Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Epäsymmetriset tatit ovat järkeviä, koska niillä tehdään eri asioita.

Vasen tatti on liikkumiseen, jolloin yleisin suunta on eteenpäin.

Oikea tatti on kääntymiseen, jolloin yleisin suunta on vasen ja oikea.

Kun tatit on aseteltu epäsymmetrisesti niin peukalot osuvat tatteihin niiden käytön kannalta luonnollisimmasta suunnasta.

Epäsymmetriset tatit ovat järkeviä, koska niillä tehdään eri asioita.

Vasen tatti on liikkumiseen, jolloin yleisin suunta on eteenpäin.

Oikea tatti on kääntymiseen, jolloin yleisin suunta on vasen ja oikea.

Kun tatit on aseteltu epäsymmetrisesti niin peukalot osuvat tatteihin niiden käytön kannalta luonnollisimmasta suunnasta.
Ensimmäinen hyvä perustelu tässä ketjussa.

Ja jos nyt jollekkin tattien asettelu on dealbraker niin ei voi kun ihmetellä. Sen verran paljon muilta firmoilta tulee noita vaihtoehtoisia ohjaimia, missä pystyy jopa ite niitä tatteja siirtelemään omien halujen mukaan klik.

Vähän ehkä ohi aiheen, mutta saako tuosta kyseisestä ohjaimesta mistään mitään halvempaa versiota? :P Tuo kun näyttäisi maksavan jopa 99€ joissakin paikoissa, ja se on ohjaimesta jo aivan liikaa mulle. :D

Nämä "epäluonnollinen" ja "luonnollinen" paikka tatille ovat koomista jauhantaa. Ei ole olemassa mitään yleisesti luonnollista paikkaa peliohjaimessa. Luonnollinen ja hyvä paikka määräytyy ohjaimen kokonaismuotoilun perusteella sen mukaan, millainen ote ohjaimesta kuuluu ottaa tai otetaan.

Jos peukalot osuvat yhteen, sanoisin, että kyseessä on user error. Miten nämä, joilla peukalot osuvat yhteen, pitävät ohjaimesta kiinni ja millä osalla peukaloa käsittelette tattia? Onko peukalon kärki vai keskiosa? Jos käsittelee keskiosalla, niin tällöin ongelma on todellinen (tällöinhän peukalot osuvat yhteen jo lähes silloinkin, kun tatteja ei käännä lainkaan), mutta itselläni ei ainakaan miljoonan pelitunnin aikana ole koskaan ainakaan häiritsevällä tavalla osunut peukalot yhteen (ja käsittelen siis enemmän peukalon kärjellä kuin tuolla keskiosan "taipumiskohdalla"). Toki nyt on Dualshock nelosessa vähän leveämmällä tatit toisistaan, joten ehkä tämä korjaa näitä keskiosalla ohjaavien ongelmia.. Pitääkin seurata nyt tietoisesti seuraavan kerran, kun pelaa, että osuvatko peukalot yhteen lainkaan. Itse en ainakaan koskaan ole tätä huomannut.

Ja Larzi, tarkoitin siis sitä, että kun vasen tatti on niin paskassa ja luonnottomassa paikassa Dualshockissa joidenkin mielestä, niin miksi oikea tatti sitten on kuitenkin loistava, vaikka nimenomaan oikean tatin paikka se pitäisi enemmän haitata, kun sillä tehdään kuitenkin tarkempia liikkeitä tähdätessä. Eli siis sama pointti kuin sinulla: miksi oikealla oleva, jolla tehdään vielä tarkempia liikkeitä, on oikeassa paikassa alhaalla ja vasen on kuitenkin aivan mahdoton alhaalla?

Hacan perustelu on sinänsä ihan ok. Joku voi noin asian kokea. Itse koen taas, että symmetrinen sijoittelu tuntuu vain jotenkin järkevämmältä aivoille. Toki näissä on aina kiinni ohjaimen yleisestä toteutuksesta. Kokonaisote on se, joka ratkaisee. Dualshock-haterit kuitenkin puhuvat asiasta yleisenä totuutena ja tämä on se, joka itseäni ainakin ärsyttää. Vähän sama kuin tattien jäykkyys koetaan toisessa leirissä yleisenä totuutena niin, että jäykät analogit ovat objektiivisesti tarkasteltuna paremmat. Näinkään ei todellakaan ole. Itse aikoinaan kulutin aina joissain ohjaimissa PS2:lla, joissa oli jäykemmät tatit, tarkoituksella tatteja, jotta pystyi tähtäämään kunnolla. Dualshock kolmosen tatit ovat olleet yleensä kaikki yhtä jäykkiä. Tosin en ole koskaan erikoisvärejä ostellut, niissä voisi olla erijäykkyyksisiä.

Jos peukalot osuvat yhteen, sanoisin, että kyseessä on user error.

Koko elämäni on user error :) Minkäs peukaloilleni mahdan, enkä sen puoleen Pleikan kontrollerillekään. Onneksi boxin pädi sopii erheellisiin räpylöihini niin ei tarvi sen enempää kiroilla asiaa.

Ja Larzi, tarkoitin siis sitä, että kun vasen tatti on niin paskassa ja luonnottomassa paikassa Dualshockissa joidenkin mielestä, niin miksi oikea tatti sitten on kuitenkin loistava, vaikka nimenomaan oikean tatin paikka se pitäisi enemmän haitata, kun sillä tehdään kuitenkin tarkempia liikkeitä tähdätessä. Eli siis sama pointti kuin sinulla: miksi oikealla oleva, jolla tehdään vielä tarkempia liikkeitä, on oikeassa paikassa alhaalla ja vasen on kuitenkin aivan mahdoton alhaalla?

En ole Larzi, mutta vastaan silti.

Noin 90% nykypeleistä hahmoa ohjataan vasemmalla tatilla, kun taas oikean tatin suhteen pitää tehdä kompromisseja nappien ja tatin suhteen.

Näinpä. Mikäli ongelma olisi todellinen, olisi näillä ohjaimilla jättimarkkinat.

Niin. Ja PS4 kohdalla toteutuu varmasti sama. Eli kunhan laite on ollut tarpeeksi kauan markkinoilla, sille ilmestyy xbox -ohjain, jossa on kaikki Dualshock 4 ominaisuudet. Voin lyödä tästä vaikka vetoa.

Näinpä. Mikäli ongelma olisi todellinen, olisi näillä ohjaimilla jättimarkkinat.

Ymmärrän jos diggailee Plegestä enemmän kuin boxista, mutta sitä sinä et voi tietää onko ongelma minulle todellinen vai ei.

Olen PS3:sen omistanut joten en ihan puskista kommenttia heittänyt.

Kiitos, jatkakaa.

En ole Larzi, mutta vastaan silti.

Noin 90% nykypeleistä hahmoa ohjataan vasemmalla tatilla, kun taas oikean tatin suhteen pitää tehdä kompromisseja nappien ja tatin suhteen.

WiiU:n ohjain sanoo toisin. Moni on pitänyt todella paljon. Mutta ei liity välttämättä siihen, mikä minua hiertää eli se, että XO:lla miljoonat pelaavat räiskintöjä ja kehuvat tähtäyksen sulavuutta (joka siis vaatii paljon enemmän hienosäätöä) taivaisiin, vaikka tatti on "mahdottomassa" paikassa käytön suhteen.

Mutta milesizdead, miten pidät peukaloita tatilla? Mielenkiinnosta kyselen, siis todellakin haluaisin tietää, koska itse en ole koskaan nähnyt tätä ongelmaa omalla, enkä kenenkään tutun kohdalla. Foorumeilla tämä silloin tällöin tulee esiin. Siksi kiinnostaa. Veikkaan, että kyseessä on nimenomaan ote ohjaimesta tai se, että pitää peukaloja eri tavalla tatilla.

Niin. Ja PS4 kohdalla toteutuu varmasti sama. Eli kunhan laite on ollut tarpeeksi kauan markkinoilla, sille ilmestyy xbox -ohjain, jossa on kaikki Dualshock 4 ominaisuudet. Voin lyödä tästä vaikka vetoa.

Aivan varmasti. Kysymys on siitä mihin on tottunut. Molemmilla ohjaimilla pelattu, eikä ole muuta kuin rakkoa pukannut kun on oikein painanut.

Ymmärrän jos diggailee Plegestä enemmän kuin boxista, mutta sitä sinä et voi tietää onko ongelma minulle todellinen vai ei.

Kyse ei nyt ole siitä mistä diggaa, vaan onko ylipäätänsä näille puheille mitään muita perusteita kuin a) tottumiskysymykset vai b) fanipojan satuilut? Ei ole oikeaa tai väärää sijoittelua.

Laitetaanpa tänne vielä bonuksena kaksi muuta xbox -mallista ohjainta. Ei niistä pula ole, jos Dualshock 3 kanssa ilmenee ongelmia.

1.
PS3 Langaton ohjain Shadow -Dreamgear (Camo) - 27.90e - PS3 - Puolenkuun Pelit pelikauppa

2.
PS3 Langaton ohjain: Shadow -Dreamgear - 29.90e - PS3 - Puolenkuun Pelit pelikauppa

3.
http://www.vpd.fi/tuote/29599/373/5...ox Pro Analog Langaton Musta Speedlink PC/PS3

Minä olen ollut tähän mennessä tyytyväinen Sonyn tasatatti -ohjaimiin ja tuskin nelosen ilmestyttyäkään mielipide muuttuu.

Kyse ei nyt ole siitä mistä diggaa, vaan onko ylipäätänsä näille puheille mitään muita perusteita kuin a) tottumiskysymykset vai b) fanipojan satuilut? Ei ole oikeaa tai väärää sijoittelua.

Ehkä ei sinulle, itse sanoin aiemmin että peukalot osuvat toisiinsa joten se on minulle todellinen ongelma, toisin kuin väitit.

Nuo tarvikepädit olen jättänyt omaan arvoonsa, monia kokeillut ja kaikki on syntisen muovisen oloisia ja näin ollen pelikelvottomia itselle. Jos käytän jotain laitetta, haluan että se on laadukas sekä eliniältään sekä käyttömukavuudeltaan. Tähän minulla on oikeus kuluttajana, väititte mitä tahansa. Mukavaksi olen kokenut pelkästään 360:sen pädin, en Dualshockia.

Jos haluaa tahallaan ymmärtää viestejäni väärin, fanipojan viesteinä, antaa mennä vain. Mutta jätetään tämä ketju rauhaan ja hoidetaan vääntö tästä privana, ok?

Itse olen tässä sukupolvessa pelannut sekä Xboxilla, että Pleikkarilla suunnilleen yhtä paljon ja mielestäni ohjaimen istuvuus käteen on tottumis/mielipidekysymys. Molemmilla ohjaimilla on tultu näpyteltyä monia tunteja ja eikä mitään suurempaa ongelmaa ole ikinä ollut.

Kallistan mieltymykseni kuitenkin ihan vähäsen Xboxin ohjaimen suuntaan. Minulla ei sinänsä ole väliä ovatko tatit ohjaimessa symmetriset vai eivät, mutta Boxin tateissa olevien kuoppien ansiosta peukalot osuvat paremmin kohdilleen eivätkä pahemmin lipsu. Xboxissa on myös mielestäni paremmat liipasimet. PS3:sen L2 ja R2 nappuloihin ei mielestäni saa yhtä hyvää tuntumaa.

Mutta mielipideasioita kaikki tyyni.

Ja mennäänpä keskustelussa taas eteenpäin, eikä jankkailla siitä, mikä nykykapuloista kenenkin pers... käsiin parhaiten sopii.

Kiitos.

Ehkä se xboxin tattiviritys on hivenen järkevämpi, en tiedä kun en ole paljon sillä pelaillut. Tosin ohjain ei koskaan ole ollut minulle peruste miksi pelaan milläkin konsolilla ja ihmettelenkin nykyihmisiä joille se voi olla niin iso ongelma että siitä itketään, väännetään internetissä tai ei pidetä toisesta konsolista.
Sanon vielä että oli se ohjain boxin tai playstationin niin omalla kohdallani ne kumpikin voittaa pc:n hiiren ja näppäimistön.

En malta odottaa että pääsen testaamaan miltä tuo uusi Dualshock tuntuu, näyttää että ohjaimen alapuolella on erillainen pinta?

Tosin ohjain ei koskaan ole ollut minulle peruste miksi pelaan milläkin konsolilla ja ihmettelenkin nykyihmisiä joille se voi olla niin iso ongelma että siitä itketään, väännetään internetissä tai ei pidetä toisesta konsolista.
Ihan samalla tavalla täällä itketään, väännetään ja käännetään esim. nettipelien maksullisuudesta.

Boksin ohjaimen ideologia lähtee siitä, että peukaloille luonnollisimmat (=sormet ovat niillä paikoin, kun ohjainta pitää lepoasennossa kädessä) paikat ovat vasemman tatin ja päätoimintanappien paikka. Vasen tatti on siis priorisoitu oikeutetusti nykyään todella vähän käytetyn d-padin ohi. Päätoimintanappien ja oikean tatin prioriteettijärjestys on epäselvempi, mutta nappien vaatiessa enemmän tilaa, on niiden luonnollinen paikka siinä missä ne ovatkin. Mielipideasioita nämä kuitenkin lopulta ovat ja tottuminen auttaa vaivaan kuin vaivaan.

Ylös Bottom