Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

nisupulla-albums-gamescom-2013-albumi-2-picture11513-peliohjaimet-hyva-syy-messuille.jpg


Sony on rohkeammin lähtenyt uudistamaan ohjainta. Kuitenkin sen tunnistettava DNA on yhä tallessa ja kiitos siitä. Itselle näistä merkittävin on Share-nappi. Kosketuslevyä ei vielä ole päässyt aidossa pelitilanteessa todentamaan, joten jää suureksi arvoitukseksi. Odotukset ovat kuitenkin kovat sitäkin kohtaa, peukalot ainakin löysivät levylle helposti. "Liipaisimien" eli L2 ja R2:n muodon muutokset ovat yhtä tyhjän kanssa, ammun jatkossakin mielummin R1:llä mikäli se vain on mahdollista. Kokojen puolesta en ole enään ihan varma kumpi on isompi. Päätelkää itse.

Ohjaimesta turha nostaa mitään isoa numeroa. Pelatessa sen olemus häviää taustalle noin 10 sekunnissa ja peli ottaa pääosan huomiosta. Uuden sukupolven syvin olemus tulee esille käyttöliittymästä. Sen palveluista ja siitä, miten sulavasti sosiaaliset toiminnot on siihen osattu upottaa. Tätä ovat eniten osanneet piilottaa, vaikka Shuhei Yoshida sumuverhoa jo hieman raotti Gamescomin yhteydessä.

Yksinoikeuksille en liikoja latelisi vielä tässä vaiheessa. Jatko-osat edellisestä sukupolvesta kuulostavat liian helpolta. Sen sijaan Titanfall on jo jotain ja kuitenkin mennään vasta uuden sukupolven ensimmäisen aallon peleissä. Ilmestyy myös PC:lle ja hyvin todennäköisesti PS4:lle. Eli se siitä.
 
PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei sitä myyntiä ole niin helppo arvata, se mikä sopii sinulle parhaiten, ei välttämättä sovi kaikille ja loppuviimein ihmisiä viedään markkinoinnilla.
Kyl se musta on aika helppoa. PS4:sta myyty ennakkoon kaksinkertainen määrä ja mäsän ryssimät Euroopan joulumarkkinat.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Sony on rohkeammin lähtenyt uudistamaan ohjainta. Kuitenkin sen tunnistettava DNA on yhä tallessa ja kiitos siitä. Itselle näistä merkittävin on Share-nappi. Kosketuslevyä ei vielä ole päässyt aidossa pelitilanteessa todentamaan, joten jää suureksi arvoitukseksi. Odotukset ovat kuitenkin kovat sitäkin kohtaa, peukalot ainakin löysivät levylle helposti. "Liipaisimien" eli L2 ja R2:n muodon muutokset ovat yhtä tyhjän kanssa, ammun jatkossakin mielummin R1:llä mikäli se vain on mahdollista. Kokojen puolesta en ole enään ihan varma kumpi on isompi. Päätelkää itse.

Ohjaimesta turha nostaa mitään isoa numeroa. Pelatessa sen olemus häviää taustalle noin 10 sekunnissa ja peli ottaa pääosan huomiosta. Uuden sukupolven syvin olemus tulee esille käyttöliittymästä. Sen palveluista ja siitä, miten sulavasti sosiaaliset toiminnot on siihen osattu upottaa. Tätä ovat eniten osanneet piilottaa, vaikka Shuhei Yoshida sumuverhoa jo hieman raotti Gamescomin yhteydessä.
Ainakin kuvien perusteella tuo kosketuslevy on pienempi kuin läppäreissä olevat ja se sijaitsee kohdassa johon pääsee vain peukaloilla, joten mitään tarkkuutta vaativaa sillä tuskin ohjataan. Mä veikkaan että jää pienempään rooliin kuin DS3:ssa ohjaimen kallistukset. Mutta siis oot innoissasi share napista!? Oikeesti, vai oliko ironiaa?
Kyllä se ohjaimen olemus pysyyy kauemmin kuin 10 sekunttia keskiössä, jos ohjain aiheuttaa jatkuvia käsikramppeja (DS3).

