Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta jos on itsellä toivottoman hidas netti useiden (kymmenien) gigojen pelejä ajatellen, silloin digijakelusta ei ole varmastikaan innostunut. Onneksi on kuitenkin vaihtoehtoja.

Fyysinen media tulee säilyttämään arvonsa ainakin meikäläisen huushollissa, sillä mitään yli 10 megan nettiä ei ole saatavilla järkevään hintaan.

Helsingissä asuvillahan mokomaa ongelmaa ei esiinny. Taitaa 100 megainen yhteys olla tarjolla samalla rahalla, mitä täällä jumalan selän takana nämä "ultimaattiset" internet kaistat.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Olen tainnut tämän jo kertaalleen jossain toisessa ketjussa selittääkin, mutta GTAV:n kohdalla kyse oli pohjimmiltaan siitä, että kaikki Store-lataukset ovat ihan tavallisia http-URLeja, joiden päässä odottaa .pkg-asennuspaketti. Periaatteessa sen voi rinnastaa salasanasuojattuun zip-pakettiin, jonka salasana sisältyy PS3:n firmwareen. Mutta PS3:n omien suojauksien murtumisen myötä myös epävirallisella ohjelmistoversiolla varustettu PS3 pystyy purkamaan myös kaikkein uusimpiakin .pkg-paketteja. Käytännössä GTAV:n asennuspaketti saatiin auki ja sen yksittäisiä tiedostoja päästiin tutkimaan, mutta itse peliä ei voinut pelata (koska varsinainen autentikointitiedosto tuli serveriltä vasta julkaisupäivänä).

PS4:n kohdalla tätä ongelmaa ei ole, koska jakelutapa on erittäin todennäköisesti muuttunut ja vaikkei olisikaan, ei vanhoilla PS3-salausavaimilla saa PS4-paketteja auki. Joten PS4:n kohdalla vastaavaa ennakkolatauspakettien luvatonta purkamista ei ole luvassa, ellei itse PS4:n salaukset ja turvamekanismit murru. Vaikka niin varmasti jossain vaiheessa käy, se voi viedä silti vuosia. (Verrokkina oleva ja myös Mark Cernyn suunnittelema Vita on kestänyt varsin hyvin jo pian pari vuotta. Toki sen PSP-hiekkalaatikossa ollaan mellastettu jo suunnilleen ensimmäisestä päivästä lähtien, mutta varsinaisia Vitan omia suojauksia ei ole onnistuttu ohittaa.)
Aika hyvin selität. Mitäs jos sillä ei olekaan väliä että kyseessä oli Sony? Pelifirmojen muroihin on jo kustu, jos oot sitä mieltä että se kuittaantuu vain sillä että luvataan ettei vuodot tapahdu toiste, ollaan sitten erimieltä siitä onko se riittävä pelifirmoille.

Ei siihen ihan mega riitä, vaan todennäköisesti puhutaan retail-julkaisujen kohdalla silti useammasta gigatavusta. PSN-latauspelien kohdalla riittänee huomattavasti pienempikin määrä, muutamista kymmenistä megoista yli gigatavuun täysin pelistä riippuen.
Olen pahoillani etten laittanut mega-sanan ympärille mitään merkkejä josta olisit huomannut ettei kyseessä ollut juuri 1 048 576 tavua vaan metafora siitä pienestä alkuosiosta peliä jolla päästään alkuun. Ja ei siihen gigoja tarvita, ei meinaan tule ihan heti mieleen peliä jossa olisi päässyt pelaamaan levyn sisäänlaittamisen jälkeen, vaan ensin katsellaan studioiden logoanimaatiot, paina starttia ruutu ja sen jälkeen joku videomuotoinen prologi. Noiden aikana kerkee linjoja pitkin hyvin tuleen lisää kamaa jotta pelin päämenu saadaan pamautettua ruutuun ja sen jälkeen ehkä pelaamaan. Mitä isompi peli, sitä enemmän noihin alkujuttuihin on "panostettu".

P2P-jakelutapaakin on käytetty (joskin erittäin harvoissa) PS3-peleissä jo vuosikaudet. Mieleen tulee ensimmäinen ainakin Metal Gear Online vuodelta 2008. Käytännössä pelilevyllä oli jonkinmoinen asennusohjelma, jonka jälkeen itse MGO-client ladattiin P2P-tekniikalla. Riippui sit paljolti tuuristakin, kuinka paljon muita jakajia sillä hetkellä sattui olemaan, ja kuinka nopeita yhteyksiä näillä oli. Toki Konamilla oli omatkin serverit sitä jakamassa, eli pelin kyllä sai, vaikkei kukaan tavallinen PS3-käyttäjä sitä sillä hetkellä jakanutkaan.

