Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Todella mielenkiintoinen viritelmä. Nyt lumisade ja valoefekti (kun ajo autolla) näytti toimivan jo oikein mallikkaasti. Vastapainona taas fps-räiskinnät näytti hirveältä puurolta, eikä tuoneet kyllä ainakaan videon välityksellä mitään wow-fiilistä, pikemminkin mielummin pelaisin ilman. Teknologia on tosin vasta alkumetreillä ja mahdollisuuksiahan on loputtomasti. Itselle jäi epäselväksi, tarvitseekos siis pelintekijöiden vaivata päätään tämän viritelmän vuoksi vai tekeekö tämä Microsoftin vempain kaiken heidän puolestaan ? Eli käyttäjä vaan näpyttelee jotain asetuksia laitteesta ja kaikki pelit sitten tukevat näitä ominaisuuksia ?
Eiköhän tossa ole ihan tuhottomasti työtä pelintekijöille. Pakko muuten sanoa, että saman tuloksen saisi kun vaan pelaisi videotykillä. Onhan toi toki vähän eri asia, tykki ja telkka samaan aikaan, mutta tuskin mitään mullistavaa. En myöskään usko että tota tulee seuraavaan boxiin ainakaan lähivuosina.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

No tässäpä oli upea teknologiademo, jos tämä saataisiin käytäntöön niin kiinnostaisi kovasti. Mutta olihan jo Wiin julkaisun aikaan kaikenlaisia hauskoja demoja siitä miten wiimoten seurannalla voitaisiin tehdä ihan uudenlaista 3D:tä seuraamalla liikettä, mutta yhtäkään moista peliä ei tainnut tulla, joten ihan vielä en pistä Microsoftin seuraavaa konsolia ennakkotilaukseen :p
Mutta jos tämä nyt paljastuisi E3:ssa Mikkisoftan uuden koneen vakiokalustoksi niin olisihan se melkoinen jysäys.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos tämä laite on heti julkaisussa ja boksin vakiovaruste sekä tämä ei vaadi suuria ponnisteluita pelinkehittäjiltä, tästä voi tulla yllättävänkin suuri menestys.

Jos taas tämä on lisälaite ja vaatii työpanosta pelinkehittäjiltä, en uskaltaisi ainakaan toistaiseksi hirveän ruusuista tulevaisuutta maalailla.

Eiköhän tästäkin saada lisätietoa vajaan kuukauden päästä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itsekään en usko että tämä tulee markkinoille vielä vuosiin. Tekniikkahan toki on jo olemassa kuten videolta näkee, mutta eiköhän tästä ole vielä aika pitkä matka kauppojen hyllylle. Mistäs sitä tietää. Mutta onhan näitä videoita nähty ennenkin Microsoftin Research Centeriltä jotka eivät koskaan ole päässeet kauppoihin asti.

Tämä on kyllä sen verran mielenkiintoisen oloinen väkerrys että toivoisin tämän ilmestyvän joskus kauppojen hyllylle ehdottomasti :)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En minäkään usko että tätä nähtäisiin kotioloissa vielä vuosiin. Ehkä kuitenkin vielä tämän sukupolven aikana. Ei varmasti ainakaan Durangon julkkarissa. Mutta jotain tällaista toivoisin next geniin mukaan. Pelkkä tehopäivityskin on toki melko pornoa, mutta myös tylsää.

Vaikuttaisi siltä että yksinkertaisimmat efektit on hyvinkin helppo sisällyttää peleihin (jopa vanhoihin?) kun taas tyylikkäimmät jipot vaativat sankarikoodausta. Kuten sanottua hyvin kiinnostavaa joka tapauksessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

http://kotaku.com/the-next-gen-xbox-is-getting-a-hell-of-an-exclusive-so-484785241

Respawn multiplayer scifi shooter Xbox-only. Kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin Destiny.. molemmat tuskin menestyvät.

A reliable source—one who was not part of our reporting about the Respawn game—tells us that Microsoft is as much as six months behind in producing content for the new console, despite an expected late-2013 launch. Another tells us that Microsoft recently cancelled several internal next-gen projects because they were not coming together as hoped. These sources have told us that, comparatively, Sony is in better shape and further along with hardware and software development for PlayStation 4.

