Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
http://www.eurogamer.net/articles/2013-10-30-ea-bullish-on-ps4-and-xbox-one-launch-sales
EA arvioi että PS4 ja xboxone myisivät molemmat jo huhtikuuhun mennessä enemmän kuin WiiU. Kylmää kyytiä muttei sinänsä yllätys. Nintendon (optimistinen?) arviohan on ollut että WiiU myisi 9 miljoonaa konetta samaan aikaan mennessä.
Tarkennuksena siis:
Peter Moore sanoi:
"When I talked to our friends at both Sony and Microsoft, and I'm trying to get some indications in the numbers that are going to be available for sale by the end of our fiscal year on March 31 and I aggregate them, I think I can squint and see 10 million units combined, very easily," EA COO Peter Moore said.
EA siis odottaa PS4:ltä ja Xbonelta yhteensä 10 miljoonaa kauppoihin toimitettua laitetta maaliskuun loppuun mennessä. Tämä ei loppujen lopuksi ole suhteessa paljoa enempää kuin Wii U:n toteutuneet 3,45 toimitetun konsolin määrä maaliskuun 2013 loppuun mennessä:
http://www.edge-online.com/news/wii...targets-in-disappointing-nintendo-financials/
Tämä oli lisäksi huomattavasti alempi kuin Nintendon omat ilmoitetut tavoitteet:
Wii U failed to reach its sales target of four million units in the financial year ended March 31st 2013, Nintendo’s financials have revealed. That target was itself cut from 5.5 million in January.
Alkuperäinen tavoite oli siis 5,5 miljoonaa, se leikattiin alas 4 miljoonaan ja sekään ei toteutunut. Nyt meillä on vuorossa Sonyn ja MS:n arviot ja ennusteet: toteutuvatko ne paremmin? Joka tapauksessa Wii U:n täytyisi onnistua myymään joulusesonkina ja talvikuukausina maailmanlaajuisesti yhteensä vain 1,1 miljoonaa konsolia, jotta se olisi keskimäärin samalla tasolla kuin PS4 ja X1 tuon arvion perusteella. Se olisi Wii U:lle aivan käsittämätön katastrofi, ja vaatisi että käytännössä jokainen Wii U:n uusista peleistä ja uusista bundlepaketeista tulisi floppaamaan ja epäonnistuisi myymään uusia konsoleita.
Toki Wii U joutuu yhä raahaamaan Gamepad-ohjaimen taakkaa mukanaan. Veikkaan, että monet ostavat Wii U:n Gamepadista
huolimatta, eivät sen ansiosta. Lisäksi todennäköisesti vielä useammat jättävät Wii U:n ostamatta, koska se on profiloitu mielenkiinnottoman, hankalan ja kalliin Gamepad-ohjaimen ympärille. Tänä syksynä Wii U:n tilanne onkin tasapainoilupeli, enkä tarkoita tällä nyt Wii Fit U:ta, vaan tasapainoilua Gamepadin aiheuttaman vieraantumisen ja uusien pelijulkaisujen aikaansaaman vetovoiman välillä. Saavatko uudet kiinnostavat pelit tarpeeksi monet ihmiset sivuuttamaan epäluulonsa Gamepad-ohjaimen kanssa bundletettua konsolia kohtaan, vai onko Gamepad uusien pelijulkaisujenkin myötä useimmille liian iso kompastuskivi?
Jos Nintendo ei pakottaisi Wii U -ostajia ostamaan konsolin mukana kallista, hankalaa ja pitkälti hyödytöntä Gamepad-ohjainta, olisi Wii U:n tilanne todennäköisesti nyt parempi, niin menneisyyteen kuin tulevaisuuteenkin katsottuna. Sen sijaan Wii U:n pahin vastustaja ei ole yksinkertaisen tehokkaan rautaratkaisun tarjoava PS4 tai Kinectin kanssa bundletettu X1, vaan itse Wii U -konsolin mukaan pakkonaitettu Gamepad-ohjain.