Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Pelifirmojen muroihin on jo kustu, jos oot sitä mieltä että se kuittaantuu vain sillä että luvataan ettei vuodot tapahdu toiste, ollaan sitten erimieltä siitä onko se riittävä pelifirmoille.
GTAV:n ennakkolatausversion aiheuttamasta kohusta huolimatta pelien ennakkolataus tullee yleistymään entisestään. En usko, että minkäänlaista pysyvää vahinkoa tuosta tuli mihinkään suuntaan. Korkeintaan katsovat jatkossa tarkemmin, kuinka monta päivää aiemmin ennakkolataukset voi sallia.
PS3:n osaltahan peli on tavallaan jo menetetty, eli ilman todella radikaaleja muutoksia koko PSN:n digitaaliseen jakelutapaan kaikki tulevatkin PSN-lataukset saadaan kyllä avattua epävirallisilla firmware-versioilla. Se ei tule enää mihinkään poistumaan. Tosin mikäänhän ei estä kehittäjiä paketoimasta peliensä datatiedostoja vähemmän ilmeisessä muodossa. GTAV:n kohdalla radiokanavat ja tietyt cutscene-keskustelut olivat ihan tavallisia .mp3-tiedostoja, joten niiden toistaminen ei vaatinut mitään erikoisosaamista tai kikkailua.
PS4:n ennakkolatausten teknisistä yksityiskohdista emme tiedä vielä käytännössä mitään, mutta oletan sen olevan ihan perustavanlaatuisesti erilainen verrattuna PS3:n .pkg-paketteihin. Viitteitä erilaisesta tekniikasta on saatu jo Vitalla, jossa Store-latauksilla on kyllä edelleen asennus, mutta se on huomattavan nopea (n. 5-10 sekuntia paketin koosta riippuen) PS3-asennuksiin nähden (jossa 10+ gigan pelin asennus kestää helposti kymmeniä minuutteja).
Ja ei siihen gigoja tarvita, ei meinaan tule ihan heti mieleen peliä jossa olisi päässyt pelaamaan levyn sisäänlaittamisen jälkeen, vaan ensin katsellaan studioiden logoanimaatiot, paina starttia ruutu ja sen jälkeen joku videomuotoinen prologi. Noiden aikana kerkee linjoja pitkin hyvin tuleen lisää kamaa jotta pelin päämenu saadaan pamautettua ruutuun ja sen jälkeen ehkä pelaamaan.
Totta kai se voisi olla paljon pienempikin, mutta uskoisin ensilatauksen olevan kuitenkin sen verran kookas, että sisältää vähintään tunniksi pariksi pelattavaa. Pelkkien alkuintrojen aikana ei vielä paljoakaan dataa ehditä siirtää, ja se jos mikä olisi todellinen tunnelmantappaja, jos varsinaista pelin aloitusta täytyisi odotella jossain päävalikossa vielä huomattavan pitkään itse käynnistyksen jälkeen.
Sulle siis jäi se pointti epäselväksi. No antaa olla.
Ole kiltti ja avaa sitä pointtiasi. Ilman vertaisverkkojakelua digialustan omistajan omat tiedonsiirtomäärät kasvavat helposti poskettomiksi, ja siksi olisi kannattavaa ulkoistaa jakelua tavallisille käyttäjillekin? Jos tuosta on kyse, olet tavallaan kyllä oikeassa, ja voi hyvin ollakin, että jonkinlaista vertaisverkkojakelua tullaan näkemään tulevaisuudessa enemmänkin. Tuon MGO:n kohdalla ei tarvinnut mitään PSN:n käyttöehtoja muuttaa, vaan käyttäjä sai itse valita, lataako suoraan Konamin palvelimilta, vai haluaako olla mukana tasaamassa kuormaa.