jota myytiin yli 5m kappaletta Euroopassa ja 2,6 miljoonaa Amerikassa. Mutta eihän tosiaan Euroopassa kukaan pelejä osta, varmaan virhe faktoissa.
Syy pelimedian Amerikka-keskeisyyteen on hyvin yksinkertainen. Euroopassa pelit pitää lokalisoida monelle eri kiellelle ja monelle eri lakialueelle. Dubbaus saksaksi, espanjaksi, ranskaksi ja italiaksi maksaa paljon. Sitten pitää ottaa huomioon että eri maissa saa näky eri määrän verta jne. Pelit tehdään jatkossakin Amerikkaan ja sitten sen jälkeen katsellaan mitä saataisiin myytyä eurooppalaisille.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei ainakaan markkinointipuhetta voi olla!?
Sanoinko, ettei se sitä voisi olla? Tällä hetkellä mitä on jo näytetty ennen E3 tuo voi hyvinkin pitää paikkaansa. Tai sitten ei. Pelirintama näyttää toistaiseksi vielä valoisalta. E3 jälkeen tiedämme taas paremmin.
Dominointi on aika vahva sana. Käsi reippaasti ylös jos joku veikkaa toisen konsolivalmistajan dominoivan ensi sukupolven kisassa! Sovitaan dominoinnin rajaksi nyt vaikka konsolimyynnit 3/1 suhteessa. Kun äsken sanoit että pelit ratkaisevat, uskotko itse että pelivalikoimassa ja laadussa tulee olemaan merkittävää eroa? Jopa niille ihmisille joille ei merkkaa onko FPS 50 vai 60?
Jos olen ymmärtänyt oikein FPS pyritään saamaan konsoleille joko 30 tai 60. Eli jos boksi pystyisi pyörittämään peliä 45fps se tiputettaisiin ja lukittaisiin 30. Saa korjata jos olen ymmärtänyt väärin.
Ja mitä pelivalikoimaan tulee niin uskon. Jo tällä hetkellä xbox360 ja PS3 pelivalikoima on merkittävästi erilainen. Yksinoikeuspelit on se, minkä takia PS3 pelailen. Se onko tällä merkitystä CoD jonneille, niin sitä en tiedä.

- Playstationilla oli erittäin suuri valmis käyttäjäkunta, kuten täälläkin on todettu ovat pelaajat hyvin merkkiuskollisia. PS2 myyty 155 miljoonaa, Xbox 24 miljoonaa.
- RRD aiheutti paljon hallaa maineelle.

Eli siis perustelet sillä, että Playstation 3 menestyi laajan käyttäjäkunnansa takia sitä, että Xbox One tulee nyt jyräämään PS4?

Microsoft on tähänkin asti ollut kamalan indievastainen, silti siellä on yksinoikeudella monta indiemenestystä. Indie-pelitaloille kyllä kelpaa raha myös.
Ilmeisesti näin ei kuitenkaan aina ole ollut. Xbox360 oli alkuaikoinaan huomattavasti indie ystävällisempi mitä PS3. Nyt osat ovat vaihtuneet.

Unohdit Naiset! Niissä perheissä joissa naiset pääsevät osallisiksi ostopäätöksistä, saattaa tanssipelien saatavuus vaikuttaa ostopäätökseen.
Mutta onneksi sentään muistin koirat.

Katsoitko boksin julkistustilaisuuden? Microsoft selvästi halusi korostaa uuden boksin mediaominaisuuksia, joilla kosiskellaan nimenomaan niitä suuria massoja eikä niinkään hc-pelaajia. Tämä viihdekeskus-taktiikkahan on itse asiassa ihan sitä samaa, jota Sony on harrastanut aiemmilla konsoleillaan. Pelaajia kosiskellaan sitten pelimessuilla.
Katsoin, enkä ole yksin mielipiteeni kanssa, että se oli yksi huonoimmista konsolijulkistuksista koskaan. Todella moni digiboksin ostaja varmasti katsoi sitä livestriimiä suhteessa pelaajiin.

Tällä foorumilla kootun listan perusteella tilanne on ollut kohtalaisen selkeästi kallellaan boksin suuntaan. Älä minua tästä asiasta syytä, syytä listan kokoajia.
Jossain vaiheessa trollailuillasi oli edes pientä kipinää...

Oletko muuten ihan aikuisten oikeasti sitä mieltä, että Eurooppa on, ja on aina ollut, tasavertainen pelimarkkina-alue USA:n kanssa? Kuinka kauan olet pelannut pelejä? Kertokaa nyt hyvänen aika joku muukin Haasolle, mikä Euroopan asema pelimarkkinoilla on perinteisesti ollut...
... ei näy kipinää enää ei.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jossain vaiheessa trollailuillasi
Mitäs jos lopettaisit muiden käyttäjien perusteettoman haukkumisen. Minä olen esittänyt selkeästi perusteltuja mielipiteitä. Sinä itse tunnut sen sijaan keskittyvän lähinnä koirista puhumiseen.
 
Ylös Bottom