We'd also heard from an industry insider that Microsoft was aggressively trying to sign exclusive games for Durango. Given the lack of internal development at Microsoft—their internal studios, while talented, are outnumbered by those of Sony and Nintendo—and given some of the apparent recent stumbles and slowdowns internally, signing an exclusive Respawn-EA game would suit the Durango quite well.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jossain määrin kiinnostaa tuo molempien konsolien pelikuvan tallennusominaisuus. Nyt kun itsellä on harkinnassa capture cardin hommaaminen, olisi se aika turhaa tässä vaiheessa jos se tulee seuraavien koneiden sisällä valmiina. Lähinnä kiinnostaa saako minkä laatuista kuvaa, kuinka pitkiä ja mitkä on editoimis mahdollisuudet tai voiko sitä edes siirtää tietokoneelle?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Sanonpahan vaan, että tuo Illumiroom olisi sellainen juttu, joka saisi mut vakavasti harkitsemaan tulevan xboxin ostoa. Se kuitenkin vaikuttaa aika kalliilta ja mutkikkaalta teknologialta, joten epäilen suuresti, että tulee ainakaan julkaisussa markkinoille konsolin mukana.

Jotain tuon kaltaista, uutta ja mullistavaa odotan tulevilta laitteilta. Joku 1080p 60fps on mulle aika yhdentekevä juttu.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Sanonpahan vaan, että tuo Illumiroom olisi sellainen juttu, joka saisi mut vakavasti harkitsemaan tulevan xboxin ostoa. Se kuitenkin vaikuttaa aika kalliilta ja mutkikkaalta teknologialta

Ei tuo loppujen lopuksi mitenkään kauhean kummoista rautateknologiaa ole. Tuohan on vain projektori, jonka ei tarvitse välttämättä olla edes kovin tarkka tai valovoimainen, kunhan sen heijastusalue on todella laaja. Jos tuollaisen karsii ihan perustoiminnallisuuksiin, niin tuollaista kilkettä voisi saada myytyä ehkä jollain 300 eurolla.

Pelikehityksen kannalta tuo on hyvin paljon verrattavissa Oculus Riftiin, paitsi että kuvaa ei tarvitse piirtää stereona. Immersion luojana toi on todennäköisesti todella huikea, mutta en usko, että tuo voi olla mitenkään uuden boksin mukana toimitettava palikka (ei millään mahdu järkevästi kustannusrakenteeseen), ja lisätarvikkeena toi on helppo toteuttaa jälkikäteen muillekin konsoleille tai PC:lle.

Käytännön syistä tuo tuskin koskaan yleistyy ihan hirveästi. Tuollainen projektori täytyy kuitenkin sijoittaa sellaiseen paikkaan, josta se pystyy heijastamaan kuvan mahdollisimman kattavasti niin, että pelaajan kulmasta katsottuna minnekään ei jää häiritseviä varjoja, eli about samankaltaiseen paikkaan, missä videotykki olisi. Siten vehje täytyy kytkeä konsoliin ja siihen täytyy saada sähkö jostain (paitsi jos konsolissa on dedikoitu portti, joka pumppaa elektroneja projektoriin). Kiva teknolelu, siis, mutta jää harvojen huviksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eiköhän tossa ole ihan tuhottomasti työtä pelintekijöille.
Eihän tuossa nyt kauheasti ole. Pelintekijä vaan lähettää yksinkertaisuudessaan Kinectin rajapinnan viewporttiin laajemman kulman field-of-view-kuvaa ja kinectin rajapinta laskee vääristymät.


Pakko muuten sanoa, että saman tuloksen saisi kun vaan pelaisi videotykillä. Onhan toi toki vähän eri asia, tykki ja telkka samaan aikaan, mutta tuskin mitään mullistavaa. En myöskään usko että tota tulee seuraavaan boxiin ainakaan lähivuosina.
Ei saa, koska tässä on juuri se idea, että
a) se skannaa huoneen epätasaisuudet (kuvaa ei tarvitse projisoida kankaalle, vaan lattia, kaapit yms. käy ihan hyvin)
b) projektori ei lähetä suoraa pelikuvaa vaan esim. laajemmalla field-of-view -kuvaa/erikoisefektejä/huoneen muotoja korjaavaa/vääristävää kuvaa.

Hyötynä se, ettei projektorin kuvan tarvitse olla mitään fullHD -matskua, vaan tarkka pelikuva näytetään edelleen telkkarista ja epätarkempaa fiilistelykuvaa projektorilla. Eli tuon idea on edelleen se, että silmät pysyvät keskellä ruutua, ja aluelle, joihin silmä ei ole tarkentunut, lähetetään epätarkempaa ja hitaammalla frameratella "ambilight"-kuvaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jossain määrin kiinnostaa tuo molempien konsolien pelikuvan tallennusominaisuus. Nyt kun itsellä on harkinnassa capture cardin hommaaminen, olisi se aika turhaa tässä vaiheessa jos se tulee seuraavien koneiden sisällä valmiina. Lähinnä kiinnostaa saako minkä laatuista kuvaa, kuinka pitkiä ja mitkä on editoimis mahdollisuudet tai voiko sitä edes siirtää tietokoneelle?

Uudelle Xboxillehan ei ole ainakaan vielä vahvistettu mitään tallennusominaisuutta.

Ja PS4:llä ainakin tuo netissä oleva Killzone-pätkä oli uploadattu sillä Share-toiminnolla ja tuo videohan taisi olla noin 15 min pitkä, tosin jos haluaa pitempää, niin voihan sitä alottaa heti perään uuden videon, tulee vaan väliin pieni pätkäisy, mutta tuohan hoituu editoinnilla. Ja kyllähän jo PS3:lla pystyy siirtelemään kaikenlaista mediaa konsolin ja PS3:n välillä, joten eiköhän tuo onnistu myös PS4:llä. Konsolin omasta editointiohjelmasta ei ole kummemmin tietoa.

Ja ainakin 720p-resoluution videoita on mahdollista tallentaa, mikä on ihan riittävä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Aika samoilla fiiliksillä täällä, mitä nyt Wii U on tullut jo hommattua. PS4 julkistus ja viime aikojen xbox huhut ovat onnistuneet tappamaan innostuksen tuleviin laitteisiin melko täydellisesti ja saaneet nykyiset laitteet (x360 ja ps3) näyttämään vielä aika elivoimaisilta alustoilta. Tavallaan suht huojentunut fiilis, kun ei tarvitse olla repimässä 400-500€ uuteen konsoliin, sillä nykyiset laitteet tarjoavat laadukasta sisältöä vielä vuosiksi (plus satunnainen laadukas Wii U-julkaisu ja kannettavat). PS4 julkaisulta toivon lähinnä sitä, että PS3:n hinta putoaa, jotta voin ostaa sen ja alkaa keräämään laitteen laatujulkaisuja.

Tuntuu siltä, että konsolivalmistajat ovat tajunneet, ettei suoritustehon kasvu tule enää tekemään suurta eroa peleihin suhteessa vanhaan generaatioon (tulee lähinnä tuo taannoinen Killzone-vertailu mieleen), josta johtuen laitteisiin ollaan kehitetty kaiken maailman sosiaalista pelaamista yms. share nappia, jotta hinta olisi oikeutettu.

Uskon, että early adopterit poimii nuo uudet laitteet kaupasta julkaisussa massojen pidättäytyessä edellisen generaation laitteissa vielä pitkään. Näin ollen koenkin uuden halpis x360:n olevan todella fiksu veto MS:ltä (sikäli mikäli huhut pitävät paikkansa), sillä näen nykyisten laitteiden tarjoavan erinomaista arvoa hyvällä hintapolitiikalla ja valtavalla pelikatalogilla vielä pitkään.

Toki painotetaan nyt tässä vaiheessa sitä, että sallin itseni olla väärässä ja kenties E3:ten jälkeen mieli muuttuu.



Kuten tuossa ylhäällä kuvailinkin, niin voi olla, että PS3 onkin Sonyn tärkein tuote vielä pitkään.

400-500 eurolla tuskin uutta konsolia saa ensimmäisten joukossa. 600-700 euroa on varmaankin realistisempi hintahaarukka jos tavaraa edes riittää.

Minun mielestäni share-ja videonkaappaustoiminto on todella hyvä lisäominaisuus. Olisi todella hienoa saada helposti kaapattua videota esim. klaanimatsista tai muuten kiinnostavasta pelistä ja upata youtubeen ihan vain itsensä ja muiden iloksi. Se on myös ilmaista mainosta pelinkehittäjille ja julkaisijoille ja minun mielestäni win-win tilanne kaikinpuolin. Rahastus -tai muuten surkeat/bugiset pelit saavat ansaitsemaansa julkisuutta ja hyvät pelit ansaitsemaansa mainetta.

Ainoa asia mikä minua vakavasti mietityttää on se onko uuden sukupolven pelit 30fps järjestään vaiko enemmänkin poikkeus sääntöön. Sääntönä pitäisi olla 60fps ja 1080p. Nuo kaksi lukua ovat minun pääasialliset kriteerit ostanko ps4:sen vai 720:sen ja missä vaiheessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

300€ lisälaitteesta on mielestäni aivan helvetillinen hinta.

Itse uskon hinnan olevan reilusti halvempi nykykomponenttien hintatasoa ajatellen. Halpa tykki, pienellä valovoimalla ja resoluutiolla, tipahtaisi ehkä jopa satasen hintaluokkaan.

Esim Google Glass, tämän hetken trendikkäin nörttilaite, maksaa huhujen mukaan alle 200 dollaria valmistaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

300€ lisälaitteesta on mielestäni aivan helvetillinen hinta.
Toi oli vain heitto. Valovoimasta, kennon tarkkuudesta ja muista ominaisuuksista riippuen varmaan joku kiinalainen valmistaja saattaisi pystyä puristamaan hintaa vielä alemmaksi. Toisaalta osa laatumielikuvasta tulee tuotteen hinnasta, joten Microsoft ei välttämättä pudottaisi hintaa kauheasti alle 250 euron (tai dollarin) vaikka se olisi taloudellisesti mahdollista.

Olisi todella hienoa saada helposti kaapattua videota esim. klaanimatsista tai muuten kiinnostavasta pelistä ja upata youtubeen ihan vain itsensä ja muiden iloksi.
Toi Share voi tuoda elektronisen urheilun ihan uudelle suosion asteelle, kun kaikkiin vähänkään merkityksellisempiin peleihin olisi mahdollista ottaa yleisöä. Miettikää nyt vaikka KonsoliFINin NHL-turnausta, jossa pelaajat voivat streamata pelinsä verkkoon ja matsia voisi kommentoida livenä chatissa. Tuloksia olisi mahdoton väärentää ja muunkinlaiset huijaukset jäisivät turnausjärjestäjien ja osallistujien haaviin välittömästi. Call of Dutyssa toi saattaisi olla hiukan haastavampaa, paitsi jos siihen toteutetaan jokin spectator-mode, ja puolueeton tarkkailija hoitaisi streamauksen.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Toi Share voi tuoda elektronisen urheilun ihan uudelle suosion asteelle, kun kaikkiin vähänkään merkityksellisempiin peleihin olisi mahdollista ottaa yleisöä. Miettikää nyt vaikka KonsoliFINin NHL-turnausta, jossa pelaajat voivat streamata pelinsä verkkoon ja matsia voisi kommentoida livenä chatissa. Tuloksia olisi mahdoton väärentää ja muunkinlaiset huijaukset jäisivät turnausjärjestäjien ja osallistujien haaviin välittömästi. Call of Dutyssa toi saattaisi olla hiukan haastavampaa, paitsi jos siihen toteutetaan jokin spectator-mode, ja puolueeton tarkkailija hoitaisi streamauksen.

Konsolien asema tuolla elektronisen urheilun suurnäyttämöillä on vielä kuitenkin suht heikko verrattuna PC-puoleen, enkä usko, että tällaiset ratkaisut riittävät korjaamaan tilannetta. Tarvittaisiin enemmän taitopuoleen keskittyviä pelejä tai vähintään lisää muokattavuutta peleihin, jotta ne saataisiin MLG:tä ja muita miellyttävään kuntoon.

Pienemmässä mittakaavassa tuollaiset ominaisuudet ovat kuitenkin mielenkiintoisia. Jos ja kun videointimahdollisuus toimii, on mielenkiintoista nähdä, antaako se minkäänlaista lisäsysäystä muiden pelaamisen katsomiselle ja sen parissa viihtymiselle. Mitä matalampi kynnys on sekä tuottamiseen että katsomiseen, sitä lähemmäksi massailmiötä päästään.

Call of Dutyssahan on jo tuo striimausmahdollisuus matsiin osallistumattomalle pelaajalle. Tätä näytettiin käytännössä viime vuonna Gamescomissa, kun pelipisteiden yläpuolella oli näyttö, jossa yksi Activisionin edustaja "ohjasi" pelikuvaa ja taisi jopa selostaakin vähän. En ole Black Ops II:ssa siihen sittemmin niin tarkasti tutustunut, mutta ehdottomasti lisää tuollaista saa tulla. Siitä en tiedä, kuinka oleellinen tuollainen Share-nappi kokonaisuuden kannalta on.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja edelleenkin, miksi jako-toimintoa varten pitää edes olla erillistä nappi, kun napin toiminnot voi liittää ihan hyvin myös Xbox/PS-napin takaa avautuviin valikko-toimintoihin.

Eli vaikkei Xboxin ohjaimessa "Share"-toimintoa olekaan, niin konsoli voi ihan hyvin samaisen toiminnon saada, mikäli vain rauta antaa myöten.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Respawn multiplayer scifi shooter Xbox-only. Kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin Destiny.. molemmat tuskin menestyvät.
Tuo Respawnin yksinoikeus taisi olla omassa pitkäveikkaus arvauksessa boksin puolelta kiinni. Pitääpä kaivaa se arvaus boksin julkkarin / E3 messujen jälkeen ja katsoa kuinka monta sain kiinni.

Tuohon, että Microsoft olisi 6 kuukautta "jäljessä" aikataulujaan, niin täytyy ihmetellä. 360 yllätti Sonyt housut kintuissa ja nautti vuoden verran tästä ilosta. Miten Microsoftin kaltainen firma voi olla noin pahasti aikataulujaan jäljessä, kun uudet laitteet tulevat näin myöhään aijemman sukupolven jälkeen? Itselläni juuri sellainen kuva Microsoftissa, että sen vahvuudet olisivat juuri markkinointi ja projektien vetämiset aikatauluilleen ja oikea-aikaiset julkaisut. Vaikea uskoa tätä huhua.

Konsolien asema tuolla elektronisen urheilun suurnäyttämöillä on vielä kuitenkin suht heikko verrattuna PC-puoleen, enkä usko, että tällaiset ratkaisut riittävät korjaamaan tilannetta. Tarvittaisiin enemmän taitopuoleen keskittyviä pelejä tai vähintään lisää muokattavuutta peleihin.
Ehdottomasti samaa mieltä. Muutenkin taitopuoleen enemmän keskittyvät pelit ei olisi pahitteeksi. Tuossa share-toiminnossa pitäisi olla myös jonkinlainen viive-ominaisuus. Esimerkiksi räiskintäpeliturnauksia ei voisi millään lähettää live ajassa, vaan siihen tarvittaisiin vähintään sellainen 3-5min puskuri. Muutenhan siellä voidaan käydä kurkkimassa taktiikoita ja kaveri lähettää skypessä reaaliaikaista tietoa vastustajan liikkeistä tms. Itse tosin näenkin tuon share-ominaisuuden enemmän koko kansan hupina kuin "pro"-turnauksien lähetysmuotona. Mutta ehkä pienillä hienosäädöillä vuosien kuluttua se voi olla oiva väylä myös siihen. Ken tietää.

Ja edelleenkin, miksi jako-toimintoa varten pitää edes olla erillistä nappi, kun napin toiminnot voi liittää ihan hyvin myös Xbox/PS-napin takaa avautuviin valikko-toimintoihin.

Eli vaikkei Xboxin ohjaimessa "Share"-toimintoa olekaan, niin konsoli voi ihan hyvin samaisen toiminnon saada, mikäli vain rauta antaa myöten.
Kyllä minun mielestäni ainakin share-nappi on täysin oikeutetusti omana nappinaan. Tietenkin jos sitä käyttää kerran vuodessa, niin se on sama, vaikka se löytyisi useammankin klikkauksen takaa. Jos nauhottelet päivittäin ja monesti päivässä pelisessioita, niin jokainen ylimääräinen valikko ja painallus alkaisi pitemmässä käytössä ärsyttämään.

Jos tosiaan boksissa on myös tallennusmahdollisuus niin eihän se tietenkään varmasti kenenkään ostospäätökseen vaikuta, onko sille oma nappi vai ei (kun koko ominaisuutta ei kaikki arvosta). Mutta ainakin minä ottaisin tuon ominaisuuden mielummin oman napin taakse.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä minun mielestäni ainakin share-nappi on täysin oikeutetusti omana nappinaan.

Tässä voi olla, että Sony on saanut Gaikain kautta kuulla, että muiden pelaamisen katselu on tosi suosittua ajanvietettä. Tämä ei tietysti koske meitä, jotka mieluummin käyttävät mahdollisimman suuren osan ajasta itse pelaamiseen, mutta toisaalta kynnys jakaa kuvaa omasta pelaamisesta madaltuu huomattavasti, jos se tehdään mahdollisimman yksinkertaiseksi.

Onhan se web-suunnittelusta opittu, että joka kerta, kun tehtävän (tavaran tai palvelun ostaminen, tiedon hakeminen tms) jatkaminen edellyttää linkin painamista, menetetään 90% kävijöistä. Jos siis tämä sääntö pätee myös konsolikäyttöliittymissä, niin yhdellä napinpainalluksella jakamalla saadaan kymmenkertainen määrä sisältöä verrattua siihen, että täytyisi painaa nappia ja sitten jostain valikosta vielä toisen kerran uudelleen nappia.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jossain määrin kiinnostaa tuo molempien konsolien pelikuvan tallennusominaisuus. Nyt kun itsellä on harkinnassa capture cardin hommaaminen, olisi se aika turhaa tässä vaiheessa jos se tulee seuraavien koneiden sisällä valmiina. Lähinnä kiinnostaa saako minkä laatuista kuvaa, kuinka pitkiä ja mitkä on editoimis mahdollisuudet tai voiko sitä edes siirtää tietokoneelle?

Tuskin konsoleilla voidaan saavuttaa kaappauskortin ja PC:n yhdistelmän monipuolisuutta videoeditoinnissa likimainkaan. Yksittäisiä klippejä saadaan tallennettua ja yhdisteltyä. Kenties väliin jotain siirtymäefektiä ja loppuun feidaukset (PSEyen videoeditori tästä esimerkki). Videot alkavat tälläiseltä simppeliltä alustalta vain nopeasti muistuttamaan toisiaan. Tietokoneella lisäät kuitenkin helposti oman musiikin ja mitä vain mielikuvitus keksii, ilman ympäristön rajoitteita. Toisaalta, mikäli yksittäiset klipit saadaan siirrettyä tietokoneelle jatkoeditointia varten, voisi konsolin oma nauhuri nousta arvoon jossa erilliset kaappauskortit menettäisivät nopeasti merkitystään. Ulkoinen kovalevy kiinni ja klipit suoraan sinne jatkokäsittelyä varten. Verkkopeleissä nämä nappaamisen pitäisi saada tapahtumaan äärimmäisen helposti ja nopeasti kesken pelin. Siinä suora Share-nappi on enemmän kuin paikallaan.

Jos ja kun videointimahdollisuus toimii, on mielenkiintoista nähdä, antaako se minkäänlaista lisäsysäystä muiden pelaamisen katsomiselle ja sen parissa viihtymiselle. Mitä matalampi kynnys on sekä tuottamiseen että katsomiseen, sitä lähemmäksi massailmiötä päästään.

Ostopäätöstä tehdessä kaltaisten pelaajien kommentit ja aidon pelikuvan yhdistelmä on aika voittamaton yhdistelmä. Seurata suorana live-streaminä tunnetun early-adoptorin peliä ja keskustella aiheesta yhdessä muiden katsojien kanssa. Tässä ehkä se hyödyllisin seikka tavan pelaajan näkökulmasta. Yleisten stream-lähetysten myötä voi myös syntyä täysin uudenlaista videokulttuuria, jossa pelikuvan ohella myös katsojien yhteiset reaktiot ja vuorovaikutus pelaajan kanssa ovat tallennuksen arvoisia hetkiä. Mielenkiintosta nähdä, mihin tälläiset jokapojan live-lähetykset tulevat ajan kanssa johtamaan.

Onhan se web-suunnittelusta opittu, että joka kerta, kun tehtävän (tavaran tai palvelun ostaminen, tiedon hakeminen tms) jatkaminen edellyttää linkin painamista, menetetään 90% kävijöistä. Jos siis tämä sääntö pätee myös konsolikäyttöliittymissä, niin yhdellä napinpainalluksella jakamalla saadaan kymmenkertainen määrä sisältöä verrattua siihen, että täytyisi painaa nappia ja sitten jostain valikosta vielä toisen kerran uudelleen nappia.

Sonyn tavoite on tehdä pelaajien keskuudessa liikuvasta pelikuvasta yhtä yleistä jaettavaa kuin kuvakaappauksista. Siksi sen työstäminen pitää olla äärimmäisen vaivatonta yhden napin alta. Jaettu sisältö toimii hyvänä mainoksena pelille Facebookin ja Twitterin verkostoissa. Pelaajista tulee lajinsa näkyvimpiä mainostajia.
 
Ylös Bottom