Sony on siis kokeillut erilaisia jakelutapoja jo erittäin hyvissä ajoin, ja varmastikin siellä on saatu hyvää kokemusta siitä, mikä toimii, mikä ei ja mitä on syytä vielä parantaa. Mutta jos on itsellä toivottoman hidas netti useiden (kymmenien) gigojen pelejä ajatellen, silloin digijakelusta ei ole varmastikaan innostunut. Onneksi on kuitenkin vaihtoehtoja.
Sulle siis jäi se pointti epäselväksi. No antaa olla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Helsingissä asuvillahan mokomaa ongelmaa ei esiinny. Taitaa 100 megainen yhteys olla tarjolla samaan hintaan, mitä täällä jumalan selän takana nämä "ultimaattiset" internet kaistat.

Valtiovallan tavoitteena on kohtuuhintainen 100 megainen yhteys joka torppaan. Haja-asutusalueilla tämä voi tarkoittaa langattomia 4g -yhteyksiä.

Lähde: http://www.eduskunta.fi/
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Digijakelu nähdään tarpeettoman suurena mörkönä. Ainoastaan hinnoittelu onnistuu tätä vauhtia enää hidastamaan ja siitähän päättävät pelifirmat pääosin itse. Heidän käsissään on nyt se, kuinka nopeasti sukellamme pelilevyttömään huomiseen. Kenties f2p, digipelit ja PS+ luovat tässä latua kuin varkain.

Jatkossa pelilevy on vain siirtomedia ja pelit asennetaan jokatapauksessa kovalevylle. Lähdenkö hakemaan tätä muovikiekkoa oikein asioikseen, vai ennakkolataanko sen sisällön valmiiksi. Helppo valinta, erittäin helppo.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ne Kinect videot mitä oon aikaisemmin nähny mm messutilanteista, sisälsi mun mielestä hieman viivettä ihmisen liikkeen ja ruudulla näkyvän välillä, mutta tässä videossa viivettä ei ole käytännössä ollenkaan:
Inside the Brains of Xbox One Kinect - IGN Video
Onko kyseessä manipuloitu video vai onko teknologiaa parannettu ihan viime aikoina?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ne Kinect videot mitä oon aikaisemmin nähny mm messutilanteista, sisälsi mun mielestä hieman viivettä ihmisen liikkeen ja ruudulla näkyvän välillä, mutta tässä videossa viivettä ei ole käytännössä ollenkaan:
Inside the Brains of Xbox One Kinect - IGN Video
Onko kyseessä manipuloitu video vai onko teknologiaa parannettu ihan viime aikoina?

Vaikea kyllä sanoa, mutta se on varmaa että Kinectiä hiotaan hiki hatussa julkkariin saakka.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pelifirmojen muroihin on jo kustu, jos oot sitä mieltä että se kuittaantuu vain sillä että luvataan ettei vuodot tapahdu toiste, ollaan sitten erimieltä siitä onko se riittävä pelifirmoille.
GTAV:n ennakkolatausversion aiheuttamasta kohusta huolimatta pelien ennakkolataus tullee yleistymään entisestään. En usko, että minkäänlaista pysyvää vahinkoa tuosta tuli mihinkään suuntaan. Korkeintaan katsovat jatkossa tarkemmin, kuinka monta päivää aiemmin ennakkolataukset voi sallia.

PS3:n osaltahan peli on tavallaan jo menetetty, eli ilman todella radikaaleja muutoksia koko PSN:n digitaaliseen jakelutapaan kaikki tulevatkin PSN-lataukset saadaan kyllä avattua epävirallisilla firmware-versioilla. Se ei tule enää mihinkään poistumaan. Tosin mikäänhän ei estä kehittäjiä paketoimasta peliensä datatiedostoja vähemmän ilmeisessä muodossa. GTAV:n kohdalla radiokanavat ja tietyt cutscene-keskustelut olivat ihan tavallisia .mp3-tiedostoja, joten niiden toistaminen ei vaatinut mitään erikoisosaamista tai kikkailua.