Yksinoikeuksille en liikoja latelisi vielä tässä vaiheessa. Jatko-osat edellisestä sukupolvesta kuulostavat liian helpolta. Sen sijaan Titanfall on jo jotain ja kuitenkin mennään vasta uuden sukupolven ensimmäisen aallon peleissä. Ilmestyy myös PC:lle ja hyvin todennäköisesti PS4:lle. Eli se siitä.
Kyllä ne yksinoikeudet vaan on äärimmäisen merkittävä juttu, jos ne on oikeissa peleissä. MS makso GTA4:een 3 kuukauden yksinoikeudet DLC paketteihin ja esimerkiksi UK:ssa X360 konsoli sai hirmuisen myyntipiikin just GTA4 julkaisun alla. Kaikki yksinoikeudet eivät myy konsoleita, mutta pelityyppiensä parhaat yleensä myy. Halo ja Uncarted varmaankin on sellaisia. Fifa on hyvin tärkee peli monessa maassa ja sen pelitilan yksinoikeus on varmaankin tärkeämpi konsoleja myyvä fiitsöri kuin ylimääräinen kenttä Watch Dogissa.

Kiinnostaisi kuulla miten Titanfallin tuleminen PS4:lle on hyvin todennäköistä, onko sulla jokin skuuppi asiasta? Vai tarkoitiko vuosien päästä? Meinaatko että Titanfallin julkaisun kohdalla jos ei puhuta että "tää tulee PS4:lle parin kuukauden päästä", se peli ei myisi X1 konsolia?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kiinnostaisi kuulla miten Titanfallin tuleminen PS4:lle on hyvin todennäköistä, onko sulla jokin skuuppi asiasta? Vai tarkoitiko vuosien päästä? Meinaatko että Titanfallin julkaisun kohdalla jos ei puhuta että "tää tulee PS4:lle parin kuukauden päästä", se peli ei myisi X1 konsolia?

Kun on seurannut pelin kulkua julkisuudessa alusta alkaen, ei ole voinut välttyä tältä vaikutelmalta ettei kyseessä ole mikään muu kuin ajallinen yksinoikeus. Toivotaan sen olevan mahdollisimman lyhyt.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kun on seurannut pelin kulkua julkisuudessa alusta alkaen, ei ole voinut välttyä tältä vaikutelmalta ettei kyseessä ole mikään muu kuin ajallinen yksinoikeus. Toivotaan sen olevan mahdollisimman lyhyt.
Mä luulen että siihen menee enemmän aikaa kuin haluat uskoa.

'Titanfall' developer explains why the game won't be on PS4, and the benefits of Xbox One's cloud | Digital Trends
tiivistettynä linkin sanoma:
The next-gen mech shooter Titanfall would not be possible without Microsoft’s Xbox One cloud services, according to Respawn Entertainment engineer Jon Shiring.

According to Shiring, Microsoft’s dedicated servers are the perfect solution to a long-standing problem. Console games with online multiplayer aspects typically use player-hosted servers because dedicated servers are expensive and tough to implement, but dedicated servers offer a superior experience.

The cloud services aren’t limited to Xbox One games either, and Respawn uses them for the Windows PC and Xbox 360 versions of Titanfall as well. Respawn approached both Sony and Microsoft about this problem, and Microsoft was the one to implement a solution, Shiring writes.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mitä tarkoitat mediapalveluilla? Viaplayta?

Todennäköisesti muun muassa Netflixiä, josta ei tarvitse maksaa kuin itse palvelun pyytämä kuukausihinta. Xbox Onella tarvitaan vielä Gold -jäsenyys, jotta käyttäjä pääsisi maksamaan netflixistä. Playstation 4 edullisuus näkyy nimen omaan näissä palveluissa(free to play -pelejä unohtamatta, joiden käyttö ei vaadi PS+, mutta Xbox alustalla jostain syystä kuitenkin Gold -jäsenyyden), joita ei olla laitettu tupla maksumuurin taakse.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Playstation 4 edullisuus näkyy nimen omaan näissä palveluissa, joita ei olla laitettu tupla maksumuurin taakse.

Paitsi että TkHX juuri antoi esimerkin mediapalvelusta, jonka käyttö Plegellä vaatii paitsi palvelun omaa kuukausimaksua, myös kuukausimaksua Sonylle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Paitsi että TkHX juuri antoi esimerkin mediapalvelusta, jonka käyttö Plegellä vaatii paitsi palvelun omaa kuukausimaksua, myös kuukausimaksua Sonylle.

En usko, että kovinkaan moni valitsee viaplayn Netflixin sijasta Playstation alustalla. Mitä olen lukenut, niin laadussa on aika selvä ero näiden kahden välillä. Muutenkin, jo pelkkä maalaisjärkikin sanoo, että tuollaisen tuplamaksun vaatiminen on syvältä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

En usko, että kovinkaan moni valitsee viaplayn Netflixin sijasta.
Eiköhän noita urheilun ystäviä sentään jonkin verran löydy. Ja vaikka ei löytyisikään, ei se oikein osoita, ettei Playstationilla tarvitsisi maksaa myös konsolivalmistajalle kolmansien osapuolien mediapalveluiden tilaamisesta.

Ja ilman muuta tuplamaksun periminen on syvältä, menivät ekstrakillingit kummalle konsolivalmistajalle hyvänsä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eiköhän noita urheilun ystäviä sentään jonkin verran löydy. Ja vaikka ei löytyisikään, ei se oikein osoita, ettei Playstationilla tarvitsisi maksaa myös konsolivalmistajalle kolmansien osapuolien mediapalveluiden tilaamisesta.

Niin. Toisaalta Viaplayn hankintaan löytyy halvempiakin vaihtoehtoja, mikäli nyt ei ole ihan pakko saada sitä hommattua sieltä konsolipalvelun tarjonnasta. Aina voi elää taloudellisemmin, vaikka rahaa löytyisikin. Ne säästetyt eurot voi sitten käyttää johonkin muuhun, kuten vaikkapa uuden pelin ostoon.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

En usko, että kovinkaan moni valitsee viaplayn Netflixin sijasta Playstation alustalla. Mitä olen lukenut, niin laadussa on aika selvä ero näiden kahden välillä.
Niin on eroa, varsinkin suomalaisella tilillä. Viaplaylla on nimittäin huomattavasti uudempaa tarjontaa, kun taas Netflix tuntuu keskittyvän enemmän vanhempaan tavaraan. Kannattaa vilkaista Viaplayn uutuustarjontaa, onnistuu nettisivulta ihan ilman kirjautumistakin. Jenkkitilillä Netflixin tarjonta on sitten huomattavasti laajempi (tosin ei juurikaan uudempi), mutta jenkkitilin käyttö konsolilla on taas astetta hankalampaa kuin tietokoneella.

Itselläni on ollut molemmat palvelut jo alusta asti ja alussa olin itsekin sitä mieltä, että Netflix on parempi. Viaplay on kuitenkin mennyt kevään ja kesän aikana huomattavasti eteenpäin, kun taas Netflix on tuntunut jäävän polkemaan paikoilleen tai mennyt jopa taaksepäin. Viime aikoina Viaplaysta on tuntunut löytyvän paljon enemmän katsottavaa kuin Netflixistä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Playstation 4 edullisuus näkyy nimen omaan näissä palveluissa(free to play -pelejä unohtamatta, joiden käyttö ei vaadi PS+, mutta Xbox alustalla jostain syystä kuitenkin Gold -jäsenyyden), joita ei olla laitettu tupla maksumuurin taakse.

Toisaalta sekin on reilua, ettei muita laiteta free2play pelien maksumiehiksi.

Käsittääkseni homma meni PS4:llä niin, että f2p pelit saattoivat myös vaatia ps+: saa. Se oli pelintekijöitten päätettävissä. Jollei tämäkin ole jo vanhaa tietoa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin on eroa, varsinkin suomalaisella tilillä. Viaplaylla on nimittäin huomattavasti uudempaa tarjontaa, kun taas Netflix tuntuu keskittyvän enemmän vanhempaan tavaraan. Kannattaa vilkaista Viaplayn uutuustarjontaa, onnistuu nettisivulta ihan ilman kirjautumistakin. Jenkkitilillä Netflixin tarjonta on sitten huomattavasti laajempi (tosin ei juurikaan uudempi), mutta jenkkitilin käyttö konsolilla on taas astetta hankalampaa kuin tietokoneella.

Niin. Moni taitaa nimen omaan turvautua proxyihin ja katsoa Netflixiä sekä Viaplayta PC:llä, jotta uusimpaan materiaaliin pääsisi käsiksi(ja näin ollen saisi antamalleen rahalle kunnon vastinetta).

Konsoli puolella saa sitten tyytyä siihen, mitä on tarjolla.
Toistaiseksi odotan edelleen sitä Killer -materiaalia, jolla oma kukkaroni avautuisi.
Onhan Netflixissä ihan hyvääkin kamaa, muttei kuitenkaan sellaista, jolla meikäläisestä saataisiin maksava asiakas.


Käsittääkseni homma meni PS4:llä niin, että f2p pelit saattoivat myös vaatia ps+: saa. Se oli pelintekijöitten päätettävissä. Jollei tämäkin ole jo vanhaa tietoa.

Tällä hetkellä tiedossa olevat Free to Playt, kuten War Thunder ja Warframe ei vaadi plussaa. Se on todellakin pelintekijöiden päätettävissä, kuinka menettelevät online -tarjonnan kanssa. Nähtäväksi jää, ketkä tunnetuimmista peliputiikeista pistävät nettipelin plussan taakse. Olettaisin tuohon joukkoon kuuluvan ainakin EA:n ja Activisionin julkaisemat tuotokset. Edellä mainitut kaksi jättiläistä eivät takuulla anna enää ihmisten nauttia ilmaisista nettimatseista.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tällä hetkellä tiedossa olevat Free to Playt, kuten War Thunder ja Warframe ei vaadi plussaa. Se on todellakin pelintekijöiden päätettävissä, kuinka menettelevät online -tarjonnan kanssa. Nähtäväksi jää, ketkä tunnetuimmista peliputiikeista pistävät nettipelin plussan taakse. Olettaisin tuohon joukkoon kuuluvan ainakin EA:n ja Activisionin julkaisemat tuotokset. Edellä mainitut kaksi jättiläistä eivät takuulla anna enää ihmisten nauttia ilmaisista nettimatseista.
Eiköhän tuo mene sillai että pelintekijä sen rahansa jostain saa, joko tinkimällä pelin laadusta tai sitten veloittamalla enemmän vanhalla kunnolla pay2win menetelmällä. Xboxilla maksamalla 3 euroa (ei ole pakko maksaa Microsoftille 5e/kk kun halvemmallakin saa vaikka kuinka monesta paikkaa) kuukaudessa saa dedikoidut serverit. Jos haluaa pelata moninpelejä muttei halua pelata dedikoiduilla servereillä, tälle henkilölle kelpaa second best -laatu. Itse maksaisin vaikka 10e/kk jos Halo 4:ssa Xbox360:llä ei olisi p2p hostattuja pelejä, joten X1:lle tuleva 3e/kk dedikoidut servut on mun mielestä hel*etin halpaa, mutta antaa ihmisten mussuttaa aiheesta, mielipidevapaus ja kaikkee semmosta.

