Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onkos tätä kilpailevalla konsolilla?
PlayStation Plus -jäsenillä on nk. Online Storage, johon voi tallettaa gigan verran PS3-tallennuksia ja toisen mokoman Vita-tallennuksia. Online Storage toimii kuitenkin hieman eri periaatteella kuin Xbox Liven Cloud Save. Microsoftin pilvipalvelussa tallennukset laitetaan suoraan, joten ne ovat välittömästi käytettävissä muillakin samaa Live-tunnusta käyttävillä laitteilla. Online Storageen tallennukset pitää kopioida joko käsin (tai kerran vuorokaudessa automaattisesti), ja niitä ei voi suoraan käyttää toisella konsolilla. Esimerkiksi lukituissa tallenteissa on 24 tunnin cooldown-aika, eli vasta vuorokauden päästä lukittua tallennusta voi käyttää myös toisessa PS3/Vita-järjestelmässä.

Xbox Onen pilveen voi latoa tallennuksien lisäksi myös vaikkapa Live-profiilinsa ja muutakin sisältöä, kun taas Online Storage on tässä vaiheessa pelkästään pelitallennuksia varten.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

No hyvä. Tietää ainakin että tuli parempi kone varattua. :D
Toihan on ihan loistava ominaisuus.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Siis eihän tuo pilvitallennus nyt mitenkään eroa PS+ kanssa mitenkään ymmärtääkseni. Profiili on pilvessä molemmissa mikä sisältää trophy tiedot jne. Xboxin puolella saattaa tosin olla nuo käyttäjäasetukset peleissä eli herkkyydet jne tallennettuna myös pilveen.
Ainoastaan tuo entertainment kohta mietityttää että voinko pistää omat musiikit kotikoneelta sinne pilveen ja striimata tai ladata ne sitten sieltä halutessani. Muuten palvelut ovat periaatteessa samat.
 
PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Traddash: Se suurin käytännön ero tallennuksien hallinnassa on siinä, että jo nykyisellä boksilla tuo Cloud näkyy peleissä(kin) tallennusmediana samalla tavalla kuin vaikka konsolin kiintolevy tai boksin käyttöön alustettu USB-tikku.

Plus-jäsenien Online Storageen ei ole mitenkään mahdollista tallentaa suoraan pelistä, vaan tallennus täytyy jälkikäteen tallentaa pilveen joko käsin tai Automatic Updaten kautta kerran vuorokaudessa.

Ja tosiaan kun tuo Cloud on periaatteessa aika lailla täysiverinen tallennusmedia, sinne voinee laittaa myös musiikkia, videoita ja kuvia. Tosin noiden suhteen se "rajaton tallennustila" tuskin on ihan rajaton.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei tämä tuorein käänne muistin osalta muuta tätä taulukkoa suuntaan eikä toiseen.

SXVQkFV.png


Lähde: gamrConnect Forums - Technical breakdown on Next-Gen Game Consoles GPU

Juurikin tämä kaavio on se typeryyksien typeryys. Voin ehkä jollakin tasolla hieman ymmärtää ihmisiä jotka ovat moista listaa luoneet, mutta aivan järkyttäviä idiootteja on ihmiset jotka tuommoista vertailua käyttää esimerkiksi ostoperusteena tai lähdetietona keskustelussa. Noin 95% noista "faktoista" on joko huhuja tai puhtaita arvailuja ja loput 5% mitkä on tiedossa olevia, ovat nekin erittäin vaikea sanoa kumpi on parempi (ei todellakaan tiedetä onko DDR3 vai GDDR5 parempi muistivalinta konsoliin, jos muuta väittää, ei tiedä tarpeeksi muisteista kommentoidakseen asiaa). Nythän homma on sillai, että me ei välttämättä saada noita tietoja vielä julkaisunkaan yhteydessä, jos oon ymmärtäny oikein niin noi Wii U -luvutkin on vain valitstuneita arvailuja, Nintendo kun ei ole lukuja ilmoittanut.

Jos konsolivalmistajat ovat nuo luvut jossakin julkaisseet, on se mennyt multa kokonaan ohi ja pyydän anteeksi kritisointiani. Jos ei ole julkaissut, moinen taulukko pysyköön sonyn fanipoikien masturbointimateriaalina.

Ja vielä, aika hauskaa että väität ettei pelien käyttämän muistin putoaminen 7 gigasta 5 gigaan vaikuta suorituskykyyn. Itse väittäisin että muistimäärä on äärimmäisen tärkeä osa kokonaissuorituskykyä. Ehkä sinulle esimerkiksi piirtoetäisyys tai tekstuurien resoluutio merkkaa mitään, tuossa pari yksinkertaista esimerkkiä joita voidaan parantaa isommalla muistimäärällä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuossa on paras taulukko tähän mennessä ja sitä korjaillaan sitä mukaa kun tietoa tulee. Lähdeviittaukset on tuotu selvästi esille ja niiden kautta voi käydä tarkistamassa millä tasolla mennään.
 
PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja vielä, aika hauskaa että väität ettei pelien käyttämän muistin putoaminen 7 gigasta 5 gigaan vaikuta suorituskykyyn.
Selitin tilanteen tuossa muutamaa viestiä aiemmin, mutta oman ymmärrykseni mukaan PS4-peleillä ei ole 7 gigaa koskaan ollutkaan, eivätkä kehittäjät ole joutuneet nyt yhtäkkiä karsimaan jostakin.

Mielestäni on siis väärin väittää muistin määrällä olevan vaikutusta suorituskykyyn, kun vertailukohtana on pelkkä (väärin ymmärrettyihin) huhuihin perustunut haavekuva.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuosta rajattomasta pilvitallennuksesta ei ole mielestäni kauheasti hyötyä, koska pelitallennukset eivät vie niin paljoa tilaa ja samalla tulee taas always online jupakka samaan syssyyn.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nyt meni pointti ohi: jos käyttää konetta offline niin tottakai cloud on yhdentekevä. Kaikille muille rajaton tila ja suora tallennus on plussaa.

Kyllä mulla tuo toimii ps3:lla kerran vuorokaudessa systeemilläkin riittävän hyvin, mutta pari kertaa tila tuli täyteen, lähinnä skyrim talletusten vuoksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuosta rajattomasta pilvitallennuksesta ei ole mielestäni kauheasti hyötyä, koska pelitallennukset eivät vie niin paljoa tilaa ja samalla tulee taas always online jupakka samaan syssyyn.

Oletetaan nyt että boksi on kokoajan piuhan päässä netissä, ja yhteydessä pilveen. Niinkuin uutisessa luki, voit myös tallettaa pelisi pilveen. Tällöin jos menet vaikkapa kaverisi luokse niin voit hänen koneellaan aloittaa sen pelin lataamisen pilvestäsi, ja aloittaa sen pelaamisen samalla kun se lataa, oot esim ostanut änärin digitaalisena, ja pelaatte vaikka välillä kaveris luona ja kun pelaatte sun luona niin pilvestä saa kauden tiedot yms niin pelit jatkuu saumattomasti, ihan sama missä olet tai kenen koneella pelaat. Mielestäni MS on varmistanut aiemmin tämän funktion (eli peliä voi pelata kun se latautuu taustalla)

Xbox Live offers Xbox One unlimited storage space in the cloud for all Xbox Live members to store numerous types of Xbox Live content, including your profile, games, Achievements and entertainment. This content is stored and saved in the cloud so you can automatically access it anywhere, anytime, no matter where you are

Joko alkaa hyötyjä löytymään? Tämähän on aivan loistava systeemi :)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Hieno systeemi ja Pleikkari Neloselta löytyy tismalleen sama. Menet kaverille, lyöt omat tunnukset hänen konsoliin ja pääset pelaamaan omaa pelikirjastoasi alkulatauksen jälkeen.

Lähde: PS4 Gamers Can Play All Their Digital Games From Anyone's PS4 - Forbes

Oikeen hyvä :) Pleikkarilla toi tais olla ihan alusta asti eikö näin ollu? Oon oikein tyytyväinen että boksille saatiin sama
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Oikeen hyvä :) Pleikkarilla toi tais olla ihan alusta asti eikö näin ollu? Oon oikein tyytyväinen että boksille saatiin sama

Tämä systeemi on jo Xbox 360:llä ja se ei liity tässä puhuttuun pilveen mitenkään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Selitin tilanteen tuossa muutamaa viestiä aiemmin, mutta oman ymmärrykseni mukaan PS4-peleillä ei ole 7 gigaa koskaan ollutkaan, eivätkä kehittäjät ole joutuneet nyt yhtäkkiä karsimaan jostakin.

Mielestäni on siis väärin väittää muistin määrällä olevan vaikutusta suorituskykyyn, kun vertailukohtana on pelkkä (väärin ymmärrettyihin) huhuihin perustunut haavekuva.

Tuo 7 gigaa on ollu ihan yhtälailla tiettyjen tahojen todisteena siitä kumpi laitealusta on tehokkaampi. Mutta hyvä että olet samaa mieltä että noi huhuihin perustuvat vertailut on yhtä tyhjän kanssa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä systeemi on jo Xbox 360:llä ja se ei liity tässä puhuttuun pilveen mitenkään.
Eiköhän vanhalla boxilla pitänyt ladata ne pelit kumminkin kokonaan ekaks? Loppujenlopuks tosta pilvitallennuksestakaan ole oikeen mitään käytännön hyötyä, ehkä pari kertaa pelaisi jotain omaa tallennustaan kun on kaverilla, mutta siihen se sitten jäisikin.