PS4:n ennakkolatausten teknisistä yksityiskohdista emme tiedä vielä käytännössä mitään, mutta oletan sen olevan ihan perustavanlaatuisesti erilainen verrattuna PS3:n .pkg-paketteihin. Viitteitä erilaisesta tekniikasta on saatu jo Vitalla, jossa Store-latauksilla on kyllä edelleen asennus, mutta se on huomattavan nopea (n. 5-10 sekuntia paketin koosta riippuen) PS3-asennuksiin nähden (jossa 10+ gigan pelin asennus kestää helposti kymmeniä minuutteja).

Ja ei siihen gigoja tarvita, ei meinaan tule ihan heti mieleen peliä jossa olisi päässyt pelaamaan levyn sisäänlaittamisen jälkeen, vaan ensin katsellaan studioiden logoanimaatiot, paina starttia ruutu ja sen jälkeen joku videomuotoinen prologi. Noiden aikana kerkee linjoja pitkin hyvin tuleen lisää kamaa jotta pelin päämenu saadaan pamautettua ruutuun ja sen jälkeen ehkä pelaamaan.
Totta kai se voisi olla paljon pienempikin, mutta uskoisin ensilatauksen olevan kuitenkin sen verran kookas, että sisältää vähintään tunniksi pariksi pelattavaa. Pelkkien alkuintrojen aikana ei vielä paljoakaan dataa ehditä siirtää, ja se jos mikä olisi todellinen tunnelmantappaja, jos varsinaista pelin aloitusta täytyisi odotella jossain päävalikossa vielä huomattavan pitkään itse käynnistyksen jälkeen.

Sulle siis jäi se pointti epäselväksi. No antaa olla.
Ole kiltti ja avaa sitä pointtiasi. Ilman vertaisverkkojakelua digialustan omistajan omat tiedonsiirtomäärät kasvavat helposti poskettomiksi, ja siksi olisi kannattavaa ulkoistaa jakelua tavallisille käyttäjillekin? Jos tuosta on kyse, olet tavallaan kyllä oikeassa, ja voi hyvin ollakin, että jonkinlaista vertaisverkkojakelua tullaan näkemään tulevaisuudessa enemmänkin. Tuon MGO:n kohdalla ei tarvinnut mitään PSN:n käyttöehtoja muuttaa, vaan käyttäjä sai itse valita, lataako suoraan Konamin palvelimilta, vai haluaako olla mukana tasaamassa kuormaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ole kiltti ja avaa sitä pointtiasi. Ilman vertaisverkkojakelua digialustan omistajan omat tiedonsiirtomäärät kasvavat helposti poskettomiksi, ja siksi olisi kannattavaa ulkoistaa jakelua tavallisille käyttäjillekin? Jos tuosta on kyse, olet tavallaan kyllä oikeassa, ja voi hyvin ollakin, että jonkinlaista vertaisverkkojakelua tullaan näkemään tulevaisuudessa enemmänkin. Tuon MGO:n kohdalla ei tarvinnut mitään PSN:n käyttöehtoja muuttaa, vaan käyttäjä sai itse valita, lataako suoraan Konamin palvelimilta, vai haluaako olla mukana tasaamassa kuormaa.
Pointti ei ollut se että olisiko torrentit toimiva ratkaisu vai ei, se on vanha systeemi, laajasti testattu ja faktat tarkkaan tiedossa. Pointti oli se että koska kuorma pelijakeluun on niin valtava, on jakelijoiden pakko pakottaa käyttäjät p2p jakeluun. Pakko ei istu hyvin kuluttajien pirtaan ja monissa maissa se aiheuttaa asiakkaalle vielä lisää kuluja. Tuosta syystä torrentteja ei yleensä isot firmat käytäkään ja pienilläkin firmoilla se on itse valittavissa. Ongelma tulee siitä että niillä pienilläkin firmoilla torrentit valitsee hyvin pieni osa kuluttajista. Eihän toi tietty ole ongelma kuin ison mittaluokan peleissä ja sitten kun digijakelu on kasvanut nykyistä isommaksi, mutta se on asia joka pitää ratkaista.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

]Onko kyseessä manipuloitu video vai onko teknologiaa parannettu ihan viime aikoina?

Perusvirhe. Yhdistetty leikkauspöydällä kaksi eri videoraitaa, eihän tuon perusteella voi sanoa mitään. Kamera sinne liikkujan selän taakse kuvaamaan yhdellä otolla liikkuja ja kuvaruutu.