F2P elää tällä hetkellä voimakkaana, en tiedä kuinka kauan menee ennenkuin ihmiset tajuavat maksavansa 10-30e/kk muutaman vuoden ajan, ettei se niin ilmaista ollutkaan ja kertamaksu olisi tullut halvemmaksi. Voihan niitä ilmaiseksikin pelata juu, mutta kuinka kauan sitä jaksaa antaa joka muille tasoitusta. Peliteollisuus on nähny World of Tanks, Travian, Angry Birds jne mallit huikeina rahantekokoneina ja kaikki hyppää samaan junaan heti mukaan. Äärimmäisyyksistä mennään toiseen äärimmäisyyteen. Nimimerkillä Travianiin 3 vuodessa 200 euroa laittanu ennenkuin tajusin. Eihän se iso raha ollut suhteutettuna ajankäyttöön, mutta silti 200 euroa yhdestä pelistä on aivan liikaa. Itse paljon mieluummin kokeilisin esimerkiksi Planetside 2:sta demoa ensin ja sitten ostaisin sen 40-60 eurolla omaksi, kuin lähtisin jotain kultatilejä makseleen. Tarpeeksi kun tulee jättitappioita ylitungetuilla F2P markkinoilla niin taas heilahtaa suhdanteet toiseen suuntaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

iplo: Jepulis. En todellakaan aio maksaa yhdestäkään free to play -pelistä, ja onneksi ei tarvitse. Olen tällä hetkellä kiinnostunut kahdesta F2P -tittelistä, joissa pärjääminen luonnistuu pelkällä taidolla(pelejä luonnollisesti testattu myös itse PC -alustalla, vaikka myllyni ei varsinaisesti moiseen ole suunniteltu. Piti ruksia pois hiukan karkkiasetuksia). Mikäli haluat kosmeettisia muutoksia pelielämykseesi, voit toki tuhlata rahaa. Harmi, että sinulla on ollut ikäviä kokemuksia, mutta peliala kehittyy(myös ilmaisten nettimättöjen saralla) ja hyvä itsekuri takaa, ettei roposia menetä mihinkään turhuuteen. :)

Jos koen tarvetta jonain päivänä maksulliselle nettipalvelulle, laitan seteleitä tuulemaan, mutta tuolloin rahasta saatavan hyödyn on oltava todella hyvä. Microsoftin kaltaisella menetelmällä meikäläiseltä on turha odottaa sentin senttiä tulevaisuudessakaan, muuhun kuin uber mahtaviin yksinpeleihin. Sen sijaan vippaamalla pari pientä porkkanaa pureskeltavaksi voi tehdä minun kaltaiseen nirsoon maksajaan jonkin tason vaikutuksen (ja ei. Siihen ei riitä parin kuukauden ilmainen nettipeli -tarjous). Tiedä vaikka joskus pistän tilaukseen PS+. Ihan vain kiitokseksi asiallisesta kohtelusta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

iplo: Jepulis. En todellakaan aio maksaa yhdestäkään free to play -pelistä, ja onneksi ei tarvitse. Olen tällä hetkellä kiinnostunut kahdesta F2P -tittelistä, joissa pärjääminen luonnistuu pelkällä taidolla(pelejä luonnollisesti testattu myös itse PC -alustalla, vaikka myllyni ei varsinaisesti moiseen ole suunniteltu. Piti ruksia pois hiukan karkkiasetuksia). Mikäli haluat kosmeettisia muutoksia pelielämykseesi, voit toki tuhlata rahaa. Harmi, että sinulla on ollut ikäviä kokemuksia, mutta peliala kehittyy(myös ilmaisten nettimättöjen saralla) ja hyvä itsekuri takaa, ettei roposia menetä mihinkään turhuuteen. :)
Mulle tulee tommosista mieleen ehkä vain LOL (kai se Dota2 on samassa kastissa), kerro mitkä ne kaksi sun peliä on joissa oikeesti pärjää ilman maksamista. Pelitekijäthän tossa taiteilee siinä kapealla nuoralla että maksaminen ei saisi vaikuttaa pärjäämiseen mutta ihmiset silti haluaisivat silloin tällöin jotain maksaakin. Pelkät skinit eivät taida lyödä leiville. Yksi hyvä esimerkki tosta on esmes ....äh, mikä sen helkutin nopeetemposen fps-pelin nimi nyt olikaan...jossa aluksi oli myynnissä vain skinejä aseisiin ja ilmeisesti ei tuonut rahaa tarpeeksi niin sen jälkeen rahalla sai parempia aseita ja pelistä tuli play2win ja porukat kaikkos.
Jos ymmärsin oikein, niin puhuit konsoleiden f2p peleistä, onkos niitä jo moniakin olemassa?

Jos koen tarvetta jonain päivänä maksulliselle nettipalvelulle, laitan seteleitä tuulemaan, mutta tuolloin rahasta saatavan hyödyn on oltava todella hyvä. Microsoftin kaltaisella menetelmällä meikäläiseltä on turha odottaa sentin senttiä tulevaisuudessakaan, muuhun kuin uber mahtaviin yksinpeleihin. Sen sijaan vippaamalla pari pientä porkkanaa pureskeltavaksi voi tehdä minun kaltaiseen nirsoon maksajaan jonkin tason vaikutuksen (ja ei. Siihen ei riitä parin kuukauden ilmainen nettipeli -tarjous). Tiedä vaikka joskus pistän tilaukseen PS+. Ihan vain kiitokseksi asiallisesta kohtelusta.
Mä ymmärrän ton täysin. Jos ei tykkää pelata oikeita ihmisiä vastaan kilpailuhenkisiä pelejä, niin PS+ ja Live on aika turhia kapistuksia sen jälkeen ja niistä maksaminen on vähän niinku heittäis rahaa toivomuskaivoon. Itsekin pääsääntöisesti pelaan yksinpelejä tai sitten co-oppina kavereiden kanssa, mutta sitten on muutamia pelejä joissa on tullut mätettyä tuhansia ja taas tuhansia online matseja. Jos pitää ny väkisin päättää mistä peleistä eniten nauttii, niin kyllähän ne on just ne online pelit oikeita ihmisiä vastaan. Mä esimerkiksi ostaisin Xbox Onen ihan vaikka vain Halon takia ja maksaisin konsolista vaikka tonnin ja 10e kuussa livestä sen yhden pelin takia.
Mä en sit tiedä mitä tarkoitat "Microsoftin kaltaille menetelmällä", mun mielestä siinä ei ole mitään erikoista. Mun mielestä Microsoft vain tiesi jo etukäteen että keräämällä käyttömaksua saa tuotettua ylivertaisen verkkokokemuksen ja selkeästi Sony huomasi tuon liian myöhään ja toivat saman perässä, joutuen toki tappelemaan omien käyttäjiensä suostumuksesta tarjoamalla ilmaisia pelejä ja seuraavaan sukupolveen sitten pakollisena. Miten PS+ sitten on niin paljon parempi kuin Live? Livessä kuitenkin paljon enemmän kapasiteettiä ja dedikoidut servut, ja halvemmalla hinnalla (en ainakaan tiedä mistä PS+:aa saisi 3 eurolla kuukausi). Nykyisessä sukupolvessa omasta kokemuksesta Live toimii varmemmin ja nopeammin, Sony ei ainakaan vielä tähän mennessä ole esittänyt mitään miksi tuo muuttuisi jatkossa toisinpäin.

disclaimer: Mä en itse käytä Netflixejä, joten en osaa kommentoida siihen että Xboxin puolella tarttis maksaa Live ennenkuin pääsee Netflixistä tilaan. Pidettäisikö keskustelu pelejä koskevana.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

kerro mitkä ne kaksi sun peliä on joissa oikeesti pärjää ilman maksamista.