E:Mutta joo, ei noitten pelien lataaminen mihinkään pilvitallennukseen kyllä liity.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta hyvä että olet samaa mieltä että noi huhuihin perustuvat vertailut on yhtä tyhjän kanssa.
Tässä vaiheessa melkein kaikki vertailu on mielestäni aika lailla turhaa. Mutta huhujakin on silti erilaisia. Ne voisi karkeasti luokitella ainakin neljään luokkaan.

1) Täyttä puutaheinää ovat huhut; yleensä sisältävät suorastaan mahdottomia väitteitä
2) Osittain paikkansa pitävät mutta väärin ymmärretyt huhut; yleensä saattavat osoittautua tosiksi mutta ei siinä muodossa missä huhu on esitetty
3) Useasta eri lähteestä tulevat ristiriitaiset huhut; yleensä toinen puoli perustuu vanhentuneeseen tietoon ja/tai muuttuneisiin suunnitelmiin
4) Useasta eri lähteestä tulevat samansuuntaiset huhut; yleensä pitävät paikkansa tai ovat ainakin varsin lähellä totuutta

Tuo Nisupullan esittelemän taulukon speksit ovat enimmäkseen kategoridoiden 2-4 huhuja, mutta myös tuota ensimmäisen vaihtoehdon mukaista täyttä huuhaata saattaa olla joukossa. Joka tapauksessa mitä lähemmäs julkaisua mennään, sitä enemmän vuotoja tulee ja sitä varmemmiksi huhutut speksit muuttuvat (tai tietyt asiat kumoutuvat täysin).

Huhuihin kannattaa joka tapauksessa suhtautua kriittisesti, ja kuten tuossa Brian Provincianon blogissakin esiteltiin, nykyajan nettiuutisoinnin lähdekritiikin kanssa kannattaa olla todella tarkkana. Varsin usein kaikki uutiset perustuvat yhteen ja samaan huhuun, mutta siitä tehdään hyvin erilaisia tulkintoja - pahimmillaan jopa täysin vääriä tai muuten vaan sensaatiohakuisia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä vaiheessa melkein kaikki vertailu on mielestäni aika lailla turhaa. Mutta huhujakin on silti erilaisia. Ne voisi karkeasti luokitella ainakin neljään luokkaan.

1) Täyttä puutaheinää ovat huhut; yleensä sisältävät suorastaan mahdottomia väitteitä
2) Osittain paikkansa pitävät mutta väärin ymmärretyt huhut; yleensä saattavat osoittautua tosiksi mutta ei siinä muodossa missä huhu on esitetty
3) Useasta eri lähteestä tulevat ristiriitaiset huhut; yleensä toinen puoli perustuu vanhentuneeseen tietoon ja/tai muuttuneisiin suunnitelmiin
4) Useasta eri lähteestä tulevat samansuuntaiset huhut; yleensä pitävät paikkansa tai ovat ainakin varsin lähellä totuutta

Tuo Nisupullan esittelemän taulukon speksit ovat enimmäkseen kategoridoiden 2-4 huhuja, mutta myös tuota ensimmäisen vaihtoehdon mukaista täyttä huuhaata saattaa olla joukossa. Joka tapauksessa mitä lähemmäs julkaisua mennään, sitä enemmän vuotoja tulee ja sitä varmemmiksi huhutut speksit muuttuvat (tai tietyt asiat kumoutuvat täysin).

Huhuihin kannattaa joka tapauksessa suhtautua kriittisesti, ja kuten tuossa Brian Provincianon blogissakin esiteltiin, nykyajan nettiuutisoinnin lähdekritiikin kanssa kannattaa olla todella tarkkana. Varsin usein kaikki uutiset perustuvat yhteen ja samaan huhuun, mutta siitä tehdään hyvin erilaisia tulkintoja - pahimmillaan jopa täysin vääriä tai muuten vaan sensaatiohakuisia.

Tuohon liittyy hyvin vahvasti myös kaksi faktaa, joista kerroin hetki sitten minua yksityisviestillä fanipojaksi haukkuneelle vässykällekin.