Tässä heti parempi otos viime kesältä, Gamescomista:

[MEDIA]4872[/MEDIA]
Youtube: Presentation of Kinect 2, Microsoft booth @ Gamescom 2013 - YouTube
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Toi oli juuri yksi niistä videoista joihin vertasin tuota. Nimenomaan leikkauspöydällä synkkauksen muuttamista tarkoitin manipuloinnilla.
Mikä on perusvirhe?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Toi oli juuri yksi niistä videoista joihin vertasin tuota. Nimenomaan leikkauspöydällä synkkauksen muuttamista tarkoitin manipuloinnilla.
Mikä on perusvirhe?

Olisikohan kun laitta videot synkkaan?
:eek:
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Olisikohan kun laitta videot synkkaan?
:eek:

Ei se ole perusvirhe, se on ihan perusjuttua jonka aloittelijakin helposti osaa. Mä spekuloin sillä onko synkka tahallisesti muutettu jotta tulos näyttäisi paremmalta vai onko softaa parannettu kesän jälkeen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei se ole perusvirhe, se on ihan perusjuttua jonka aloittelijakin helposti osaa. Mä spekuloin sillä onko synkka tahallisesti muutettu jotta tulos näyttäisi paremmalta vai onko softaa parannettu kesän jälkeen.

Ahaa... no tuosta se ei selviä! Vaikka usko kuulemma joskus kantaa vetten päällä!
:rolleyes:
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kamera sinne liikkujan selän taakse kuvaamaan yhdellä otolla liikkuja ja kuvaruutu.
Perusvirhe. Kerropa mikä on tuon näytön input lag niin voidaan arvioida kuinka paljon pelkkä kinetic aihettaa viivettä. Tuo ei kuitenkaan ole mikään tavallinen televisio eikä projektori, vaan kuva muodostuu useammasta pienestä näytöstä joten välissä täytyy olla myös jokin prosessori joka jakaa kuvan pienempiin osiin ja siitä johtuen lagi voi olla huomattavasti normaalia suurempi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Perusvirhe. Kerropa mikä on tuon näytön input lag niin voidaan arvioida kuinka paljon pelkkä kinetic aihettaa viivettä. Tuo ei kuitenkaan ole mikään tavallinen televisio eikä projektori, vaan kuva muodostuu useammasta pienestä näytöstä joten välissä täytyy olla myös jokin prosessori joka jakaa kuvan pienempiin osiin ja siitä johtuen lagi voi olla huomattavasti normaalia suurempi.

Faktat:
Messuilla kuva tulee isoon ruutuun, jossa voi olla ihan oma viive, ja pelaajien edessä telkkarissa viivettä ei tiedetä, koska kuvaa ei näy.
Promovideossa taas viivettä ei ole, koska kuvat on todennäköisesti jälkikäteen editoitu samaan ruutuun. Tällöin mahdollinen viive on poistettu, jotta videon pääpointti olisi selkeämpi.


Ei jatketa tätä aihetta jooko.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kun tässä oli puhetta nettiyhteyksistä niin kerropa oman tarinan joka saattaa auttaa niitä joilla ei ole mahdollista saada nopeaa nettiä puhelinlinjoja pitkin.

Olen käyttänyt kodin ulkopuolella puhelimen 3g yhteyttä jota markkinoidaan 21M nopeudella. Latasin kesällä steamin kesäalesta 3g kautta mm. Max Payne 3 27 gigaa, Rage 17 gigaa, HItman Absolution 15 gigaa, Tomb Raider 10 gigaa. Nopes kävi hetkellisesti 10 megassa, keskiarvo oli noin 4 megaa ja alhaisimmilaan nopeus laski alle 2 megan. Pisin lataus kesti jotain pari päivää. Onko tuo sitten pitka aika. Ei minusta. Jos tilaisin fyysisen kopion nettikaupasta joutuisin odottamaan vähintään 1-2 vuorokautta, joskus jopa viikon. Miksi nettilauauksille vaaditaan niin paljon nopeampaa toimitusta. Eikö ihmiset uskalla jättää tietokonetta/konsolia päälle yksinään lataamaan, vaan sitä pitää valvoa vieressä jolloin odotusaika tuntuu pidemmältä, vai mikä?

Kotona mulla on ollut pitkään 10/10M vdsl. Vaikka täällä Oulussa tarjota ja hintataso on melko hyvä ja kaapelin kauttaa saa esimerkiski 40M, 100M ja jopa 350M yhteyksia, minun osoitteeseen ei ole tarjolla muuta kuin tuo vdsl (ja sekin poistunut vuosia sitten myynnistä) tai 24/1M dsl. Tämän vuoksi olen sitten maksanut 50€ ylihintaa nykypäivänä jo melko vaatimattomasta 10M nopeudesta koska en pitänyt 4g liittymiä edes vaihtoehtona.

Päätin nyt kuintekin kokeilla dna:n 4g liittymää huawein b593 tukiasemalla ja sehän oli todella positiivinen yllätys. Nopeus vaihtelee steamista latauksessa 40-60M välillä. Speedtest.net:lla paras tulos on ollut 65/33M, keskimäärin 50/25M ja alhaisimmillaan 50/10M. Ainoat asiat jotka huononi on dynaminen ip, nat ja suurempi ping. Kun pelaan battlefield 3:sta eurooppalaisilla servereillä, ping oli vdsl:llä yleensä noin 40-50ms, 4g:llä se on noin 70-90ms. En tiedä miten tuo nat vaikuttaa vaikka konsolipeleihin, mutta ainakin nopeuksien ja pingin osalta ei kannata väheksyä 4g liittymiä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eikö ihmiset uskalla jättää tietokonetta/konsolia päälle yksinään lataamaan, vaan sitä pitää valvoa vieressä jolloin odotusaika tuntuu pidemmältä, vai mikä?

Sille nettikaistalle voi parin vuorokauden aikana olla muutakin käyttöä, perheessä voi olla muitakin henkilöitä jotka tätä kaistaa tarvitsee ja itse voi myös tarvita sitä. Puhumattakaan siitä, että en jätä valvomatta päälle sähkölaitteita pitemmäksi aikaa (maalaisjärkeä voi käyttää). Lisättynä vielä sillä pienoisella tekijällä kuin sähkönkulutus ja sen hinta.

Suosittelen tutustumaan sivustoon Sähköturvallisuuden edistämiskeskus

Stek.fi sanoi:
Sähköpaloja sattuu Suomessa vuosittain noin 1500. Kuolemantapausten määrä näissä on tyypillisesti noin 15 vuodessa (maksimi v 2004 25 tapausta).

Okei suurinosa sähköpaloista on humalaisten aikaansaannoksia, mutta se ei poista sitä asiaa ettäkö sähköpaloa ei voisi käydä kelle tahansa. Tulipalo on kuitenkin helpompi sammuttaa sen ollessa alussa / alkamassa kuin sillonkun puolikas omakotitalo on jo tulessa / tuhoutunut.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pointti ei ollut se että olisiko torrentit toimiva ratkaisu vai ei, se on vanha systeemi, laajasti testattu ja faktat tarkkaan tiedossa. Pointti oli se että koska kuorma pelijakeluun on niin valtava, on jakelijoiden pakko pakottaa käyttäjät p2p jakeluun. Pakko ei istu hyvin kuluttajien pirtaan ja monissa maissa se aiheuttaa asiakkaalle vielä lisää kuluja. Tuosta syystä torrentteja ei yleensä isot firmat käytäkään ja pienilläkin firmoilla se on itse valittavissa. Ongelma tulee siitä että niillä pienilläkin firmoilla torrentit valitsee hyvin pieni osa kuluttajista. Eihän toi tietty ole ongelma kuin ison mittaluokan peleissä ja sitten kun digijakelu on kasvanut nykyistä isommaksi, mutta se on asia joka pitää ratkaista.

Täysin mitätöntä Netflix ja muuhun videoliikenteeseen verrattuna http://www.theatlanticwire.com/technology/2013/05/netflix-youtube-traffic/65210/. Ainut tiedostojakelu joka edes näkyy tilastoissa muuna kuin normaalina vuosittaisena kasvuna ovat IOS päivitykset niiden julkaisupäivänä.

Akamailla jota Sony/Apple/Microsoft jne käyttää on omat palvelimet suoraan käytännössä jokaisen ISP:n konehalleissa josta tiedostot jaetaan. Seuraavaksi suurimmilla Limelightilla jne. palvelimet ovat myös hyvin lähellä käyttäjän ISP:tä. Liikenteen kasvaessa hinta/GB menee aina alaspäin..
 
Ylös Bottom