Tribes: Ascend (ei tosin tulossa konsoleille), ja Warframe. Siinä kaksi uudehkoa laadukasta f2p peliä jotka eivät mielestäni ole p2w. Kyllä viime aikoina julkaistut free to playt ovat olleet hyvin laadukkaita ja reiluja. Edellisten lisäksi esim. Blacklight: Retribution ja Hawken toimivat myös ilmaisena pelinä erinomaisesti. Poikkeuksena näihin ehkä Planetside 2 jossa jo pelin laajuuden takia saa selvää etua maksullisilla boostereilla. Näistä käsittääkseni ainakin Warframe, Blacklight ja PS2 ovat tulossa myös konsoleille.

Omalla kohdalla on ainakin jääneet Battlefieldit ja muut täyshintaiset moninpelit täysin f2p pelien jalkoihin pc:llä, ja rahaa olen laittanut pelkästään Tribesin voice packeihin. Eli eiköhän konsoleillakin joku rako ole myös free to playlle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tribes: Ascend (ei tosin tulossa konsoleille), ja Warframe. Siinä kaksi uudehkoa laadukasta f2p peliä jotka eivät mielestäni ole p2w. Kyllä viime aikoina julkaistut free to playt ovat olleet hyvin laadukkaita ja reiluja. Edellisten lisäksi esim. Blacklight: Retribution ja Hawken toimivat myös ilmaisena pelinä erinomaisesti. Poikkeuksena näihin ehkä Planetside 2 jossa jo pelin laajuuden takia saa selvää etua maksullisilla boostereilla. Näistä käsittääkseni ainakin Warframe, Blacklight ja PS2 ovat tulossa myös konsoleille.

Omalla kohdalla on ainakin jääneet Battlefieldit ja muut täyshintaiset moninpelit täysin f2p pelien jalkoihin pc:llä, ja rahaa olen laittanut pelkästään Tribesin voice packeihin. Eli eiköhän konsoleillakin joku rako ole myös free to playlle.

Sattumalta juuri tuo Tribes oli peli jonka nimi pyöri kielen päällä esimerkkinä pelistä joka on ajan saatossa siirtynyt täysin pay2win malliin :)
Mulla ei omaa pelikokemusta ole siitä, mutta esimerkiksi Total Biscuit on "raivonnu" asiasta ainakin 3-4 videollaan. Hänhän oli aktiivinen Tribes pelaaja, kunnes devit rupes myymään aseita jotka oli täysin OP. Siellä oli kuulemma pelin foorumeillakin kovaa porua asiasta ja suuri määrä pelaajia lopetti pelin kokonaan.
Planetsidea pelasin itsekin ja kyllä sitä pelaamaan pääsee ilman maksamista, mutta eteneminen ilman kultabuusteja on aivan olematonta. Jopa World of Tanksiä voi pelata paremmin maksamatta. Planetside muuten muuttu justiinsa vähän järkevämpään suuntaan, eikä siellä enää ole niin helppoa kiertää kartalta tyhjänä olevia tukikohtia ja kääntää niitä omille, vaan rintamalinjat on nyt selkeämpiä. Planetside vaatii raskaat serverit toimiakseen, p2p ei onnistu. Saas nähdä jääkö tuokin PS+ ulkopuolelle vai rahoittavatko ylläpidon PS+:n kautta. PS2 tulee varmasti vain PS4:lle, Warframe molemmille, en tiedä Blacklightista. Mä en usko että f2p isoa roolia saa konsoleilla, ei ne paria peliä lukuunottamatta ole pankkia räjäyttäny PC:lläkään. LOL tuskin haluaa antaa tuloistaan 30% konsolivalmistajalle kun homma toimii noin hyvin PC:lläkin, ihme että WoT tuli, ehkä siellä on pelaajamäärät laskussa. Eiks muuten Hawken ole vielä beta-tilassa?
 
Ylös Bottom