1) Tässä kohtaa on vielä mahdollista että jokin jopa melko kriittinen komponentti vaihtuu, kunhan se vain on yhteensopiva kehittäjillä olleeseen dev-kittiin. On siis täysin luonnollista ettei laitevalmistajat kerro tarkkoja speksejä kun eivät itsekään ole täysin varma niistä. Kummankin perusfilosofiaan kuuluu että laitteista tehdään mahdollisimman tehokas varatun budjetin sisällä ja komponenteissa hinnat laskevat ja mitä myöhemmin kokoonpanon laittaa lukkoon, sitä tehokkaamman kokonaisuuden saa aikaiseksi.*
2) Tarkkojen speksien julkaiseminen ei nykypäivänä kerro koko totuutta. Esimerkiksi prosessorin hertsiluvut ei ole enää vähään aikaan kertonut kuinka absoluuttisen tehokas se on. Tähän liittyy myös se, että ainakin Microsoft markkinoi omaa konettaan kokonaisvaltaisena elämyksenä. Pääasiallinen kohderyhmä ei edes tiedä mitä on gigat ja hertsit. Samaa suuntausta on myös Nokialla ollut, jonka presentaatiot on aiemmin olleet kovien lukujen tykittämistä, mutta Applen menestyminen tunteisiin vetoavilla julkkareillaan on muuttanu ainakin noiden kahden yhtiön linjauksia. En ihmettelis vaikka mustat poolopaidatkin olis myyntilistojen kärjessä.

*Tosin veikkaan että valmistuskoneistot taitavat yskäistä näinä viikkoina käyntiin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jepulis, eikä näiden huhujen eikä edes firmojen itsensä julkaisemien speksien pohjalta kannata alkaa toista osapuolta lyömään (kysymys herää miksi edes on jotain rintamalinjoja...), ainakaan vielä. Johan tässä on nähty pienen ajan sisällä kuinka Microsoftilla on asiat muuttuneet monessa asiassa pienen ajan sisällä. Parastahan meille pelaajille on että molemmat firmat pistävät kilpailukykyiset konsolit markkinoille ja se kilpailu tulee olemaan kovaa. Tämä pelaa vain ja aianoastaan meidän pelaajien suuntaan aina vaan parempina peleinä ja ominaisuuksina.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Joka tapauksessa mitä lähemmäs julkaisua mennään, sitä enemmän vuotoja tulee ja sitä varmemmiksi huhutut speksit muuttuvat (tai tietyt asiat kumoutuvat täysin).

Nimenomaan ja taulukko elää kaiken aikaa. Tuo ketjussa esillä ollut on jo ehtinyt päivittymään ja on tietysti toisen polun takana. Jotain pohjaa pitää kuitenkin olla kahden eri konsolin välisiä eroja tarkastellessa. Tässä vaiheessa mennään vielä spekseillä, jotka avautuvat tai jäävät avautumatta. Monelle riittää kun suurempi luku parempi kuin > pienempi. Vaikka asia ei olisi välttämättä ihan näin yksioikoinen, on se kuitenkin tarpeeksi viitteellinen tarvittavan johtopäätöksen vetämiseen. Loput onkin sitten kiinni minkälaisen kokonaisuuden käyttöliittymän rakentajat ja pelintekijät saavat tehtyä. Loppujen lopuksi näiden kohdalla melkeimpä sama mitä sieltä konepellin alta löytyy, kun käyttäjäkokemus on erinomainen. Ennenkuin sinne asti päästään, mennään kuitenkin luvuilla. Huhutuilla ja varmennetuilla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Valaiskaapa hieman tätä MS:n pilvipalvelu-storagea.

Trophyt ja käyttäjätiedothan ovat jo PS3/360 pilvessä, eli uudet ominaisuudet taitavat olla siis entertainment ja games.

Aloitetaas peleistä...

Eli olet ostanyt fyysisen kopion vaikkapa Halo 5:sta. Asennat pelin kovalevylle ja rupeat pelaamaan. Voit lähettää asennustiedostot nyt myös siis pilveen? Itse asennustahan sinne ei taida pystyä viemään, koska palataan taas viiveasioihin. Eikö pelit juuri sen takia asenneta kovalevylle, että ne saadaan sieltä nopeasti sitten myllyn suorittimien pyöritettäväksi. Jos asennustiedostot ovat vain pilvessä (ei siis omalla kovalevyllä) ei homma taida kovin sulavasti pyöriä.

No nyt kun MS veti drm-jutun takaisin, tarvitsee ilmeisesti myös boksilla sitä pelilevyä pelin pyörittämiseen? Eli mikä tarkalleen ottaen tämä hyöty on viedä pelit "pilveen" ? Minä ei ymmärrä.

Tuo entertainment taas kuulostaa paljon paremmalta. Jos tosiaan MS antaa loputtoman pilvitallennuspaikan jonne viedä tera tolkulla kuvia, musiikkia ja videoita (ja vieläpä fiksut softat niiden katseluun / pyörittämiseen) niin onpa helmi ominaisuus. Jotenkin en jaksa tähän uskoa. Jos näin tosiaan on, niin pikku hiljaa suosittelisin MS:n pr-heräämään ja alkaa rummuttamaan tätä ominaisuutta!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom